ایلان ماسک در بندری تاریخی راکت BFR را برای ارسال به مریخ می سازد

به تازگی اعضای هیئت مدیره بندر لس آنجلس موافقت کرده اند که به اسپیس اکس اجازه ساخت راکت فالکون بزرگ یا BFR را در این بندر بدهند.

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس اکس در فروردین ماه تصویری از سامانه BFR را به نمایش گذاشته بود که قرار است در آینده با فضای کافی برای ۱۰۰ سرنشین و ۱۵۰ تن بار امکان سفر به دور مدار زمین را فراهم کند و حتی در صورت سوخت گیری مجدد در فضا، می تواند طی شش ماه به کره مریخ برسد.

این راکت قرار است در جزیره مصنوعی «ترمینال آیلند» در لس آنجلس و نه در مقر اصلی اسپیس اکس در کالیفرنیا ساخته شود. از آنجایی که در آینده قرار است BFR از طریق کانال پاناما به پایگاه کیپ کاناورال ارسال شود، بندر یاد شده مکان مناسبی برای ساخت آن خواهد بود. به این منظور فضایی ۱۹ هکتاری در جزیره به اسپیس اکس تخصیص داده خواهد شد.

این بخش از سال ۲۰۰۵ و پس از تعطیلی کارخانه کشتی سازی Southwest Marine تاکنون بلا استفاده بوده و اولین بار در یک قرن پیش توسعه داده شده و شروع به ساخت کشتی های تجاری برای دولت نموده است.

مقایسه BFR با راکت های دیگر

کمپانی دیگری که پیش از این از مکان مورد بحث بهره برده، از سال ۱۹۲۰ در این مکان به فعالیت مشغول بوده و تعداد ۴۰ کشتی جنگی را در جنگ جهانی دوم باری آمریکا ساخته است.

مدیر بخش ساخت و ساز و املاک اسپیس اکس اعلام کرده که معتقد است ساخت راکت یاد شده در این مکان بین ۳ تا ۵ سال به طول انجامد. با این حال ایلان ماسک گفته که می خواهد این فرایند سریعتر پیش برود.

اگر اسپیس اکس موفق شود تاریخ پرواز به مریخ را از این مکان رقم بزند، این اولین بار نخواهد بود که یک پروژه آینده نگرانه از این مکان شروع می شود. پیش از این هوارد هیوز، هوانورد و مهندس آمریکایی در دهه ۴۰ میلادی با ساخت هواپیمای مشهور ۸ موتوره هرکولس H-4 تلاش کرد وسیله نقلیه ای آبی-هوایی را آزمایش کند.

 

تماشا کنید: طرح اسپیس اکس برای سیستم حمل و نقل بین سیاره ای:

The post ایلان ماسک در بندری تاریخی راکت BFR را برای ارسال به مریخ می سازد appeared first on دیجیاتو.

ایلان ماسک جلسات کاری ایده‌آل را چگونه توصیف می‌کند

دیگر کمتری کاربری است که ایلان ماسک و امپراتوری عظیمش را نشناسد. او تا به حال آنقدر شرکت‌ها مختلفی راه اندازی کرده و فعالیت‌هایی زیادی را رهبری نموده که ذکر کردن آنها مطالب جداگانه و متعددی می طلبد. مدیر عامل تسلا، هایپرلوپ، اسپیس اکس و بورینگ کمپانی مسلماً روزهای شلوغ و پر مشغله‌ای دارد. بنابراین عملکرد او در اداره‌ی جلسات کاری متعدد می‌تواند راهکار‌های قابل اتکایی به مدیران جوان بدهد تا آنها با به کار بستنشان بتوانند جلسات کاری خود را به خوبی پیش برده، تصمیمات مناسبی اتخاذ کرده، موفقیت برای خود و تیمشان به ارمغان آورند.

او اخیراً به ۳۷ هزار نفر از کارمندان شرکتش، ایمیل زده و سعی کرده به آنها شش راهکار اساسی برای موفقیت در جلسات کاریشان معرفی کند. در میان این ۶ پیشنهاد، متد عجیب و غیر منتظره‌ای نیز مشاهده می‌شود که خواندشان خالی از لطف نیست.

در ایمیل مستقیم ایلان ماسک به کارمندان تسلا، تمامی اشارات به صرفه جویی در زمان اختصاص دارد. تمرکز وی بر این مسئله به قدری بالاست که او حتی به تیمش پیشنهاد می‌کند، در صورتی که شرکت در یک جلسه ممکن است بازدهی بالای آنها را پایین آورد می‌توانند قوانین شرکت را  زیر پا گذاشته و به این جلسات نروند.

کدام مدیری است که می تواند به کارکنانش اجازه دهد حرفهای او را نشنیده و کار خود را ادامه دهند؟ جواب شاید تنها ایلان ماسک عجیب و غریب، موفق، نابغه و توانمند باشد.

می‌توان توصیه‌های او را در ۶ مورد مجزا خلاصه نمود و با به کار بستن آنها از جلسات کاری مفید و کوتاهی برخوردار بود:

۱- جلسات کاری نباید شلوغ و عظیم باشند

از نظر ایلان ماسک جلسات کاری بزرگ، نقطه ضعفی برای کمپانی‌های عظیم به حساب می‌آید چرا که اصولاً در بدترین مواقع رخ می‌دهند. او به کارمندانش پیشنهاد می کند به طور کلی از آنها چشم  بپوشید و اگر مطلبی آنقدر مهم است که نیاز دارد حتماً جلسه‌ی شلوغی برای مطرح شدنش برگزار شود، بهتر است زمانش کوتاه باشد.

۲- این جلسات نباید متعدد و زیاد باشند

او به کارمندانش می‌گوید که از برگزاری جلسات متعدد جلوگیری به عمل آورند مگر آنکه مجبور باشند مطلبی بسیار ضروری و مهمی را در آنها بیان کنند. پس  از برطرف شدن مشکلات ضروری بهتر است تعداد جلسات کاری کاهش یافته و میان آنها حداقل چند روز فاصله بیفتد.

۳- هر زمان که جلسه، بازدهی خود را از دست داد، تمامش کنید

ماسک پیشنهاد می‌کند اگر در یک جلسه‌ی کاری یا حتی حین یک تماس تلفنی، متوجه شدید که دیگر مسئله‌ای باقی نمانده یا ادامه دادنش اصلاً مفید نیست، همان لحظه جلسه یا تماس تلفنی را به پایان برسانید. از نظر ماسک، اینکه شما زمان با ارزش یک نفر را تلف کنید، بسیار زشت تر از وقتی است که یک دفعه صحبتش را قطع کرده یا جلسه را ترک کنید.

۴- در آنها همه چیز توضیح داده شده و مطلب گنگی باقی نمی‌ماند

به گفته‌ی وی عبارات خلاصه یا اصلاحات گنگ در جلسات تسلا وجود خارحی ندارند. به کلی بهتر است تمامی مطالبی که نیاز به توضیح بیشتر دارند کاملاً تشریح شده تا از نارسایی‌ها احتمالی و هدر رفتن وقت جلوگیری شود.

۵-  ارتباطات مستقیم است و سلسله مراتب اداری در آن‌ها جایی ندارد

اگر ایده‌ای به ذهن کمترین مرتبه تا بالاترین مقام حاضر در جلسه می‌رسد، باید همان لحظه آن را بیان کند. اگر سلسله مراتب رعایت شود به طور قطع از نبوغ ایده کم شده و وقت هم هدر خواهد رفت.

۶- در آنها منطق حاکم است نه قوانین

ماسک معتقد است منطق می‌تواند راهنمای مفیدتری نسبت به قوانین باشد چرا که قادر است مسیر موفقیت را روشن‌تر نماید. اگر رعایت یک قانون در موقعیتی مشخص مسخره به نظر آید و غیر عملی باشد آنگاه بهتر است سراغ منطق رفته و راه حلی عملی برای آن پیدا کرد.

The post ایلان ماسک جلسات کاری ایده‌آل را چگونه توصیف می‌کند appeared first on دیجیاتو.

ایلان ماسک کارمندان تسلا را به بهره وری بیشتر و استفاده از عقل سلیم دعوت کرد

ایلان ماسک که این روزها سرگرم مدیریت پروژه های مختلف بر روی زمین و فضاست، اخیرا نامه ای به کارمندان شرکت تسلا ارسال کرده و نکاتی را درباره مدل ۳ و برنامه های مرتبط با آن مطرح کرده است.

همانطور که پیشتر نیز به اطلاعتان رسانده ایم، از زمانی که مدل ۳ وارد فاز تولید شده، مشکلات متعددی بر سر راه آن قرار گرفته و تسلا نتوانسته تیراژ تولید را طبق پیش بینی های انجام شده پیش ببرد.

در نامه ارسالی مدیر عامل تسلا به کارمندان، این مساله مورد توجه قرار گرفته و آقای ماسک ضمن اشاره به ۲۴ ساعته شدن خطوط تولید، از کارکنان خود خواسته که با تلاش بیشتر بازده و کاراییشان را افزایش دهند.

برای ترغیب کارمندان، آقای ماسک از تجارب شخصی خود نیز نوشته و آنها را به استفاده از این تجارب فراخوانده است. برای مثال وی گفته:

به محض اینکه معلوم شد یک جلسه یا تماس تلفنی سودی برای شما ندارد، فورا از آن انصراف دهید. این کار به هیچ وجه گستاخانه محسوب نمی شود، گستاخانه این است که فردی را نگه داری و وقتش را تلف کنی.

در قسمت دیگری آقای ماسک آورده:

به طور کلی همیشه باید از عقل سلیم به عنوان راهنما استفاده کرد. اگر پیروی از قانون یک کمپانی در شرایطی خاص به وضوح مسخره انگاشته شود، طوری که در صورت انجام آن فرد سوژه کاریکاتورها خواهد شد، این قانون باید تغییر پیدا کند.

با این یادداشت مدیر عامل تسلا کارمندان خود را به استفاده از عقل سلیم تشویق می کند. در واقع او از آنها می خواند که برای انجام صحیح امور و کارها، نیازی نیست که از سلسله مراتب و مافوق ها احساس نگرانی نموده و از پیشنهادات سازنده اجتناب کنند.

musk

به گفته ایلان ماسک، تسلا باید تا آخر ماه ژوئن بتواند هر هفته ۶ هزار دستگاه مدل ۳ تولید کند. این رقم پیش از این ۵ هزار دستگاه تعیین شده بود، اما ظاهرا آقای ماسک می خواهد با افزایش ظرفیت تولید، به استقبال دیگر مشکلات احتمالی در زنجیره تامین و ساخت قطعات برود.

به منظور دستیابی به این هدف، قرار است تسلا هر هفته حدود ۴۰۰ نفر را در کارخانه های خود در فریمانت و گیگافکتوری نوادا به استخدام خود در آورد.

پیش از این تسلا تولید هر هفته ۲٫۵۰۰ دستگاه مدل ۳ را تا آخر سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ هدفگذاری کرده بود که البته در دستیابی به آن ناموفق بود.

در پایان بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که ایلان ماسک برای افزایش بهره وری و کارایی، در دفتر کار خود بر روی یک مبل نه چندان راحت به استراحت می پردازد تا احیانا مدت زمان حضورش بر روی این مبل زیاد طول نکشد!

با انتشار این قضیه، برخی از طرفداران او دست بکار شده اند تا با جمع آوری پول، بودجه کافی برای خرید یک مبل راحت تر را برای پیشرو ترین مدیر دنیای تکنولوژی فراهم آورند.

The post ایلان ماسک کارمندان تسلا را به بهره وری بیشتر و استفاده از عقل سلیم دعوت کرد appeared first on دیجیاتو.

کاربران یک سایت به منظور خرید کاناپه برای ایلان ماسک ۵ هزار دلار اعانه جمع کردند

ایلان ماسک این روزها برای سر و سامان دادن به روند تولید تسلا مدل ۳ ساعات بسیاری از شبانه روز را در کارخانه به سر می برد و این مساله به دست مایه شوخی کاربران تبدیل شده است

کمپانی تسلا قبلا وعده داده بود در هفته ۲۵۰۰ خودروی الکتریکی مدل ۳ را به دست مشتریان می رساند اما نتوانسته از سقف ۲۰۰۰ دستگاه فراتر برود. روند تولید این ماشین تا حدودی پیچیده بوده و حتی ماسک از آن به عنوان جهنمی یاد کرده که برای بهبود آن بعضی شب ها در کارخانه می خوابد.

وی اخیرا در مصاحبه با «گیل کینگ»، خبرنگار  شبکه CBS مدعی شده که بعضی شب ها روی زمین می خوابد چون کاناپه به اندازه کافی عریض نیست.ایلان ماسکحالا برخی کاربران اینترنت با راه اندازی صفحه ای در  پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی GoFundMe به دنبال جمع آوری پول به منظور خریدن یک کاناپه جدید برای ایلان ماسک هستند تا در بین شیفت های سنگین کارخانه تسلا روی آن استراحت کند. در این صفحه توضیحات زیر ارائه شده است:

ایلان ماسک در حال پیشبرد دنیا به سمت استفاده از انرژی پایدار و حمل نقل مبتنی بر آن است. او اخیرا برای بهبود تولید ماشین مدل ۳ ناچار شده در کارخانه «فرمونت» بخوابد و این کاناپه ای است که روی آن استراحت می کند. ما به عنوان اعضای این جامعه نباید اجازه دهیم این وضع ادامه پیدا کند، پس بیایید باهم کاناپه جدیدی برای او تهیه کنیم.

این صفحه در ابتدا برای دریافت هزار دلار ساخته شده بود اما تا کنون نزدیک به ۵ هزار دلار اعانه دریافت کرده است.

کاربران در مرحله بعد قصد دارند درخواستشان را از طریق توییتر به گوش ماسک برسانند اما اگر وی این هدیه را قبول نکند آن را به خیریه اهدا می کنند. این حرکت در توییتر نیز بازتاب پیدا کرده و برخی از آن انتقاد کرده اند.

The post کاربران یک سایت به منظور خرید کاناپه برای ایلان ماسک ۵ هزار دلار اعانه جمع کردند appeared first on دیجیاتو.

اسپیس اکس برای بازیابی کامل راکت فالکون ۹ از بالون های غول پیکر استفاده می کند

پرهزینه بودن سفرهای فضایی اغلب شرکت های فعال در این زمینه را به سمت توسعه راهکارهایی برای تولید قطعات چندبار مصرف و بازیابی آنها سوق داده و اسپیس اکس به عنوان یکی از کمپانی پیشرو در این زمینه به دنبال برداشتن گام های بزرگ دیگر در این راستا است.

این کمپانی پیش از این راکت های چندبار مصرف فالکون ۹ و فالکون هوی را با موفقیت آزمایش کرده که عملکرد چند مرحله ای دارند و با گذر از فازهای مشخص هر یک از این مراحل فعال می شوند. این شرکت تاکنون موفق شده مرحله اول فالکون ۹ را با موفقیت فرود آورد و حالا تصمیم دارد با استفاده از بالون های غول پیکر بخش نهایی آن را هم به سلامت به زمین بازگرداند.

ایلان ماسک، مدیرعامل این کمپانی اخیرا با انتشار یک پست در توییتر خود از برنامه های کمپانی متبوعش برای بازگردانی مراحل نهایی راکت خبر داده است:

اسپیس اکس سعی دارد با استفاده از بالون های غول پیکر سرعت مداری راکت مرحله نهایی را کاهش داده و آن را به زمین برگرداند.

برآوردهای این کمپانی نشان می دهد در سال جاری پرتاب هر راکت فالکون ۹ بالغ بر ۶۲ میلیون دلار هزینه به همراه خواهد داشت، آن هم در صورتی که مرحله اول آن با موفقیت بازیابی شود.فالکون 9با این حال اگر متخصصان این شرکت مرحله نهایی راکت را هم با استفاده از بالون های ارزان قیمت بازیابی کنند، این هزینه را تا حد زیادی کاهش داده و توان رقابت خود در سفرهای فضایی را افزایش می دهند. علاوه بر این با برگرداندن مرحله نهایی راکت به زمین به پاکسازی زباله های فضایی که به دغدغه ای جدی تبدیل شده، نیز کمک خواهد شد.

این کمپانی تا کنون انرژی و هزینه ی زیادی را صرف توسعه راکت های چند بار مصرف فالکون کرده و علاوه بر ناسا و بسیاری از شرکت های دیگر، علاقه مندان سفر به فضا هم امیدوارند این طرح هزینه سفرهای فضایی را بیش از پیش کاهش دهد.

The post اسپیس اکس برای بازیابی کامل راکت فالکون ۹ از بالون های غول پیکر استفاده می کند appeared first on دیجیاتو.

غلبه هوش مصنوعی بر انسان؛ OpenAI تغییر استراتژی می دهد

ایلان ماسک پس از تاسیس OpenAI ، اعلام نمود که هدف شرکت تحقیقاتی یاد شده، این است که تخمین بزند تکنولوژی‌ هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به نسل بشر کمک کند. حال پس از گذشت دو سال، منشور جدیدی از این کمپانی منتشر شده که ماموریت جدیدش را پیدا کردن راهی برای  توسعه‌ی سیستم‌های خودمختار بسیار پیشرفته عنوان می‌کند؛ سیستم‌هایی که ‌بتوانند ذهن انسان را پشت سر گذاشته و عملکردی فرا بشری از خود نشان بدهند.

سیستم‌های یاد شده، هوش عمومی مصنوعی یا AGI نام دارند و از این پس کمپانی OpenAI قصد دارد به طور کلی در توسعه‌‌ی آنها فعالیت کند.

شاید به همین خاطر باشد که ایلان ماسک چند وقتی است از کمپانی مذکور فاصله گرفته چرا که پیش از این هشدار داده بود که «هوش مصنوعی می تواند به ایجاد ربات های دیکتاتوری منجر شود که بشریت را برای همیشه تحت یوغ خود درآورند». این جمله را ایلان ماسک اخیرا در برنامه مستند «به این کامپیوتر اعتماد دارید؟» بر زبان رانده و همچنین درباره‌ی تلاش دولت ها یا افراد برای توسعه هوش مصنوعی (AI) به منظور تسلط بر بشریت صحبت کرده است.

به باور بسیاری از کارشناسان، بشر هنوز چندین دهه با «تکینگی فناوری» (زمانی که ماشین‌ها بر انسان‌ها غلبه خواهند کرد) فاصله دارد. برخی دیگر هم معتقدند که هر چقدر تکنولوژی پیشرفت کند، این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

با این حال کمپانی OpenAI که یک شرکت غیرانتفاهی با یک میلیارد دلار سرمایه بوده و همچنین از حمایت نام‌های بزرگ صنعت تکنولوژی بهرمند است، تمام تمرکز خود را روی طراحی سیستم های AGI قرار داده تا به نوعی عصر جدیدی در تکنولوژی هوش مصنوعی رقم بزند.

البته کمپانی یاد شده هنوز جدول زمانی مشخصی برای عرضه‌ی تکنولوژی جدید خود اعلام نکرده اما مدعی شده که این طرح، به مرحله‌ی تامین تجهیزات و نیروی انسانی وارد شده. این مسئله می‌تواند موجب ناراحتی ایلان ماسک از سرمایه گذاری و تاسیس چنین ارگانی بشود.

The post غلبه هوش مصنوعی بر انسان؛ OpenAI تغییر استراتژی می دهد appeared first on دیجیاتو.

مدیر عامل بوئینگ ایلان ماسک را به چالش کشید؛ خودروی تسلا را برمی‌گردانم

اخیراً مدیر عامل بوئینگ ادعا کرده که قصد دارد ایلان ماسک را در رسیدن به مریخ شکست داده و طی ده سال آینده دستیابی بشر به  کره قرمز رنگ را محقق سازد. وی همچنین به شوخی گفته  که احتمالاً خودردوی تسلای رودستر ایلان ماسک را به زمین باز خواهد گرداند. گفته ‌های اخیر او موجب شده که آتش رقابت این دو کمپانی بار دیگر زبانه بکشد.

کمپانی بوئینگ چند وقتی است در حال همکاری با ناسا بوده و قصد دارد فضانوردان این ارگان را در آینده‌ای نزدیک به فضا بفرستد. طبق برنامه‌‌های قبلی، قرار است سال آینده فضاپیمای Starliner بوئینگ سه فضانورد ناسا را طی سفری دو هفته‌ای به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کند.

این مسئله موجب شده که رقابت دو شرکت خصوصی در زمینه فعالیت‌های فضایی روز به روز بیشتر شود و هر دو‌ی آنها سعی کنند به نوعی در این مسابقه پیروز باشند. چرا که چندی پیش اسپیس اکس اعلام نمود برای انتقال انسان به ماه آماده می‌شود.

به همین دلیل مدیر عامل بوئینگ در صحبت‌های اخیرش اعلام کرده که فضا همیشه قسمتی از هویت این کمپانی بوده و به شوخی اعلام نمود که ممکن است تسلای رودستر ایلان ماسک را به زمین برگرداند. او همچنین اسپیس اکس را به چالش کشید و ادعا نمود که قادرند آنها را در رسیدن به کره‌ی مریخ شکست دهند. او در این باره گفت:

«من به طور قطع باور دارم که ما اولین انسان را در طول حیاتم به کره ماه خواهیم رساند و امیدوارم که این مسئله تنها ده سال طول بکشد.»

باید گفت که اسپیس اکس تقریباً هم چنین برنامه‌ زمانی اعلام نموده و آنها هم قصد دارند طی همین مدت فردی را به کره مریخ بفرستند. البته این گفته‌ها خیلی دور از انتظار نبود چرا که پیش از این مصاحبه نیز مدیر عامل بوئینگ با انتشار توییتی رییس اسپیس اکس را به مبارزه طلبیده و گفته بود که این شرکت خواهد توانست ایلان ماسک را در رسیدن به کره‌ی مریخ شکست بدهد که واکنش دو کلمه‌ای ماسک را برانگیخته بود. حال با گذشت زمان باید دید کدامیک از این دو مدیرعامل در عمل کردن به وعده هایشان موفق خواهند بود.

The post مدیر عامل بوئینگ ایلان ماسک را به چالش کشید؛ خودروی تسلا را برمی‌گردانم appeared first on دیجیاتو.

ایلان ماسک از طرح خود برای آزمایش سرعت رکورد شکن هایپرلوپ خبر داد

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت هایپرلوپ از قصد این کمپانی برای سریعترین آزمایش سرعت آن خبر داده است.

هایپرلوپ شرکتی است که قصد دارد آینده حمل و نقل را به واسطه کپسول های پر سرعتی که مسافران را در خود جای می دهند، متحول کند. این کپسول ها در لوله های ویژه خلأ حرکت می کنند.

اگر آزمایشی که توسط ماسک وعده داده شده، به خوبی پیش رود، نمونه اولیه این سیستم یک قدم دیگر به تولید نهایی نزدیک خواهد شد. با این حال ماسک اعلام کرده که ممکن است آزمایش به خوبی پیش نرود و وسیله حمل و نقل یاد شده به آهن پاره تبدیل شود. البته خوشبختانه تست مذکور بدون سرنشین انجام خواهد شد. او اعتقاد دارد که در هر حال این آزمایش مهیج خواهد بود.

طرحی از ساختار هایپرلوپ

به گفته ایلان ماسک، قرار است در آزمایش پیش رو کپسول با نصف سرعت صوت (بیش از ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت) در مسیری ۱٫۲ کیلومتری حرکت کند. در صورتی که دستیابی به این سرعت محقق شود، رکورد سرعت سیستم حرکت در تونل شناور که پیش از این توسط کمپانی رقیب، «هایپرلوپ وان» (۳۸۷ کیلومتر بر ساعت) در آذر ماه سال ۱۳۹۶ ثبت شده بود، شکسته خواهد شد.

ایلان ماسک اولین بار در سال ۲۰۱۳ ایده ابتدایی سیستم فوق سریع حمل و نقل یاد شده را مطرح کرد. این کارآفرین همچنین امکانی را فراهم نمود که گروه های دانشجویان از سراسر جهان بتوانند ایده های خود برای ساخت هایپرلوپ را ارائه داده و آزمایش کنند.

در حال حاضر تاریخ مشخصی برای آزمایش یاد شده اعلام نشده. در صورت مشخص شدن این موضوع شما را در جریان خواهیم گذاشت.

در اسفند ماه سال گذشته نیز «هایپرلوپ وان»، کمپانی رقیب هایپرلوپ،  تصاویری از نمونه اولیه محفظه شناور خود را منتشر کرد که قرار است مسافران را با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بین ابوظبی و دبی جابه جا کند.

The post ایلان ماسک از طرح خود برای آزمایش سرعت رکورد شکن هایپرلوپ خبر داد appeared first on دیجیاتو.

هشدار ایلان ماسک در مورد دیکتاتوری ابدی هوش مصنوعی

«هوش مصنوعی می تواند به ایجاد ربات های دیکتاتوری منجر شود که بشریت را برای همیشه تحت یوغ خود درآورند»؛ این جمله را  ایلان ماسک اخیرا در یک برنامه مستند بر زبان رانده است.

مدیر عامل کمپانی های تسلا و اسپیس اکس در برنامه مستند «به این کامپیوتر اعتماد دارید؟» به احتمال تلاش دولت ها یا افرد برای توسعه هوش مصنوعی (AI) به منظور تسلط بر بشریت تاکید کرده است:

اگر یک کمپانی یا گروهی از افراد به هوش مصنوعی خداگونه دست پیدا کنند، کنترل تمام دنیا را به دست خواهند گرفت. حداقل نکته مثبت در مورد انسان های دیکتاتور این است که روزی خواهند مرد اما هوش مصنوعی فنا ناپذیر است و در صورت توسعه چنین سیستمی با دیکتاتوری ابدی مواجه خواهیم بود که هیچ راه فراری از دست آن وجود ندارد.

این برنامه مستند خطرات بالقوه AI را بیان کرده و به بررسی این مساله می پردازد که اگر این قابلیت از انسان هوشمندتر شده و کنترل خود را به دست بگیرد چه اتفاقاتی رخ می دهد.هوش مصنوعیماسک مدعی است که مقدمات این اتفاق بسیار زودتر از آنچه به نظر می رسد رخ خواهد داد:

ما با شتاب بالایی در حال حرکت به سوی الگوریتم های AI تواناتر از انسان هستیم و در پنج سال آتی شاهد توسعه مواردی از این دست خواهیم بود.

وی معتقد است اگر هوش مصنوعی هدف خاصی داشته باشد ممکن است روش هایی را برای دستیابی به آن دنبال کند که به مذاق انسان ها خوش نیاید اما در این حالت هم بشر توانایی متوقف کردن ساخته دست خود را نداشته باشد:

قرار نیست این سیستم شیطان باشد، اما اگر هدف خاصی را داشته باشد و انسان مانعی برای آن تلقی شود قطعا چندان احساساتی نبوده و بشریت را قربانی خواهد کرد.

ماسک قبلا هم در توییت های های خود مدعی شده بود که برتری طلبی کشورها در زمینه هوش مصنوعی می تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.

The post هشدار ایلان ماسک در مورد دیکتاتوری ابدی هوش مصنوعی appeared first on دیجیاتو.

تعرفه ۲۵ درصدی کشور چین بر محصولات آمریکایی؛ سردردی تازه برای تسلا

به گفته اقتصاددانان، تعرفه های جدید کشور چین بر محصولات آمریکایی می تواند برای کمپانی تسلا دردسرآفرین باشد. در ماه مارس، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خبر از اعمال تعرفه های جدید بر واردات آلومینیوم و آهن داد و چند روز پیش اعلام کرد تعرفه واردات محصولات چینی را بیش از پیش افزایش می دهد. در پاسخ به این حرکت، دولت چین هم خبر از افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات محصولاتی آمریکایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار داد که اتومبیل ها را نیز شامل می شود.

حالا اقتصاددانان و تحلیلگران عقیده دارند که این خبری بسیار بد برای تسلا بوده و بدون شک، به کاهش فروش محصولات این کمپانی منجر می شود. در سال ۲۰۱۷، تسلا فروشی ۲ میلیارد دلاری در کشور چین داشت که ۱۷ درصد از درآمد ۱۱٫۸ میلیارد دلاری این کمپانی را در همین سال شامل می شد.

اما با تعرفه ۲۵ درصدی چین روی اتومبیل های آمریکایی، قیمت خودروهای تسلا به شکل قابل توجهی افزایش می یابد که در نهایت فروش کمتر را در پی خواهد داشت. اتومبیل Model S تسلا هم اکنون قیمتی معادل ۱۰۳ هزار دلار در چین دارد و با افزایش ۲۵ درصدی، این قیمت به ۱۲۸ هزار دلار می رسد.

تسلا تا به این لحظه، سال ۲۰۱۸ بسیار ناگواری را پشت سر گذاشته و تعرفه چین بر اتومبیل های وارداتی، تنها یکی از دردسرهای آن تلقی می شود. اواخر ماه مارس، یکی از اتومبیل Model X تسلا در حالت ناوبری خودکار تصادفی کشنده را پشت سر گذاشت و چند روز بعد، وقتی ایلان ماسک به شوخی درباره ورشکستگی کمپانی خود توییت کرد، با کاهش ارزش سهام مواجه شد.

The post تعرفه ۲۵ درصدی کشور چین بر محصولات آمریکایی؛ سردردی تازه برای تسلا appeared first on دیجیاتو.