قیمت خودروهای داخلی در بازار در سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷ + جدول

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، بعد از اعلام وزیر صنعت مبنی بر عرضه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار باید انتظار داشته باشیم تا در هفته های پیش رو باز هم ایران خودرو نسبت به عرضه های خودروی های خود به صورت تحویل فوری و با قیمت های جدید اقدام کند اما این اقدامات تا چه میزان می تواند نسبت به کاهش قیمت ها در بازار اثر گذار باشد نکته ایی است که زمان آن را مشخص خواهد کرد.

در معاملات امروز بازار خودرو پراید ۱۱۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۵ میلیون تومان  پژو ۴۰۵ جی ال ای ایکس با ۵۷ میلیون تومان، تندر پلاس با ۸۸ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان و تیبا ۲ قیمت ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم با قیمت ۶۲ میلیون تومان، تومان تیپ ۵ با ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ،دنا پلاس با قیمت ۱۰۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و سایمتی اتوماتیک با قیمت ۴۷ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. /عصر ایران

بر اساس این گزارش قیمت برخی از محصولات داخلی بر اساس اعلام اتحادیه خودروی تهران در بازار مطابق جدول زیر است.

قیمت خودروهای داخلی در بازار در سه شنبه 20 آذر 97 / پژو 206 تیپ 2 ، 62 میلیون تومان شد (+جدول)

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۱۳۹۷/۰۹/۲۰

این خبر قیمت خودروهای داخلی در بازار در سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷ + جدول اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

نرخ‌های عجیب در بازار خودرو

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، چند وقتی است بر سر قیمت‌گذاری خودرو بحث‌های زیادی مطرح می‌شود. دولت زیر بار افزایش قیمت خودرو نمی‌رود؛ اما این رفتار، هم واحد‌های تولیدی را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را به بنگاه‌های زیان‌دهی تبدیل کرده است و هم مصرف‌کننده با توجه به شکاف زیاد ایجاد‌شده بین قیمت کارخانه و بازار، تورمی را تجربه می‌کند که در هیچ حساب و کتاب رسمی، محاسبه نمی‌شود.

اگرچه قیمت خودرو‌های ساخت داخل در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریبا حدود ۱۰ درصد یا کمتر افزایش یافته است؛ اما بررسی قیمت‌های ۱۹ آذر امسال در مقایسه با ۱۹ آذر سال قبل نشان می‌دهد که تفاوت نرخ خودرو‌های ساخت داخل در بازار و کارخانه بسیار معنی‌دار شده است. این اختلاف فاحش، به مفهوم ایجاد حاشیه سود بالا برای دلالان خودرو و زیان مصرف‌کننده است.

بررسی جداول قیمت منتشرشده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو در تهران نشان می‌دهد که تفاوت قیمت پراید ۱۵۱ در کارخانه و بازار در ۱۹ آذر سال ۹۶، فقط ۱۱۵ هزار تومان بود؛ اما این تفاوت قیمت دیروز به ۱۲‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار تومان رسید. خودروی پژو ۲۰۶ تیپ پنج، در سال ۹۶ در کارخانه ۹۳ هزار تومان گران‌تر از بازار آزاد عرضه می‌شد؛ اما امروز این اختلاف قیمت به ۳۰‌میلیون‌و ۵۸ هزار تومان، آن‌هم به نفع دلالان بازار رسیده است. تفاوت قیمت سمند EF۷ در بازار در مقایسه با کارخانه در سال گذشته یک‌میلیون‌و ۴۰۸ هزار تومان بود؛ اما این شکاف قیمتی امسال به ۲۷‌میلیون‌و ۱۶۱‌هزار‌و ۸۰۰ تومان رسیده است.

رنو ساندرو اتوماتیک هم که در سال گذشته در بازار با کارخانه فقط سه‌میلیون‌و ۹۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت داشت، امسال تفاوت قیمتی ۶۷‌میلیون‌و ۳۵۶ هزار تومانی را تجربه می‌کند. این روند به نفع هیچ‌کس نیست؛ اما معلوم نیست چرا نهاد‌های نظارتی و سازمان تعزیرات یا سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در قبال شکاف ایجاد‌شده بین قیمت بازار و کارخانه سکوت اختیار کرده‌اند

از یک سو کارخانه‌های تولید‌کننده خودروی داخلی فریاد می‎زنند که با ادامه روند ثبات قیمت‌های خودرو، ورشکست خواهند شد و از سوی دیگر مصرف‌کننده هم اگر نخواهد در صف طویل تحویل خودروی خودروسازان داخلی منتظر بماند، باید خودروی گرانی را بخرد که سود آن نصیب دلالان بازار خودرو می‌شود.

رایزنی برای افزایش قیمت خودرو
نسخه‌ای که کارشناسان خودرو برای حل مشکل تفاوت قیمت بازار و کارخانه تجویز می‌کنند، این است که قیمت‌ها بر‌اساس نظام عرضه و تقاضا واقعی شود و منظورشان از این جمله این است که با در‌نظر‌گرفتن بهای خودرو در بازار آزاد و لحاظ‌کردن یک اختلاف پنج‌درصدی در قیمت، نرخ مدل‌های مختلف خودرو در کارخانه مشخص شود.

البته صاحبان صنایع خودرو که می‌گویند صدایشان به جایی نمی‌رسد، بی‌کار ننشسته‌اند و جلسات متعددی با مقامات تصمیم‌ساز دارند. سه روز پیش شهاب‌الدین بی‌مقدار، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی، به مهر گفته بود که خودروسازان در جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی به این تصمیم رسیده‌اند که نرخ خودرو‌هایی را که تحت قیمت‌گذاری شورای رقابت به شمار نمی‌روند، بر‌اساس شرایط بازار تغییر دهند. بر‌اساس این تغییرات قیمت چهار محصول ایران‌خودرو نیز کلید خورده است.

به گفته بی‌مقدار بر‌اساس مصوبات شورای رقابت، خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون تومان عملا از شمول قیمت‌گذاری خارج بوده و قیمت آن‌ها با توجه به شرایط بازار تعیین می‌شود.

به‌زودی اخبار نحوه قیمت‌گذاری خودرو منتشر می‌شود
آن‌طور که در اخبار آمده است، ایران‌خودرو قیمت چهار محصول خود را افزایش داده است؛ اما سعید مدنی، مشاور مدیر‌عامل سایپا هرگونه افزایش قیمت در محصولات سایپا را رد می‌کند. او می‌گوید: درباره مسئله تعیین قیمت خودرو هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

بر‌اساس گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت کارگروهی روی این بحث کار می‌کنند. البته ما هم در این کارگروه هستیم و تلاش می‌کنیم تا به فرمولی برای تعیین قیمت همه خودرو‌ها برسیم. مدنی عنوان می‌کند: به‌زودی اخباری درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو‌ها منتشر خواهد شد.

او درباره دلیل افزایش قیمت چهار مدل از خودرو‌های تولیدی ایران‌خودرو هم بیان می‌کند: شاید ایران‌خودرو مجوزی گرفته باشد. در‌این‌باره خبر ندارم. شنیده‌ام که این شرکت برخی خودرو‌های خود را گران کرده است. به احتمال زیاد مجوز گرفته است؛ اما برخی از سازمان‌ها هم می‌گویند شاید این افزایش قیمت‌ها بدون مجوز بوده باشد. هنوز این مسئله حل نشده است. /شرق

صادرات ۱۸ نوع ماده غذایی ممنوع شد + جدول

این خبر نرخ‌های عجیب در بازار خودرو اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

افزایش قیمت خودرو رسماً کلید خورد/ مکانیزم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده چیست؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، با اعلام رسمی ایران خودرو برای افزایش قیمت برخی محصولات خود از جمله وانت آریسان، قیمت چهار محصول پژو پارس اتوماتیک ۸۳ میلیون تومان،  S۳۰ اتوماتیک ۱۴۱ میلیون تومان، رنو تندر ۹۰ پیکاپ ۷۷ میلیون تومان و وانت آریسان دو گانه سوز ۳۶ میلیون تومان مشخص شده است. با این اقدام ایران‌خودرو، عملا افزایش قیمت خودرو به صورت رسمی در بازار کلید خورد.

این در حالی است که زمزمه‌هایی طی روزهای گذشته مبنی بر افزایش قیمت خودرو با فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار آزاد به گوش می‌رسد که البته هنوز هیچ تائید یا تکذیبی بر آن گذاشته نشده و کار به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان احاله داده شده است.

شهاب الدین بی‌مقدار، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی  با اشاره به افزایش رسمی قیمت خودرو طی یکی دو روز گذشته گفت: جلسه‌ای میان خودروسازان و قطعه‌سازان با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده و بر این اساس با توجه به اینکه خودروسازان بر این باورند که سود آنها بابت تغییرات قیمت خودرو در بازار صفر است و از تغییرات قیمتی حاشیه بازار، سودی نمی‌برند، تصمیم بر این گرفته شد که برای خودروهایی که تحت قیمتگذاری شورای رقابت به شمار نمی‌روند، خودروسازان بر اساس سنجه بازار اقدام کرده و نرخ را تعیین کنند؛ بر این اساس تغییرات قیمت ۴ محصول ایران‌خودرو نیز در این جهت انجام شده است.

وی افزود: بر اساس مصوبات شورای رقابت، خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان عملا از شمول قیمت‌گذاری خارج بوده و قیمت آنها با توجه به شرایط بازار تعیین می‌شد؛ بر این اساس، قرار شد تا نرخ این خودروها با در نظر گرفتن ضوابط مربوطه و نظارت‌هایی که از سوی دستگاههای ذیربط انجام می‌شود، در بازار افزایش یابد.

بی‌مقدار گفت: بر اساس تصمیماتی که در این جلسه لحاظ شد، قرار بر این است که در مورد خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان نیز، کارگروه تنظیم بازار با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به یک تصمیم مشترک برسند و قیمت این خودروها را به صورت رسمی تغییر دهند. البته پیشنهادات مطرح شده در آن جلسه این بود که خودروسازان تمهیداتی بیاندیشند که خودرو به خریداران واقعی اختصاص یافته و پول آن به صورت اقساطی از مردم دریافت شود؛ اگر این اتفاق رخ دهد، دست دلالان قطع خواهد شد.

وی به اشتغال ۵۵۰ هزار نفری در صنعت قطعه‌سازی اشاره و خاطرنشان کرد: هم رئیس مجلس و هم نمایندگان و اعضای کمیسیون حمایت از تولید داخلی، تاکید دارند که مجموعه تصمیمات خودروسازان به نفع خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان خودرو باشد، تا دست دلالان هم قطع شود؛ همچنین در این جلسه تصمیم گرفته شد تا ابتدا خودروهایی که مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نبودند، اصلاح قیمت داده شوند و در مرحله بعد، خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان با مکانیزم تعیین شده که از سوی کارگروه کنترل بازار و سازمان حمایت اعلام خواهد شد، قیمتگذاری شوند.

رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تا اگر خودروسازان اقدام به پیش‌فروش خودرو کردند، ۶۰ درصد مبلغ حاصل را به قطعه‌سازان اختصاص دهند تا تولید و توزیع قطعات یدکی خودرو با مشکل مواجه نشود. اما خودروسازان نیز باید به تعهدات قبلی خود عمل کنند و هر چه سریعتر آنها را مطابق با قراردادهای منعقد شده، عملیاتی کنند.

وی اظهار داشت: آن دسته از خودروهایی که با نرخ قطعی به فروش رسیده‌اند، حق افزایش قیمت ندارند و آن دسته از خودروهایی که پیش‌فروش شده‌اند، با قیمت روز به مشتریان تحویل داده خواهند شد.

قیمت خودروهای داخلی در بازار هم زمان با فروش فوری محصولات ایران خودرو (+جدول)

این خبر افزایش قیمت خودرو رسماً کلید خورد/ مکانیزم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده چیست؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

«ایران خودرو» بالاخره قیمت محصولاتش را افزایش داد

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، بالاخره پس از کش و قوس فراوان شرکت ایران خودرو تعدادی از محصولات خود را از روز شنبه ۱۷ آذرماه به صورت تحویل فوری ۱۵ روزه عرضه می کند، که این عرضه نشان دهنده این موضوع است که ایران خودرو محصولات را در انبار های خود داشته و بالاخره با افزایش قیمت درب انبار های خود را باز می کند.این محصولات به شرح زیر و با قیمت جدید که نوشته شده است عرضه می گردند
محصولات تندر پیکاپ با قیمت ۷۷ میلیون تومان، وانت آریسان با قیمت ۳۶ میلیون تومان، اس ۳۰صندوقدار اتومات با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان و پارس اتومات با قیمت ۸۳ میلیون تومان در این طرح به فروش می رسند.

با این افزایش قیمت ، می شود نتیجه گرفت که اگر پژو پارس اتومات با ۸۳ میلیون تومان عرضه شود پژو پارس معمولی قیمتی حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون خواهد بود و دوباره موضوع افزایش قیمت خودرو بر مبنای ۵ درصد زیر قیمت بازار بر سر زبان ها می افتد و به نحوی صحت آن شایعه را تایید می کند.

بخشنامه کامل فروش فوری محصولات ایران خودرو با ظرفیت محدود به شرح زیر می باشد
به اطلاع کلیه متقاضیان محترم می رساند، شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو با ظرفیت بسیار محدود از روز “شنبه ۹۷/۰۹/۱۷ ” تا زمان تکمیل ظرفیت، به شرح جدول زیر اعلام می گردد:قواعد و نکات مهم :
امکان ثبت نام در این بخشنامه صرفاً برای مشتریان حقیقی فراهم بوده و ثبت نام برای مشتری دوم نمایندگی و مشتریان حقوقی مجاز نمی باشد.

ثبت نام صرفاً بصورت اینترنتی و از طریق سایت شرکت امکان پذیر خواهد بود.
بدیهی است هر ثبت نام مغایر با شرایط این بخشنامه از سوی شرکت یکطرفه ابطال و وجه بدون سود مسترد خواهد شد.
در راستای سرعت بخشیدن به فرآیند ثبت نام کد نمایندگی در زمان ثبت نام قابل انتخاب نمی باشد و پس از ثبت نام در روز دوشنبه به مدت ۵ روز (برای تمامی ثبت نام شده ها) انتخاب نمایندگی توسط مشتری و از طریق “سایت فروش اینترنتی، بخش ویژه مشتریان” امکان پذیر خواهد شد.

بدیهی است در صورت عدم انتخاب نمایندگی توسط مشتری در مدت زمان تعیین شده، کد نمایندگی براساس آدرس مشتری توسط شرکت تعیین خواهد شد.

در این بخشنامه امکان رویت لیست ثبت نام شده ها، برای عموم قابل مشاهده است. به جهت حفظ حریم مشتریان محترم در لیست انتشار یافته برای عموم، دو رقم کد ملی و اسم کوچک مشتریان فیلتر خواهد شد.
این اطلاعات بعد از ثبت نام و اخذ تاییدیه های مالی، در لیست به ترتیب به روزرسانی خواهد شد.

نکته قابل ذکر و مهم:
هر گونه تغییرات قیمتی غیر مستقیم (بیمه، عوارض دولتی، مالیات و …) و همچنین تغییر قیمت خودروهای ذکر شده ناشی از الزامات قانونی و تصمیمات ابلاغی دولت و نهادهای قانون گذار تا قبل از صدور فاکتور بر عهده مشتری خواهد بود.

این خبر «ایران خودرو» بالاخره قیمت محصولاتش را افزایش داد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

راز حراج خودرو به قیمت کارخانه!

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، «به قیمت کارخانه صاحب خودرو شوید» این تبلیغ برخی شرکت‌های فروش خودرو است؛ شرکت‌هایی که مدعی هستند خودرو را ظرف یک تا سه ماه به شما تحویل می‌دهند و البته آن هم به صورت اقساطی. به عبارت بهتر می‌توان گفت که گویا آنها خودروهایشان را دست‌و‌دلبازانه‌تر از خودروسازان برای فروش گذاشته‌اند.

برای دریافت بسته‌ حمایتی باید آزمون دهید!

جالب است که در سایت اینترنتی این شرکت‌ها مدل انواع خودرو، میزان پیش‌پرداخت و اقساط به جزییات ذکر شده و کافی است یک ماشین‌حساب به دست بگیرید تا متوجه شوید قیمت نهایی چیزی حدود قیمت کارخانه است و این تفاوت جزیی هم بابت سود اقساط دو تا سه ساله است اما راز این شرکت‌ها چیست؟

تحویل خودرو شاید وقتی دیگر

نوشته‌اند ساندرو دنده‌ای ۴٩‌میلیون تومانی را ۴٩‌میلیون تومان می‌فروشند. آن‌ گونه که مسئولان فروش این شرکت می‌گویند خریداران هنگام ثبت نام باید نیمی از قیمت خودرو به اضافه ۶٠٠ هزارتومان هزینه ثبت‌‌ سفارش را پرداخت کرده و مابقی آن را در اقساط دو تا پنج ساله با ١٨‌درصد سود پرداخت کنند. در واقع اگر می‌خواهید خیلی زود از شر دفترچه قسط خلاص شوید، باید به مدت دو‌ سال ماهانه یک‌میلیون و ٢۵٠‌هزار تومان قسط پرداخت کنید. تسویه سه ساله ماهانه برای شما ٩٠٠‌هزار تومان و چهار ساله ٧٣٠‌هزار تومان و پنج‌ساله ۶٣٠‌هزار تومان آب می‌خورد.

شما مشمول بسته حمایتی دولت هستید؟ به ۵۰۰۰۴۹۹ پیامک بزنید

چرا حاضرند به این قیمت به شما خودرو بفروشند

«در فروش فوری سود بالایی از مشتری دریافت می‌شود؛ به همین دلیل مشتری زیادی ندارد.» این بخشی از گفته‌های یکی از مسئولان فروش این شرکت در پاسخ به این سوال است که چرا این شرکت حاضر است خودرو را به قیمت کارخانه در اختیار مشتری بگذارد. او می‌گوید: «بازار این روزها حسابی کساد شده است. قیمت‌ها در شرایطی حسابی بالا رفته که کمتر کسی حاضر به خرید خودرو می‌شود.»

به گفته او، از طرفی در پیش‌خرید اقساطی سرمایه اولیه از طرف خریدار تأمین می‌شود و ضرر و زیان خواب سرمایه هم برای آنهاست. از طرفی شرکت هیچ سود مشارکتی پرداخت نمی‌کند و بعد از ثبت نام سرمایه‌گذار نسبت به ثبت‌ سفارش خودرو اقدام می‌کند. جالب اینجاست که این شرکت‌ها ادعا می‌کنند به هر میزان خودرو که بخواهید و برای هر مدلی هیچ محدودیتی ندارند. به ‌عنوان مثال خودروی ساندرو و مگان از جمله این خودروها هستند که حالا خودروسازان می‌گویند که به دلیل تحریم‌ها برای تحویلشان به مشتری دچار مشکل شده‌اند.

این شرکت‌ها برای آن‌ که اعتماد مشتریان خود را جلب کنند، به شما می‌گویند که با خودروسازان ارتباطات خاصی دارند و برای تأمین خودرو نگرانی خاصی وجود ندارد. یکی از مدیرانی که در یکی از شرکت‌های خودروساز فعالیت می‌کند و حاضر به افشای نامش نیست در این‌ باره می‌گوید که آنها هیچ ارتباطات خاصی با خودروسازان ندارند و در واقع خریداران عمده خودرو هستند که مطابق یک ضعف قانونی سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

شرایط دیگرشان چیست؟

تا اینجای قضیه امر به شما مشتبه می‌شود که به جای خرید از خودروسازان، خرید قسطی از این شرکت‌ها به صرفه‌تر است. البته بر خلاف شرایط فروش اقساطی خودرو از طرف خودروسازان خبری از سود مشارکت در پیش‌پرداخت اولیه در اینجا نیست.

این در حالی است که یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که سود ١۵‌درصد این رقم ماهانه چیزی حدود ٣۶٧‌هزار و ۵٠٠ و ٣ ماه آن یک ‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان می‌شود. آن‌ گونه که مسئولان فروش این شرکت توضیح می‌دهند، در صورت تأخیر در تحویل تنها ١۵‌درصد به صورت روزشمار جریمه دیرکرد به شما پرداخت خواهد شد؛ این در حالی است که خودروسازان در صورت تأخیر علاوه بر جریمه دیرکرد، سود مشارکت هم به خریداران خود پرداخت می‌کنند.

اما از دیگر مفاد این قرارداد است که در صورتی که خریدار زودتر از موعد (٣ماه) از خرید خود انصراف دهد، باید ٨‌درصد از مبلغ پیش‌پرداخت را به‌ عنوان ضرر و زیان به شرکت پرداخت کند. به عبارت دیگر این شرکت‌ها با دریافت پیش‌پرداخت هر خودرو می‌توانند پول‌ها را در بانک سپرده کرده و تا اینجای کار سود کلانی به جیب بزنند.

شاید دیر تحویل بدهیم

می‌گویند وضع تأمین خودرو دشوار شده است و از همین اول به شما بگوییم که امکان تأخیر در تحویل خودرو وجود دارد. آن‌ گونه که یکی از مسئولان فروش این شرکت‌ها توضیح می‌دهد: «مدت زمان تحویل خودرو طبق قرارداد ۴۵ تا ۶٠ روز کاری (٣ماه) است. البته با توجه به شرایط نامساعد ممکن است تحویل خودروها تا ۶ ماه هم تأخیر داشته باشد اما در صورت داشتن تاخیر شرکت موظف است که روزشمار به خریدار ١۵‌درصد سود بدهد.»

بند مهمی که راز آنها را فاش می‌کند

با تمام این شرایط همه چیز نسبتا عادی به نظر می‌رسد تا این‌ که با برگی از قراردادهای یکی از این شرکت‌ها مواجه می‌شوید و می‌بینید که یک عبارت تاکیدی دارد و آن این‌ که: «قیمت‌ها قطعی نیست و خودروی شما به قیمت روز تامین‌کننده با شما محاسبه می‌شود.» وقتی می‌پرسیم قیمت نهایی بر چه اساسی محاسبه می‌شود، پاسخ می‌دهند بر اساس قیمت روز. می‌پرسیم قیمت روز کارخانه؟ مگر قیمت‌گذاری خودرو چند بار در ‌سال عوض می‌شود و مهلت تحویل حداکثر سه‌ماهه نیست؟ اما آنها نوسان قیمت‌ها و شرایط غیر قابل پیش‌بینی بازار را بهانه کرده و می‌گویند این بند قابل حذف نیست و این همان بندی است که درست در موقع تحویل قطعی سند برایتان دردسرساز می‌شود.

هر روز ۵۰ هزار تومان جریمه می شوید / همه چیز درباره معاینه فنی که باید بدانید

سند شش‌دانگ به نام خریدار

«ف.م» از دیگر دفاتر فروش قسطی خودرو در این روزهاست. یکی از مسئولان فروش آن می‌گوید: «از ‌سال ٩٢ مشغول به فعالیت در بازار هستیم. اگر کارمان مشکلی داشت، باید تا حالا تعطیل می‌شدیم.»

وقتی از او در رابطه با این‌ که این شرکت زیر نظر چه مجموعه‌ای در حال فعالیت است، سوال می‌کنیم، در پاسخ تنها به دادن کد ۶ رقمی ۴۴٨۶۴٢ بسنده می‌کند و می‌گوید، می‌توانید قانونی‌ بودن فعالیت این شرکت را با استعلام این کد از سایت قوه‌قضاییه متوجه شوید؛ کدی که در بررسی‌های بعدی مشخص می‌شود تنها برای ثبت شرکت‌ است که هر کسی به راحتی می‌تواند آن را دریافت کند و ربطی به قوه قضاییه و تایید آن ندارد. به گفته او در این شیوه فروش بخشی از پول خودرو را پرداخت کرده و مابقی آن را به صورت قسطی می‌دهد و سند شش‌دانگ به اسم خریدار می‌خورد؛ البته تا زمانی که خریدار قسط‌های خودروی خود را تسویه نکند، خودرو در رهن شرکت خودروساز باقی می‌ماند. این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل می‌گوید: «برخی از این شرکت‌ها بعد از تسویه کامل بدهی از مشتری مبلغ اضافه‌تری را طلب می‌کنند و می‌گویند زمانی که شما فلان خودرو را قسطی خریدید. خودرو ۵٠‌میلیون تومان بود اما حالا ٨٠‌میلیون شده و شما باید مبلغی را اضافه‌تر پرداخت کنید تا فک رهن سند انجام شود.»

او تأکید می‌کند که شرکت‌های فروش خودرو از مجرب‌ترین حقوقدانان برای تنظیم قراردادهای خود استفاده می‌کنند و درست موقع شکایت است که مشتری متوجه می‌شود دستش را به لحاظ حقوقی حسابی بسته‌اند. موتمنی می‌گوید: «مشتریان زیادی داشته‌اند که در دام تبلیغات خودروی ارزان‌قیمت افتاده‌اند و چشم‌بسته قراردادهایی را امضا کرده‌اند که نمی‌دانند بعدا تا چه اندازه دستشان را برای احیای حقوقشان می‌بندد.»

آیا آنها رابطه خاص دارند؟

مسئولان فروش این شرکت‌ها ادعا می‌کنند که هیچ محدودیتی در فروش خودرو وجود ندارد و هر تعداد که بخواهید، می‌توانید خودرو بخرید. آنها برای اطمینان‌ دادن به مشتریان می‌گویند که ارتباط خاصی با خودروسازان دارند و به راحتی خودروهای مورد نیاز مشتریان را تأمین می‌کنند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در این‌ باره می‌گوید: «این اتفاق در بازار آزاد هم رخ می‌دهد و نمایشگاه‌داران می‌توانند هر تعداد خودروی صفر نیاز باشد، با قیمت بازار بخرند اما نکته اینجاست که کانال عرضه این خودرو‌ها نامعلوم است.»

یک مقام مسئول در یکی از شرکت‌های خودروساز هم که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید: «‌سال ٩۵ و ٩۶ طرحی تحت عنوان خدمت از طرف خودروسازان اجرایی شد. در این طرح که عمدتا سرمایه‌گذاران نمایندگی‌های فروش خودرو در آن مشارکت کرده بودند، سرمایه‌گذار علاوه بر دریافت خودرو به قیمت روز ٢٧‌درصد سود مشارکت دریافت می‌کرد. به‌ عنوان مثال کسی که ١٠‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کرد، ماهانه ٢٧‌میلیون تومان سود گیرش می‌آمد؛ چنین سودی را در شرایط فعلی اقتصاد از هیچ کسب‌ و کاری نمی‌تواند کسب کند.»

اما سود خریداران عمده خودرو به همین ٢٧‌درصد ختم نمی‌شود. به گفته این مقام مسئول حالا سررسید تحویل خودروهایی که به صورت عمده پیش‌فروش شده، رسیده است و صاحبان آنها می‌تواند این خودروها را با سود ٧٠ تا ٢٠٠‌درصد در بازار عرضه کنند. بخشی از خودروهایی که توسط برخی از دفاتر فروش بدون هیچ محدودیتی عرضه می‌شود، مربوط به همین خریدهای عمده است. به گفته او، هیچ ردپایی از خریداران این خودرو در بازار نیست؛ چرا که آنها سند خودرو را به نام خریداران معمولی صادر می‌کنند و به ظاهر هیچ اتفاقی رخ نداده است.

ثبات وضعیت بازار مسکن تا پایان پاییز!

۵٠٠‌هزار تومان هزینه ثبت یک شرکت بی‌اعتبار!

هیچ کانال عرضه‌ای جز نمایندگی‌های مجاز فروش خودرو که اسامی آنها در سایت ایساکو آمده، نداریم. به گفته ایران‌خودرو، این شرکت در مقابل قول‌هایی که دفاتر فروش به مردم می‌دهد و خرید‌هایی که از آنها انجام می‌شود، هیچ تعهدی ندارد. این شرکت‌ها سعی دارند تا با دادن پیشنهادهای وسوسه‌انگیز شرایط را برای سوءاستفاده خود فراهم کنند اما این تنها خودروسازان نیستند که ریسک سرمایه‌گذاری و خرید از دفاتر فروش خودرو را بالا می‌دانند. سعید موتمنی با بیان این‌ که این روزها با ۵٠٠‌هزار تومان می‌توان شرکتی را به نام خود ثبت کرد، ادامه داد: «صرفا نمی‌توان به استناد به کد یک شرکت در سایت قوه‌ قضائیه به ثبت رسیده به یک واحد فروش اعتماد کرد.

حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که شرکت خودرو مشتری را طبق توافقات مندرج در قرارداد به او تحویل دهد اما ممکن است یک‌ سال دیگر نباشد و مشتری در هنگام سند قطعی‌ زدن به مشکل برخورد. از آنجایی که این دفاتر فروش زیر نظر هیچ ارگان مشخص مرتبطی نیستند، در صورت بروز چنین مشکلی مشتریان سردرگم خواهند شد و باید برای یک کار ساده ماه‌ها زمان را در دادگاه‌ها سپری کنند. این فعال صنفی معتقد است: «مردم بهتر است به اندازه توان خود از واحدهای دارای پروانه کسب خودرو خریداری کنند که درصورت بروز هرگونه مشکلی بتوانند پیگیر حقوق و مطالبات خود از اتحادیه مربوطه شوند.»/شهروند

این خبر راز حراج خودرو به قیمت کارخانه! اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

بررسی هایما S5 ؛ مشخصات فنی، ظاهری، آپشن ها و تجهیزات

شرکت ایران خودرو پس از سال ها دسته و پنجه نرم کردن با تحریم های اقتصادی و از دست دادن بزرگ ترین شریک خود یعنی پژو در دوره تحریم قبلی رفته رفته سهم بیشتری از از بازار خودرو را از دست داد.

با توافق های هسته ای ایران خودرو برای این که بیش از این بازارهای نو ظهوری همچون کراس اور ها را از دست ندهد به سراغ شرکت چینی هایما که یکی از زیر برندهای گروه FAW که بزرگ ترین تولید کننده خودرو در کشور چین است می رود.

سایت تولیدی مشهد به عنوان محل تولید خودروهای هایما انتخاب می شود و در اولین گام مدل S7 در نسخه تنفس طبیعی و سپس S7 توربو در بازار عرضه می شود. در ادامه برادر کوچک تر S7 یعنی S5 به عنوان دومین محصول هایما پا به ایران می گذارد.

در ادامه به بررسی هایما S5 می پردازیم تا ببینیم دومین محصول این شرکت چه در چنته دارد و می تواند سهم مناسبی از این بخش از بازار را نصیب تولید کننده خود کند یا خیر.

طراحی ظاهری

هایما S5

هایما لقب “Tiger Shark” را به زبان طراحی این محصول خود داده است که مشخصا چندان لقب با مفهومی نیست. در هر صورت هایما سعی کرده تا با حجیم کردن خط خطوط به کار رفته در بدنه خودرو، جلوه بهتری به آن ببخشد.

در نمای جلو چراغ های بزرگ که بر روی کاپوت و گلگیر جلو امتداد پیدا کرده است. چراغ های روشنایی روز نیز در بخش پایینی آن قرار دارند و در ادامه مه شکن ها تکمیل کننده روشنایی سه بخشی خودرو هستند.

در واقع این سه بخش به صورت جدا از همدیگر طراحی شده است و از این نظر می تواند شبیه به نیسان جوک و حتی سیتروئن C3 باشد. جلو پنجره افقی خودرو که به طور کامل کروم کاری شده است و یک کمان کرومی در بخش زیرین محل قرار گیری پلاک نیز دیده می شود.

در نمای جانبی نیز خط شانه ای با متصل شدن به خط افقی کشیده شده در بخش پایینی سپر طراحی این بخش را از یکنواختی در می آورد. همچنین سقف خودرو با شیبی ملایم به ستون های عقب می رسد. روف رک هم بر روی سقف خودرو تعبیه شده است. رینگ های ۱۷ اینچی با لاستیک های به سایز ۲۱۵/۶۰R نیز تکمیل کننده نمای جانبی خودرو هستند.

در نمای عقب نیز فرم و طراحی کلی چراغ عقب نگارنده را به یاد هیوندای سانتافه می اندازد که با تعویض آن با مدل های جدیدتر این شباهت ظاهری بیش از پیش می شود (خودروی مورد بررسی قرار گرفته از چراغ های جدیدتر سود می برد) طراحان این شرکت سعی کرده اند تا با استفاده از خطوط ظاهر این بخش را بیش از پیش به محصولات پیشرو بازار نزدیک کنند.

از نظر ابعاد نیز به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با: ۴۳۵۸، ۱۸۲۳، ۱۶۳۰ و ۲۶۳۰ mm است. نکته جالب توجه فاصله محوری بیشتر S5 به نسبت برادر بزرگ تر خود یعنی S7 است. وزن خودرو نیز ۱۴۳۵ kg اعلام شده است.

طراحی داخلی

با ورود به اتاق هایما، استفاده از اشکال مختلف و چیدمان عجیب و غریب سیستم تهویه مطبوع خودرو در ابتدا شما را به مقدار زیادی گیج خواهد کرد.

به طور کلی مجموعه کنسول و داشبورد هایما S5 بزرگ و حجیم به نظر می رسد و فرمان چهار شاخه آن نیز به این مسئله دامن می زند. صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی در بالاترین بخش کنسول قرار گرفته است که فرم و قاب آن شباهت بسیار زیادی به پژو ۲۰۷ های فعلی ایران خودرو دارد.

کلیدهای بالابر شیشه ها در کنار دست راننده قرار دارد که امکان دسترسی سرنشین کناری به آن وجود دارد. همچنین دکمه استارت خودرو نیز در بخش زیرین کنسول و در کنار جا فندکی قرار گرفته است. در بخش مرکزی کنسول نیز ادوات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی خودرو قرار گرفته است که کیفیت خوبی دارند. محل ورود دیسک نیز در این بخش واقع شده است.

طراحی مجموعه پشت آمپری نیز ساده به نظر می رسد و و هایما به یک صفحه نمایش کوچک سیاه و سفید بسنده کرده است.

صندلی های چرمی دو رنگ که با چرم تو دری ها هماهنگ شده است. فضای سرنشینان عقب به طور کلی مناسب ارزیابی می شود اما فضای سر به دلیل شیب سقف کاهش پیدا کرده است.

فضای صندوق عقب نیز ۳۲۰ لیتر است که به نظر می رسد برای جا دادن دو چمدان بزرگ باید صندلی های عقب را نیز بخوابانید.

امکانات و تجهیزات

هایما S5 به ۶ عدد کیسه هوا(راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای)، سیستم های کمکی همچون: ABS، BAS،EBD،HSA،ESP،TCS، تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، ۴ عدد بلندگو و ۲ تیوتر، چراغ روشنایی روز، آینه جانبی برقی با گرم کن، سنسور دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش میزان باد لاستیک(TPMS)، صندلی راننده برقی ۶ جهته، صندلی شاگرد در ۴ جهت، سان روف، کروز کنترل، ورود بدون کلید و…مجهز است.

قوای محرکه

هایما S5 از موتور به حجم دقیق ۱۵۹۱cc چهار سیلندر توربوشارژ شده بهره می برد که توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ rpm و حداکثر گشتاور ۲۲۳ نیوتن متری را در بازه ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ rpm دارد. ضریب تراکم این موتور ۱۰:۱ است و سیستم های VIS (منیفولد ورودی متغیر)  و VVT در این موتور استفاده شده و بلوک موتور نیز آلومینیومی است.

جنس سرسیلندر نیز از پلیمر رزین ساخته شده است. همچنین تسمه موتور نیز از نوع فلزی است که طبق اعلام سازنده باید هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود. قدرت توسط جعبه دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک به چرخ های جلویی انتقال داده می شود.

سیستم تعلیق خودرو نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله موسوم به مولتی لینک پایه کوتاه است.

حجم مخزن سوخت نیز معادل ۶۰ لیتر است. طبق اعلام سازنده خودرو، مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی ۸ لیتر است.

تجربه رانندگی با هایما S5

با نشستن پشت فرمان S5 اولین نکته قابل توجه ارتفاع به نسبت پایین صندلی است. با شروع حرکت وزن فرمان هیدرولیکی خودرو جلب نظر می کند که در مقایسه با دیگر هم قطاران چینی که عموما از فرمان های برقی سبک وزن استفاده می کنند، سنگین تر است.

دید رو به بیرون به دلیل استفاده از دوربین ۳۶۰ مناسب ارزیابی می شود اما نکته مهم این است که صفحه نمایش با قرار گیری در بخش بالایی کنسول و ابعاد نه چندان بزرگ آن تجربه ای که در استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه انتظار می رود را فراهم نمی کند. همچنین به دلیل ضخیم بودن درب ها دید بقل نیز چندان تعریفی ندارد.

هایما S5 همانند اکثر خودروهای مجهز به جعبه دنده CVT عملکرد به نسبت آرامی دارد که این مسئله به نوع طراحی این جعبه دنده ها بر می گردد. در زمان شتاب گیری اولیه خبری از رفتار تهاجمی جعبه دنده مشاهده نمی شود و خودرو به نرمی آغاز به حرکت می کند.

به طور معمول کات آف زودتر از آن چه که فکر می کنید از راه می رسد و اجازه عبور دور موتور به فراتر از ۵۰۰۰ rpm را نمی دهد. لاستیک های فاق بلند به همراه فرمان هیدرولیکی به طور طبیعی چندان اجازه تحرکات سریع را به شما نمی دهند و نمی توان انتظار عملکرد سریع در سر پیچ ها داشت.

اما خودرو در جذب ضربات دست اندازها عملکرد خوبی دارد. به دلیل فاصله محوری به نسبت زیاد هایما S5 که دست کمی از کیا اسپورتیج ندارد. در پیچ های بزرگ عملکرد خوبی از خود نشان می دهد و به قول معروف هندلینگ خودرو بر سر این نوع پیچ ها مناسب ارزیابی می شود.

به طور کلی سواری خودرو بیشتر به سمت یک سواری اسپرت و خشک متمایل است. مصرف سوخت خودرو نیز در مصارف شهری در حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر ارزیابی می شود. عملکرد ترمزها نیز با توجه به وزن خودرو خوب ارزیابی می شود.

نتیجه گیری

در پایان  S5 نشان دهنده پیشرفت روز افزون این خودروساز است که با نگاهی به مدل جدید هایما S5 که در نمایشگاه پکن به نمایش عموم گذاشته شد این مسئله بیشتر قابل لمس است.
این مسئله برای هایما S7 نیز تکرار شده است و مدل جدید آن پیشرفت محسوسی به نسبت مدل فعلی و عرضه شده در کشور ما دارد.

در واقع خودروساز چینی با تکمیل کردن سبد محصولات خود و استفاده از موتورهای جدید با فن آوری های به روز تر همچون تزریق مستقیم سوخت و همینطور استفاده از جعبه دنده اتوماتیک معمولی و یا جعبه دنده های دو کلاچه از نظر تجربه رانندگی وضعیت خود را بهبود بخشیده است و برای یک خودروساز که تنها ۷ سال در بازار حضور دارد عملکرد قابل توجه ای داشته است.

اما در هر صورت مشخص نیست که مدل جدید S5 چه زمانی توسط ایران خودرو و هایما در ایران عرضه شود. هایما S5 با این که هنوز با دیگر رقبای مطرح چینی بازار فاصله دارد، اما در همین مدت کوتاه نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و به احتمال زیاد مدل های جدید این شرکت به رقیب بسیار سرسختی برای نام های بزرگ تر چینی تبدیل خواهد شد.

The post بررسی هایما S5 ؛ مشخصات فنی، ظاهری، آپشن ها و تجهیزات appeared first on دیجیاتو.

بالاخره فهرست رسمی قیمت محصولات ایران خودرو منتشر شد + جدول

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، بر اساس آخرین فهرست اعلام شده از جانب واحد فروش و بازاریابی ایران خودرو، هنوز هیچ افزایش قیمتی برای محصولات این شرکت اتفاق نیافتاده و مشتریانی که باید خودروی مورد نظر را در این ماه از ایران خودرو تحویل بگیرند، می توانند با قیمتی مشابه به ماه های گذشته فرایند تکمیل وجه را انجام دهند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که فرایند تحویل خودرو از جانب ایران خودرو همچنان کند انجام می شود و بعد از ماه ها تاخیر، بسیاری از مشتریان این شرکت به خودروهای خود نرسیده اند. همچنین با اینکه چند ماهی است تولید پژو ۲۰۷i صندوقدار، رنو تندر۹۰ پلاس، سوزوکی گرندویتارا و پژو ۲۰۰۸ انجام می شود، اما ایران خودرو ترجیح می دهد که فعلا قیمتی را برای این محصولاتش اعلام نکند. برای همین برخی احتمال می دهند که فرایند تحویل این سه خودرو در ماه جاری با مشکلاتی مشابه به ماه های گذشته ادامه داشته باشد. در حال حاضر بحث کسری قطعه از مسائلی است که بسیاری از خودروسازان کشور را با مشکل رو به رو کرده اند.

قیمت خودرو تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد!
قیمت ایران خودرو
قیمت ایران خودرو

این خبر بالاخره فهرست رسمی قیمت محصولات ایران خودرو منتشر شد + جدول اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

خودروهای ثبت نامی بزودی تحویل داده می شود

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در چند ماه گذشته بسیاری از افرادی که در شرکت‌های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا برای دریافت خودرو ثبت نام کرده بودند، تماس گرفته و شکایت خود را مبنی‌بر عدم تحویل خودرو در سررسید مقرر اعلام کرده‌اند.

پاره ای از انتقادات ثبت نام کنندگان نسبت به بدعهدی شرکت های خودروسازی

-چرا به شرکت سایپا که هنوز پرایدهای موعد مرداد و شهریور ماه را تحویل نداده است اجازه ثبت نام مجدد بدهند؟ شاید می خواهند زمانی که قیمت‌ها بالا تر رفت تحویل بدهند تا چند میلیون اضافه بگیرند.

– امید … هستم در پیش فروش قطعی ایران خودرو در تاریخ تیرماه ۹۷ سمند خریدم تمام پول آن را هم داده ام وموعد تحویل اول مهر بود ولی الان تحویل نداده اند. لطفا پیگیری کنید.

-زمان تحویل خودرو من از شرکت سایپا فرا رسیده و با توجه به گفته شورای تنظیم بازار تا مشخص نشدن قیمت های جدید خودروسازان باید با نرخ قبلی خودرو تحویل دهند ولی شرکت سایپا دعوت نامه های تحویل خودرو را صادر نمی کند. تو را به خدا پیگیری کنید.

این بخشی از صحبت های مردمی است که نسبت به عملکرد سایپا و ایران خودرو در چند ماه گذشته در جهت تحویل و همچنین رعایت حقوق مصرف کنندگان در تحویل به موقع خودرو شکایت داشته اند؛ در این راستا شکایت‌های دیگری هم مطرح می‌شود مبنی‌بر اینکه تخلفاتی در اجرای مفاد قرارداد این دو شرکت خودرو سازی به وجود آمده و مسئولان خودرو سازی‌ها جوابدهی مناسبی به شکایت‌های مردمی نداشته‌اند.

یکی دیگر از مسائلی که مردم به آن اعتراض دارند، این است که چرا با وجود عدم تحویل خودروهای ثبت نام شده در گذشته و بیان مشکلاتی همچون نبود قطعات لازم به دلیل به وجود آمدن مسائل ارزی در چند ماه گذشته ، شرکت‌های خودروسازی اقدام به ثبت نام جدید در تیراژ چند هزارتایی کرده‌اند و آیا این شرکت‌ها می‌توانند مشکلات خریداران جدید و قدیمی خود را برطرف کنند یا خیر؟

در این راستا با مدیرعامل جدید سایپا به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا دلایل شکایت‌ها و عدم تحویل به موقع خودرو توسط این شرکت بزرگ خودرو سازی را جویا شویم؛

در تلاشیم برنامه های تولیدمان را اصلاح کنیم

محمدرضا سروش مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا اظهار کرد: بر اساس تعهداتی که شرکت سایپا دارد و به واسطه محدودیت‌هایی که در چند ماه گذشته ایجاد شد، همکاران ما تمام تلاش خود را می‌کنند تا برنامه‌های تولیدی را اصلاح کرده و در روزهای آینده با بهبود شرایط تولید بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم.

وی افزود: جا دارد که همین جا از تمامی مشتریان سایپا که تحویل خودروی آنها با تأخیر مواجه شده است، عذرخواهی کنم و امیدوارم بتوانیم با با بهبود شرایط کسب و کارمان و با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، دراسرع وقت پاسخگوی مشتریان سایپا باشیم.

در ادامه گزارش سراغ محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان رفتیم که ببینیم آیا این سازمان در جهت حمایت از مشتریان ایران خودرو و سایپا اقدامی انجام داده است و آیا سازمان حمایت از مصرف کنندگان فعالیت‌های فروش خودرو سازان را به درستی و دقیق رصد می‌کند؟

خودروهای ثبت نامی بزودی تحویل مردم داده می شود

محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: معوقات شرکت‌های خودرو ساز داخلی به ۸ ماه نمی‌رسد و سازمان حمایت بر این موضوع نظارت کامل دارد.

نوابی افزود: در صورتی که خودرو سازان چه سایپا ، چه ایران خودرو و چه کرمان خودرو معوقاتی داشته باشند، در قراردادها برای آنها ضرایب جریمه‌ای تعیین شده است که بر اساس آن می‌بایست بابت دیرکردهای خود، جرایمی پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: سودی بابت ودیعه مشتریانی که خودروی آنها به موقع تحویل داده نشده به آنها پرداخت خواهد شد ضمن اینکه هیچ گزارشی مبنی‌بر دیرکرد ۸ ماهه در سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حوزه تحویل خودرو به ثبت نرسیده است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اضافه کرد: شکایت‌هایی مبنی‌بر دیرکرد یک یا دو ماهه خودرو سازان برای تحویل محصولات مشتریان به ما گزارش شده است که با بررسی‌های صورت گرفته خودرو سازان متعهد شده‌اند که به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و اینکه خودروسازان نخواهند خودرو به مردم تحویل دهند، به طور کامل رد شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان حمایت از مصرف کنندگان پیگیر حقوق مردم در قبال خودروسازان است،یا خیر؟ تصریح کرد: سازمان حمایت به صورت مداوم پیگیر حقوق مصرف کنندگان در شرکت‌های خودروسازی است اما باید در نظر داشت که خودرو سازان نیز در چند ماه گذشته با مشکلاتی همچون تحویل قطعه رو به رو بودند و بحث عدم ترخیص قطعات در گمرک نیز موجب شد تا تولید خودرو دچار مشکلاتی شود.

نوابی افزود: خوشبختانه مشکل ترخیص از گمرک حل شده و مراحل قانونی آن در حال انجام است. همچنین باید توجه داشت که مجموعه مشکلات مواردی‌ نبود که خود خودرو سازان مسبب آن بوده باشند. شرکت‌های تأمین قطعه، قطعات لازم را برای خودرو سازان وارد می کردند که در گمرکات‌ با مشکل تأخیر در ترخیص مواجه شدند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان یادآوری کرد: امیدواریم در روزهای آتی با برطرف شدن موانع و تسهیل روند تولید خودرو، شرکت‌های خودرو سازی به تعهدات خود نسبت به مردم عمل کرده و مردم نیز از شرایط دریافت خودرو راضی شوند.

در ادامه باید منتظر بود و دید آیا شرکت‌های خودرو سازی می‌توانند به سیل عظیمی از درخواست‌هایی که اکنون خود موجب آن شده‌اند پاسخ دهندو همچنین باید دید که مردم تا چه زمانی مجبورند منتظر تحویل خودروهای ثبت نامی خود باشند.

البته شرکت ایران خودرو نیز در مورد موضوع دیرکرد‌های تحویل خودرو مطالبه داشته و این شرکت متأسفانه از پاسخگویی در این زمینه سر باز زده است.

این خبر خودروهای ثبت نامی بزودی تحویل داده می شود اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

تجربه رانندگی با هایما S7 توربو؛ مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت

هایما S7 اولین گام ایران خودرو در زمینه همکاری با یک خودروساز چینی برای تولید یک SUV به شمار می رود. رشد روز افزون خودروسازان چینی در بازار ما باعث شد تا ایران خودرو هم به سراغ یکی از این خودروسازان نو ظهور برود.

هایما برند تازه تاسیس چینی که سابقه خودروسازی آن با برند خود به ۱۰ سال هم نمی رسد با عرضه سبد کاملی از محصولات انتخاب مناسبی برای بازار خودرویی ما به شمار می رود.

در گام اول S7 در نسخه تنفس طبیعی به بازار معرفی شد که تولید به نسبت محدودی داشت. در ادامه مدل قدرتمندتر توربو از راه رسید تا اولین گام جدی هایما برای حضور در ایران برداشته شود. هایما S7 آمده بود تا با یک قیمت رقابتی به جنگ هموطنانش برود.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی هایما S7 توربو بپردازیم و میزان موفقیت آن در بازار را بسنجیم.

عرضه اولیه هایما به سال ۲۰۱۰ و معرفی آن در نمایشگاه پکن باز می گردد. در طی این مدت هایما سه بار S7 را فیس لیفت کرده است که مدل عرضه شده در ایران به فیس لیفت دوم در سال ۲۰۱۳ میلادی باز می گردد. فیس لیفت جدید در سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

طراحی ظاهری

هایما S7 با بهره مندی از جلو پنجره با طرح عمودی متفاوت از هایما S5 با جلو پنجره به شکل افقی است. فرم کلی گلگیر هر دو خودرو شبیه به یکدیگر است. چراغ های جلو هایما S7 نگارنده را به یاد لیفان X60 به عنوان یکی از اولین کراس اورهای چینی موفق در بازار ایران می اندازد.

در دو طرف سپر نیز مه شکن های دایروی شکل قرار دارد. یک خط تیز در امتداد طول کلی خودرو کشیده شده است تا نمای جانبی خودرو را از یکنواختی بیش از حد در بیاورد.

هایما سعی کرده تا با حجم پردازی گلگیر و استفاده از یک خط مورب در بخش پایینی درب ها طراحی این بخش را بهبود بخشد. رینگ های خودرو نیز از نوع ۱۷ اینچی هستند و به طور استاندارد از لاستیک های شرکت هنکوک در آن استفاده شده است.

نمای عقب خودرو هم ساده و عاری از هرگونه خط و خطوط اضافی ترسیم شده است. درب یک تکه صندوق، چراغ های عقب و فرم کلی سپر که یک نوار کرومی بر روی آن قرار گرفته است.

در بخش پایینی دو طرح خروجی اگزوز با قاب کرومی قرار دارد. بر روی سقف خودرو نیز روف رک به نسبت بزرگی قرار داده شده است.

از نظر ابعادی نیز به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با: ۴۵۳۰، ۱۸۳۰، ۱۷۳۰ و ۲۶۱۹ میلی متر است. نکته جالب توجه فاصله محوری بیشتر S5 به نسبت برادر بزرگ تر خود یعنی S7 است. وزن خودرو نیز ۱۵۴۵ کیلوگرم اعلام شده است.

به طور کلی در این بخش هایما S7 حرف خاصی برای گفتن ندارد و از یک طرح کلاسیک و ساده بهره می برد.

به همین دلیل هایما در مدل S5 با استفاده از حجم پردازی از سادگی و یکنواختی طرح بدنه کاسته است و با استفاده از طراحی به روز چراغ ها همچون محصولات کره ای وضعیت بهتری به نسبت برادر بزرگ تر خود دارد.

گرچه که فیس لیفت جدید S7 در نمای جلو به کلی دگرگون شده است و از مجموع چراغ و جلو پنجره کاملا متفاوتی با مدل عرضه شده در کشور ما برخوردار است.

طراحی داخلی هایما S7

در داخل اتاق نیز طراحی کلی مجموع داشبورد، رودری ها و پشت آمپری شبیه به محصولات سال های قبل خودروسازان کره ای است. به گونه ای که شباهت های بسیار زیادی را می توان بین هایما S7 و دنا که خود از محصولات کره ای الهام گرفته بود، در این بخش مشاهده کرد.

در هر صورت یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی در بخش بالایی داشبورد قرار دارد. در بخش پایینی آن نیز تنظیمات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی خودرو قرار گرفته است.

ترمز دستی مکانیکی به همراه دسته دنده و دو جالیوانی نیز تکمیل کننده این بخش هستند. پشت آمپری خودرو نیز از یک طرح کلاسیک دور سنج موتور و کیلومتر شمار بهره می برد که در بین این دو یک صفحه نمایش دیجیتال قرار گرفته است.

هایما S7

طرح کلی رودری ها هم بسیار ساده هستند و شاید تنها دستگیره های کرومی بتواند به این بخش جلوه دهد. تریم دو رنگ داخل اتاق نیز که با چرم صندلی ها و رودری ها ست شده است به همراه دوخت رنگی کمی وضعیت این بخش را بهبود می بخشند.

فضای صندلی های عقب نیز تقریبا مناسب هستند و با این که صندلی ها فرم نیمکتی مانند دارند اما فضای کافی برای پاها در نظر گرفته شده است. فضای صندوق عقب نیز معادل ۴۰۰ لیتر است که توانایی جا دادن یک چمدان سایز بزرگ را دارد.

تجهیزات و امکانات هایما S7 توربو

هایما S7 به ۴ کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، ترمز ۴ چرخ دیسک به همراه سیستم های ABS ،EBD، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA ،ESP و TCS، آینه های برقی مجهز به گرمکن، آینه وسط با قابلیت فاصله نمایش تا مانع عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی راننده برقی در ۸ جهت مجهز به گرمکن، صندلی شاگرد با تنظیم دستی ۴ جهته، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر، سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه ای، کروز کنترل، سان روف، ورود بدون کلید و…مجهز است.

مشخصات فنی

هایما S7 در ابتدا با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی با جعبه دنده دستی و اتوماتیک ۵ سرعته عرضه می شد و در ادامه نسخه توربوشارژر آن با موتور به حجم ۱۷۹۵ cc و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شد.

این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۷۰ اسب بخار در حداکثر دور ۵۵۰۰ rpm و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر در بازه دور ۱۸۰۰ تا  ۴۵۰۰ rpmرا دارا است. این قدرت توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو ارسال می شود. ضریب تراکم این موتور ۹٫۳:۱ است. توربوشارژر موتور هایما ساخت میتسوبیشی است.

سیستم تعلیق خودرو نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله موسوم به مولتی لینک است.

در ابتدای عرضه مدل توربو با خرابی در بخش واشر سر سیلندر مواجه شد که ایران خودرو نیز فراخوان هایی را در این زمینه صادر کرد. از آن جا که به طور کلی جنس سر سیلندر موتورهای هایما از رزین انتخاب شده، این مسئله می تواند باعث حساسیت بیشتر موتور به شرایط دمایی باشد. همچنین به گفته برخی مالکان مصرف سوخت مدل توربو نیز نسبت به تصورات اولیه و اعداد درج شده در کاتالوگ بالاتر بوده و ارقامی از محدوده ۱۱ تا ۲۰ لیتر در یکصد کیلومتر را شامل می شده که البته با توجه به مشخصات پیشرانه ثبت چنین ارقامی با رانندگی نسبتا سریع قابل پیش بینی به نظر می رسد.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان هایما S7 متوجه ارتفاع به نسبت بالای خودرو از سطح زمین خواهید شد که می تواند دید رو به بیرون را همانند دیگر SUV ها کاهش دهد. فرمان برقی به مقدار بسیار زیادی سبک تر از هایما S5 است و با این که از تایرهای با فاق به نسبت بزرگ (۲۳۵/۶۵) بهره می برد اما شرایط وزنی فرمان را چندان تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

با فرمان دادن های سریع و پی در پی سعی کردیم تا میزان لنگر انداختن بدنه را تحت چنین شرایطی بررسی کنیم که با توجه به ابعاد خودرو همانطور که انتظار داشتیم این مورد مشهود است. تنظیمات فنر بندی متمایل به نرمی است و تجربه سواری با هایما S7 را باید نرم توصیف کرد.

اساسی ترین ایراد مدل ۲ لیتری یا همان تنفس طبیعی شتاب گیری بسیار ضعیف آن بود که عملا از پس وزن بالای خودرو بر نمی آید. به همین دلیل مدل توربوشارژر در ادامه عرضه شد.

حال شتاب گیری خودرو بهبود چشم گیری داشته است و به مدد توربوشارژر شاهد شتاب گیری بسیار سریع تر خودرو هستیم به شکلی که شتاب صفر تا صد حدود ۲۰ ثانیه ای مدل ۲٫۰ لیتری معمولی به حدود ۹٫۵ الی ۱۰٫۵ ثانیه در مدل توربو کاهش یافته است. در زمینه قدرت ترمزگیری نیز هایما S7 را باید بسیار معمولی قلمداد کرد که با توجه به موتور قدرتمندتر مدل توربوشارژ این انتظار می رود که سازنده خودرو به تقویت این بخش نیز بپردازد.

عملکرد شاسی و فنربندی هایما S7 توربو در مجموع خوب ارزیابی می شود، اما با توجه به قدرت نسبتا بالای پیشرانه و تک دیفرانسیل بودن خودرو، کم فرمانی در هنگام گذر از پیچ های تند محسوس به نظر می رسد، واکنش ترمزها به فشردن ناگهانی پدال ترمز نیز می توانست بهتر از این باشد. با این وجود از نرمی نسبی سواری و قابلیت مناسب در جذب ناهمواری ها باید به عنوان نقطه قوت هایما S7 در مقایسه با رقبا یاد کرد.

نتیجه گیری

هایما S7 در بازار ما با رقبای هموطن خود همچون تیگو ۵ و جک S5 و  بی وای دی S6 رو به رو شده است که گرچه در شروع توفیقات زیادی با توجه به تازه کار بودن این برند در بازار کسب نکرد اما با یورش سرمایه های سرگردان به بازار خودرو قیمت مدل های مختلف هایما S7 بشدت افزایش پیدا کرد که یکی از دیگر دلایل این اتفاق به عرضه نامنظم ایران خودرو باز می گردد.

در حال حاضر این خودرو در بازار آزاد در حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در آخرین دور ثبت نام توسط ایران خودرو، این مدل برای آبان ۹۸ پیش ثبت نام شده است. در نهایت ذکر این نکته واجب است که تامین قطعات یدکی می تواند پاشنه آشیل هایما در شرایط فعلی بازار خودرو کشور باشد. از این رو پیشنهاد می کنیم که اگر قصد خرید این خودرو را دارید نسبت به تحقیق و بررسی وضعیت تامین قطعات و خدمات پس از فروش هایما در شهر خود اقدام نمایید.

The post تجربه رانندگی با هایما S7 توربو؛ مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت appeared first on دیجیاتو.

ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو؛ ادعایی درست یا غلط؟

چندی پیش بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی از میزان کیفیت خودروهای داخلی منتشر کرد. این گزارش که کیفیت خودروهای داخلی تولید شده در اسفند ماه و بهمن ماه سال گذشته را رده بندی می کند، در یک سیستم امتیازدهی ۵ ستاره، باکیفیت ترین مدل های مختلف سواری، وانت بار، کامیون، اتوبوس، کامیونت و کشنده را در بازه های قیمتی مختلف مشخص کرده است.
در تازه ترین اخبار معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به این گزارش ادعا کرده است که کیفیت تمامی محصولات این خودروساز در سال گذشته بهبود و ارتفاع یافته است. مجتبی استاد رحیمی در این خصوص توضیح داده است که تقریباً ۶۵ درصد از محصولات ایران خودرو در سطح کیفی ۳ و ۴ ستاره قرار دارند.
این معاون ارشد در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرده که ایران خودرو برای ارتقای کیفیت محصولات خود در سال ۹۷ برنامه های جامعی داشته و قصد دارد که در حوزه های مربوط به کیفیت، تامین، مهندسی، فرآیند، فروش و خدمات پس از فروش محصولات (زنجیره ارزش) اقدامات موثر و مفید جدیدی را انجام دهد.

بنا به گفته های او بدست آوردن امتیاز بالای کیفی در ارزیابی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران حاصل اجرای برنامه های بهبودی متعدد در زنجیره ارزش این شرکت خودروسازی در سال های گذشته است.
استاد رحیمی توضیح داده است که هیچ یک از محصولات سواری ایران خودرو در سطح کیفی تک ستاره نیست. وی مدعی است که با توجه به پنج محصول چهار ستاره، شش محصول سه ستاره و شش محصول دو ستاره می توان ایران خودرو را به عنوان یک کمپانی خودروسازی با محصولات با کیفیت در مقایسه با سایر خودروسازان داخلی درنظر گرفت.
معاون کیفیت ایران خودرو معتقد است که نمرات منفی محصولات در ارزیابی های صورت گرفته اخیر کاهش چشمگیری داشته است.
بد نیست بدانید که پژو۲۰۰۸، سوزوکی گراندویتارا، تندر ۹۰ اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک موفق به کسب چهار ستاره کیفی در ارزیابی کیفی مذکور شده اند که بالاترین سطح کیفی موجود در محصولات ساخت داخل محسوب می شود. به علاوه هایما اس ۷ اتوماتیک و دنا پلاس سه ستاره کیفی و H۳۰، سورن، سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ نیز دو ستاره کیفی را در سال گذشته کسب کرده اند. همچنین پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ صندوق دار و رانا نیز در حال حاضر دارای سه ستاره کیفی می باشند.
این معاون ارشد ایران خودرو در خصوص میزان رضایت مشتریان از محصولات این کمپانی خودروسازی توضیح داده است که بیش از ۸۴ درصد محصولات بالاتر از متوسط صنعت رضایت داشته و امتیاز IQS متناظر با آن ها نیز بهبود ۲۳ درصدی را نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۴ تجربه کرده است.

ایران خودرو مدعی است مراجعات مالکان خودروهای ای خودروساز به شبکه خدمات پس از فروش آن کاهشی ۱۵ درصدی داشته و قطعات متناظر در بازه ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ نیز بهبودی ۳۵ درصدی را تجربه کرده است.
مدیران ایران خودرو معتقد اند که بهبود وضعیت این دو شاخص می تواند به عنوان یک موفقیت در حوزه کیفیت محصولات محسوب شود و تایید کننده نتیجه ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران باشد.

بنا به گفته های این معاون ارشد در مصاحبه های منتشر شده از او، در حوزه خدمات پس از فروش نیز پروژه های زیرساختی خوبی در سال گذشته اجرا شده که از جمله آن ها می توان به ارائه خدمات نوین الکترونیک، یکپارچگی سیستم کنترل و تامین قطعات شبکه و ارتقاء سطح دانش و مهارت نمایندگی ها اشاره کرد.

تجربه شما از کیفیت محصولات ایران خودرو در سال های اخیر چیست؟

The post ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو؛ ادعایی درست یا غلط؟ appeared first on دیجیاتو.