ریویان و آمازون به توافق رسیدند

هفت صبح| دقایقی پیش شرکت خودروسازی ریویان از توافق با شرکت فناوری آمازون جهت سرمایه گذاری در تولید محصولاتش خبر داد. اینستاگرام رسمی این شرکت آمریکایی و تازه تاسیس دقایقی پیش اعلام کرد آمازون متعهد شده در ازای یک سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری و‌ سه ساله، به تولید پیکاپ الکتریکی R1T و اس‌یووی الکتریکی R1S کمک نماید. بر مبنای گزارش‌های اولیه، قرار است این دو خودرو برقی با توان ۷۵۰ اسب بخار و برد مفید ۴۰۰کیلومتر تا اواسط سال ۲۰۲۰ وارد فاز تولید انبوه شوند. تحلیلگران معتقدند با توجه به کوشش بسیار بالای بازار برای خودروهای الکتریکی پیکاپ و نیز، شتاب صفر تا صد کیلومتر ۳ثانیه‌ای محصولات ریویان، این خودروساز نوظهور احتمالا به رقیبی تمام عیار برای تسلا و دیگر خودروسازان آمریکایی بدل خواهد شد. به این ترتیب دست جنرال موتورز از محصولات این تیم خلاق دور مانده و آمازون رسما آخرین شرکتی است که به دنیای خودرو پا گذاشته است. باید منتظر ماند و دید سرانجام این سرمایه‌گذاری متهورانه که مستقیما پیکاپ‌های بنزینی و دیزلی آمریکایی را هدف قرار داده به کجا ختم می‌شود؟

حمله مشترک جنرال موتورز و آمازون به تسلا با تولید وانت ریویان

هفت صبح| همه می‌خواهند روی ریویان شرط ببندند! رسانه‌های آمریکایی از تماس و تمایل جدی جنرال موتورز برای سرمایه‌گذاری روی وانت پیکاپ الکتریکی R1T شرکت ریویان خبر داده‌اند. خبرهای غیررسمی همچنین از تمایل بالای آمازون جهت حضور در کنسرسیومی با حضور جنرال موتورز جهت توسعه خط تولید محصولات شرکت نوپای ریویان حکایت دارد. این وانت پیکاپ متوسط و قدرتمند که طبق ادعای ریویان قادر است ظرف ۴ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، ابعادی نزدیک به یک فورد اف۱۵۰ داشته و با هر بار شارژ کامل تا ۶۴۰ کیلومتر برد دارد. اتوموتیونیوز گزارش داده دو غول صنعتی و فناوری آمریکا در تلاش‌اند با صرف یک سرمایه‌گذاری یک تا دو میلیارد دلاری روی این محصول، آن را به خط تولید برسانند. موفقیت بزرگی که در صورت نهایی شدن، کارخانه ریویان واقع در پلیموث ایالت میشیگان را به یکی از قطب‌های جدید صنعت خودرو آمریکا بدل می‌کند.

ایلان ماسک از موتور موشک اسپیس اکس برای سفر به مریخ رونمایی کرد [تماشا کنید]

ایلان ماسک مدیر عامل اسپیس اکس با انتشار توییتی از موتور موشک رپتور جدیدی رونمایی کرد که قرار است روزی راکت سوپر هوی را به همراه فضاپیمای استارشیپ روانه مریخ کند.

او در این توییت اعلام کرد که موتور راکت رپتور این شرکت به طور اساسی دوباره طراحی شده و اکنون این قابلیت‌ را دارد که انسان را در سریعترین حالت ممکن به کره ماه برساند.

اسپیس اکس چند سال گذشته به توسعه ‌ی موتور رپتور پرداخته تا بتوانند روزی از آن برای سفر توریستی به فضا و کره مریخ بهره ببرد. ماسک این مسئله را سه ماه قبل اعلام کرده بود اما اکنون روند طراحی مدل جدید این موتور به اتمام رسیده و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که چه اندازه و قدرتی دارد.

اسپیس اکس

راکت سوپر هوی قرار است به ۳۱ موتور این چنینی مجهز شود و ماسک مدعی شده این موتور ۲۰۰ تنی، این قدرت را دارد که انسان را در سریعترین حالت ممکن به ماه برساند. وی حتی اعلام کرده که نسخه‌ی بعدی ۲۵۰ تن وزن خواهد داشت.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش باد های تند تگزاس راکت آزمایشی استارشیپ ایلان ماسک را به زمین انداختند و خسارت‌های زیادی به این راکت وارد کردند.

اسپیس اکس

تصاویر ارسال شده از منطقه بوکا چیکا در تگزاس نشان می داد که راکت آزمایشی استارشیپ به پهلو روی زمین افتاده و بخش هایی از بدنه آن مچاله شده.

استارشیپ که پیش از این با نام BFR شناخته می شد، نسل آینده فضاپیما های در دست توسعه اسپیس ایکس است که برای حمل بار و سرنشین به مدار زمین (ایستگاه های فضایی) و همچنین ماه و مریخ طراحی شده. حتی ممکن است در صورت عملکرد قابل توجه، از این راکت برای مسافرت های طولانی تر نیز استفاده شود.

 

تماشا کنید: سپر حرارتی فضاپیمای اسپیس اکس در یک قدمی فرود روی تور، در آب افتاد

The post ایلان ماسک از موتور موشک اسپیس اکس برای سفر به مریخ رونمایی کرد [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

۸۰۰ میلیون دلار؛ هزینه احداث ۵۰ کیلومتر تونل توسط بورینگ کمپانی

به تازگی جرمی باکینگهام با انتشار پستی در توییتر به نوعی از مدیر عامل تسلا درخواست کرد تونلی شبیه به پروژه فعلی بورینگ کمپانی در لس آنجلس را در شهر سیدنی پیاده کند. جالب اینجاست که ایلان ماسک هم در توییتر پاسخ سوالش را داده است.

در حال حاضر سیدنی یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود و پروژه‌های میلیون‌ دلاری زیادی برای ساخت تونل در آن به راه افتاده است. باکینگهام که عضوی از پارلمان استرالیا به حساب می آید، از ایلان ماسک پرسید که هزینه‌ای ساخت تونلی ۵۰ کیلومتری زیر منطقه‌ی کوه‌های آبی واقع در غرب استرالیا چقدر هزینه می‌برد.

مدیر عامل تسلا نیز پس از چند ساعت، سوال این مسئول استرالیایی را بدین شکل پاسخ گفت:

«ساخت هر کیلومتر تونل حمل و نقل دو طرفه زیر زمین، ۱۵ میلیون هزینه می‌برد. به همین دلیل هزینه‌ی توسعه‌ی چنین تونلی در حدود ۷۵۰ میلیون دلار است و البته باید ۵۰ میلیون اضافی نیز برای ساخت ایستگاه کنار گذاشته شود.»

بدین ترتیب هزینه‌ی ساخت تونلی ۵۰ کیلومتری چیزی در حدود ۸۰۰ میلیون دلار آمریکا هزینه خواهد برد و مسئولین کشور یاد شده باید ۱.۱ میلیارد دلار استرالیا برای آن کنار بگذارند.

گفتنی است بورینگ کمپانی چندی پیش مدعی شده بود تونل آزمایشی ۱.۸ کیلومتری واقع در هاوتورن کالیفرنیا، تنها ۱۰ میلیون دلار هزینه برده است.

گفتنی است باکینگهام پس از شنیدن این رقم، مسئله را فراموش نکرده و با انتشار تصویری از مسیر احتمالی این تونل در استرالیا جزئیاتی بیشتری ارائه داده است.

البته مشخص است که مسئولین استرالیایی حاضر نیستند چنین رقمی را برای اسخت این تونل به شرکتی آمریکایی پرداخت کنند و سوالات این سیاستمدار در واقع روش زیرکانه بوده تا هم توییت خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد و هم توجه کاربران را به قصد این کشور برای توسعه‌ی تونل زیر زمینی جلب کند.

The post ۸۰۰ میلیون دلار؛ هزینه احداث ۵۰ کیلومتر تونل توسط بورینگ کمپانی appeared first on دیجیاتو.

چالش تازه ایلان ماسک؛ مشکلات کیفی تسلا مدل ۳ کماکان ادامه دارد [تماشا کنید]

از زمان تحویل نخستین سری از تسلا مدل ۳ به مشتریان، همواره حرف و حدیث های زیادی پیرامون کیفیت ساخت این اتومبیل برقی مطرح بوده است. برخی بر این باور هستند که شرکت تسلا به دلیل استقبال فراتر از انتظار، بیشتر روی کمیت تمرکز کرده و قصد دارد با عبور از “جهنم تولید” سفارشات مشتریان خود را به موقع تحویل دهد که این امر هم به نوبه خود باعث بروز مشکلات کیفی شده است.

Tesla-Model-3-Road-Trip-i-750x565

برای ارزیابی این مساله، جیسون فنسک یک دستگاه تسلا مدل ۳ صفر کیلومتر خریداری نموده و آن را به دقت بررسی کرده است. این مهندس جوان که به واسطه تولید ویدیوهای آموزشی درباره نحوه عملکرد بخش های مختلف خودرو شهرت یافته، با تهیه کلیپی نتایج ارزیابی اش را در کانال یوتیوب خود منتشر نموده است.

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، تسلا مدل ۳ متعلق به آقای فنسک با چند ایراد ظاهری واضح از خطوط تولید خارج شده است. وجود چندین خط و خش در برخی نقاط بدنه اولین ایراداتی هستند که جلب توجه می کنند. این در حالی است که مدل خریداری شده از رنگ سفارشی ۲۵۰۰ دلاری بهره می برد.

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems (12)

نکته عجیب و قابل تامل اینکه در بخشی از بدنه یک برآمدگی خیلی کوچک در زیر لایه اصلی رنگ دیده می شود؛ به گفته جیسون این برآمدگی احتمالا به دلیل گرد و غبار راه یافته به اتاق رنگ تسلا و چسبیدن یکی از ذرات به بدنه ایجاد شده است.

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems (7)

فاصله ناهمگون پنل های بدنه از یکدیگر، تراز نبودن فاصله شکاف ها و اختلاف سطح اجزای مجاور هم نکات منفی دیگری هستند که آقای فنسک در تسلا مدل ۳ صفر کیلومتر خود متوجه آنها شده است. برای مثال فواصل متفاوت لبه های کاپوت با گلگیرها و اختلاف سطح آن در دو طرف با سپر یکی از ایرادات مونتاژی است که با کمی دقت می توان آن را تشخیص داد.

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems (11)

این مهندس جوان در ادامه یک دستگاه سوبارو کراس ترک را نیز بررسی نموده و فواصل شکاف های موجود در بخش های مختلف آن را با تسلا مدل ۳ مقایسه کرده است. نتیجه این مقایسه حکایت از آن دارد که کراس اوور ژاپنی ها با دقت بیشتری مونتاژ شده و پنل های بدنه آن از فواصل کمتر و پیوسته تری برخوردار هستند. در واقع با یک جمع بندی کلی می توان گفت که تسلا تا حدی کیفیت را فدای کمیت کرده است تا بتواند سفارشات مشتریان را سر موعد تحویل دهد.

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems (9)

البته تسلا نباید در زمینه ایرادات مونتاژی چندان هم حساس باشد، چرا که بعید است هیچ خودروسازی در جهان به گرد پای خودروسازان ایرانی در مورد عیوب مونتاژی برسد.وضعیت مونتاژ خودروهای ایرانی به حدی ضعیف است که فاصله ناهمگون قسمت های مختلف بدنه به راحتی و بدون نیاز به ابزارهای اندازه گیری دقیق قابل تشخیص است!

در این مورد کار از میلیمتر گذشته و شکاف بین برخی از قطعات به واحد سانتی متر رسیده است، به شکلی که به راحتی می توان این فاصله را با واحد بند انگشت سنجید.

Saipa Saina Quality problems

در پایان شما را به تماشای ویدیویی که آقای فنسک از مشکلات کیفی تسلا مدل ۳ تهیه کرده، دعوت می کنیم.

The post چالش تازه ایلان ماسک؛ مشکلات کیفی تسلا مدل ۳ کماکان ادامه دارد [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

با پنج ویژگی جانشین ایلان ماسک آشنا شوید؛ آیا روبین دنهلم تسلا را نجات می دهد؟

چند هفته پیش بود که بالاخره رشته توییت های ایلان ماسک مبنی بر آمادگی تسلا برای خصوصی سازی کار دستش داد. پس از انتشار این توییت ها سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده وارد ماجرا شده و با نادرست خواندن اطلاعات داده شده، موجبات برکناری وی از سمت ریاست هیئت مدیره تسلا را فراهم نمود.

با کناره گیری ماسک، چهارشنبه گذشته تسلا با صدور بیانیه ای اعلام کرد از این به بعد و تا سه سال آینده خانم روبین دِنهُلم (Robyn Denholm) بر صندلی رئیس هیئت مدیره این شرکت تکیه خواهد زد.

robyn-denholm (6)

مسلما انتخاب خانم دنهلم برای ریاست هیئت مدیره تسلا و تعریف و تمجیدهای ایلان ماسک از او، بی دلیل نیست. این شخص پیش تر یکی از اعضای هیئت مدیره به شمار می رفت و در سمت مدیریت مالی شرکت استرالیایی Telstra نیز ایفای نقش کرده است.

در کنار موارد یاد شده، خانم دنهلم کارنامه درخشانی در عرصه تکنولوژی و مدیریت شرکت های فناوری دارد، او که در استرالیا به دنیا آمده، برای شرکت هایی مثل تویوتا، سان مایکروسیستمز، Juniper Networks و Telstra کار کرده است.

اوایل امسال وی از سمت مدیر عملیاتی شرکت Telstra – بزرگ ترین شرکت مخابراتی استرالیا – به سمت مدیر ارشد مالی ارتقا یافت. البته با توجه به پست جدید در تسلا، خانم دنهلم تا شش ماه آینده به طور کامل از Telstra جدا خواهد شد تا تمام وقت و انرژی خود را در اختیار خودروساز نوپای کالیفرنیایی بگذارد.

robyn-denholm (1)

از آنجایی که دنهلم از سال ۲۰۱۴ عضو هیئت مدیره تسلا بوده، او با حس و حال کار در این کمپانی آشنایی داشته و در واقع انتخابی داخلی به حساب می آید. انتظار می رود رفتارها و شیوه مدیریتی خانم دنهلم متعادل تر از ایلان ماسک باشد.

در گفتگوها و مصاحبه های ویدیویی و نوشتاری، دنهلم درباره موضوعات زیادی اظهار نظر کرده است. آنچه در ادامه می خوانید به پنج مورد از جالب ترین باورها و نگرش های وی در زمینه های گوناگون اشاره دارد.

۱٫ او اعتقادی عمیق به مشاوره دارد

روبین دنهلم ۵۴ ساله، با مدرک علوم اقتصادی از دانشگاه سیدنی فارغ التحصیل شد. سپس تحصیلاتش را در رشته تجارت ادامه داده و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه نیو ساوت ولز (New South Wales) دریافت کرد.

خانم دنهلم همیشه نسبت به مشاوره و بهره گیری از استعدادهای جوان علاقه نشان داده است، طوری که تاکنون هزینه تحصیلی چند دانشجوی دختر را که به لحاظ مالی با مشکلاتی روبرو بوده اند، در دانشگاه نیو ساوت ولز بر عهده گرفته است. این دانشجویان عمدتا در رشته های مرتبط با فناوری مشغول به تحصیل بوده و هستند.

در یکی از مصاحبه های تلویزیونی خانم دنهلم گفته بود:

پیش از آنکه بدانیم اسم این کار مشاوره است، من زمان زیادی را با افراد مستعد جوان در سازمان های گوناگون سپری کرده ام.

در سال ۲۰۱۶ نیز، وی گفته بود:

شکوفا کردن استعدادهای مجموعه ای از افراد یکی از مهم ترین کارهایی است که یک مشاور می تواند انجام دهد. با فراهم کردن تیمی از افراد مختلف، امکان حل کردن هر مشکلی میسر می شود، حال فرقی نمی کند که این افراد مرد باشند یا زن. مشاوره دادن به نسل بعدی مدیران مالی یکی از مسئولیت های اولیه است.

۲٫ او تنوع را به عنوان کلیدی برای حل مساله می داند

خانم دنهلم در سال های اخیر به طور مکرر به ارزش تنوع در تجارت اشاره کرده است. این مدیر مجرب استرالیایی یک بار در مصاحبه ای ویدیویی با بلاگ Telstra چنین صحبت هایی را بر زبان آورده بود:

من فکر می کنم افرادی که دارای پیش زمینه ها و جنسیتی متفاوت هستند، واقعا باعث بهبود توانایی حل مساله شده و امکان بهره برداری بهتر از فرصت ها را در اختیارتان می گذارند.

من مراحل پیشرفت را زمانی طی کردم که تعداد مدیران زن انگشت شمار بوده و بسیاری از مشاوران من را مردان تشکیل می دادند. افراد زیادی درباره تنوع جنسیت و نژاد حرف می زنند، اما به نظر من این مسائل ریشه در افکار و تجارب قبلی آنها دارد. برای من مهم نیست که مردم چه چیزی را دوست دارند.

اگر همه مثل هم فکر کنند، دیگر موج جدیدی از نوآوری شکل نخواهد گرفت. باید تفاوت هایی در نظرات و تجارب زندگی افراد وجود داشته باشد.

خانم دنهلم در مصاحبه دیگری افزوده بود:

داشتن تجارب گسترده و توانایی به اشتراک گذاری این تجارب در زمان هایی که دور یک میز می نشینید تا با چالش ها روبرو شده و یا به مصاف فرصت ها بروید، بسیار مفید است. داشتن تفاوت فضا را برای صحبت هایی پر محتوا و بروز سوالات جدید آماده می کند.

robyn-denholm (4)

۳٫ او اهل ریسک بوده و ترسی نسبت به ارتکاب اشتباه ندارد

اگر چه شاید رئیس هیئت مدیره جدید تسلا برای رویارویی با ریسک های بزرگ چندان مناسب به نظر نرسد، اما خانم دنهلم خود را آماده رویارویی با چالش ها می داند. او در یکی از مصاحبه های اخیر خود گفته:

اگر چه من از هواپیما بیرون نمی پرم یا پرش بانجی انجام نمی دهم، اما در حوزه کاری خود ریسک پذیر هستم. شما می توانید بهترین تصمیم را با اطلاعاتی که در اختیار دارید بگیرید. تصمیمات سریع امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر هرگز اشتباه نکنید به معنای اینست که به اندازه کافی تلاش نمی کنید.

شغلی جهانی چیزی است که من به فرزندانم توصیه می کنم، زیرا چنین کاری آنها را به یک مدیر و انسان بهتر تبدیل می کند.

یکی از ریسک هایی که دنهلم در زندگی خود به آن تن داده، به زمان اشتغال وی در شرکت سان مایکروسیستمز مربوط می شود. در سال ۲۰۰۱ مقامات این شرکت خانم دنهلم را متقاعد کردند که با دو فرزندش به کلرادو انتقال پیدا کند. او در روزهای نخستین انتقال در مصاحبه ای از سختی های این جابجایی گلایه هایی را مطرح کرده بود، اما در نهایت وی از تصمیم خود و مدیران سان مایکروسیستمز احساس رضایت داشت.

۴٫ ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای او مهم است

خانم دنهلم عقیده دارد انسان یک بار فرصت زندگی می یابد، بنابرین باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. به اعتقاد او هر کسی باید درباره مهم ترین اولویت های خود تصمیم گرفته و چیزی های مورد علاقه اش را با زندگی ترکیب کند تا بیشترین بهره برداری را از این فرصت داشته باشد.

او تابستان گذشته در این باره گفته بود:

من در وهله اول و بیش از هر چیز دیگر خانواده ام را دوست دارم، به شغلم نیز علاقه مند هستم؛ بنابراین خانواده من نقشی مهم در حوزه کاری من دارند. آنها می دانند که سر کار من چه چیزی انجام می دهم و در دستیابی به هدف مرا حمایت می کنند.

وقتی که در خانه هستم، من تمام سعیم را می کنم تا حضوری پررنگ داشته باشم. به این معنی که توجه و تمرکز خود را صرف لحظات باهم بودن می کنم و اینطور نیست که افکارم همیشه درگیر کارهایم باشد. سر کار نیز این چنین است.

بهترین توصیه ای که به من شده اینست که هر جا وقت خود را سپری می کنم، تمام توجهم معطوف آنجا باشد، چه در خانه، چه در سر کار. وقتی که تصمیم گرفتید زمانتان را چگونه سپری کنید، بر روی آنچه که پیش رو دارید، تمرکز داشته باشید.

robyn-denholm (3)

۵٫ او به دنبال تغییرات بی وقفه است

در حال حاضر تسلا بدهی های زیادی داشته و به لحاظ سهام وضع چندان مطلوبی در ایالات متحده ندارد. با وجود سرعت گرفتن روند تولید مدل ۳ و برخی ادعاها، هنوز این شرکت به سودآوری نرسیده است.

برخی از منتقدین معتقدند که تسلا باید قبل از انداختن نام خود بر سر زبان ها و ایجاد هیاهوی تبلیغاتی، باید اقدام به تاسیس کارخانه های اختصاصی و تقویت لجستیک خود می نمود.

خانم دنهلم در ماه مارس در مصاحبه ای ویدیویی تا حدودی به این قضیه پرداخته و گفته بود:

من فکر می کنم تغییر کلمه ای است که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای من نحوه عملکرد یک تجارت – چه از دید صنعتی، چه از بعد وارد شدن به فاز بعدی مسیر یک شرکت – شامل مجموعه ای از مهارت های بسیار مهم می شود.

این مساله از نگاه من همیشه با افراد آغاز می شود. به لحاظ تجاری ما کجا هستیم؟ به دنبال کدام استراتژی باید برویم؟ پس از این سوالات، باید اطمینان حاصل پیدا کرد که کارکنان نسبت به مسیری که یک شرکت می خواهد طی کند، به اندازه کافی مطلع هستند.

The post با پنج ویژگی جانشین ایلان ماسک آشنا شوید؛ آیا روبین دنهلم تسلا را نجات می دهد؟ appeared first on دیجیاتو.

مروری بر تاریخچه تسلا؛ خودروسازی کوچک که جهان را تکان داد

احتمالاً برای تمامی دوستداران دنیای خودرو، تسلا موتورز، نامی کاملاً آشنا است. گروه خودروسازی آمریکایی که در سال ۲۰۱۷ با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز به عنوان ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام آمریکا قرار گرفت. ارزش خالص سهام تسلا به بیش از ۵۳ میلیارد دلار میرسد که پس از دو شرکت خودروسازی فولکس واگن و تویوتا، به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان به حساب می آید. امروز در دیجیاتو قصد داریم مروری کنیم بر تاریخچه این شرکت خودروسازی. با ما همراه باشید.

پیش از آغاز

برخلاف تصورتان آیلان ماسک که در حال حاضر مدیرعامل و همه کاره تسلا به حساب می آید این شرکت آمریکایی را تاسیس نکرده است. چرا که شرکت تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. هر دوی این افراد نقش بسیار فعالی در توسعه اولیه شرکت پیش از حضور ایلان ماسک داشته اند. در هر صورت ماسک که اکنون سیاست کلی و هدایت این شرکت بزرگ را برعهده دارد در فوریه ۲۰۰۳ به هیئت مدیره پیوست. در ابتدا هدف اصلی تسلا تجاری سازی خودروهای برقی بود و به همین دلیل نیز کار خودش را با تولید ماشین های اسپرت و لوکس آغاز کرد. اما پس از آن مسیر کمی متفاوت شد. و در حال حاضر این شرکت اهدافی بسیار بزرگ تر از صرفا ساخت خودروهای لوکس و اسپرت دارد.

تسلا

به احتمال زیاد می توانید حدس بزنید که نام تسلا از دانشمند مشهور و مظلوم نیکولا تسلا گرفته شده است! ایده اصلی این نام گذاری برمیگردد به ابرهارد که با همسرش در رستوران معروف دزدان دریایی بود و برای اولین بار این نام از ذهن اش عبور کرد. بد نیست در همین جا به لوگوی این کمپانی نیز اشاره ای داشته باشیم.

این لوگو هر چه بیشتر که به جلو می رویم با ارزش تر و همه گیر تر می شود. تسلا آینده ای بزرگ در انتظارش است و همه این اعتبار در پشت این T معروف نقش خواهد بست. در ادامه خواهید دید که چگونه محصولات جدید این شرکت نیز به سمت همان T به لطف درب های از بالا لولا شده پیش می روند تا هر چه بیشتر نمایانگر این برند مشهور آمریکایی باشند.

سال های اولیه

در ابتدا این شرکت با بودجه اولیه توسط مارتین ابرهارد و تارپنینگ شروع به فعالیت کرد. در سال ۲۰۰۴ یعنی یک سال پس از تاسیس این شرکت، ایلان ماسک با ارائه طرح اولیه موتورهای سری A موفق شد سرمایه و بودجه این شرکت را به ۷ و نیم میلیون دلار افزایش دهد. روند جذب سرمایه و برنامه ریزی و همچنین ساخت خط تولید نزدیک به ۵ سال طول کشید تا اولین خودروی الکتریکی تسلا رسما ساخته و عرضه شود.

آنچه به عنوان اولین محصول تسلا و خودروی الکتریکی عرضه شد تسلا رودستر نام دارد. بررسی اولین محصول تسلا یعنی رودستر برایمان اهمیت به سزایی دارد، چرا که ما را به شناخت بهتری از این شرکت خودروسازی می رساند.

اولین نسل رودستر

تسلا رودستر

رودستر اولین خودرویی بود که مجهز به باتری یون لیتیومی بود که می توانست برای بیش از ۳۲۰ کیلومتر یا همان ۲۰۰ مایل با هر شارژ استفاده شود. این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد معادل ۳٫۷ ثانیه را به دست آورد. هر چند مجموعاً در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، تسلا موفق شد تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه رودستر را به ۳۲ کشور جهان برساند، اما اهمیت این خودرو فراتر از تنها تعداد فروش است. ( ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۶ این مقدار به ۷۶ هزار خودرو رسید).  رویکرد تسلا پس از تولید به رودستر کاملا عوض شد. یعنی پس از تولید یک خودروی اسپرت به سمت طراحی خودروهای سدان و خانوادگی رفت و پس از آن به سمت خودروهای کامپکت ارزان قیمت. اگر هدف این بود چرا رودستر تولید شد؟ آنچه از رودستر به ما منتقل می شود، قدرت نمایی تسلا بر روی کاغذ و اعداد و ارقام است. خودروی تمام برقی ای که می تواند به سرعت و شتابِ سوپر اسپرت هایی با موتورهای سنگین و پر مصرف دست یابد. آن هم تنها با صرف انرژیِ کاملاً غیر فسیلی و پاک. اگر تسلا، رودستر را تولید نمی کرد هرگز اینگونه بر سر زبان‌ها نمی افتاد.

و رودستر در حال حاضر

دوران شهرت

تسلا توانست با رودستر رقیبی جدی برای سوپر اسپرت ها تولید کند. با این تفاوت که این خودرو به جای موتور باطری دارد. همین کافی بود که این شرکت بیش از پیش رسانه ای شود و شهرتی کاملا جهانی پیدا کند. نتیجه آن شد که یک سال پس از آن، در ژوئن سال ۲۰۰۹ از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا وامی ۲٫۵ میلیون دلاری دریافت کرد. این بودجه، در واقع حمایتی بود از جانب دولت آمریکا برای توسعه تکنولوزی های مدرن و پیشرفته. در کنار حمایت دولت امریکا، تسلا در این دوران رشد چشمگیری داشت. علت رشد سهام شرکت خودروسازی تسلا به چند دلیل عمده برمی گردد. اول آنکه خودروهای الکتریکی به شکل قابل توجهی محبوب تر شدند. پس از آن بهبود عمر باتری ها بود و در نهایت تقاضای رو به رشد مردم برای خرید این نوع خودروها. در چنین شرایطی فرصت آن شد که خودروی تسلا مدل اس عرضه شود.

مدل اس

همانطور که پیش از این نیز گفته شد رویکرد و سیاست‌های کلی تسلا، و حتی بهتر بگوییم، هدف نهایی آیلان ماسک ،تجاری سازی خودروهای برقی بوده. در نتیجه کاملا قابل پیش بینی بود که در آینده نزدیک پس از تولید رودستر اولین خودروی سدان خانوادگی این خودروساز آمریکایی عرضه شود. مدل s تمام مشخصات یک خودروی سدان خوب و کاربردی را دارد. این محصول شتاب اولیه ی بسیار خوبی دارد، طراحیِ ظاهری زیبا و بروز بر آن نقش بسته و در نهایت  با هر بار شارژ می تواند ۴۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند. جدا از این ارقام، به مسئله با اهمیت تری باید توجه داشت و آن قیمت گذاری محصولات تسلا است. تسلا در نظر دارد هزینه تمام شده خودروهایش را هرچه بیشتر پایین بیاورد تا آنها با قیمت به صرفه تر و اقتصادی تری عرضه شوند. نمونه کامل آن با بررسی تسلا رودستر و مدل s کاملا آشکار می شود. رودستر قیمت پایه ۱۱۰ هزار دلاری دارد در حالیکه تسلا مدل اس قیمت اش به نیمی از آن می رسد: یعنی ۵۸ هزار دلار. این روند چند سال پس از آن یعنی در سال ۲۰۱۷ با شدت بیشتری پیش می رود. این بار تسلا محصول جدید خود یعنی تسلا مدل ۳ را عرضه می کند که باز هم شاهد افت قیمت ۵۰ درصدی در آن هستیم (مدل ۳ حدود ۳۵ هزار دلار بهای نسخه بیسیک اش می شود).

مدل ۳

و باز هم قدرت نمایی

اکنون نوبت به تسلا مدل ایکس می رسد. این خودروی برقی، اولین محصول چهار در شاسی بلند شرکت تسلا موتورز است. (CUV یا بهتر بگوییم کراس اوور). مدل ایکس به مراتب تسلایی بسیار کامل تر است. از امکانات و قرار گیری در سگمنت لوکس گرفته تا عملکرد فنیِ بسیار چشم گیر و تاثیرگذار. همین قدر بگوییم که مدل ایکس می تواند بدون اینکه کوچکترین صدایی از خودش در بیاورد از هر شاسی بلند دیگری پیشی بگیرد. (جالب است بدانید که این خودرو با اینکه پیشرانه اش مانند خودروهای احتراق داخلی صدایی ندارد، بر روی صدای لاستیک هایش نیز بسیار کار شده تا کاملا صامتِ صامت عمل کند. بیشتر بخوانید ). تسلا توانست تنها با پیشرانه ای برقی محصول شاسی بلندی تولید کند که باعث شرمندگی طیف وسیعی از خودروها و خودروسازان شود. از پورشه کاین گرفته تا لامبورگینی اوروس.

سیستم اتوپایلت

از دیگر ویژگی های مهم خودروهای شرکت تسلا، رانندگی خودکار یا همان اتوپایلت است. البته حتماً اخبار تصادفات مدل های مختلف محصولات تسلا که در تعداد زیادی از آنها جان راننده نیز از وی گرفته شده به گوشتان خورده است. این اخبار به این دلیل بسیار رسانه ای شده اند که تصادف در حالت اتوپایلت اتفاق افتاده. با این وجود تسلا ادعا می کنند که قابلیت رانندگی خودکار می تواند احتمال تصادف را تا حد بسیار زیادی در سطح جهان کاهش دهد. تسلا برای گسترش سیستم رانندگی خودکار فعالیت های زیادی انجام داده و برنامه های بزرگتری را نیز برای آینده خود دارد. اما واقعیتی که انکار ناپذیر است برتری بعضی از رقبا در این عرصه نسبت به این شرکت خودروسازی آمریکایی هستند: نظیر مرسدس بنز. در هر صورت تسلا برنامه های گسترده ای برای پیشبرد و پیشرفت سیستم رانندگی خودکار دارد و باید دید سرانجام در این رقابت کدام خودروساز پیروز می شود.

و داستان مذکور لوگو

اپل و تسلا

اپل و تسلا همواره ارتباط نزدیکی در دنیای فناوری داشته اند. یکی از سرمایه‌گذاران در نشست سالانه‌ای که در مقر اپل در کوپرتینتوی کالیفرنیا برگزار شد به تیم کوک گفت علاقمندم ببینم که این شرکت تسلا را خریداری می‌کند. این اظهارات با استقبال حاضرین همراه شد اما مدیرعامل اپل از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت ما هیچ رابطه‌ای با تسلا نداریم و سریعا موضوع سیستم اطلاعات و سرگرمی اپل برای خودروها را پیش کشید که یک روز قبل هم در رویداد معرفی اپل واچ به آن پرداخته بود. چرا این پدیده اهمیت دارد؟ چون این اتفاق از دید تحلیلگران پدیده ای بسیار برد برد برای طرفین است و البته باچاشنیِ ریسک برای اپل. قطعا ساخت یک شرکت خودروسازی هزینه‌های بالایی دارد. خصوصا شرکتی که محصولاتی همچون تسلا تولید کند. در این میان کوپرتینویی‌ها با خرید تسلا به خودروسازی دست پیدا می‌کنند که سالانه ۱۰۰ هزار خودروی لوکس الکتریکی به فروش می‌رساند. این آمار در سال جاری و حداکثر تا ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۲۰۰ هزار هم خواهد رسید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل با خرید تسلا علاوه بر در اختیارگرفتن زیرساخت‌های تجاری این شرکت مانند فروشگاه‌ها، شبکه‌ی شارژ آنها موسوم به Supercharger را نیز تصاحب خواهد کرد. به این موارد، کارخانه‌های ساخت باتری در نوادا و همچنین کسب‌وکار تامین و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی را نیز اضافه کنید که همگی، اپل را به بازیگری بزرگ در صنعت نیرو تبدیل می‌کند. از طرف دیگر  به عقیده‌ی کارشناسان، این خرید، ایلان ماسک را از خودش (و اشتباهات و غرورش) نجات می‌دهد.

سبزِ سبز

تسلا تاثیر گذار است. تسلا می تواند به مسیر تکنولوژی دنیا، نه فقط سرعت، بلکه جهت بدهد. بی انصافی است که وقتی از تسلا صحبت می کنیم تمام تمرکزمان معطوف به خودرو های این شرکت باشد. شرکت خودروسازی تسلا موتورز در واقع همواره تحت تاثیر انتخاب های مهم رهبرش آقای ماسک قرار دارد. رهبری که با وجود شکست های کوچک و بزرگ، اهدافی بزرگ در سر داشته و در پی آن دست به اقدامات متفاوتی می زند. پرداختن به تمام فعالیت های این شرکت در یک مقاله تقریبا کاری نشدنی است و این نشان از آینده روشن این شرکت دارد. یکبار خبر می رسد تسلا در خفا مشغول به توسعه چیپ هوش مصنوعی است، چندی بعد متوجه می شویم او مشغول به ساخت بزرگترین سقف مجهز به پنل های خورشیدی است.

تسلا نماد ژرف نگری و نگاه به آینده است. این شرکت چه با ماسک اش و چه بدون آن، ثابت کرده که شهامت رسیدن به اهداف بزرگ و عجیب اش را دارد و برای دست یابی به آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

The post مروری بر تاریخچه تسلا؛ خودروسازی کوچک که جهان را تکان داد appeared first on دیجیاتو.

رویا یا واقعیت؛ افزایش ابهامات در مورد دوام ۱٫۶ میلیون کیلومتری تسلا مدل ۳

چندی پیش بود که ایلان ماسک تصاویری از موتور یک نمونه تسلا مدل ۳ که بیش از یک میلیون و شش صد هزار کیلومتر مسافت طی کرده منتشر کرد. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که قطعات موتوری خودروی مذکور با وجود پیمودن یک میلیون و شش صد هزار کیلومتر مسافت، همچنان سالم بوده و اثری از خرابی در آن ها دیده نمی شود. ادعایی که با توجه به واقعیت های موجود در جهان خودروسازی بسیار بزرگ به نظر می رسد. این تصاویر خبر از ثبت یک رکورد جدید برای مهم ترین خودروی تسلا می دهد و در واقع ثابت می کند که خودروهای کمپانی تسلا از دوام و مقاومت بالایی برخوردار اند.

تسلا مدل ۳

تصاویر منتشر شده سندی اند بر سالم بودن قطعات موتور تسلا مدل ۳ پس از پیمودن یک مسافت بسیار طولانی که حتی با استاندارد های خود تسلا نیز چنین رکوردی فوق‌العاده است. گفتنی است خودرو های معمولی موجود در بازار به ندرت موفق به رسیدن به ارقام بالای ۵۰۰ هزار کیلومتر می شوند و این رقم در خودرو های ایرانی گاها از ۲۰۰ هزار کیلومتر فراتر نمی رود.

رسیدن به عدد یک میلیون مایل کارکرد (بیش از ۱ میلیون و شش صد هزار کیلومتر) بدون خرابی هدفی بود که ایلان ماسک و تیمش از سال ۲۰۱۵ بر روی آن کار کرده اند. این مدیر موفق در سال ۲۰۱۵ در یک همایش به سرمایه گذاران و سهامداران شرکت خود اعلام کرد:

ما از کیفیت موتور های الکتریکی خود بسیار خرسندیم و اعتماد زیادی به آن ها داریم بنابراین هدفمان را از ۲۰۰ هزار مایل که خود رقم بالاییست به یک میلیون مایل افزایش داده و در نهایت به دنبال آنیم که قوای محرکه ای بسازیم که هرگز خراب نشود.

تسلا مدل 3

یکی از اهداف تسلا برای ساخت موتورهای باکیفیت و با دوام، استفاده از  آن ها در قوای محرکه کامیون سمی این شرکت است. این کامیون الکتریکی که گفته می شود یکی از مشخصه هایش طول عمر بالای آن است می تواند با وجود بارگیری کامل با یک بار شارژ، مسافتی در حدود ۸۰۵ کیلومتر را طی کند که واقعا شگفت‌آور است. یکی از فاکتور های مهم در خودرو های تجاری مانند کامیون ها کیفیت و طول عمر بالای قطعات آن هاست چرا که این وسایل نقلیه باید بتوانند سالها تحت فشار بالا بدون نقص کار کنند.

این خبر افتخار آمیز برای تسلا تقریبا یک هفته بعد از توییت ایلان ماسک منتشر شد که در آن از ایمنی بسیار بالای تسلا ۳ تعریف و تمجید کرده بود چرا که این خودرو موفق شده بود در تست های ایمنی بهترین نمرات را کسب کند.
در برنامه های آتی تسلا رسیدن به قله ی ایمنی خودروسازی دنیا پیش‌بینی شده است. تا به اینجا که تسلا عملکرد مطمئنی از خود نشان داده است.

اما با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به تمیزی بیش از حد قطعات در تصاویر ادعایی ایلان ماسک، می توان حدس زد که این آزمایش در شرایط ایزوله و غیر واقعی آزمایشگاه دوام قطعات انجام شده و در دنیای واقعی بعید است که بتوان به چنین دوامی دست یافت. در واقع وجود گرد و غبار در هوا، ناخالصی های روغن و نحوه رانندگی و بسیاری عامل های دیگر سبب می شود که از عمر مفید قطعات فنی و مهندسی به شکل قابل توجهی کاسته شود.

tesla-secures-land-for-shanghai-gigafactory-in-china-129456_1

هرچند این یک واقعیت است که به دلیل سادگی اجزای فنی خودروهای الکتریکی، دوام این خودروها نسبت به انواع درون سوز بسیار بیشتر خواهد بود اما هنوز در مورد صحت و سقم ادعاهای مطرح شده توسط ایلان ماسک شک و تردید وجود دارد. به خصوص آنکه در سال های اخیر مواردی از بروز مشکلات مربوط به نشت مایع خنک کننده باتری ها، مشکلات الکترونیکی و نرم افزاری در خودروهای تسلا رسانه ای شده است که می تواند حاکی از بروز مشکلات غیر سخت افزاری برای خودروهای الکتریکی در طولانی مدت باشد.

The post رویا یا واقعیت؛ افزایش ابهامات در مورد دوام ۱٫۶ میلیون کیلومتری تسلا مدل ۳ appeared first on دیجیاتو.

ایلان ماسک می‌خواهد یک ربات مبارز به سبک انیمه‌ها بسازد

آخرین توییت‌های «ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس ایکس طرفداران انیمه‌ها را هیجان زده کرده است.

این توییت کوتاه بدون اشاره به جزئیات بیشتر از علاقه ماسک به ساخت یک ربات غول پیکر خبر می دهد:

حالا وقت آن است که یک مکا بسازیم

توییت عجیب مذکور با فاصله‌ی نسبتا کوتاهی بعد از ابراز علاقه‌ی ماسک به انیمه‌ی موفق Your Name منتشر شده که در مدت کوتاهی تبدیل به پربیننده‌ترین انیمه‌ی تاریخ شد. البته مثل بسیاری از توییت‌های قبلی ایلان ماسک، باید با شک و تردید به این توییت نگاه کرد.

ایلان ماسک با منتشر کردن تریلری از Your Name علاقه‌اش به این انیمه را به صورت عمومی ابراز کرد.

Neon Genesis Evangelion

موضوعی که نظر بسیاری از طرفداران این سبک را به خود جلب کرد و بسیاری از کاربران از او راجع به دیگر انیمه‌های مورد علاقه‌اش پرسیدند. یکی از کاربران توییتر به ماسک لقب «weeblon Musk» را داد که معمولا به طرفداران خارجی فرهنگ شرق آسیا اعطا می‌شود.

بعد از ابراز علاقه‌ی ماسک به فیلم‌هایی نظیر Spirited Away و Princess Mononoke و همچنین انیمه‌هایی نظیر Neon Genesis Evangelion، در توییتی جداگانه اعلام کرد که زمان آن فرا رسیده که یک «مکا» بسازد. اما طبق معمول ایلان ماسک از ارائه‌ی توضیحات بیشتر امتناع کرد.

اخیرا مدیر عامل تسلا با مشکلات حقوقی بسیاری دست به گریبان شده است. روز سه شنبه بود که ماسک و تسلا پرداخت جریمه‌ی ۴۰ میلیون دلاری را پذیرفتند و شرکت تسلا موظف شد تا توجه بیشتری در ارتباطات ماسک و سرمایه گذاران شرکت داشته باشد.

رباتی پنج متری به نام Eagle Prime که برای مسابقات Megabots Giant Robot Dual League آماده شده است

همچنین ماه گذشته غارنورد بریتانیایی یعنی «ورنون آنسورث» از ایلان ماسک شکایت کرد. دلیل این شکایت توهین‌های ایلان ماسک در توییتر به وی بود.

ورنون آنسورث در عملیات نجات کودکان فوتبالیست تایلندی که در یک غار محصور شده بودند فعالیت داشت و پس از انجام عملیات، اختراعات ایلان ماسک را بیهوده خواند. موضوعی که منجر به واکنش ایلان ماسک شد.

The post ایلان ماسک می‌خواهد یک ربات مبارز به سبک انیمه‌ها بسازد appeared first on دیجیاتو.

تولید تسلا مدل۳ در پاییز ۲۰۱۸ رکورد زد

هفت صبح| گزارش‌های امروز رسانه‌های آمریکایی از رکوردشکنی تسلا در زمینه تولید خودرو حکایت دارد. این شرکت که فعلا ۴محصول رودستر، مدل اس، مدل ایکس و مدل۳ را در خط تولید خود دارد، طبق آماری که منتشر نموده موفق شده در فصل پاییز به تنهایی از سری مدل۳ بیش از ۵۳هزار دستگاه تولید کند. این شرکت که در فصل اول و دوم سال به ترتیب از این مدل ۸ و ۱۷ هزار دستگاه تولید کرده است، در سومین فصل از سال دقیقا ۵۳۲۳۹ دستگاه تولید داشته در حالی که ۵۵۸۴۰ دستگاه سدان مدل۳ تحویل مشتریان نموده تا بهتر از هر زمانی به تقاضای بازار پاسخ داده باشد.

این شرکت که سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید نموده، در سال ۲۰۱۲ تنها حدود ۲۱هزار دستگاه خودرو تولید می‌کرد. حالا اما شرکت از هدف بزرگ «تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو» در سال سخن می گوید که بایستی تا پایان ۲۰۱۸ محقق شود.

به لطف دریافت یک سفارش ۴۰۰هزار دستگاهی برای سری موفق مدل۳، این شرکت احتمالا می‌توانید رشدهای بزرگی را در تولید خود محقق سازد اما اینکه بتواند امثال بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند کمی دور از واقعیت است. تولید فصل اول، دوم و سوم این شرکت به ترتیب معادل ۳۰، ۴۱ و ۷۳ هزار دستگاه بوده است تا مجموع فروش این شرکت آمریکایی در پایان پاییز از مرز ۱۴۰ هزار دستگاه در سال بگذرد.