پلی استیشن ۵ و ایکس باکس جدید؛ انتظارات و پیشبینی‌ها

۲۰۲۰ سالی است که احتمالا شاهد عرضه پلی استیشن ۵ خواهیم بود و طبق عادت بعید به نظر می‌رسد که ایکس باکس جدید از قافله عقب بماند. بنابراین می‌توانیم با اطمینان بگوییم به زودی شاهد یک تغییر نسل اساسی در کنسول‌ها خواهیم بود. هرچند استارت نسل نهم کنسول‌ها را نینتندو با عرضه‌ی کنسول فوق‌العاده‌اش یعنی سوییچ زده است؛ اما بدون دو غول ژاپنی و آمریکایی، نسل جدید هنوز به طور رسمی آغاز نشده. اما سوال اصلی اینجاست که کنسول‌های نسل آینده چطور خواهند بود و چه پیشرفت‌هایی خواهند داشت؟

واضح است که با توجه به دنیای بازی‌ها در چند سال گذشته، پیشرفت کنسول‌ها صرفا گرافیک‌های قدرتمند و تصاویر فوق‌العاده نیست. با فراگیر شدن دنیای استریمر‌ها و توجه بی‌سابقه به این موضوع واضح است که سونی و مایکروسافت علاوه بر قدرت‌های درونی کنسولشان، تمرکز فراوانی روی بحث استریم خواهند داشت. از طرفی نباید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را از یاد ببریم. دو مبحثی که شاید اول راه باشند اما پتانسیل بالایی دارند. در مقاله‌ای که پیش‌رو دارید تلاش کرده‌ایم به کنسول‌های نسل بعد و ویژگی‌های احتمالی‌شان بپردازیم. با ما همراه باشید.

سوییچ

پلی استیشن ۵ و ایکس باکس ۲؟

یکی از موضوعات جالب درباره‌ی کنسول‌های نسل بعد نامشان است. پیش‌بینی نام پلی استیشن بعدی ساده است. سونی از الگوی کاملا مشخص در زمینه‌ی نام گذاری کنسول‌های خود پیروی کرده. از پلی استیشن ۱ تا پلی استیشن ۴ تنها یک عدد بوده که تغییرات عمده را در نام کنسول‌ شرکت ژاپنی رقم زده است. بنابراین کار سختی نیست که کنسول بعدی سونی را پلی استیشن ۵ پیش‌بینی کنیم.

اما این موضوع راجع به کنسول بعدی مایکروسافت صدق نمی‌کند. بر خلاف رقیب ژاپنی، مایکروسافت همیشه روندی دور از ذهن را برای انتخاب نام کنسول‌های خود پیش گرفته است. با توجه به اینکه خیلی بعید است کنسول بعدی مایکروسافت عنوان ایکس باکس را حذف کند؛ تشخیص پسوند این کنسول کار آسانی نیست. ایکس باکس ۷۲۰ نامی بود که پیش از عرضه‌ی ایکس باکس وان پیش‌بینی می‌شد. بعید است چنین عنوانی را برای کنسول بعدی ایکس باکس ببینیم. یکی از پیش‌بینی‌ها عنوان ایکس باکس تو (۲) است. البته با این انتظار که مایکروسافت قصد دارد روندی عادی برای نام گذاری کنسول خود داشته باشد. البته اصلا بعید نیست که نام ایکس باکس بعدی خیلی دور از انتظار ما باشد. همانطور که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد مایکروسافت برای کنسول نسل هشتم خود، پسوند وان را برگزیند.

پلی استیشن ۵

چه زمانی منتظر کنسول‌های نسل بعد باشیم؟

سونی پلی استیشن ۴ را سال ۲۰۱۳ به بازار فرستاد. نسل هشتم احتمالا ۷ سال طول خواهد کشید. عددی که تنها یکسال کمتر از سال‌های قدرت‌نمایی ایکس باکس ۳۶۰ در نسل هفتم کنسول‌ها بود. اما این تنها یک حدس است.

یکی از افرادی که در زمینه‌ی پیش‌بینی زمان عرضه‌ی کنسول‌ها خیلی خوب عمل کرده است، دیمین تانگ، مدیرعامل تحقیقات و توسعه‌ی تکنولوژی آسیاست. تانگ به خوبی توانسته بود تاریخ عرضه‌ی پلی استیشن اسلیم و پلی استیشن پرو را پیش‌بینی کند. بنا بر اظهاراتی که از تانگ در وال استریت ژورنال منتشر شده پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد.

البته شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد. با اینکه تانگ در پیش‌بینی‌های قبلی خود خوب عمل کرده، اما عرضه‌ی پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۱۸ عملا امکان پذیر نیست. هیچ خبری از عرضه‌ی پلی استیشن ۵ و جزئیات احتمالی آن وجود نداشته. با اینکه سری نگه داشتن اطلاعات یک کنسول کاملا طبیعی است، اما معمولا همه‌ی کنسول‌ها قبل از عرضه جزئیات خاصی را به صورت محرمانه برای ناشران بزرگ خود ارسال می‌کنند. بنابراین بعید است ناشران از این جزئیات باخبر شده باشند و حتی ذره‌ای از این اطلاعات به بیرون درز نکرده باشد. از همه‌ی این‌ها گذشته، عرضه‌ی تعداد زیادی از بازی‌ها برای پلی استیشن ۴ به سال ۲۰۱۹ موکول شده. بنابراین عملا بعید است پیش‌بینی تانگ درست از آب دربیاید.

مدیرعامل یوبی‌سافت یعنی ایو گیلموت هم با ما موافق است. او در یک مراسم که نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شده بود گفت:

با توجه به اینکه سونی، پلی استیشن ۴ پرو را سال گذشته و مایکروسافت، ایکس باکس وان ایکس را امسال منتشر کرده؛ فکر می‌کنیم حداقل دو سال با دیدن چیزی جدید فاصله داریم. البته این تنها تحلیل ماست. ما هیچ اطلاع محرمانه‌ای از این موضوع نداریم.

تحلیلگر Wedbush Securities، مایکر پچر به USgamer‌ اعلام کرده که انتظار دارد کنسول بعدی سونی و مایکروسافت را در سال ۲۰۲۰ مشاهده کند. این اظهار نظر توسط مت پیسکاتلا –تحلیلگر گروه NPD- هم مورد تایید قرار گرفته.

بنابراین طبق تاریخچه‌ی این دو کمپانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این دو کنسول در سال ۲۰۱۹ معرفی شوند و تاریخ ورودشان به بازار سال ۲۰۲۰ باشد. هرچند برخی از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت یک سال بعد از کنسول جدید سونی، ایکس باکس جدید را عرضه خواهد کرد.

 

کنسول‌های نسل بعد چه مسیری را پیش می‌گیرند؟

نسل‌های مختلف کنسول‌ها شکل و شمایل متفاوتی داشتند. نسل چهارم با کارتریج‌ها کار می‌کرد. نسل ششم مربوط به دیسک‌ها بود و نسل هفتم سیستم بازی‌های آنلاین را عرضه کردند. نینتندو هم طبق عادت گذشته حالت‌های خاص و جدیدی را به سوییچ اضافه کرده. اینکه سوییچ می‌تواند با حفظ کیفیت بازی‌ها به صورت قابل حمل هم مورد استفاده قرار بگیرد. موضوعی که بعید نیست یکی از اهداف دو غول آمریکایی و ژاپنی باشد.

اما هنوز نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که نسل آینده بیشتر روی کدام ویژگی مانور خواهد داد. یکی از موضوعاتی که حتمی به نظر می‌رسد پشتیبانی از تصاویر ۴K واقعی است. یقینا کنسول‌های نسل بعد باید بهتر از پلی استیشن پرو و ایکس باکس وان ایکس عمل کنند. ما می‌دانیم که پلی استیشن پرو با کیفیتی بالاتر نسبت به پلی استیشن ۴ عمل می‌کند اما تجربه‌ی واقعی از ۴K را به ارمغان نمی‌آورد. بنابراین قطعا یکی از اهداف اصلی سونی به ارمغان آوردن تجربه‌‌ای کامل از تصاویر ۴K‌ است.

از طرف دیگر، مایکروسافت با اینکه از قافله‌ی رقابت در نسل هشتم کنسول‌ها از سونی عقب افتاده است، اما احتمالا قوی‌ترین کنسول تاریخ را متعلق به خود می‌داند. بدون شک ایکس باکس وان ایکس با همه‌ی ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد قوی‌ترین کنسول حال حاضر دنیاست. پشتیبانی کامل از تصاویر ۴K یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کنسول به شمار می‌رود. اما سوال اینجاست که آیا مایکروسافت به دنبال پیشرفت نیست؟

پلی استیشن ۵

موضوعی که در اینجا مهم جلوه می‌کند، این است که سونی از بلند پروازی مایکروسافت مطلع است. بنابراین هیچ بعید نیست غول ژاپنی مثل رقیب آمریکایی خود، به چیزی فراتر از ۴K فکر کند. بنابراین در این زمینه هرچیزی ممکن است. وقتی صحبت از ترافلاپ‌ها می‌شود سونی خود را عقب تر از مایکروسافت می‌بیند. به عقیده‌ی مایکل پچر، یکی از حوزه‌های رقابتی سونی و مایکروسافت همین ترافلاپ‌ها خواهد بود. عددی که هرچه‌قدر بالاتر باشد، پردازش تصاویر با کیفیت بالاتر را به ارمغان می‌آورد.

به عقیده‌ی مایکل پچر، سونی تلاش خواهد کرد تا در کنسول آینده‌ی خود از مایکروسافت پیشی بگیرد. ایکس باکس وان ایکس در حال حاضر از ۶ ترافلاپ پشتیبانی می‌کند و به عقیده‌ی پچر در نسل آینده این عدد برای پلی استیشن ۵ عددی بین ۸ تا ۱۰ ترافلاپ خواهد بود.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که جای پیشرفت زیادی دارد، موضوع واقعیت مجازی و اتکا به تکنولوژی استریمینگ است.

 

واقعیت مجازی و افزوده

پاول کیلداف تیلور، یکی از بنیانگذاران Mode 7 به USgamer در این‌باره گفته:

هم پلی استیشن VR و هم Gear VR به نظر ریسک‌های موفقی بودند و واضح است که درخواست برای دسترسی به واقعیت مجازی وجود دارد. بنابراین در صورتی که واقعیت مجازی یکی از اصلی ترین اجزای کنسول‌های نسل بعد باشند، تعجب نمی‌کنم. این موضوع می‌تواند با پیشرفت در کارایی باشد و شاید هدستی باندل شده.

کمپانی‌های زیادی در حال کار روی هدست‌های واقعیت مجازی هستند. فیسبوک در حال ساخت Oculus VR جدید و ارزان قیمت تر است که به زودی عرضه خواهد داشت. Magic Leap بالاخره از هدست واقعیت مجازی خود پرده برداشت. گوگل هم برنامه‌های VR خود را به صورت جدی دنبال می‌کند.

سونی در زمینه‌ی فروش هدست واقعیت مجازی خود موفق عمل کرده است. فروش دو میلیون نسخه‌ای هدست‌هایش آنقدری موفقیت آمیز بوده که بخشی از بودجه‌ی خود را به تولید بازی‌های واقعیت مجازی اختصاص دهد بنابراین موضوع استفاده از واقعیت مجازی در کنسول نسل بعد سونی دور از ذهن نیست.

اما بزرگترین مانع بر سر راه واقعیت مجازی قیمت بسیار بالای آن است. تحلیلگران بر این عقیده‌اند که اگر پلی استیشن ۵ بتواند هدست‌های واقعیت مجازی خود را در نسل بعد، به صورت باندل شده در جعبه‌ی کنسول اصلی به فروش برساند، به طور حتم قیمت کلی آن پایین تر خواهد آمد و این موضوع شاید گام بلندی در فراگیر شدن واقعیت مجازی داشته باشد. البته این موضوع باعث بالاتر رفتن قیمت پلی استیشن خواهد شد. موضوعی که پلی استیشن ۳ و رقابت با ایکس باکس ۳۶۰ باعث شکست سونی شد.

اما موضوعی که به احتمال زیاد عملی می‌شود، حذف سیمی است که از هدست واقعیت مجازی به کنسول یا کامپیوتر‌ها متصل می‌شود. برای مثال در حال حاضر اچ تی سی وایو رندر تصاویر را برای هدست واقعیت مجازی خود به صورت بی‌سیم انجام می‌دهد. به نظر ایجاد این تغییر در هدست‌های واقعیت مجازی کنسول‌های نسل بعد با احتمال بالایی انجام خواهد شد.

برخی دیگر از انتظارات هم از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وجود دارد که کمی دور از ذهن هستند. به عنوان مثال پشتیبانی کامل از ۴K‌ در هدست‌های واقعیت مجازی با عملی شدن فاصله‌ی زیادی دارد. این که برای هر دو چشممان قابلیت ۴K را پیاده‌سازی کنند چیزی شبیه به پیاده‌سازی ۸K است که حتی کنسول‌های نسل بعد هم احتمالا نمی‌توانند به طور کامل از آن پشتیبانی کنند.  اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سونی با اقداماتی هوشمندانه ما را از واقعیت مجازی در نسل بعدی راضی نگه دارد.

اما موضوع راجع به ایکس باکس جدید کمی متفاوت به نظر می‌رسد. مایکروسافت در حال حاضر اعلام کرده که ایکس باکس وان ایکس از هدست‌های واقعیت مجازی مختلفی پشتیبانی می‌کند. موضوعی که مایکروسافت را خیلی مصر در به کار گیری واقعیت مجازی نشان نمی‌دهد چون خودش هدستی را به تولید نرسانده.

در حالی که پلی استیشن با هدست واقعیت مجازی خود در حال پیشرفت است، بعید است که مایکروسافت وارد این رقابت نشود. البته می‌توانیم موضوع هولو لنز مایکروسافت را در نظر داشته باشیم. موضوعی که می‌تواند برای بازی‌ها بسیار جذاب باشد و ممکن است ایکس باکس بعدی از آن استفاده‌ استفاده کند. شاید چیزی شبیه به کینکت، اما با مدل فروش بهتر.

گذشته از واقعیت مجازی ممکن است مایکروسافت از تکنولوژی صدای بصری هم استفاده کند. در حال حاضر استفاده از Dolby Atmos، ۴K و HDR انجام شده و صدای بصری پیشرفته در کنسول بعدی مایکروسافت دور از انتظار نیست.

استریم بازی‌ها

نسل بعد احتمالا کنسول‌هایی برای استریم بازی‌ها خواهد داشت. این کنسول‌ها لزوما توسط سونی، مایکروسافت و نینتندو ساخته نخواهند شد. طبق گزارشی که The Information چندی پیش منتشر کرده، گوگل در حال کار روی سرویسی برای استریم است که با اسم رمز Yeti شناخته می‌شود. این سرویس با دریافت مبلغی اجازه‌ی استریم بازی‌های مختلف را به کاربران می‌دهد.

اما چند مشکل اساسی سر راه استریم بازی‌هاست و آن هم تاخیر در استریم است که حتی در اینترنت‌هایی با سرعت بسیار بالا هم قابل مشاهده است. مشکل بعدی پهنای باند مورد نیاز برای ارائه‌ی استریم‌ها با کیفیت مطلوب است.

کیلداف تیلور در این باره می‌گوید:

تا جایی که من می‌دانم، هنوز هیچ تکنولوژی وجود ندارد که بتواند بدون ذره‌ای تاخیر، تجربه‌ای را به کاربران ارائه دهد که انتظارش را دارند. راحتی کنسول‌ها با وجود بازی‌هایی که قابلیت دانلود شدن دارند به خوبی ثابت شده‌ است. بنابراین فکر نمی‌کنم که نسل بعد ما را از آن [یعنی فضای راحتی که کنسول‌ها فراهم کردند] دور کند. زمانی که شما خود سیستم را داشته باشید، استریم بازی‌ها هیچ سود قابل تاملی برایتان نخواهد داشت.

البته این موضوع به این معنی نیست که کنسول استریم بازی‌ها ایده‌ی بدی باشد. مشکل صرفا ترجیح کاربران و همینطور کمبود امکانات فعلی برای استریم بی نقص بازی‌هاست. شاید دو نسل بعد –یعنی نسل دهم- بتوانیم این انتظار را به صورت عملی مشاهده کنیم. چرا که زمان زیادی خواهد گذشت و پیشرفت‌های شایانی در زمینه‌های زیرساخت‌های اینترنت در همه جای دنیا خواهیم دید.

جرمی دانهم از شرکت سایونیکس در این باره می‌گوید:

استریم بازی‌ها در ده سال آینده تبدیل به یک نقطه قوت قابل توجه خواهد شد و احتمالا به طور کامل بازار کنسول‌ها را بعد از نسل آینده (شاید نسل دهم) به خود اختصاص خواهد داد. این موضوع به طور ویژه با پیشرفت در سخت افزار‌ها، بالا رفتن قیمت پردازنده‌های گرافیکی و گسترش زیر ساخت‌های پیشرفته‌ی شبکه در سرتاسر دنیا اتفاق خواهد افتاد.

هرچند، با توجه به اهمیت بازار فیزیکی، فکر نمی‌کنم این موضوع به معنی رها شدن بازار فیزیکی یا خرده فروشی‌ها در نسل نهم باشد. خصوصا در کشور‌هایی که از اینترنت خوب بهره‌مند نیستند.

فقط بازی‌های دیجیتالی؟!

خیلی بعید است که فعلا شاهد حذف دیسک‌ها از کنسول‌ها باشیم. حتی کنسول‌های نسل بعد. با اینکه ESA در گزارشی از وضعیت فروش بازی‌ها اعلام کرده که ۷۴ همه‌ی بازی‌های فروخته شده از طریق دیجیتالی انجام شده است، اما ناشران قدیمی به فروش فیزیکی بازی‌ها اعتقاد زیادی دارند. بلیک یورگنسن دسامبر سال ۲۰۱۷ در کنفرانس Nasdaq گفت:

احتمالا به مدت طولانی دیسک‌ها درایو ها را در کنسول‌ها خواهیم دید. بر این عقیده‌ام که مصرف کننده خودش تصمیم می‌گیرد که بازی را چطور تهیه کند و ممکن است به این معنی باشد که دیگر مغازه‌‌‌ای سر خیابانشان وجود ندارد که از آن طریق بازی را تهیه کند و تصمیم می‌گیرد برای تهیه‌ی بازی نسخه‌ی دیجیتالش را تهیه کند.

یکی دیگر از دلایلی که احتمالا کنسول‌ها همچنان به پشتیبانی از دیسک درایو در کنسول‌هایشان ادامه دهند فراگیر شدن بازی‌های ۴K است. بر خلاف تلویزیون‌های سه بعدی که با اقبال چندانی رو‌ به رو نشدند، به نظر می‌رسد تلویزیون‌های ۴K از اقبال بسیار خوبی برخوردارند. طبق گزارشی که چندی پیش منتشر شده بود، بیش از نیمی از خرید‌های تلویزیون‌های دیجیتال مربوط به خرید تلویزیون‌های ۴K و اولترا اچ دی بوده. بازی‌های ۴K روز به روز حجیم تر می‌شوند. بیشتر این بازی‌ها بیش از ۱۰۰ گیگابایت حجم دارند. عددی که در حال حاضر برای دانلودش، حتی با بهترین اینترنت‌ها شرایط سختی خواهید داشت.

رایزن

قدرت داخلی کنسول‌های نسل بعد چگونه است؟

بدون شک کنسول‌های نسل بعد به طور کامل جدید و متفاوت خواهند بود. بازی‌ها، سرویس‌ها و سیستم‌عامل‌های جدیدی خواهند داشت. اصلا هم مهم نیست که نامشان پلی استیشن ۵ باشد یا ایکس باکس ۲. چیزی که مهم است این است که هردو کنسولی خواهند بود که در نسل بعد پا به پای هم رقابت خواهند کرد. اما در این رقابت، نیاز به نیرویی دارند تا آن‌ها را پیش ببرد.

در حال حاضر هر دو غول اصلی کنسول‌ها، یعنی سونی و مایکروسافت در آخرین کنسولشان از APU استفاده کرده‌اند که بر اساس معماری جگوار شرکت AMD است. APU تراشه‌ای تکی است که از ادغام تراشه‌های پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی روی یک تراشه تشکیل شده است. این تراشه را گاهی SOC که مخفف System-on-a-chip است هم می‌نامند. معماری جگوار توسط AMD از سال ۲۰۱۳ آغاز شده که حالا شاید کمی قدیمی به نظر برسد. هر دو کمپانی این فرصت را دارند تا مثل نینتندو، به سمت انویدیا بروند. نینتندو از تراشه‌ی تگرا در سوییچ استفاده کرده است. اما بعید است که سونی و مایکروسافت با AMD قطع همکاری کنند.

لازم به ذکر است که مایکروسافت در دعوت به همکاری که اخیرا منتشر کرده، به دنبال مهندس الکترونیک بود. ممکن است این دعوت برای کنسول بعدی مایکروسافت باشد. موضوعی که دور از ذهن نیست و این مطلب را بازگو می‌کند که احتمالا مایکروسافت قصد دارد به طور جدی تری به ساخت قطعات سخت افزاری کنسول بعدی خود بیاندیشد.

احتمالاتی وجود دارد که سونی و AMD در زمینه‌ی ساخت CPU و GPU -برای استفاده در پلی استیشن ۵- به صورت گسسته با هم به تفاهم برسند. این سیستم انرژی زیادی می خواهد اما به طور حتم در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی به شدت قوی‌تر عمل خواهد کرد. این موضوع در TweakTown تایید شده اما بیش از این خبری در دست نیست. از طرفی باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که کنسول‌های خانگی قطعا به دنبال ارائه‌ی بهترین‌ها هستند. اما آلودگی صوتی و انرژی مصرفی از مهمترین مسائلی است که همیشه مورد توجه سونی و مایکروسافت و همه‌ی منتقدین بوده است. بنابراین این موضوع تا حدی رد خواهد شد.

حالا بیایید فرض کنیم که هم کنسول نسل بعد مایکروسافت و هم پلی استیشن ۵ بخواهند از یک APU دیگر و با همکاری AMD استفاده کنند. در این صورت احتمالا سیستمی بر اساس معماری Zen و سری Ryzen از پردازنده‌های مرکزی AMD‌ خواهیم دید. AMD در E3 2016 از معماری Zen رونمایی کرد و مشخص بود که احتمالا در یک دستگاه برای انجام بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار بگیرد.

با استفاده از این معماری، کنسول‌های نسل بعد باید از رم بالاتری بهره ببرند. احتمالا ۱۶ گیگابایت GDDR5 (و شاید هم GDDR6!)، و درایو بلوری ۴K. استفاده از حافظه‌ی یک ترابایت احتمالا یک حداقل محسوب شود. چرا که یقینا بازی‌های نسل بعد حجم بالایی خواهند داشت.

البته می‌توانیم کمی رویا پردزانه تر به کنسول‌های نسل بعد نگاه کنیم. در مراسم CES سال ۲۰۱۸، AMD دو Ryzen-Vega را نمایش داد که APU هستند: Ryzen 5 2400G و Ryzen 3 2200G. همچنین نقشه راه پردازنده‌ی جدید خود یعنی Zen 2/3 و پردازنده‌ی گرافیکی Navi را اعلام کرد. Zen+ تراشه‌ی بازنگری شده از Ryzen است که امسال منتشر می‌شود. در حالی که Zen2 در سال ۲۰۱۹ و Zen 3 در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند. Navi برای سال ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده، همراه با Vega که قطر آن از ۱۴ نانومتر به ۷ نانومتر رسیده است.

تراشه‌ای که پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ایکس از آن استفاده می‌کنند بر پایه‌ی پردازنده‌ای ۱۶ نانومتری است. تراشه‌ی کوچکتر به معنی کارایی بهتر و مصرف انرژی کمتر است. استفاده از معماری جدیدتر به وضوج منجر به سیستم‌های قدرتمند تر هم می‌شود. بنابراین یک APU جدید با ادغامی از Zen+ و Vega یا Zen 2 و Navi می‌تواند منجر به سیستمی بسیار قدرتمند برای نسل بعدی کنسول‌ها شود.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که همه‌ی این قدرت‌ها وقتی ناشران و توسعه دهندگان نتوانند با آن کار کنند کاملا بیهوده و بی معنی خواهد بود. وضعیت بد پلی استیشن ۳ در نسل هفتم به خاطر همین موضوع بود. کنسولی که از نظر قدرت چندین برابر قدرتمند تر از ایکس باکس ۳۶۰ بود اما به حدی پیچیده بود که ناشران و توسعه دهندگان نمی‌توانستند به راحتی از آن استفاده کنند. موضوعی که اصلی ترین دلیل عقب ماندن پلی استیشن ۳ از ایکس باکس ۳۶۰ در آغاز نسل هفتم بود. بنابراین سونی نباید با پلی استیشن ۵ اشتباهات گذشته خود را تکرار کند.

دانهم در این باره می‌گوید:

از نگاه یک توسعه دهنده، یک نرم افزار عالی و ابزار توسعه خوب می‌تواند تغییرات اساسی را در دنیا رقم بزند. هرچه قدر انتقال بازی‌ها در پلتفرم‌های مختلف، بدون آن که نیاز باشد از ابتدا آن را بسازیم، برایمان ساده تر باشد؛ عالی ترین پیروزی است که یک استودیو می‌تواند به دست بیاورد. قدرت فوق العاده است، اما راهی موثر برای تحت کنترل قرار دادن این قدرت فوق العاده تر است.

پلی استیشن 5

و باید منتظر ماند…

حدس و گمان راجع به شکل و شمایل پلی استیشن ۵ و کنسول نسل بعد مایکروسافت، قدرتشان و توانایی‌ها و ویژگی‌هایی که به ارمغان می‌آورند هیجان انگیز است. نینتندو در حال حاضر با کنسول جدید خود یعنی سوییچ این نسل را آغاز کرده. اما خیلی بعید است که مایکروسافت و سونی بخواهند با ویژگی‌های مشابه نینتندو به رقابت با این شرکت قدیمی و محبوب بپردازند.

مثل همیشه نینتندو برای غالب شدن بر دوره‌ای خاص و با ویژگی‌هایی متمایز تمرکز کرده که سوییچ توانسته این شرکت ژاپنی را در این امر سربلند کند. اما پلی استیشن ۵ و ایکس باکس بعدی هم ویژگی‌های متمایز خود را خواهند داشت.

کلیداف تیلور در این باره می‌گوید:

حدس من این است که سوییچ یکی دیگر از حرکات کلاسیک نینتندو برای سرمایه گذاری روی برهه‌ای خاص است نه چیزی برای قدرت نمایی طولانی. بنابراین حدس میزنم نمونه‌های مشابهی از مایکروسافت و سونی نخواهیم دید.

به نظر می‌رسد که پلی استیشن ۵ و کنسول نسل بعد مایکروسافت شباهت‌های زیادی به نحوه‌ی عملکرد پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان داشته باشند. اما با قدرتی به مراتب بالاتر. اما چه چیزی باعث خواهد شد که کنسول‌های نسل بعدی سونی و مایکروسافت قدرتمند تر و خاص تر باشند؟ چه چیزی باعث خواهد شد تا آن‌ها را کنسولی مشابه با پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس وان ندانیم؟ پاسخ مشخص نیست. باید نزدیک به دو سال دیگر صبر کنیم تا ببینیم این دو غول بزرگ چه برنامه‌ای برایمان دارند.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما پلی استیشن ۵ و ایکس باکس بعدی چگونه خواهند بود؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

The post پلی استیشن ۵ و ایکس باکس جدید؛ انتظارات و پیشبینی‌ها appeared first on دیجیاتو.

نینتندو سوییچ را فراموش کنید، غول اصلی کنسول‌ها پلی استیشن ۴ است

با موفقیت چشمگیر نینتندو سوییچ طی یک سال اخیر، همیشه بحث‌ها راجع به مقایسه این کنسول فوق‌العاده و جدید با غول‌های بزرگ نسل کنونی، یعنی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان گرم بوده. در مقاله‌ای که پیش رو دارید، نویسنده از دیدگاه خودش به مقایسه‌ی سوییچ با دیگر غول بزرگ ژاپنی پرداخته است. مقاله‌ی پیش رو نوشته‌ی اریک کین نویسنده‌ی سایت Forbes است که ترجمه‌اش را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.


نینتندو سوییچ از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷ تا به امروز سر و صدای زیادی به پا کرده است.

ماشینی کوچک و بی نظیر، که ادغامی است از سیستمی پرتابل با گرافیک اچ دی و کنسولی خانگی. شما می‌توانید به طور پیوسته، چه در خانه و چه در حال حرکت با این کنسول بازی کنید که ویژگی مطلوب و بسیار خوشایندی است. به شدت امیدوارم که کنسول‌های نسل آینده از سونی و مایکروسافت هم این روند را ادامه دهند.

از نکات جذاب دیگر در نینتندو سوییچ بازی‌های فوق العاده خوبش است. از این عناوین می‌توانیم به بازی‌های جدیدی مثل Legend of Zelda: Breath of the Wild و سوپر ماریو ادیسه، و همچنین عرضه‌ی مجدد عناوین Wii U مثل ماریو کارت ۸ و Donkey Kong Country: Tropical Freeze اشاره کنیم.

همچنین شاهد عرضه‌ی بازی‌های خوب غیر انحصاری از توسعه دهندگانی نظیر یوبیسافت و بتسدا هستیم و به نظر می‌رسد که در ماه‌ها و سال‌های پیش رو، پشتیبانی وسیع تری از ناشران مطرح دنیا روی سوییچ خواهیم دید. ناگفته نماند که این کنسول، خانه‌ی امنی برای هزاران بازی مستقل است. سوییچ سیستمی عالی و مقرون به صرفه با قیمت ۳۰۰ دلار است.

سوییچ

اما با همه‌ی این اوصاف، سوییچ همچنان فاصله‌ی زیادی تا پلی استیشن ۴ دارد.

نینتندو کمپانی بزرگی است که به خاطر عناوین فوق العاده‌اش معروف شده. نینتندو سوییچ دستاوردی قابل توجه از این کمپانی است که در چند سال اخیر از نقاط قوت و تحسین برانگیز نینتندو بوده. من این موضوع را لحظه‌ای زیر سوال نمی‌برم.

اما اگر قرار بود فقط یک کنسول را انتخاب کنم، انتخاب من پلی استیشن ۴ پرو بود. با نگاهی به برنامه‌ی روزانه‌ام در انجام بازی ها، بدون لحظه‌ای شک و تردید می‌توانم بگویم، که بین همه‌ی سیستم‌های مختلفی که در اختیار دارم، پلی استیشن ۴ پرو، بعد از پی سی بیشترین زمان من از بازی کردن در روز را به خود اختصاص می‌دهد. معمولا ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ بی کار و پلی استیشن ۴ پرو روشن است.

من دلایل خودم را دارم.

۱. اگر طرفدار بازی‌های موبایل نباشید، سوییچ آنقدر هم جذاب نیست

نینتندو سوییچ به شما اجازه می‌دهد که در حال حرکت هم با آن بازی کنید، اتفاقی که فوق العاده است. من طرفدار پر و پا قرص بازی های پرتابل و موبایل نیستم. سال‌هاست که یک ۳DS (یا شاید دو تا)، یک پلی استیشن ویتا و چندین سیستم بازی پرتابل دیگر دارم، اما همیشه ترجیح داده‌ام که با استفاده از تلویزیون یا یک نمایشگر بازی کنم.

در حالی که می‌توانید این اتفاق را با نینتندو سوییچ هم انجام دهید، اما آن گرافیکی که پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۴ پرو عرضه می‌کنند را نمی‌توانید از سوییچ ببینید. البته مشکلی نیست. بازی ها خوب به نظر می‌رسند—کمی بهتر از Wii U و تقریبا مثل چیزی که در ایکس باکس وان خسته کننده می‌بینید. اما آنچنان قدرتمند نیست. دو نقطه‌ی قوت نینتندو سوییچ قابل حمل بودن و لیست پرباری از بازی هایش است.

اگر طرفدار بازی‌های موبایل و قابل حمل نیستید، آنگاه آنچنان خریدار نقاط قوت نینتندو سوییچ نخواهید بود. همچنان عالی و فوق العاده خواهد بود، اما برای همه جذاب نیست.

۲. پلی استیشن ۴ هنوز بهترین (و بیشترین) انحصاری ها را دارد

واقعا بازی‌هایی مثل Breath of the Wild، سوپر ماریو ادویسه، ماریو کارت ۸ و بسیاری دیگر از عناوین انحصاری نینتندو سوییچ و عرضه‌های مجدد Wii U را دوست دارم، اما وقتی صحبت از رقابت می‌شود، این عناوین حرفی برای گفتن ندارند. سونی با عرضه‌ی عناوین انحصاری بزرگ و قدرتمند خود، برنده‌ی بی چون و چرای این رقابت است.

اجازه دهید به چند عنوان انحصاری فوق العاده‌ی پلی استیشن ۴ اشاره کنیم:

  • بلادبورن که شاید بهترین عنوان این نسل باشد.
  • آنچارتد ۴ و آنچارتد لاست لگسی، هر دو بازی‌هایی فوق العاده از این فرنچایز طولانی هستند.
  • Nioh و Nier: Automata هر دو از عناوینی بودند که برای پی سی هم عرضه شدند، اما خبری از انتشارشان برای کنسول‌های دیگر نبود. هر دو از عناوین فوق العاده هستند.
  • پرسونا ۵ یک شاهکار است.
  • بازسازی عنوان Shadow of the Colossus بی نظیر است.
  • Horizon Zero Dawn یک عنوان جدید و موفق بود.

و حالا اشاره‌ای داشته باشیم به برخی از عناوینی که در راه هستند:

  • God Of War
  • Days Gone
  • Spider-Man
  • The Last of Us II

[یادداشت مترجم: مطلب پیش از عرضه God of War نوشته شده است.]

همه‌ی این عناوین فوق العاده به نظر می‌رسند و تنها گوشه‌ای از بازی‌هایی هستند که به خاطرم آمد. لیست بازی‌های پلی استیشن ۴ نفس گیر است. من تنها چند نمونه از این لیست بلند بالا را اعلام کردم.

در حالی که نینتندو سوییچ در شرایطی قرار دارد که با اختلافی زیاد –خیلی زیاد- از ایکس باکس وان از نظر محتوای انحصاری بهتر است، اما راه بسیار طولانی برای رسیدن به سونی در پیش دارد. همچنین در حالی که عناوین انحصاری جدید نینتندو سوییچ، فوق العاده و جذاب هستند، اما تقریبا اکثر آن‌ها بازی‌هایی جدید از فرنچایز‌های معروف گذشته‌اند. در حالی که اخیرا، پلی استیشن ۴ آی‌ پی‌های جدیدی را تولید کرده است.

۳. PSVR تنها سیستم واقعیت مجازی روی کنسول‌های نسل جدید تا به امروز است

شخصا طرفدار بزرگ واقعیت مجازی نیستم. حداقل طرفدار شکل کنونی آن. اما اگر واقعیت مجازی برای شما اهمیت دارد، بنابراین انتخاب‌هایی بین هدست‌های گران قیمت پی سی، راه حل‌های ارزان قیمت موبایلی یا واقعیت مجازی پلی استیشن خواهید داشت. به نظر من گزینه‌ی آخر بهترین انتخاب شما خواهد بود. انتخابی مطلوب و در حد میانی بین دو انتخاب دیگر، با تعداد زیادی از عناوین انحصاری و کراس-پلتفرم که به نظر تا مدت طولانی مورد پشتیبانی سونی قرار خواهد داشت. شما نمی‌توانید این ویژگی را از نینتندو سوییچ و ایکس باکس وان انتظار داشته باشید.

۴. پلی استیشن ۴ گرافیک بهتری دارد

در بالا به این موضوع اشاره کردم، اما پلی استیشن ۴ و خصوصا پلی استیشن ۴ پرو گرافیک به مراتب بهتری نسبت به نینتندو سوییچ دارند. در حالی که ایکس باکس وان ایکس قهرمان بی چون و چرای این رقابت است، اما کمبود بازی‌ها، همان نکته‌ای است که آن را بعد از سیستمی مثل پلی استیشن ۴ قرار می‌دهد.

در حالی که نینتندو سوییچ در حال حاضر با اختلاف قویترین دستگاه قابل حمل از لحاظ گرافیک در طول تاریخ است، اما وقتی به تلویزیون متصل می‌شود به هیچ عنوان قابل قیاس با گرافیک تقریبا ۴K پلی استیشن پرو با HDR نیست.

و کاملا قبول دارد که گرافیک دومین نکته‌ی مهم در بازی‌هاست و بعد از گیمپلی قرار می‌گیرد. شخصا فریم ریت بالاتر را به تصاویر با گرافیک بالا ترجیح می‌دهم، اما واقعیت این است که پلی استیشن ۴ منظره‌ای کامل از گرافیک‌های فوق العاده، بازی‌های فوق العاده و همچنین پشتیبانی از ۶۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌کند. نکاتی که سوییچ در ارائه‌ی آن‌ها ناتوان است.

۵. بازی‌های آنلاین با پلی استیشن ۴ بهتر هستند

سرویس آنلاین نینتندو سوییچ فاصله‌ی زیادی با حد مطلوب دارد. برای اشاره به یکی از ضعف‌های این سرویس می‌توانم به موضوع امکان چت تنها با استفاده از موبایل اشاره کنم. این سرویس به هیچ عنوان به قدرتمندی سیستم‌های پی اس ان یا ایکس باکس لایو نیست. هرچند هزینه‌ی پرداختی سرویس آنلاینش (که هنوز عرضه نشده) از رقبای نینتندو ارزان تر است، اما هنوز در چند رده پایین تر از آن‌ها قرار دارد.

۶. هنوز عناوین غیر انحصاری بیشتری وجود دارد

تا حدی شاید به خاطر قدرت گرافیکی بهتر و تا حدی به خاطر سرویس آنلاین بهتر، همیشه عناوین کراس-پلتفرم بیشتری مثل کال آو دیوتی، فورتنایت و… برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان نسبت به نینتندو سوییچ پیدا می‌کنید. البته این موضوع دو طرفه است. برای مثال شما ماریو و باقی بازی‌های انحصاری نینتندو سوییچ را فقط روی این کنسول پیدا خواهید کرد در حالی که می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید کال آو دیوتی را روی کدام پلتفرم بازی کنید.

این هم پایان دلایل من

وقتی به همه‌ی این دلایل فکر کنید، بعید است به نتیجه‌ی مشابهی نرسید. پلی استیشن ۴ همچنان غول اصلی کنسول‌های نسل کنونی است. نینتندو سوییچ فوق العاده است، اما اگر قرار باشد بین همه‌ی کنسول‌ها یکی را انتخاب کنم، بار‌ها و بارها انتخابم پلی استیشن ۴ خواهد بود.

اگر شما عاشق بازی‌های نینتندو هستید و یا از طرفداران پر و پا قرص بازی‌های قابل حمل و موبایلی، ممکن است متفاوت فکر کنید. مشکلی نیست. ما می‌توانیم در این اختلاف نظر موافق هم باشیم. خوشحال می‌شویم نظرتان را با ما در میان بگذارید.

The post نینتندو سوییچ را فراموش کنید، غول اصلی کنسول‌ها پلی استیشن ۴ است appeared first on دیجیاتو.

سیستم ابری جدید مایکروسافت؛ آماده برای آینده‌ای فراتر از ایکس باکس

مایکروسافت اولین بازی خود را سال ۱۹۸۱، با نام مایکروسافت ادونچر عرضه کرد. یک بازی MS-DOS که به صورت مستقیم از فلاپی دیسک بوت می‌شد و آغاز ماجراجویی های مایکروسافت در دنیای بازی ها بود. در ۳۷ سال گذشته خیلی چیز ها تغییر کرده و به محض این که این روز ها به فعالیت های مایکروسافت در زمینه‌ی گیمینگ فکر می‌کنید، ایکس باکس به ذهنتان خطور می‌کند.

دروغ نیست اگر بگوییم در دهه‌های پیش رو، با تغییرات زیادی رو به رو خواهیم شد و مایکروسافت برای این تغییرات آماده است. روز ۱۵ مارچ امسال، مایکروسافت از بخش جدید ابری گیمینگ خود رونمایی کرد که برای آینده‌ی این صنعت آماده است. جایی که کنسول ها و دنیای بازی‌ها کاملا متفاوت از امروز خواهند بود.

مایکروسافت چند وقتی می‌شد که روی این اقدام کار می‌کرد. این کمپانی به طریق مرموزی کمپانی های مربوط به بازی های ویدیویی زیادی را استخدام کرده است. از هوک (Havok) در سال ۲۰۱۵، سیمپلیگان در سال ۲۰۱۷ تا پلی‌فب (PlayFab) در سال جاری. احتمالا هرگز از این کمپانی ها چیزی نشنیده باشید، اما نقش بسیار مهمی در تلاش های جسورانه‌ی مایکروسافت در زمینه‌ی کلاود گیمینگ ایفا می‌کنند.

در حالی که این استخدام ها در حال انجام است، مایکروسافت در حال سازماندهی مجدد تیم های بازی سازی خود است تا سرویس جدید ابری خودش را عرضه کند. فیل اسپنسر در حال حاضر نفر اول بخش گیمینگ مایکروسافت است و به طور مستقیم به ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت گزارش می‌دهد. سیستم ابری گیمینگ جدید مایکروسافت به رهبری کارمند پر سابقه‌ی مایکروسافت که ۲۰ سال است در این شرکت حضور دارد، یعنی کریم چاودری سپرده شده که سابقه کار روی اوتلوک (Outlook)، دایرکت ایکس و ایکس باکس را در کارنامه‌اش داشته.

چاودری در مصاحبه‌ای با The Verge می‌گوید:

فیل [اسپنسر] تیمی اختصاصی و متمرکز روی گیمینگ کلاود می‌خواست. این ها مکالماتی بودند که تابستان گذشته اتفاق افتادند و ما از انتهای سال گذشته به طور ویژه مشغول ایجاد ساختار این سازمان شدیم.

بخش جدید مایکروسافت برای جلب ناشران بازی ها و توسعه دهندگان به سمت سرویس های ابری مایکروسافت طراحی شده است. یوبی سافت اخیرا از مایکروسافت آژور، سرویس ابری معروف مایکروسافت برای Rainbow Six: Siege روی هر سه پلتفرم اصلی پی سی، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس استفاده می‌کند. حتی بازی موبایل Black Desert ماشین های مجازی و دیتابیس آژور را مورد استفاده قرار می‌دهد. مایکروسافت علاقمند است تا توسعه دهندگان بیشتری از سرویس های ابریش استفاده کنند، خصوصا زمانی که بازی ها برای تجربه‌های مولتی پلیر، با اتصال دستگاه‌های بیشتری به هم، انجام می‌پذیرد.

چاودری می‌گوید:

ما فکر می‌کنیم که حدودا دو میلیارد گیمر در دنیا وجود خواهد داشت، و هدف ما دستیابی به همه‌ی آن‌هاست.

بخشی از مسیری که مایکروسافت با سرویس ابری جدید خود روی آن تمرکز کرده، سرویس های اشتراکی است. گیم پس ایکس باکس در چند سال گذشته در دسترس بوده و اخیرا مایکروسافت تصمیم گرفت همه‌ی بازی های انحصاریش در زمان عرضه به سیستم اشتراکی مجهز شوند. Sea of Thieves اولین عنوان بزرگ است اما هیلو در آینده و سری بازی های گیرز آو وار هم سرنوشت مشابهی خواهند داشت. چاودری در این باره می‌گوید:

ما واقعا از موفقیت [با گیم پس] خوشحالیم. ما باور داشتن به انتخاب کاربران را ادامه می‌دهیم، و همچنین باور داریم که فضای اشتراکی در صنعت بازی سازی وجود دارد و این چیزی است که می‌خواهیم ایجاد کنیم.

یک نت فلیکس برای بازی های ویدیویی می‌تواند برای یک کمپانی با رویکرد های ابری در فضای گیمینگ مهم باشد. اما مایکروسافت برای تحمیل این فضای ابری به پلتفرم های رقیب مثل پلی استیشن ۴ و نینتندو سوییچ کار سختی پیش رو دارد. گذشته از این چالش، چاودری به این موضوع اشاره می‌کند که مایکروسافت می‌تواند با استریم کردن بازی ها روی هر دستگاهی از پس این چالش بر بیاید:

ما به دنبال راه هایی هستیم تا این محتوا را برای عموم در دسترس قرار دهیم. بدون توجه به دستگاهی که از آن استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که هر چند سال یک بار سرویس جدیدی متولد می‌شود، استریم بازی هایی با پتانسیل بالا روی سرور های قدرتمند. سونی سرویس استریم بازی آن لایو را خریداری کرده بود و پس از مدتی آن را نابود کرد و اخیرا گایکای (Gaikai) را خریداری کرده که در واقع بخشی از سرویس استریم جدید سونی، یعنی PlayStation Now شده است. سونی استریم بازی ها روی پلی استیشن ۳، پی اس ویستا، پلی استیشن تی وی و تلوزیون های هوشمند و بلو ری پلیر ها را، سال گذشته لغو کرد و تصمیم گرفت تا روی پلی استیشن ۴ و پی سی تمرکز کند. استریم بازی ها سرویسی چالشی و جدید است که مورد توجه قرار گرفته و حتی انویدیا در تلاش است که برای بازی های پی سی وارد این عرصه شود.

مایکروسافت در سه سال گذشته روی استریم بازی های ایکس باکس دستکاری های زیادی انجام داده و واضح است که قرار است نقش عظیمی در دوره‌ی جدید کلاود گیمینگ داشته باشد. چاودری می‌گوید «بسیاری از چیز ها» باید با هم جمع شوند، که شامل مدل کسب و کاری جذاب برای جلب توجه توسعه دهندگان غیر انحصاری است:

ما مدت زمان زیادی را به فکر کردن به این فضا اختصاص دادیم. کاری که ما با گیم پس می‌کنیم و ساختن محصولات با رویکرد به اشتراک گذاری. جایی که بیشتر از نیمی از محتوای آن مربوط به کمپانی های غیر انحصاری است. من می‌گویم، ما با چشم انداز محصولات اشتراکی در آغاز مسیر هستیم.

سیستم جدید کلاود گیمینگ مایکروسافت با تلاش‌هایی که در بالا گفته شد تنها در اول راه قرار دارد، و آزمون اصلی این است که آیا توسعه دهندگان و ناشران بازی علاقه‌ای به ابزار این کمپانی، متد‌های توزیع و خصوصا سرویس استریم بازی های مایکروسافت نشان می‌دهند یا خیر. رسیدن به ۲ میلیارد گیمر هدف بلند پروازانه‌ای است. حتی برای مایکروسافت که به طور ویژه‌ روی سیستم های ابری تمرکز کرده است.

The post سیستم ابری جدید مایکروسافت؛ آماده برای آینده‌ای فراتر از ایکس باکس appeared first on دیجیاتو.