پیش‌بینی‌های قدیمی راجع به بازی‌های ویدیویی تا چه حد درست از آب در آمده‌اند؟

همیشه پیش‌بینی راجع به آینده‌ بازی‌های ویدیویی جذاب بوده و مقاله‌های بسیار زیادی هم در این باره نوشته شده است. برای همه ما جالب است که بدانیم ده سال بعد چه اتفاقی در دنیای بازی‌های ویدیویی رقم خواهد خورد. اما بیایید این بار برعکس فکر کنیم. تا به حال فکر کرده‌اید ده سال پیش، دنیای امروز بازی‌های ویدیویی را چطور می‌دیدند؟ در این مقاله که ترجمه‌ای است از نوشته‌ی بن اسلج نویسنده وبسایت مدیوم، به پیش‌بینی‌های ده سال گذشته‌ی سایت فوربز از دنیای امروز بازی‌های ویدیویی می‌پردازیم و با هم بررسی می‌کنیم تا چه اندازه‌ای این پیش‌بینی‌ها درست از آب در آمده‌اند.


بیایید به عقب برگردیم و به سال ۲۰۰۸ فکر کنیم. چه چیزی به ذهنتان می‌آید؟ شکستن رکورد دوی صد متر توسط اوسین بولت؟ ازدواج وین رونی؟ ریاست جمهوری باراک اوباما؟

همه‌ این‌ مسائل به نظر خیلی قدیمی می‌رسند اما آیا حالا دچار تغییراتی شده‌اند؟ مثلا اوسین بولت همچنان رکورد دار دوی صد متر است. خانواده‌ی رونی به (به هر نحوی که شده) همچنان زندگی مشترکشان ادامه دارد و … به هر حال باقی ماندن دو اتفاق از سه اتفاقی که به آن اشاره کردیم تخمین بدی نیست.

دنیای تکنولوژی بدون شک یکی از بخش‌هایی است که با گذشت زمان به سرعت دچار تغییر می‌شود. هر سال، نوآوری‌های جدید و شگفت انگیز همه‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این موضوع در بازی‌های ویدیویی هم کاملا صادق است.

صنعت بازیسازی روز به روز با موفقیت بیشتری رو به رو می‌شود. از تکنولوژی و نوآوری گرفته تا شهرت. ما توفیق این را داشته‌ایم تا تعداد زیادی از کنسول‌ها، شخصیت‌ها و ساخته‌های بزرگ زینت بخش نمایشگر‌هایمان باشند. همچنین در حال حاضر اینطور به نظر می‌رسد که همه‌ی آدم‌های روی زمین حداقل یکبار تجربه‌ بازی‌های ویدیویی را داشته‌اند.

 

ده سال پیش، اعتراف به انجام بازی‌های ویدیویی در نگاه عموم مردم جلوه‌ی خوبی نداشت. مثلا شبیه به این بود که به نامزدتان بگویید کلکسیونی از اکشن فیگر‌های استار وارز دارید که هرگز حق ندارد به آن‌ها دست بزند (اگرچه موضوع عجیبی به نظر نمی‌رسد). به هر حال، این روز‌ها بازی‌های ویدیویی به شدت در معرض توجه قرار دارند و به نظر می‌رسد همه درگیر آن باشند.

سال ۲۰۰۸ یعنی ده سال پیش، فوربز مقاله‌ای منتشر کرد و در آن پیش‌بینی کرده بود که ده سال آینده دنیای بازی‌های ویدیویی چگونه خواهد بود. ما هم تصمیم گرفتیم نگاهی به این مقاله داشته باشیم و ببینیم پیش‌بینی‌هایشان چقدر دقیق بود.

۸ پیش‌بینی فوربز درباره‌ی آینده‌ی بازی‌‌های ویدیویی

پیش‌بینی ۱: منتظر باشید تا جامعه‌ی گیمر‌ها دچار تغییرات زیادی بشود. نوآوری در تکنولوژی به کار برده شده در کنترلر‌های Wii توسط افراد زیادی مورد تحسین قرار گرفته اما نبوغ اصلی [نینتندو] در این است که افرادی را به سمت خود کشیده که معمولا بازی نمی‌کنند.

بازی‌های ویدیویی بدون شک در معرض توجه زیادی قرار دارند. شاید ساده بودن Wii باعث شد تا نگاه‌ها هدف جدیدی در دنیای اقتصادی پیدا کنند. شاید جذابیت در خانه ماندن و دور بودن از اتفاقات ناگوار دنیای بیرونی یکی از آن دلایل بود. به هر دلیلی که بوده، افراد بیشتر و بیشتری درگیر تب بازی‌های ویدیویی شده‌اند و همیشه آماده‌ی بازی کردن هستند.

پیش‌بینی ۲: دیگر نیاز نیست دفترچه راهنمای ۳۰ صفحه‌ای را بخوانید و الگوی ترتیبی ۱۷ دکمه را برای بازی Wii Sports حفظ کنید. کافی است بلد باشید راکت تنیس را چگونه حرکت دهید یا چطور یک توپ بیسبال را پرتاب کنید.

بازی‌های کوتاه مدت هم توجه‌های زیادی را به خود جلب می‌کند. در حالی که طبیعی است که خانم‌های میانسال ایکس باکس ۳۶۰ را برای پشت سر گذاشتن تجربه‌ای هیجان انگیز و گیج کننده بایوشاک روشن نخواهند کرد، اما خانم‌های مسن‌تر به طور حتم به سمت بازی‌هایی مثل Solitaire یا Bejeweled خواهند رفت.

در صورتی که منبع این داده‌ها در مقاله اصلی فوربز نامشخص است، این آمار روندی را نشان می‎دهد که بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز در بازی‌های ویدیویی شاهدشان هستیم. در حالی که تخمین زده شده که ۴۲ درصد تمام گیمر‌های بریتانیا را خانم‌ها تشکیل می‌دهند اما مطالعه‌ای از شرکت Quantic Foundry به این نتیجه رسیده که این آمار در سبک‌های مختلف بازی‌های ویدیویی بسیار متفاوت است.

در سبک Match 3 (که شامل بازی‌هایی مثل Bejeweled و Candy Crush است) ۶۹ درصد گیمر‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. درحالی که در بازی‌های شوتر خانم‌ها تشکیل دهنده‌ی تنها ۴ درصد گیمر‌ها هستند. همچنین در بازی‌های ورزشی مشارکت گیمر‌های خانم تنها ۲ درصد است.

پیش‌بینی سوم: کارآفرین‌های باهوش همین حالا هم کارشان را با ایجاد بازی‌هایی با عنوان بازی‌های تفننی شروع کرده‌اند و هدف آن‌ها خانم‌های مسن تر است. به عنوان مثال Winster.com روی بازی‌هایی تمرکز کرده که هدفش به طور خاص این جامعه از بازیکنان است.

این پیش‌بینی به طور کلی نادرست نیست اما فاقد هرگونه بینش دقیق است. حداقل بین دوستان خودم محبوبیت سایت‌هایی مثل Winster.com (یا با توجه به شرایط ما miniclip.com) تا رسیدن به نهمین سال کاهش یافت. ظهور آیفون در سال ۲۰۰۷ باعث شد تا این سبک از بازی‌ها فضای مناسبی برای مشهور شدن و مورد توجه قرار گرفتن داشته باشند. موضوعی که احتمالا فوربز هم آن را پیش‌بینی کرده بود.

همچنین این بازی‌ها بین جامعه‌ای خاص فراگیر نشده است. همه با تلفن‌های همراه خود بازی می‌کنند. درست است که جوانان نسبت به افراد مسن‌ بیشتر درگیر بازی‌های موبایل هستند اما مطمئنم که شاهد فردی سالخورده بودم که در حال گرفتن یک پیکاچو در بازی Pokemon Go بود.

بازی‌های ویدیویی موبایل در حال حاضر یک بازار درآمدزا بزرگ است. با عناوینی از نینتندو برای موبایل (مثل Pokemon و Animal Crossing) و همچنین بازی‌هایی مثل کلش آو کلنز (که حتما اسمش را در تبلیغ‌های بی‌شمار یوتیوب شنیده‌اید) که تنها روی پلتفرم اندروید بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده است.

پیش‌بینی فوربز مبنی بر اینکه این بازی‌ها روی المان همکاری تمرکز می‌کنند کاملا صحیح بود. نمونه‌ی بارز آن جمع شدن تعداد زیادی از گیمر‌ها در چستر و برگزاری یک رویداد ملی Pokemon Go بود که برای گرفتن هیولا‌های کمیاب به یکدیگر کمک می‌کردند.

پیش‌بینی ۴: باهوش‌ترین بازیساز‌ها ده سال آینده خلاقانه فکر خواهند کرد. فشار دادن تعداد زیادی از دکمه‌ها برای کنترل شخصیت‌های قابل بازی کافی نیست. گیمر‌ها علاقمند هستند تا در بازی احساس آزادی داشته باشند یا به طور واقعی در بازی قدم بزنند. ما همین حالا فرمون ماشین، کنترلر‌هایی به شکل گیتار و پد‌های فشاری برای رقصیدن داریم. در آینده، باید منتظر اتفاقات بزرگتری باشیم.

پیش‌بینی دقیقی بود. VR یا واقعیت مجازی به طور حتم در حال پیشرفت است و در دنیای بازی‌های ویدیویی توجه‌های زیادی را به خود اختصاص داده است. البته همچنان در زمینه‌ی پیروزی بر سبک بازی‌های قدیمی با کنسول‌های کلاسیک ناموفق بوده. اما از منظر‌های مختلفی مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و هدست‌های واقعیت مجازی که می‌توانید به سادگی با گذاشتن تلفن همراهتان درون آن از دنیای واقعیت مجازی لذت ببرید به طور معمول در دسترس قرار دارند. (و البته دارای قیمت معقولی هستند.)

هدست‌هایی که خودشان از یک نمایشگر بهره‌مند هستند و نرم افزار داخلی دارند هم در دسترس قرار دارند. مثل PS VR که با مبلغی کمتر از ۲۰۰ دلار می‌تواند مال شما باشد. البته در حال حاضر شاید به صرفه تر باشد تا با استفاده از چند مقوا برای تلفن همراهتان هدست واقعیت مجازی ایجاد کنید. اما در آینده ممکن است با تغییراتی در این زمینه مواجه شویم.

پیش‌بینی ۵: گرافیک بازی‌های ویدیویی همچنان بهتر و بهتر خواهد شد و جزئیات بیشتری را به نمایش خواهد گذاشت. اما نباید انتظار داشته باشید که بازی‌هایی صرفا با گرافیک بهتر، بیشتر به فروش برسند. سونی با تغییر چهره‌اش در پلی استیشن ۳ ثابت کرد که گیمر‌ها به اندازه‌ی گیم دیزاینر‌ها به دنبال گرافیک‌های واقع بینانه نیستند.

گیمر‌ها علاقه‌ای به کارکتر‌هایی که شبیه بازیگران سینما هستند ندارند و اصلا برایشان مهم نیست شدت پاشیدن خون در یک بازی چقدر نزدیک به واقعیت باشد. آن‌ها می‌خواهند بازی‌های فوق العاده را تجربه کنند. شطرنج بدون جزئیات گرافیکی هم جذاب است چون خود بازی شطرنج مورد توجه قرار دارد.

 سونی با تغییر چهره‌ی خود پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در حال حاضر پلی استیشن ۴ به نقل از VGChartz.com  شصت و دو درصد بازار بازی‌های ویدیویی کنسول‌ها را در اختیار دارد. ۱۹.۶۴ میلیون پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۷ به فروش رسیده است. رقمی که به اندازه‌ی جمع فروش دو کنسول ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ است.

گرافیک و قدرت سخت افزاری همه‌ی کنسول‌ها با گذشت زمان پیشرفته تر می‌شود و با گذشت هر نسل مایکروسافت و پلی استیشن به دنبال ایجاد قدرت بیشتر در کنسول‌هایشان هستند. هرچند موفقیت‌های اخیر توسط فورتنایت بتل رویال و اورواچ نشان داد که گرافیک واقع بینانه همه چیز نیست.

موفقیت نینتندو سوییچ، کنسولی که دارای بالاترین سرعت فروش در آمریکاست؛ هم این ادعا را رد می‌کند و هم گاهی به تایید آن می‌پردازد. در حالی که نینتندو هرگز تلاشی نکرده تا در زمینه‌ی قدرت سخت افزاری با کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس رقابت کند، اما در کنسول سوییچ نسبت به کنسول قبلی خود Wii (من هم مثل خیلی از شما علاقه‌ای به در نظر گرفتن Wii U ندارم)، از سخت افزار‌های به مراتب پیشرفته تری استفاده کرده‌اند. اگرچه همچنان در حد سخت افزار ایکس باکس وان یا پلی استیشن ۴ نیست، اما کنسولی دو منظوره است.

سخت است بگوییم که چرا سوییچ تا این حد محبوب است و برای آینده‌ی دنیای بازی‌های ویدیویی چه برنامه‌ای دارد. آیا ادغامی از قدرت و نوستالژی بازی‌های قدیمی نینتندو باعث این توجه شده است یا قابل حمل بودن بازی‌هایی نظیر فیفا یا Doom مردم را به سمت سوییچ می‌کشاند؟

هرکدام که باشد، گرافیک در کنسول سوییچ به هیچ عنوان قابل مقایسه در دو کنسول پرچم دار دیگر نیست. بنابراین محبوبیت این کنسول تایید کننده‌ی این موضوع است که همه چیز یک بازی، گرافیک نیست.

پیش‌بینی ۶: بازی‌های PC اهمیت بسیار بالایی خواهند داشت، خصوصا برای گیمر‌های قدیمی‎تر. بعد از تلقی شدن به عنوان یک پلتفرم مرده (یا حداقل بدون آینده) تا پنج سال پیش، بازی‌های نقش آفرینی PC توانستند بازگشت حیرت انگیزی برای کامپیوتر‌ها باشند.

ارزیابی فروش PC کمی سخت است. با توجه به این حقیقت که مردم برای کار‌هایی بیشتر از بازی کردن به دنبال خرید کامپیوتر هستند. من کسی را نمی‌شناسم که برای فیسبوک و چک کردن ایمیل ایکس باکس وان خریده باشد.

برای بازی‌های نقش آفرینی یا RPG‌ها با دنیای بسیار بزرگی مواجه هستیم که خیلی مطمئن نیستم چطور راجع به آن صحبت کنم. چرا که بازی‌های RPG سالهاست که برای کنسول‌ها و PC از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین فرض می‌کنم که منظور فوربز از RPG همان MMORPG بود که از انحصار بیشتری برای گیمر‌های کامپیوتر برخوردار است.

MMO یک بازی کاملا آنلاین است که بازیکنان در آن روی هم تاثیر می‌گذارند و باید موارد خاصی را درون بازی انجام دهند. این تاثیر گذاری می‌تواند همکاری، داد و ستد یا جنگیدن باشد تا بتوانند به واسطه‌ این کار‌ها پیشرفت کنند.

در سال ۲۰۰۸ بازی مورد علاقه من در این سبک Runescape بود اما World of Warcraft بهترین انتخاب برای طرفداران سبک MMO بوده و هست. این بازی به عنوان معروف ترین بازی MMORPG در ده سال گذشته مطرح شده و حتی اگر گزارش‌ها مبنی بر سقوط این عنوان باشد، اکتیویژن در گزارشی فصلی اعلام کرده که تعداد بازیکنان در این بازی با گذشت زمان بیشتر و بیشتر شده است.

پیش‌بینی ۷: منتظر ادغام بازی‌های آنلاین با یکدیگیر و شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و لینکدین باشید. نتیجه‌ی این اتفاق دنیایی مجازی خواهد بود که در آن، یک پالادین لول ۶۷ از بازی World of Warcraft می‌تواند پلی الکترونیکی را بگذراند و نگران ظرف‌های کثیف در The Sims Online باشد.

فوربز با این پیش‌بینی یک نمره از دست داد. با تلاش Candy Crush و Farmville برای نزدیک کردن دنیای بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این عناوین کاربران شبکه‌های اجتماعی را اذیت می‌کرد. همین موضوع کافی بود تا پیشبرد این اتفاق خیلی زود به پایان برسد.

پیش‌بینی ۷.۵: جوان‌تر ها با انجام این بازی‌ها رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند و این موضوع روی شغل و زندگی‌شان تاثیر مستقیمی می‌گذارد. آن‌ها کم کم به ایجاد کسب و کار‌ و ارتباطات اجتماعی از طریق همان شبکه روی خواهند آورد. بنابراین اگر ده سال بعد، در حال سفر به سنگاپور برای ملاقات و بستن قرارداد کاری با چند نفر از گیمر‌های Dark Brotherhood بودید، متعجب نشوید.

از آنجایی که افراد مختلف با هر رنگ و نژادی در حال انجام بازی‌های ویدیویی هستند، تا جایی که من می‌دانم هیچ قراداد تجاری به صورت آنلاین و در حین انجام بازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی اتفاق نمی‌افتد. البته به جز رویداد‌های داخلی در بازی‌ها.

پیش‌بینی ۸: در ده سال آینده، انجمن‌هایی که در بازی World of Warcraft یا دیگر بازی‌های آنلاین وجود دارند تبدیل به قدرت‌های سیاسی می‌شوند. خصوصا در آسیا به دنبال این گروه‌ها باشید تا بتوانند با اعتراضات خود تغییرات اجتماعی را ایجاد کنند.

این پیش‌بینی احمقانه است.

این نقشی است که به طور خاص برای دانشجویان و دانش آموزان در نظر می‌گیریم. اما به هر طریقی که به قضیه نگاه کنیم، گروه‌های آنلاین برای مبارزات مدنی بسیار مناسب تر هستند. این گروه‌های به هم گره خورده‌ به صورت جغرافیایی پراکنده هستند و وظیفه‌های مختلفی در بازی‌ها داشتند. مثل ایجاد ورد‌هایی برای بهبود هم تیمی‌ها یا چاپ ۱۰۰۰ پوستر.

همچنان احمقانه است.

خلاصه به نظر می‌رسد در آینده فعالان بعدی میدان تیانانمن دیگر گروهی از دانشجویان دانشگاه پکن نباشند. بلکه گروهی از فعالان انجمن‌های آنلاین چینی‌اند.

کافیست!

 

۳ موضوع مهم که فوربز فراموش کرد

۱. بازی کردن تبدیل به یک شغل می‌شود. چه کسی فکرش را می‌کرد؟ بهترین بازیکنان بازی‌های ویدیویی با پیروزی در مسابقات مهم تا ۲۰ میلیون دلار جایزه دریافت کنند. تیم‌های فوتبال شروع به استخدام گمیر‌های بازی فیفا کنند و با آن‌ها قرارداد ببندند. علاوه بر این بسیاری از گیمر‌ها در توییچ و یوتیوب در حال کسب درآمد هستند، با نمایش بازی کردنشان به صورت آنلاین در بین میلیون‌ها بیننده.

۲. علاوه بر نکته‌ی قبل می‌توانیم تماشا کردن را هم نوعی از بازی کردن در نظر بگیریم. شخصا، زمانی که نمی‌توانم یک بازی را بخرم یا در انتظار دانلود شدنش هستم، بازی استریمر‌های مختلف را تماشا می‌کنم. میلیون‌ها نفر هر روز برای تماشای بازی مورد علاقه‌شان یا دیدن استریمر‌های مختلف، به تماشای بازی کردن دیگران می‌پردازند. اتفاقی که منجر به میلیارد‌ها ساعت تماشای بازی‌ می‌شود. شرکت‌های بازی‌سازی در حال حاضر نیاز دارند که بازی‌شان علاوه بر بازی شدن، تماشا هم بشود.

۳. بازی‌های ویدیویی در مدارس. بازی ماینکرفت به طور ویژه برای آموزش برنامه نویسی و جهان‌سازی در مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت سازنده‌ی این بازی حتی یک نسخه‌ی مربوط به تحصیل در مدارس را هم برای استفاده‌ی علاقمندان عرضه کرده است. کد زدن هم با استفاده از این بازی آموزش داده می‌شود. آیا مدارس در آینده به طور مجازی برگزار خواهند شد؟

نینجا

پیش‌بینی‌های من

نتوانستم بدون نوشتن پیش‌بینی‌های خودم از ده سال آینده این مقاله را به پایان برسانم.

پیش‌بینی ۱: می‌توانم با اطمینان زیادی پیش‌بینی کنم که واقعیت مجازی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد و فراگیر تر خواهد شد. شاید تا ۲۰۲۸ در دنیایی مجازی و به صورت آنلاین زندگی کنیم. البته به آن شک دارم اما واقعیت مجازی می‌تواند به مکانی معروف تبدیل شود.

پیش‌بینی ۲: نینتندو با کنسول جدیدش سوییچ ریسک‌هایی را پشت سر گذاشته که جواب هم داده است. شاید این موضوع باعث شود تا آن‌ها ریسک‌های بیشتری در آینده داشته باشند. حتی ممکن است حتی آن‌ها دست از ماریو بردارند و شخصیت‌های خاص و به یادماندنی جدیدی خلق کنند. البته تا زمانی که نینتندو Yoshi’s Island را ادامه دهد، من راضی خواهم بود.

پیش‌بینی ۳: درآمدزایی به وسیله‌ی انجام بازی‌های ویدیویی همچنان ادامه خواهد یافت، به عنوان طراح، خالق و استریمر. سرویس‌هایی مثل توییچ همچنان با پیشرفت همراه خواهند بود و به زودی رقابت عجیبی بین شبکه‌های تلویزیونی برای پخش زنده‌ی بازی‌های ویدیویی اتفاق خواهد افتاد. در سال ۲۰۲۸ همه‌مان در حال تشویق تیم ملی انگلستان برای موفقیت در جام جهانی Call of Duty هستیم و آن را به صورت زنده از شبکه‌ی Sky تماشا می‌کنیم. [نویسنده اهل بریتانیاست]

پیش‌بینی ۴: اتفاقی بزرگ در بین بازی‌های موبایل اتفاق خواهد افتاد. عناوین معروف بازی‌های موبایل مثل YuGiOh Duel Links و Hearthstone میلیون‌ها کاربر را به تلفن‌های همراهشان میخکوب کرده است. با پیشرفت سخت افزاری تلفن‌های همراه می‌توانیم تقریبا مطمئن باشیم که به زودی به طور کامل موبایل جایگزین کنسول‌های دستی خواهد شد.

پیش‌بینی ۵: این پیش‌بینی شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد اما تحمل کنید. پیشرفت چشمگیر بیت کوین باعث شده تا درباره‌ی تاثیر ارز‌های مجازی و تراکنش‌های مجازی در دنیای بازی‌ها فکر کنم. ارتباط بین خرید و فروش درون بازی‌ها به ارز‌های مجازی می‌تواند بازیکنان را با سطح جدیدی از دشواری در بازی‌ها مواجه کند. چه زمانی بهتر است اسلحه‌ی جدیدی خریداری کنیم و چه زمانی این کار ایده‌ی خوبی نیست؟ اگر خرید و فروش‌های داخلی در بازی‌ها توسط ارزی مجازی مثل irl انجام شود، شاید پولی که داخل بازی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد irl باشد. شاید برای خرید آخرین DLC مجبور باشید خانه‌تان در TES VI را به فروش برسانید.

بازی های ویدیویی

چه مقدار از این پیش‌بینی‌ها درست ا‌ز آب در می‌آید؟ نمی‌دانم. اما ظهور ارز‌های مجازی در کنار پیشرفت روز افزون بازی‌های ویدیویی به سادگی می‌تواند توسط تاجری باهوش اتفاق بیفتد. از کجا معلوم، شاید در آینده در هم آمیخته شدن مسیر بازی‌های ویدیویی و ارز مجازی برایم غیر قابل باور نباشد.

The post پیش‌بینی‌های قدیمی راجع به بازی‌های ویدیویی تا چه حد درست از آب در آمده‌اند؟ appeared first on دیجیاتو.

مایکروسافت کنترلرى مخصوص معلولین عرضه خواهد کرد

مایکروسافت سابقه خوبى براى تامین لوازم جانبى محصولات خود دارد و به نظر مى رسد در حال حاضر در تلاش براى عرضه کنترلى براى معلولین است. روى این کنترلر دو دکمه بزرگ وجود دارد که براى استفاده از آن ها به میزان دقتى که در کنترلرهاى معمولى احتیاج است، نیازى نیست.

همچنین در بالاى این کنترلر دکمه هاى حساس به لمس شدنى وجود دارد که کاربر را از جابجا شدن در منوها بى نیاز مى کند. ممکن است این کنترلر جدید قابل برنامه ریزى هم باشد و وجود درگاه یو اس بى در کنار کنترلر این موضوع را تایید مى کند.

سه چراغ LED که احتمالاً از کنترلر هاى نسل دوم ایکس باکس الیت وام گرفته شده اند، نشان مى دهند که حداقل بعضى از قابلیت ها قابل شخصى سازى خواهند بود.

مایکروسافت

هنوز اطلاعات مشخصى از زمان عرضه این کنترلر در دسترس نیست و بعید به نظر نمى رسد که قبل از کنفرانس مایکروسافت در رویداد E3 2018 شاهد جزییات کاملترى از این محصول باشیم.

نباید توقع معرفى کنسول جدیدى از جانب مایکروسافت در E3 امسال را داشته باشیم و از همین سو، معرفى محصولى که بازى کردن براى افرادى که قادر به استفاده از کنترلر معمولى ایکس باکس وان نیستند را میسر مى کند، گزینه اى منطقى به شمار مى رود.

فیل اسپسنر مدیر ایکس باکس پیش از این گفته بود کنفرانس مایکروسافت در E3 2018 از کنفرانس هاى قبلى ایین کمپانى پربار تر بوده و عناوین متنوعى براى ایکس باکس وان معرفى خواهند شد.

The post مایکروسافت کنترلرى مخصوص معلولین عرضه خواهد کرد appeared first on دیجیاتو.

مایکروسافت هنوز هم تمایلی به انتشار آمار فروش ایکس باکس وان ندارد

مایکروسافت اخیراً به ارائه اطلاعات گنگی از میزان فروش کنسول ایکس باکس وان پرداخته است. بعد از سال ها سکوت درباره تعداد کنسول های فروخته شده، مایک نیکولز، مدیر بازاریابی بخش بازی مایکروسافت در بلاگ پستی تازه می گوید: «فروش ایکس باکس وان نسبت به همین بازه در سال گذشته با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده».

در این بلاگ پست هنوز هم اشاره دقیقی به ارقام فروش نشده و به همین خاطر، تشخیص عملکرد ایکس باکس وان سخت است. اما در هر صورت، به نظر می رسد که بعد از عرضه کنسول ایکس باکس وان ایکس، شرایط برای مایکروسافت بهتر شده و حالا افراد بیشتری به خرید کنسول نسل هشتمی آن ترغیب شده اند.

هنگامی که ایکس باکس وان استاندارد در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، مایکروسافت با خوشحالی آمار فروش دستگاه را منتشر می کرد. اما هنگامی که این پلتفرم سه ماه دیرتر از پلی استیشن ۴ به فروش ۱۰ میلیون واحدی رسید، مایکروسافت هم از ارائه این آمار دست برداشت. در عوض، مایکروسافت طی سال های اخیر تمرکز خود را بر ارائه آمار کاربران فعال ایکس باکس لایو گذاشته است.

در بلاگ پست امروز گفته می شود که تعداد کاربران ایکس باکس لایو رشد ۱۳ درصدی داشته و از زمان راه اندازی قابلیت Looking For Group، بالغ بر ۶۰۰ هزار دوستی شکل گرفته است. علاوه بر این، حالا بیش از ۱٫۲ میلیون کلوب در ایکس باکس لایو وجود دارد.

دلیل اصلی عدم انتشار هیچ خبری درباره میزان فروش کنسول مایکروسافت، تفاوت قابل توجه فروش میان پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان است. در ژانویه ۲۰۱۶ کمپانی الکترونیک آرتز اعلام کرد ایکس باکس وان فروشی ۱۹ میلیون داشته و در همان زمان، سونی از مرز فروش ۳۵٫۹ میلیونی پلی استیشن ۴ گذر کرده بود. در این بین سونی هیچوقت از ارائه آمار فروش دست نکشید و در آخرین اخبار، ۷۶ میلیون کنسول پلی استیشن ۴ به دست مشتریان رسانده است.

مایکروسافت طی آگوست سال گذشته، فروش نخستین مدل از ایکس باکس وان را متوقف کرد و بعد از آن روی فروش ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس متمرکز شد. اگرچه دلیل اصلی فروش پایین ایکس باکس وان در برابر پلی استیشن ۴، قیمت گذاری ۵۰۰ دلاری و تصمیمات تجاری اشتباه در قبال سنسور کینکت بود، مایکروسافت حالا با مشکلی بزرگ تر از قبل مواجه شده: بازی های انحصاری.

در دنیای بازی های ویدیویی و کنسول های خانگی، عناوین انحصاری مهم ترین فاکتور در فروش یک پلتفرم تلقی می شوند و سونی در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، چند انحصاری عالی عرضه کرده است. در این بین، مایکروسافت عناوین انحصاری چندانی ندارد و خود را برای نمایشگاه E3 ماه آتی آماده می کند که امید می رود در جریان آن، شاهد معرفی چند انحصاری جدید باشیم.

The post مایکروسافت هنوز هم تمایلی به انتشار آمار فروش ایکس باکس وان ندارد appeared first on دیجیاتو.

تاریخ انتشار بازی های سال ۲۰۱۸

اگر می خواهید از تاریخ انتشار بازی های سال ۲۰۱۸ آگاه شوید، می توانید نگاهی به لیست زیر داشته باشید. طبیعتاً با انتشار اخبار جدید در رابطه با تاریخ عرضه بازی ها، این فهرست بروز خواهد شد بنابراین پیشنهاد می کنیم آن را برای دریافت اطلاعات جدیدتر، در بوکمارک خود قرار دهید. لازم به ذکر است بازی هایی که هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارند، در این فهرست دسته بندی نشده اند.

ژانویه

  • The Escapists 2 (نینتندو سوییچ) – ۲۱ دی
  • InnerSpace (پی سی، نینتندو سوییچ، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴) – ۲۶ دی
  • Street Fighter V: Arcade Edition (پلی استیشن ۴، پی سی) – ۲۶ دی
  • Kerbal Space Program: Enhanced Edition (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان)
  • Forged Battalion (پی سی) – ۲۶ دی
  • Darkest Dungeon (نینتندو سوییچ) – ۲۸ دی
  • H1Z1 (پی سی) – ۲۸ دی
  • Gintama Rumble (پلی استیشن ۴) – ۲۸ دی
  • World to the West (نینتندو سوییچ) – ۲۸ دی
  • Digimon Story: Cyber Sleuth – Hacker’s Memory (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا) – ۲۹ دی
  • Kirby Battle (3 دی اس) – ۲۹ دی
  • Death Mark (پلی استیشن ۴، نینتندو سوییچ) – ۲۹ دی
  • Lost Sphear (سوییچ، پی سی، پلی استیشن ۴) – ۴ بهمن
  • Subnutica (پلی استیشن ۴، پی سی، سوییچ) – ۴ بهمن
  • The Inpatient (پلی استیشن وی آر) – ۴ بهمن
  • Iconoclasts (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا، پی سی) – ۴ بهمن
  • Celeste (سوییچ، پلی استیشن ۴، پی سی) – ۶ بهمن
  • Dust and Salt (پی سی) – ۶ بهمن
  • Dragon Ball FighterZ (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان) – ۶ بهمن
  • Monster Hunter: World (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۶ بهمن
  • Dissidia Final Fantasy NT (پلی استیشن ۴) – ۱۰ بهمن

فوریه

  • Batallion 1944 (دسترسی زودهنگام پی سی) – ۱۲ بهمن
  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age (پی سی) – ۱۲ بهمن
  • Night In The Woods (نینتندو سوییچ) – ۱۲ بهمن
  • Steamworld Dig (نینتندو سوییچ) – ۱۲ بهمن
  • Sky Force Reloaded (نینتندو سوییچ) – ۱۲ بهمن
  • UFC 3 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۱۳ بهمن
  • Gundemoniums (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا) – ۱۳ بهمن
  • We Were Here Too (پی سی) – ۱۳ بهمن
  • Shadow of the Colossus (پلی استیشن ۴) – ۱۷ بهمن
  • Marooners (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۱۷ بهمن
  • Aegis Defenders (پلی استیشن ۴، پی سی، نینتندو سوییچ) – ۱۸ بهمن
  • Civilization VI: Rise and Fall (پی سی) – ۱۸ بهمن
  • Octogeddon (پی سی) – ۱۸ بهمن
  • Rust (پی سی) – ۱۸ بهمن
  • Little Triangle (ایکس باکس وان) – ۱۸ بهمن
  • Samsara (ایکس باکس وان) – ۱۸ بهمن
  • ACA NeoGeo Blazing Star (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ) – ۱۹ بهمن
  • Bleed 2 (ایکس باکس وان) – ۱۹ بهمن
  • Starpoint Gemini Warlords (ایکس باکس وان) – ۱۹ بهمن
  • Civilization VI: Rise and Fall (پی سی) – ۱۹ بهمن
  • Dragon Quest Builders (نینتندو سوییچ) – ۲۰ بهمن
  • Overdriven Reloaded: Special Edition (ایکس باکس وان) – ۲۰ بهمن
  • The Seven Deadly Sins: Knights of Britannia (پلی استیشن ۴) – ۲۰ بهمن
  • Under Night In-Birth Exe: Late[st] (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ویتا) – ۲۰ بهمن
  • Monster Energy Supercross: Special Edition (ایکس باکس وان) – ۲۳ بهمن
  • Owlboy (سوییچ) – ۲۴ بهمن
  • Radiant Historia: Perfect Chronology (3 دی اس) – ۲۴ بهمن
  • Dynasty Warriors 9 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۴ بهمن
  • The Fall 2: Unbound (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۴ بهمن
  • Kingdom Come: Deliverance (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان) – ۲۴ بهمن
  • Crossing Souls (پلی استیشن ۴، پی سی) – ۲۴ بهمن
  • Radiant Historia: Perfect Chronology ( 3 دی اس) – ۲۴ بهمن
  • Monster Energy Supercross: The Official Videogame (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ) – ۲۴ بهمن
  • The Longest Five Minutes (سوییچ، ویتا، پی سی) – ۲۴ بهمن
  • The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II (پی سی) – ۲۵ بهمن
  • A Certain Magical Virtual-On (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا) – ۲۶ بهمن
  • Secret of Mana (پی سی، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا) – ۲۶ بهمن
  • Bayonetta 1 + 2 Collection (سوییچ) – ۲۷ بهمن
  • Fe (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان، سوییچ) – ۲۷ بهمن
  • Age of Empires: Definitive Edition (پی سی) – ۱ اسفند
  • Armored Warfare (پلی استیشن ۴) – ۱ اسفند
  • Long Gone Days (پی سی) – ۲۹ بهمن
  • The Station (ایکس باکس وان) – ۳۰ بهمن
  • Metal Gear Survive (پی سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۱ اسفند
  • Pac-Man Championship Edition 2 Plus (سوییچ) – ۳ اسفند
  • Stellaris: Apocalypse (پی سی) – ۳ اسفند
  • Past Cure (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان) – ۳ اسفند
  • Yume Nikki: Dream Diary (پی سی) – ۴ اسفند
  • Sword Art Online: Fatal Bullet (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان) – ۴ اسفند
  • Gravel (ایکس باکس وان) – ۷ اسفند
  • De Blob 2 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۸ اسفند
  • Payday 2 (سوییچ) – ۸ اسفند
  • Immortal Redneck (ایکس باکس وان) – ۸ اسفند
  • Payday 2 (سوییچ) – ۸ اسفند
  • Riftstar Raiders (ایکس باکس وان) – ۸ اسفند
  • Darkest Dungeon (ایکس باکس وان) – ۹ اسفند

مارس

  • Pit People (ایکس باکس وان، پی سی) – ۱۱ اسفند
  • Bravo Team (پلی استیشن وی آر) – ۱۵ اسفند
  • DjMax Respect (پلی استیشن ۴) – ۱۵ اسفند
  • Final Fantasy XV: Royal Edition (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۱۵ اسفند
  • Frantics (پلی استیشن ۴) – ۱۵ اسفند
  • Scribblenauts Showdown (سوییچ، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) –  ۱۵ اسفند
  • Fear Effect Sedna (سوییچ، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۱۵ اسفند
  • Flinthook (سوییچ) – ۱۸  اسفند
  • Devil May Cry HD Collection (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۲ اسفند
  • Ghost of a tale (پی سی) – ۲۲ اسفند
  • Q.U.B.E.2 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۲ اسفند
  • Golem (پلی استیشن وی آر) – ۲۲ اسفند
  • WarGames (پی سی) – ۲۳ اسفند
  • Kirby Star Allies (سوییچ) – ۲۵ اسفند
  • Burnout Paradise Remastered (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۲۵ اسفند
  • Assassin’s Creed Rogue: Remastered (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۲۹ اسفند
  • Attack on Titan 2 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، سوییچ، پی سی) – ۲۹ اسفند
  • Sea of Thieves (ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۹ اسفند
  • Shantae and The Pirates Curse (سوییچ) – ۲۹ اسفند
  • Titan Quest (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۲۹ اسفند
  • Valkyria Chronicles 4 (پلی استیشن ۴) – ۱ فروردین
  • A Way Out (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۳ فروردین
  • Detective Pikachu (3 دی اس) –  ۳ فروردین
  • Ni No Kuni II: Revenant Kingdom (پلی استیشن ۴، پی سی) – ۳ فروردین
  • Pure Farming 2018 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۳ فروردین
  • Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings (پلی استیشن ۴، سوییچ، پی سی) – ۷ فروردین
  • Far Cry 5 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۷ فروردین
  • MLB The Show 18 (پلی استیشن ۴) – ۷ فروردین
  • Outlast (سوییچ) – ۷ فروردین
  • Agony (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۱۰ فروردین
  • The Witch and the Hundred Knight 2 (پلی استیشن ۴) – ۱۰ فروردین
  • Long Gone Days (پی سی) – ۱۱ فروردین
  • Shining Resonance Refrain (پلی استیشن ۴) – ۱۲ فروردین
  • Super Robot Wars X (پلی استیشن ویتا، پلی استیشن ۴) – ۱۳ فروردین

آپریل

  • Minit (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان) – ۱۴ فروردین
  • Extinction (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۱ فروردین
  • Owlboy (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۲۱ فروردین
  • Dark Rose Valkyrie (پی سی) – ۲۱ فروردین
  • Hellblade: Senuas Sacrifice (ایکس باکس وان) – ۲۲ فروردین
  • Ys Origin (ایکس باکس وان) – ۲۲ فروردین
  • Don’t Starve (سوییچ) – ۲۳ فروردین
  • Asdivine Hearts (سوییچ) – ۲۴ فروردین
  • Ys Vlll: Larcrimosa of Dana (پی سی) – ۲۷ فروردین
  • Yakuza 6: The Song of Life (پلی استیشن ۴) – ۲۹ فروردین
  • Metal Max Xeno (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا) – ۳۰ فروردین
  • God of War (پلی استیشن ۴) – ۳۱ فروردین
  • Nintendo Labo Variety Kit (سوییچ) – ۳۱ فروردین
  • Nintendo Labo Robot Kit (سوییچ) – ۳۱ فروردین
  • Adventure Time: Pirates of the Enchiridion (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان، سوییچ) – ۳ اردیبهشت
  • South Park: The Fractured But Whole (سوییچ) – ۴ اردیبهشت
  • Frostpunk (پی سی) – ۴ اردیبهشت
  • Battle Tech (پی سی) – ۴ اردیبهشت
  • Super Robot Wars X (سوییچ) – ۶ اردیبهشت
  • The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II: Kai (پلی استیشن ۴) – ۶ اردیبهشت

می

  • Killing Floor: Incursion (پلی استیشن وی آر) – ۱۱ اردیبهشت
  • Total War Saga: Thrones of Britannia (پی سی) – ۱۳ اردیبهشت
  • City of Brass پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) –  ۱۴ اردیبهشت
  • Donkey Kong Country: Tropical Freeze (سوییچ) – ۱۴ اردیبهشت
  • Conan Exiles (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) –  ۱۸ اردیبهشت
  • Pillars of Eternity 2: Deadfire (پی سی) – ۱۸ اردیبهشت
  • One Piece: Pirate Warriors 3 (سوییچ) – ۲۱ اردیبهشت
  • Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۱ اردیبهشت
  • Battle Chasers Nightwar (سوییچ) – ۲۵ اردیبهشت
  • Dragon’s Crown Pro (پلی استیشن ۴) – ۲۵ اردیبهشت
  • Little Witch Academia: Chamber of Time (پی سی، پلی استیشن ۴) – ۲۵ اردیبهشت
  • Shin Megami Tensei: Strange Journey Redux (3 دی اس) – ۲۵ اردیبهشت
  • Far: Lone Sails (پی سی) – ۲۷ اردیبهشت
  • Hyrule Warriors: Definitive Edition (سوییچ) – ۲۸ اردیبهشت
  • Little Nightmares: Complete Edition (سوییچ) – ۲۸ اردیبهشت
  • State of Decay 2 (ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۸ اردیبهشت
  • Ancestors Legacy (ایکس باکس وان، پی سی) – ۱ خرداد
  • Persona 3: Dancing Moon Night (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا) – ۳ خرداد
  • Persona 4: Dancing All Night (پلی استیشن ۴) – ۳ خرداد
  • Persona 5: Dancing Star Night (پلی استیشن ۴) – ۳ خرداد
  • Runner 3 (سوییچ، پی سی) – ۱ خرداد
  • Space Hulk: Deathwing – Enhanced Edition (پلی استیشن ۴، پی سی) – ۱ خرداد
  • Tennis World Tour (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان، سوییچ) – ۱ خرداد
  • Dillon’s Dead-Heat Breakers (3 دی اس) – ۳ خرداد
  • Dark Souls Remastered (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان) –  ۴ خرداد
  • Detroit: Become Human (پلی استیشن ۴) – ۴ خرداد
  • Everspace (پلی استیشن ۴) – ۸ خرداد
  • Legend of Kay Anniversary (سوییچ) – ۸ خرداد
  • Moonlighter (پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان، سوییچ) – ۸ خرداد
  • Sega Mega Drive Classics (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۸ خرداد
  • Street Fighter 30th Anniversary (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی، سوییچ) – ۸ خرداد
  • Liar Princess and The Blind Prince (پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا، سوییچ) – ۱۰ خرداد

ژوئن

  • BlazBlue: Cross Tag Battle (پلی استیشن ۴، پی سی، سوییچ) – ۱۵ خرداد
  • The Elder Scrolls Online: Summerset (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۱۵ خرداد
  • Onrush (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۱۵ خرداد
  • Shaq Fu: A Legend Reborn (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی، سوییچ) – ۱۵ خرداد
  • Vampyr (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۱۵ خرداد
  • MotoGP 18 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۱۷ خرداد
  • Sushi Striker: The Way of Sushido (سوییچ، ۳ دی اس) – ۱۸ خرداد
  • Super Bomberman R (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۲ خرداد
  • Jurassic World Evolution (پی سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۲۲ خرداد
  • Lego The Incredibles (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی، سوییچ) – ۲۵ خرداد
  • Mario Tennis Aces (سوییچ) – ۱ تیر
  • New Gundam Breaker (پلی استیشن ۴، پی سی) – ۱ تیر
  • Far Cry 3 Classic Edition (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۵ تیر
  • Ys Vlll: Larcrimosa of Dana (سوییچ) – ۵ تیر
  • The Crew 2 (پی سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۸ تیر
  • MXGP Pro (پی سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۸ تیر
  • Wolfenstein II: The New Colossus (سوییچ) – ۱۱ تیر

جولای

  • Crash Bandicoot N.Sane Trilogy (پی سی، ایکس باکس وان، سوییچ) – ۱۹ تیر
  • Captain Toad: Treasure Tracker (سوییچ، ۳ دی اس) – ۲۲ تیر
  • Octopath Traveler (سوییچ) – ۲۲ تیر
  • Closed Nightmare (سوییچ، پلی استیشن ۴) – ۲۸ تیر
  • Mega Man X Legacy Collection (سوییچ، پی سی، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴) – ۳ مرداد
  • The Banner Sage 3 (پی سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۳ مرداد
  • WarioWare Gold (3 دی اس) – ۵ مرداد

آگوست

  • World of Warcraft: Battle for Azeroth (پی سی) – ۲۳ مرداد
  • Yakuza Kiwami 2 (پلی استیشن ۴) – ۶ شهریور

سپتامبر

  • Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age (پلی استیشن ۴، پی سی) – ۱۳ شهریور
  • Marvel’s Spider-Man (پلی استیشن ۴) – ۱۶ شهریور
  • Shadow of the Tomb Raider (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۳ شهریور
  • Spyro Reignited Trilogy (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۳۰ شهریور

اکتبر

  • Call of Duty: Black Ops 4 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی) – ۲۰ مهر
  • Red Dead Redemption 2 (پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان) – ۴ آبان

The post تاریخ انتشار بازی های سال ۲۰۱۸ appeared first on دیجیاتو.

بازی‌ های رایگان ایکس باکس لایو گلد سال ۲۰۱۸ [ماه می اضافه شد]

مایکروسافت هر ماه جدا از تخفیفات گسترده، بازی های رایگانی را در اختیار مشترکین سرویس ایکس باکس لایو گلد قرار می دهد. در این پست نگاهی به تمام بازی های رایگان در دسترس برای مشترکین این سرویس در سال ۲۰۱۸ خواهیم داشت.

ماه ژانویه

ایکس باکس لایو گلد

ایکس باکس وان

  • The Incredible Adventures of Van Helsing (از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) – میانگین امتیاز: ۵۹/۱۰۰
  • Zombi (از ۲۶ دی تا ۲۶ بهمن) – میانگین امتیاز: ۷۲/۱۰۰

ایکس باکس ۳۶۰

  • Tomb Raider: Underworld (از ۱۱ تا ۲۵ دی) – میانگین امتیاز: ۷۶/۱۰۰
  • Army of Two (از ۲۶ دی تا ۱۱ بهمن) –  میانگین امتیاز: ۷۲/۱۰۰

ماه فوریه

ایکس باکس وان

  • Assassin’s Creed Chronicles: India (از ۲۷ بهمن تا ۲۴ اسفند) – میانگین امتیاز: ۶۴/۱۰۰
  • Shadow Warrior (از ۱۲ بهمن تا ۹ اسفند) –  میانگین امتیاز: ۷۴/۱۰۰

ایکس باکس ۳۶۰

  • Split Second (از ۱۲ بهمن تا ۲۶ بهمن) – میانگین امتیاز: ۸۲/۱۰۰
  • Crazy Taxi (از ۲۷ بهمن تا ۹ اسفند) – میانگین امتیاز: ۵۹/۱۰۰

ماه آپریل

ایکس‌ باکس وان

  • Ryse: Son of Rome (از ۱۲ فروردین تا  ۱۰اردیبهشت) – میانگین امتیاز: ۶۰/۱۰۰
  • The Walking Dead: Season Two (از ۲۷ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت) – میانگین امتیاز: ۸۰/۱۰۰

ایکس‌ باکس ۳۶۰:

  • Darksiders (از ۱۲ فروردین تا ۲۶ فروردین) – میانگین امتیاز: ۸۳/۱۰۰
  • Assassin’s Creed: Revelations (از ۲۷ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) – میانگین امتیاز: ۸۰/۱۰۰

ماه می

ایکس‌ باکس وان

  • Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (از ۲۶ اردیبهشت تا ۲۵ خرداد) – میانگین امتیاز: ۹۵/۱۰۰
  • Super Mega Baseball 2 (از ۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) – میانگین امتیاز: ۸۰/۱۰۰

ایکس‌ باکس ۳۶۰

  • Vanquish (از ۲۶ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) – میانگین امتیاز: ۸۴/۱۰۰
  • Streets of Rage (از ۱۱ اردیبهشت تا ۲۵ اردیبهشت): ۸۴/۱۰۰

لازم به ذکر است تمام بازی های رایگان ایکس باکس ۳۶۰ با استفاده از قابلیت Backward compatibility روی کنسول ایکس باکس وان قابل بازی خواهند بود. با مشخص شدن عناوین رایگان سرویس ایکس باکس لایو گلد در ماه های آینده، این پست به روز خواهد شد.

The post بازی‌ های رایگان ایکس باکس لایو گلد سال ۲۰۱۸ [ماه می اضافه شد] appeared first on دیجیاتو.

بررسی بازی Sea of Thieves؛ هرآنچه که می خواهید… شاید تا دو سال دیگر…

تجربه ای که طی سال های اخیر از بازی هایی مثل نو منز اسکای و مس افکت آندرومدا داشتیم نشان داده که وقتی یک توسعه دهنده نمی تواند هدف اصلی بازی اش را در نمایش های پیش از عرضه برای گیمر تشریح کند، احتمالا مشکلی در کار است؛ در واقع بازی یا هدف گذاری مشخصی ندارد یا از محتویات کافی برای ترغیب گیمر به دنبال کردن آن هدف برخوردار نیست.

بنابراین پیش بینی این موضوع کار چندان سختی نبود که بازی Sea of Thieves، انحصاری جدید مایکروسافت و آخرین ساخته استودیوی شهیر Rare هم به سرنوشت مشابهی دچار می شود.

  • سازنده: Rare
  • ناشر: Microsoft Studios
  • پلتفرم ها: ایکس باکس وان، پی سی
  • پلتفرم بررسی: ایکس باکس وان استاندارد

علی رغم چند نمایش بسیار ارزشمند در نمایشگاه E3 و سایر رویدادهای مشابه، سی آو تیوز تا همان لحظات پایانیِ پیش از عرضه، به شکل ملموسی در توصیف آنچه قرار است به گیمرها ارائه دهد مشکل داشت؛ حالا مشخص شده که سازندگان در واقع در حال رازداری نبوده اند و آنچه در تریلرها دیده ایم، تمام کاری است که در بازی اصلی می توان انجام داد، نه بیشتر و نه کمتر.

سی آو تیوز از همان ابتدا با یک ناامیدی بزرگ آغاز می شود. هنگامی که بازی را برای اولین بار اجرا می کنید، احتمالاً انتظار دارید که منویی پر جزییات برای طراحی کاراکتر در اختیارتان قرار گیرد و بتوانید دزد دریایی دلخواهتان را بسازید؛ هرچه نباشد استودیوی Rare وعده یک شبیه ساز کامل از زندگی دزدان دریایی را داده بود.

اما ۸ کاراکتر که به صورت اتفاقی جنریت شده اند تمام آن چیزی است که در اختیارتان قرار می گیرد و باید از میان آنها یکی را انتخاب کنید و وارد بازی شوید. سی آو تیوز به اشکال گوناگونی قابل بازی است؛ می توانید سکان یک کشتی بزرگ را به همراه ۳ دوست یا ۳ بازیکن دیگر در نقاط مختلف جهان به دست گرفته و به دل دریا بزنید یا اینکه کشتی کوچک تری برداشته و سفری تک نفره و چالش برانگیزتر داشته باشید.

بازی Sea of Thieves

سی آو تیوز جهان عظیمی دارد که قرار است اکتشاف آن کاملاً به خودتان بستگی داشته باشد. حتی در ساعات ابتدایی بازی، کوچکترین راهنمایی ای به شما نمی شود و فقط می دانید که در حال آغاز یک ماجراجویی بزرگ برای تبدیل شدن به یک «دزد دریایی افسانه ای» هستید.

این عدم ارائه راهنمایی باعث شده با یک فصل افتتاحیه بسیار گنگ در بازی مواجه باشیم که البته قواعدی بسیار متفاوت با قواعد رایج بازی های ویدیویی دارد و کشف آنها یک سردرد واقعی است. بهترین کاری که یک بازیساز می تواند با بازی خود به انجام برساند، ایجاد حس کنجکاوی نسبت به جهان بازی و نیاز به کشف تک تک المان هایش است، اما طراحی صرف یک جهان بزرگ و سپس رها کردن گیمر در آن، به تنهایی کافی نیست و کنجکاوی در چنین عناوینی، معمولاً بعد از آشنایی با مکانیک های اصلی شکل می گیرد و سپس، شناخت مکانیک های تکمیل کننده یا عناصری که با ادغام آموزه های قبلی به دست می آیند به گیمر سپرده می شود.

بنابراین یک ساعت ابتدایی شما در سی آو تیوز، یک ساعتی کاملاً جهنمی است که باید سعی کنید طی آن چگونگی دریافت ماموریت ها، تفاوت میان ماموریت ها، چگونگی آغاز ماموریت ها، چگونگی هدایت کشتی های عظیم الجثه و به طور کل، تمام قوانین حاکم بر جهان بازی را به تنهایی و بدون حتی یک خط راهنمای نوشتاری از سوی سازندگان کشف کنید.

جهان سی آو تیوز جهانی است که در آن با خوردن موز جانتان احیا می شود و بدون هیچ دلیل خاصی، سه آیتم موز، تخته چوب و گلوله توپ های جنگی داخل بشکه هایی در سراسر جزایر موجود در نقشه قرار گرفته اند.  البته این آیتم ها کارایی خاصی دارند و جدا از موز، از تخته چوب برای پوشاندن سوراخ های ایجاد شده در بدنه کشتی و از گلوله ها برای شلیک با توپ های روی عرشه استفاده می شود.

اما در جهانی که صرف فانتزی بودن، عدم وجود منطق را توجیه می کند، می توانید حدس بزنید که یادگیری قواعد به تنهایی و بدون کمک خارجی می تواند تا چه حد چالش برانگیز باشد.

سی آو تیوز به طور کل میزبان سه انجمن یا گروه است که تامین ماموریت هایتان به عهده آنهاست. این ماموریت ها کاملاً سرراست هستند و از شما می خواهند یا گنجینه های خاصی را پیدا کرده و بازگردانید، یا اسکلت هایی نامیرا را از بین برده و جمجمه هایشان را بازگردانید یا حیوانات خاصی را به دام انداخته و بازگردانید. و این تقریباً تمام کاری است که برای انجام دادن وجود دارد.

پشت سر گذاشتن هر ماموریت، به معنای دریافت میزان اندکی سکه است که از آن برای ارتقای ظاهری تجهیزات دزد دریایی و کشتی تان استفاده می شود و وقتی ۵ ماموریت موفق آمیز را برای یک انجمن خاص پشت سر بگذارید، جواز انجام یک ماموریت اندک سخت تر که در ذات خود ذره ای با ماموریت های قبلی تفاوت ندارد را دریافت می کنید.

طی ساعات ابتدایی که هنوز میزان محتویات داخل بازی برایتان ملموس نیست و تحت تاثیر جهان وسیع سی آو تیوز و زیبایی هایش قرار گرفته اید، انحصاری تازه ایکس باکس همچون یکی از بهترین بازی های نسل به نظر می رسد. وقتی برای اولین بار نقشه یک گنج رابه دست می آورید، کشتی را به سمت جزیره هدف به راه می اندازید و در نهایت گنجینه را یافته و از دل خاک بیرون می کشید، احساسی حقیقتاً شبیه به یک دزد دریایی ماهر خواهید داشت.

اما وقتی همین ماموریت را برای بار پنجم، دهم، پانزدهم و بیستم انجام می دهید دیگر نمی توانید از احساس خوبی که بازی به شما منتقل می کند صحبت کنید. سی آو تیوز خیلی زودتر از آنچه که باید به ورطه تکرار می افتد و از آن جایی که هیچ پاداش قابل توجهی به ازای اتمام ماموریت ها دریافت نمی کنید، این روند تکراری آزاردهنده تر هم می شود. در این بین کوچک ترین روزنه ای از یک داستان هرچند سطحی هم به چشم نمی خورد و سایر کاراکترهای داخل بازی که تعدادشان از انگشتان دو دست فراتر نمی رود، عملاً مجسمه هایی سخنگو هستند که حتی به صورت کامل صداگذاری هم نشده اند؛ تنها پیشرانه بازی، وعده توخالی تبدیل شدن به یک دزد دریایی افسانه ای است.

احتمالاً تنها عاملی که می تواند تکرارپذیری بازی را به برای چند ساعت بیشتر افزایش دهد، سیستم کنترل کشتی ها و نبردهای دریایی است. به جرئت می توان گفت که هیچ بازی دیگری تا به امروز نتوانسته تجربه ای به این حد واقع گرایانه از هدایت کشتی ارائه دهد و وقتی با شیوه کنترل آن، باز کردن بادبان ها، تنظیم جهت‌شان، نقشه خوانی و تمام فعالیت های این چنینی آشنا می شوید دیگر نمی توانید از کشتی رانی در دریاهای متلاطم و هفت‌گانه سی آو تیوز دست بکشید.

هیجان انگیزترین فعالیتی که در سی آو تیوز وجود دارد، نبردهایی است که به صورت اتفاقی با سایر بازیکنان شکل می گیرد. در سی آو تیوز شما می توانید علاوه بر پشت سر گذاشتن ماموریت ها به شکل صادقانه، به سایر کشتی های حاضر در سرور هم حمله کرده و گنجینه هایشان را به غارت ببرید.

بنابراین هر بار که در حال حمل گنجینه هایتان از محل کشف به محل تحویل هستید، سی آو تیوز شدیداً استرس آور می شود و دائماً باید مراقب کشتی هایی باشید که منتظرند تا در لحظه مناسب به شما حمله کنند. مبارزات این چینی سی آو تیوز، آنقدرها که به نظر می رسد استراتژیک نیست و به شلیک توپ ها به کشتی دشمن و مبارزه با دشمنان روی عرشه کشتی خلاصه می شود.

با این حال در حرکت نگه داشتن کشتی و شلیک همزمان توپ به دشمنان و همچنین حفظ فاصله کافی برای اینکه دشمنان نتوانند وارد عرشه کشتی شما شوند خود چالشی است که وقتی به صورت گروهی به تجربه سی آو تیوز می نشینید می تواند بسیار درگیرکننده باشد؛ هرچند که این مبارزات معمولاً به فاصله کوتاهی از آغازشان به پایان می رسند و یکبار دیگر باید به فعالیت های خسته کننده قبلی باز گردید.

روابط اجتماعی، فونداسیون سی آو تیوز هستند و Rare هم پیشنهاد کرده که برای تجربه بازی اش حتما به بازیکنان دیگر بپیوندید. در همین راستا، رویدادهای خاصی هم در جهان بازی شکل می گیرد که می تواند هابی برای نبردهای بزرگ باشد.

در این رویدادها، تصویر یک جمجمه در بخش خاصی از آسمان نقش می بندد که نشان دهنده آزاد شدن یکی از ۹ قلعه موجود در جهان بازی برای غارت است؛ اما این تصویر توسط تمام بازیکنن حاضر در نقشه قابل رویت است. هنگامی که وارد این رویدادها می شوید، باید با اسکلت هایی که در موج های مختلف از راه می رسند مبارزه کنید تا در نهایت قادر به غارت باشید. و به تبع همین سیستم، کم پیش نمی آید که همراه با سایر بازیکنان رقیب وارد یک قلعه شوید و خود را در حال همکاری با یکدیگر در شکست دادن دشمنان، و بعد پشت کردن به یکدیگر به محض اتمام موج دشمنان هوش مصنوعی بیابید.

البته مثل هر بازی تماماً آنلاین دیگری، تجربه سی آو تیوز با سایر بازیکنان به همان اندازه که مفرح است، آزاردهنده هم هست. در صورتی که تمام اعضای خدمه از دوستان شما نباشند و به چند بازیکن اتفاقی بپیوندید، معمولاً در میانه یک ماموریت ناشناخته ظاهر می شوید که هیچ ایده ای از روند پیشرفت آن ندارید و برای مشاهده اینکه یارانتان در چه حالی به سر می برند، فقط و فقط باید از وویس چت استفاده کنید که می تواند برای بسیاری دشوار باشد.

در نهایت مشکلاتی مانند عدم وجود مجازات برای خروج از سرور، استفاده مکرر از انیمیشن فانتزی «استفراغ» روی هیکل شما از سوی سایر بازیکنان و ناهماهنگی های متعددی که به خاطر ذات بازی در ماموریت ها به وجود می آیند، همگی به دلایلی برای رها کردن حالت گروهی و تجربه بازی در حالت تک نفره تبدیل می شوند.

برخلاف آنچه استودیوی Rare در ذهن داشته و پیشنهادی که مطابق با آن به گیمر داده، تجربه سی آو تیوز به صورت تک نفره می تواند واقعاً سرگرم کننده باشد. در این حالت، کشتی جمع و جورتری در اختیارتان قرار می گیرد که البته با سرعت بیشتری هم حرکت می کند؛ با این حال دیگر خبری از یک خدمه کامل نیست و هدایت کشتی کاملاً به خودتان بستگی دارد. در این وضعیت، ممکن است برای مدتی احساس دست و با چلفتی و ناکارآمدی کنید، اما به مرور زمان همه چیز دست تان می آید.

اما تنها نقطه ضعف حالت تک نفره، به مبارزات باز می گردد که در واقع اصلی ترین دلیل این موضوع، مکانیک های بسیار ساده انگارانه و پیش پا افتاده مبارزات است. شمشیربازی که احتمالاً یکی از مهم ترین عناصر در جهان دزدان دریایی به شمار می رود، مکانیکی بسیار دست و پا چلفتانه دارد و هیچ منطق خاصی را دنبال نمی کند؛ فقط باید دکمه حمله را اسپم کنید و در فاصله مناسب با دشمن باقی بمانید تا بالاخره یکی‌ از شما دیگری را از پای در آورد.

زمانی که ماموریت های مرتبط با اسکلت های کاپیتان را دریافت می کنید، اگر به صورت تک نفره مشغول بازی باشید با مشکلاتی در مبارزه مواجه می شوید و بی منطق بودن مبارزات در کنار حمله اسکلت ها به صورت گروهی، بیشتر از آنکه شما را به مقاومت ترغیب کند، به فرار ترغیب می کند. البته بازهم از پیش رو برداشتن دشمنان به صورت تکی غیرممکن نیست، اما گاه بسیار چالش برانگیز است.

علی رغم اینکه مایکروسافت سی آو تیوز را یک «بازی به عنوان سرویس» معرفی می کند که در واقع قرار است به مرور زمان به روزرسانی شود، از نظر گرافیکی با یک دستاورد تمام عیار طرف هستیم که خوشبختانه مشکلات فنی و جلوه های بصری ناخوشایند را به لیست مشکلات بازی اضافه نمی کند.

به لطف گرافیک کمیکی و تماماً پولیش شده اش، سی آو تیوز در ثانیه به ثانیه خود چشم اندازهایی نفسگیر مقابل دیدگان قرار می دهد که بعید است به این زودی ها از آنها خسته شوید. دریای بازی، بدون ذره ای تردید با کیفیت ترین نمونه ای است که می توان در یک بازی ویدیویی یافت و در کنار سایر زیبایی های بصری بازی، اتمسفری را شکل داده که سخت است عاشقش نشوید.

زمانی که در تاریکی شب مشغول کشتی رانی هستید و به ناگاه طوفانی شکل می گیرد و مجبور به هدایت کشتی در شرایط بسیار نامساعد و در وضعیتی که هر لحظه ممکن است با یک صخره برخورد کنید می شوید و صدای جیر جیر ناشی از کش و قوس کشتی در گوشتان طنین انداز می شود، با خودتان آرزو می کنید که ای کاش سی آو تیوز به هنگام عرضه بازی کامل تری بود و همین تجربه دلچسب را در تمام بخش های گیم پلی ارائه می داد.

با این حال، آرزویی که در دل دارید یک رویای دور از دسترس است و سی آو تیوز در وضعیت کنونی، نسخه ای آلفا اما بسیار پولیش شده از یک بازی به مراتب بزرگ تر است که شاید یک یا دو سال دیگر از راه برسد. ماهیت «بازی به عنوان سرویس» سی آو تیوز، انحصاری تازه ایکس باکس را به یک بازی ارلی اکسس یا «دسترسی زودهنگام» تبدیل کرده که البته در عمل به عنوان یک بازی کامل با قیمت کامل عرضه و فروخته می شود.

تنها قابلیتی که می تواند سی آو تیوز را به خریدی معقولانه و مقرون به صرفه تبدیل کند، سرویس گیم پس مایکروسافت و ایکس باکس است که بیش از ۱۲۰ بازی (به همراه سی آو تیوز) را به ازای مبلغ ۱۰ دلار برای یک ماه به شما اجاره می دهد. در چنین وضعیتی، به طور کل تجربه سی آو تیوز برای چند روز یا چند هفته می تواند مفرح باشد، اما دیر یا زود، سایه سنگین کمبود محتوا بر تجربه ای که از بازی کسب می کنید سنگینی خواهد کرد و به این نتیجه می رسید که برخلاف وعده های قبلی، هنوز خیلی مانده تا سی آو تیوز آن چیزی بشود که باید از ابتدا می بود.


  • یکی از خوش‌منظرترین بازی‌های تمام دوران
  • پتانسیل‌های بی شماری که نوید آینده‌ای بهتر را می‌دهند
  • کشتی‌رانی و مبارزات دریایی هیچوقت تا این حد سرگرم کننده نبوده اند
  • عرضه بازی از طریق سرویس گیم پس
  • کمبود محتوا، کمبود محتوا و بازهم کمبود محتوا
  • بی توجهی به بخش تک نفره و تمرکز شدید بر بخش چندنفره
  • ماموریت هایی که دیر یا زود تکراری می شوند و تکراری باقی می مانند
  • قواعد بازی کلافی سردرگم هستند که کشف‌شان بیش از آنکه از سر کنجکاوی باشد، از سر اجبار است
  • هیچ نشانه‌ای از یک داستان‌سرایی هرچند سطحی به چشم نمی‌خورد
  • تبدیل شدن به یک دزد دریایی افسانه‌ای، نه هدفی قابل دستیابی، بلکه شعاری توخالی است
  • مبارزات تن‌به‌تن و نزدیک چیزی بیشتر از فاجعه نیستند

The post بررسی بازی Sea of Thieves؛ هرآنچه که می خواهید… شاید تا دو سال دیگر… appeared first on دیجیاتو.