مرحله جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو آغاز شد + جدول

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، ایران خودرو طرح جدید پیش فروش محصولات خود را در قالب تمدید شرایط دهه مبارک فجر،  از صبح امروز ۲۷ بهمن ماه آغاز کرد.

شرکت ایران خودرو اعلام کرد : با عنایت به استقبال گسترده مشتریان و درخواست های مکرر، پیش فروش محصولات شرکت مطابق شرایط مندرج در جدول پیوست تا زمان تکمیل ظرفیت فعال می باشد و نمایندگی های محترم می توانند نسبت به ثبت نام مشتریان اقدام نمایند. /عصرایران

زمان فعالسازی: ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۷ بهمن

جدولا

تیبا ۲ به ۵۲ میلیون نزدیک شد؛ جدول نرخ محصولات سایپا

این خبر مرحله جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو آغاز شد + جدول اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

لیست قیمت جدید حاشیه بازار محصولات ایران خودرو تا پایان بهمن + جدول کامل

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، گروه صنعتی ایران خودرو لیست قیمت حاشیه بازار محصولات خود را ویژه بهمن ماه ۹۷ منتشر کرد.
لیست منتشر شده مربوط به قیمت حاشیه بازار محصولات در بازده زمانی۲۳ تا ۳۰ بهمن ۹۷  می باشد.

نرخ های درج شده “۵ درصد زیر قیمت بازار” یا به اصطلاح قیمت حاشیه بازار است

 

جدولی

راه سوء‎استفاده واردکنندگان از ارز دولتی بسته شد

این خبر لیست قیمت جدید حاشیه بازار محصولات ایران خودرو تا پایان بهمن + جدول کامل اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

آغاز طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو ویژه دهه فجر از ۱۵ بهمن ۹۷ + جدول و جزئیات

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، شرایط پیش فروش مشارکت در تولید محصولات ایران‌خودرو به مناسبت دهه مبارک فجر بهمن ماه ۹۷ از فردا دوشنبه ۱۵  تا  ۳۰ بهمن اعلام شد.

براساس اطلاعیه شرکت ایران خودرو شرایط پیش فروش مشارکت در تولید محصولات این شرکت به مناسبت دهه مبارک فجر بهمن ماه ۹۷ از روز دوشنبه ۹۷/۱۱/۱۵ لغایت ۹۷/۱۱/۳۰ اعلام شد.

در این طرح فروش علاوه بر سود مشارکت “تخفیف خرید محصول ایرانی” هم برای تعدادی از محصولات در نظر گرفته شده که پرداخت آن منوط به واریز نقدی مابه التفاوت نهایی در مهلت تعیین شده در دعوتنامه و دریافت خودرو است. البته در صورت منقضی شدن دعوتنامه و یا انصراف قرارداد قابل ارائه نیست.

همچنین مبلغ تخفیف اعلامی در بخشنامه با احتساب مالیات ارزش افزوده می باشد. علاوه بر این تنظیم صلح نامه در این بخشنامه تا یکبار قابل اجرا می باشد.

زمان فعال سازی این بخشنامه ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه مورخ ۹۷/۱۱/۱۵

جدول1

جدول2

جدول3

افزایش قیمت تا ۶ میلیون تومانی خودروهای داخلی در بازار

این خبر آغاز طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو ویژه دهه فجر از ۱۵ بهمن ۹۷ + جدول و جزئیات اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

عذرخواهی ایران خودرو بابت تاخیر / وجوه پرداختی اضافی مشتریان مسترد می‌شود

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو، مصطفی خان کرمی گفت: براساس تصمیم وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت که امروز ابلاغ شده، دعوتنامه های ارسالی به مشتریان برای پیش فروش های با موعد تحویل تا پایان دی ماه ابطال و دعوتنامه ها براساس قیمت های قبلی صادر خواهد شد.

وی در عین­ حال تاکید کرد: وجوه پرداختی اضافی مشتریانی که با موعد تحویل قبل از اول بهمن ماه تکمیل وجه کرده یا خودروی خود را تحویل گرفته اند مسترد خواهد شد.

خودرو

خان کرمی در توضیح خبری که به نقل از وی درباره افزایش ۳۰ درصدی قیمت ها منتشر شده نیز گفت: اطلاعاتی­ که در این مصاحبه بوده مربوط به هفته گذشته و قبل از ابلاغیه وزارت صنعت بوده است.

خان کرمی ضمن عذرخواهی­ از مشتریان بابت تاخیر ناشی از شرایط تحمیلی افزود: ایران خودرو جریمه و خسارت دیرکرد را به مشتریان پرداخت و تمامی تعهدات ایجاد شده برای محصولات ایران خودرو را البته با تاخیر اجرا خواهد کرد. /تسنیم

توضیحات گروه خودروسازی سایپا در خصوص اعلام قیمت‌های جدید

این خبر عذرخواهی ایران خودرو بابت تاخیر / وجوه پرداختی اضافی مشتریان مسترد می‌شود اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

اعلام قیمت های جدید حاشیه بازار محصولات ایران خودرو + جدول

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، گروه صنعتی ایران خودرو لیست قیمت جدید محصولات (حاشیه بازار) خود را ویژه بهمن ماه ۹۷ منتشر کرد.

قیمت های حاشیه بازار مربوط به قیمت هایی است که در آن شرکت خودرو را با تحویل فوری به فروش می رساند و با قیمت های پیش فروش متفاوت است.

قیمت فروش محصولات به شرح جدول زیر اعلام شد:

جدول

هیچ خودروسازی حق افزایش قیمت محصولاتش را ندارد

این خبر اعلام قیمت های جدید حاشیه بازار محصولات ایران خودرو + جدول اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

مدیرعامل سابق سایپا: پراید گران نیست / سیاسی‌کاری صنعت خودرو را نابود می‌کند

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا پس از ۳ ماه حضور در این خودروساز بزرگ کشوری جای خود را به سید جواد سلیمانی از مدیران سابق ایران خودرو که سوابقی در پتروشیمی نیز دارد، داد، و برخی رسانه‌های نزدیک به دولت از آن با عنوان آغاز “اصلاح‌گری” در سایپا نام بردند. افزایش‌های پیاپی در قیمت خودروهای داخلی؛ چه آنها که فروش قطعی هستند و چه آنها که پیش‌فروش شده‌اند؛ تجمعات مردمی زیادی را ایجاد کرده و باعث شده است اعتراضات به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کننده کشیده شود. اگرچه نه سازمان حمایت و نه وزارت صمت موضع مشخصی نگرفته و به مانورهای پوپولیستی و زدن حرف‌های دو پهلو مشغول شده‌اند.

تغییر مدیرعامل سایپا که تنها ۳ ماه از انتصابش می‌گذشت شاید نشان از عزم جدی وزارت صمت برای آنچه “آغاز اصلاحگری” در صنعت خودرو گذاشته شد، داشته باشد، اما فهم اینکه وزارت صمت دنبال یک قربانی بود یا واقعا به دنبال اصلاح‌گری است؛ دشوار نیست، و می‌توان با ترسیم شرایط بهینه و آنچه در اقتصادهای رقابتی و صنعتی انجام می‌شود به روشنی نشان داد که وزارت صمت و سازمان حمایت به کدام سو حرکت می‌کنند.

اساسا در اقتصادهای پیشرفته دنیا کسی برای خودرو قیمت‌گذاری نمی‌کند و البته انحصار نیز حاکم نیست، و این بازار رقابتی است که خودروسازان بین‌المللی را وادار به بهبود مستمر کیفیت همراه با کاهش قیمت و ارائه گزینه‌های متنوع فروش به مشتریان برای خرید می‌کند. انحصار ۵۰ ساله در صنعت خودروی ایران تنها به سکون و درجا زدن منتهی شده و نتیجه‌ای جز تولید خودروهای ۳۰ سال پیش نداشته است. عمر پراید و پژو ۴۰۵ به ۳۰ سال می‌رسد و معلوم نیست چه زمانی جای خود را به محصولات به‌روزتر خواهند داد و اساسا یک محصول قرار است چند سال تولید شود؟

در گفتگوی صریح با محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا که یکشنبه هفته جاری برکنار شد به گستره وسیعی از سوالات و ناگفته‌های صنعت خودرو پرداخته شده است.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، کمتر کسی گمان می‌کرد که در یک طرح کلان برای اصلاح صنعت خودرو؛ اگر اساسا چنین طرحی وجود داشته باشد؛ مدیرعاملی که تنها ۳ ماه پیش معارفه شده است برکنار شود! البته اگر استعفا کرده‌اید گفته بنده را تصحیح کنید. ماجرا چیست و چرا به این سرعت از سایپا رفتید؟

بنده هم از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم که به‌دنبال کمک به صنعت کشور، افزایش اشتغال یا حداقل حفظ اشتغال موجود در صنعت خودرو؛ همراه با حفظ حقوق مصرف‌کننده باشیم. و همچنین؛ لازم به ذکر است که آمد و شد مدیران طبیعی است و مساله بنده و دیگران مطرح نیست و اشخاص اصالت ندارند، و برای آقای سلیمانی هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

پس رفتن شما از سایپا استعفا نبوده؟

خیر، بنده برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مساله به هیات مدیره سایپا فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد. متاسفانه آقای رحمانی مردی نیست که به دنبال تصمیمات بزرگ باشد و توان آنرا ندارد که تصمیمات ریشه‌ای بگیرد، و متاسفانه در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است. درحالیکه صنعت جایی است که باید به‌طور تخصصی مدیریت شود و جای سیاسی‌کاری نیست. اگر وزیر؛ بنده یا هر شخصی در زیرمجموعه را بخواهد و بگوید برنامه‌های بنده X است و شما به روش Y اعتقاد دارید؛ پس بهتر است نباشید، هیچ مساله‌ای نیست و امری طبیعی اتفاق افتاده و باید به وزیر برای پیشبرد برنامه‌هایش اختیارات و فرصت داد. اما با مانورهای سیاسی و پوپولیستی وضعیت صنعت از این هم بدتر خواهد شد و دود آن به چشم همه مردم می‌رود.

در مساله برکناری شما چنین بحثی نشده؟ یعنی از تضاد برنامه‌ها و … صحبت نشد؟

متاسفانه خیر. مساله افزایش قیمت‌ها که مصوبه‌ای است که خود جناب رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است بهانه کار شد؛ بعد بحث اولتیماتوم و بقیه را هم که می‌دانید. موضوعی؛ افزایش قیمت خودرو؛ که خواسته خود وزیر است را در بازی‌های سیاسی پیچیده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند. به این شکل مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است. بنده از شما و جناب رحمانی یک سوال ساده می‌پرسم؛ آیا قیمت پراید را قرار است به قیمت‌های قبل برگردانید؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد و شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است. پس به راحتی نتیجه می‌گیریم که یک بازی سیاسی با مساله‌ای ذاتا کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است. گله بنده از این وجه ماجرا است که از آن بوی حسن نیت به مشام نمی‌رسد.

داستان پراید و این قیمت‌های نجومی که خودروها؛ چه تولید داخلی و چه وارداتی و مونتاژی؛ پیدا کرده را چگونه باید فهم کرد؟ آیا واقعا باید ۳۰ سال پراید و پژو ۴۰۵ تولید کرد و اساسا در کجای دنیا ۳۰ سال یک محصول را تولید می‌کنند؟

اصل مساله‌ای که اشاره کردید را قبول دارم. البته بنده با ۳ ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که ۴۰ سال در این صنعت حضور داشته‌ و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند جواب دهند که البته وزیر صمت حتی به آنها نزدیک هم نمی‌شود؛ چون حمایت سیاسی قوی دارند. تولید یک محصول برای ۳۰ سال قطعا غیرکارشناسی است و باید محصولات روز را با منطق هزینه-فایده اقتصادی تولید کرد. چیزی که در همه کشورهای خودروساز جهان وجود دارد. بنده که به این مساله اعتقاد دارم باید برکنار شوم و کسانی که این وضعیت را ایجاد کرده اند باید در آرامش باقی بمانند. آیا این دو گزاره نشان از این دارد که “اصلاحگری” در صنعت خودرو به راه افتاده است؟ تاکید بنده این است که مردم را نمی شود فریب داد و آنها تحولات را زیر نظر دارند و می‌فهمند که چه کسی به دنبال خدمت است و چه کسی در حال بازی‌های سیاسی است. ضمن اینکه مساله گرانی پراید به گونه ای که فکر می‌کنید نیست.

یعنی پراید گران نیست؟

خیر. قیمت پراید اگر بر فرض مثال ۴۰ میلیون تومان هم باشد، معادل ۳۷۰۰ دلار است. آیا کسی می‌تواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با ۳۷۰۰ دلار خرید؟ قطعا خیر. ببینید؛ اینکه جامعه ما به دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست. این مساله به کلان اقتصاد کشور باز می‌گردد و باید کلیت اقتصاد به گونه ای بازخوانی شود تا مردم ثروتمندتر شوند و بتوانند پرداخت بیشتری برای خرید خودرو انجام دهند. نمی‌شود در بازارهای سکه، ارز و … جهش قیمتی تا ۴ برابر داشته باشی و همزمان قیمت خودرو را سرکوب کنی. این کار نشدنی است و خودروساز را نابود می‌کند. به هر حال این سیل نقدینگی ایجاد شده به بازار خودرو هم کشیده می‌شود و حتما قبول دارید که اقتصاد یکپارچه است و  آنرا نمی‌توان به بخش‌های مجزا از هم تقسیم کرد.

البته حداقل ۱۲ درصد هزینه زائد؛ در قیمتگذاری پراید، یعنی حدود ۴.۵ میلیون تومان؛ فقط از ناحیه خرید سهام شرکت به خریدار تحمیل شده است که به دوره‌های قبل باز  می‌گردد، و قیمت پراید را می‌توان با استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشور کاهش داد، اما نمی‌توان پایین‌تر از نقطه سر به سر فروخت.

جناب آقای سروش؛ انتقاد اصلی به خودروسازی کشور به دیوار مرتفع تعرفه‌ها باز می‌گردد که با انحصار سنگین باعث ایجاد حاشیه امن برای خوردوسازن شده و آنها را لوس و ننر بار آورده است. بسیاری معتقدند که لابی خودروسازان باعث حفظ دیوار رفیع تعرفه‌ها؛ برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی مثل نساجی و کالاهای ساده که تعرفه واقعی آنها به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد؛ شده است. لطفا صریح و بی‌تعارف پاسخ دهید؛ آیا به‌عنوان یک مدیر خودرویی، موافق رقابتی کردن بازار و کاهش تعرفه‌ بر واردات خودرو هستید؟

اول اینکه؛ بنده از لابی خودروسازان برای حفظ دیوار تعرفه‌ها اطلاعی ندارم، اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید از مدیران ۴۰ ساله خودرو سوال کرد که با ۱.۳ دوره کار(۴۰ سال) در صنعت خودرو به دنبال مقصر معرفی کردن دیگران هستند. اما در مورد رقابت؛ بنده کاملا موافقم. با قیمت‌های کنونی ارز، به راحتی؛ البته با نگاه تخصصی و نه سیاسی؛ می‌توان با خودروسازان دنیا رقابتی برخورد کرد. یعنی دیوار تعرفه‌ها را کنار گذاشت و البته قیمتگذاری را هم به بازار سپرد.

یعنی قیمتگذاری خودرو توسط دولت هم باید کنار گذاشته شود؟

کاملا. و معنی رقابت هم همین است. تعرفه‌ها کاهش یابد و قیمتگذاری دولتی هم نباشد، فرض بفرمایید مانند بازار موبایل. این سبک مدیریت که نیم قرن سابقه دارد نه باعث ایجاد خودروسازی قدرتمندی شده و نه منافع مصرف کننده را حفظ کرده است. بنده که مخالف وضع موجود هستم را به‌عنوان بانی وضع موجود معرفی می‌کنند. همین نشان می‌دهد که مقصر اصلی را باید در جای دیگری جستجو کرد. با سرکوب قیمتی؛ سایپا ماهانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان می دهد و در ۱۰ ماه اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان از جیب ایران خودرو و سایپا؛ به نام مردم؛ به جیب دلالان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب ۶۵۰ هزار نفر رفته است. کدام عقل سلیمی از این وضعیت دفاع می کند.

در پایان، فکر می‌کنید وصعیت خودروسازان قابل اصلاح است؟

در صورت حاکم شدن نگاه فنی و کارشناسی، قطعا بله. اما با نگاه سیاسی فعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که اصل موضوع را کنار گذاشته و به دنبال مقصرتراشی و فرافکنی هستند، خیر.

ممنون از وقتی که گذاشتید و صراحتی که به خرج دادید.

من هم از شما که به دنبال حل مشکل و نه شرکت در بازی‌های سیاسی مدیران صنعتی هستید تشکر می‌کنم. /تسنیم

بازار خودرو قفل شد

این خبر مدیرعامل سابق سایپا: پراید گران نیست / سیاسی‌کاری صنعت خودرو را نابود می‌کند اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تغییر کرد

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، با تصمیم اعضای هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا، سید جواد‌‌ سلیمانی مدیرعامل این شرکت و جانشین محمدرضا سروش شد.

او دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی و مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد است.

قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ریاست هیات مدیره شرکت ایران خودرو در بلاروس و سنگال، قائم مقام مدیرعامل شرکت مگاموتور و ریاست هیات مدیره سایپا یدک از جمله سوابق سلیمانی در صنعت خودروسازی است .

وی هم چنین مدیر عاملی پتروشیمی تبریز و امیر کبیر را در کارنامه مدیریتی خود دارد. /ایلنا

پارس‌خودرو به جای تندر و ساندرو چه ماشین‌هایی تحویل می‌دهد؟

این خبر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تغییر کرد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

پارس‌خودرو به جای تندر و ساندرو چه ماشین‌هایی تحویل می‌دهد؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، طبق آماری که وزارت صنعت از تولید خودرو در میان خودروسازان بزرگ کشورمان منتشر کرده است، پارس خودرو با ۱۸.۲ درصد رتبه دوم کاهش تولید میان خودروسازان در کشور را پس از ایران خودرو از آن خود کرده است. اما چرایی اهمیت این موضوع در تعهدات و پیش فروش گسترده محصولات این شرکت است که خودروهایی نظیر برلیانس و ساندرو در مدل‌های مختلف را شامل می شود. طبق اطلاعات موجود، در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۷ شرکت پارس خودرو با تولید ۸۵ هزار و ۶۰۹ دستگاه انواع خودرو‌های سواری، ۲/ ۱۸ درصد کاهش تولید را نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته تجربه کرده است.
سرمنشاء زیان؛ تحریم یا مدیریت؟

متاسفانه عدم پیش‌بینی دقیق مدیران در مسیر پیش فروش محصولات موجب شده تا انبوهی از تعهدات  به وجود آید.تعهداتی که به طور خاص به محصولات تندر و ساندرو باز می گردد. البته شکل گیری چنین شرایطی در میان ۳ خودروساز بزرگ کشورمان در مقطع کنونی چندان دور از ذهن نبود زیرا مباحث مربوط به تحریم از یک سو و مشکلات تولید و نوسانات نرخ ارز در داخل نشان از شرایط سخت خودروسازان در ماه های پایانی سال داشت؛ اتفاقی که به جای پیش بینی و توجه از جانب مدیران خودروسازی های کشورمان با بی تدبیری به هیچ انگاشته شد. در همین راستا شرکت خودروسازی پارس خودرو بی توجه به شرایط خطوط تولید و ظرفیت های موجود، مشغول پیش فروش محصولات رنو و سایر خودروهای چینی خود شد تا در حرکتی اشتباه به نقدینگی دست یابد. غافل از اینکه به تعویق انداختن بحران، بحران را حل نخواهد کرد.

پراید و تیبا به جای ساندرو و تندر 

بنابراین گزارش شرکت پارس خودرو با تولید ۲۶ هزار و ۸۸۹ دستگاه انواع خودروی تندر طی ۶ ماه نخست سال جاری توانست کاهش ۴۲.۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. این شرکت با تیراژ تولید ساندرو به میزان ۱۳ هزار و ۶۳۹ دستگاه در این محصول نیز به توفیقی نرسید و کاهش تولید ۴۱ درصدی را نیز در این محصول تجربه کرد. این روال به طور نسبی در خصوص تمامی خودروهای این شرکت شکل گرفت و کاهش تولید حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد را برای اکثر محصولات به ثبت رساند. اما این پایان ماجرا نبود. شرکت پارس خودرو با علم به کاهش تیراژ تولید و مشکلات اساسی در تامین قطعات برای ۶ ماهه دوم سال ۹۷ اقدام به پیش فروش گسترده محصولات خانواده تندر و ساندرو کرد. رویکردی که اکنون موجب شکل گیری نارضایتی عمومی میان مشتریان این محصولات به دلیلی بد عهدی این خودروساز شده است. مشکلات فعلی پارس خودرو اما به تولید خودروهای ساندرو و تندر محدود نمی شود زیرا مشکلات اساسی در قرارداد مشارکت با خودروسازان چینی و پارس خودرو نیز موجب شده اکنون تولید محصولات چینی این شرکت (۵ محصول از برلیانس) با مشکلات جدی مواجه شود و نگرانی ها از بابت تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای برلیانس حالا به تحویل خودروهای ثبت نامی نیز سرایت کند.

بر اساس این گزارش در ماه های اخیر مهمترین علت کاهش تولید میان خودروسازان و البته در پی آن بد عهدی در تحویل خودروهای ثبت نامی، عواملی مانند تحریم و شرایط نابسامان اقتصادی بوده است؛ برداشتی که در لوای آن هیچ سهمی از شرایط کنونی بر گردن خودروسازان نیست و مجموع دلایل شکل گیری این وضعیت به دلیل عوامل بیرونی است. این در حالی است که بیش از نیمی از مشکلات کنونی ماحصل تصمیمات مدیریتی و ناکارآمدی شرایط تولید در کشورمان است. بدون تردید مدیرانی که اقدام به پیش فروش گسترده محصولات خود برای سال های آتی نیز کرده اند باید شرایط بازار را پیش بینی کرده تا با سرمایه و اعتماد مردم بازی نشود.

بنابر اطلاعات رسیده شرکت خودروسازی پارس خودرو نیز به تبعیت از دو خودروساز بزرگ کشورمان اقدام به پیاده سازی تنها راه حل این روزهای خودروسازان در کشور که همان تعویض خودروی درخواستی با خودروهای موجود در انبار خودروسازان است کرده اند. به عبارتی باید منتظر ماند و دید پارس خودرو پس از فشار مشتریان و ثبت‌نام کنندگان خودروهای تندر ۹۰ ، ساندرو و برلیانس کدام یک از محصولات داخلی و آماده تحویل خود را به آنها تحویل خواهد داد. بنابر اخبار رسیده خودروهای تیبا و پراید که اخیرا بار دیگر دستخوش رشد قیمت شده‌اند از گزینه های اصلی تعویض به جای خودروهای ساندرو و تندر و تحویل به مشتریان هستند. از طرف دیگر شواهد حاکی است که متقاضیان و ثبت نام کنندگان این خودروها نیز در صورت عدم رضایت برای تحویل پراید و تیبا باید در انتظار برجامی دیگر باشند تا بتوانند خودروهای خود را از خودروسازن دریافت کنند. /تسنیم

قیمت ۱۵ خودروی وارداتی در بازار + جدول

این خبر پارس‌خودرو به جای تندر و ساندرو چه ماشین‌هایی تحویل می‌دهد؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

اوضاع وخیم خودروسازی؛ از کاهش ۷۲ درصدی تیراژ تا زمین گیر شدن ۹۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه ها

اخیرا تولید خودرو در کشور کاهش یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه ‌ها متوقف می‌ شوند. در حالی که تورم و عدم ثبات قیمت ها هر روز باعث کاهش ثبات در اقتصادی کشور می شود. در چنین شرایطی تامین قطعات یدکی خودروهای ناقص و عرضه آن ها در بازار فروش تنها راه حل برای برون رفت از وضعیت موجود تلقی می شود اما موانع زیادی بر سر راه اجرای این راهکار وجود دارد.

تولید خودرو

براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در آذرماه امسال، ٧١/٢ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.
در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۴۶ هزار و ۳۸۲ دستگاه در آذر ماه سال گذشته، هم اکنون به ۴۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه کاهش یافته است.
تولید انواع سواری در آذرماه سال جاری کاهش ۷۲ درصدی  داشته و از ۱۳۶ هزار و ۸۲۸ دستگاه در آذرماه سال گذشته، هم اکنون به ۳۸ هزار و ۲۷۵ دستگاه رسیده است.
انواع ون نیز با تولید ۶۱ دستگاه در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۳۶ دستگاه تولید داشته، کاهش تولید ۵۵.۱ درصدی را تجربه کرده است.
تولید انواع وانت و اتوبوس نیز همچون موارد ذکر شده با کاهش روبرو شده است. طبق آمار تولید وانت با ۲۹۴۹ دستگاه در آذرماه سال جاری نسبت به تولید ۷۶۸۵ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، ۶۱.۶ درصد کاهش داشته است.

تولید اتوبوس نیز با کاهش ۹۱.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۳۶ دستگاه در آذرماه سال گذشته به ۱۲ دستگاه رسیده است. همچنین کامیونت، کامیون و کشنده با تولید ۷۰۰ دستگاه در آذرماه سال جاری نسبت به تولید ۱۴۵۴ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، کاهش تولید ۵۱.۹ درصدی را تجربه کرده است.
تولید خودرو

در مقابل تنها مینی‌بوس و میدل‌باس بوده که رشد تولید ۳.۵ درصدی داشته و تولید آن از ۱۴۳ دستگاه در آذر سال گذشته، به ۱۴۸ دستگاه رسیده است.
علاوه‌ بر این آمار تجمیعی تولید خودرو در ۹ ماه اول سال جاری تا پایان آذر ماه نیز بدین صورت است که کاهش تولید ۳۱ درصدی رخ داده و میزان تولید از  یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۳۸۵ دستگاه در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۶ به ۷۶۳ هزار و ۵۱۹ دستگاه رسیده است.
توان خودروسازان به مویی بند شده است. کمبود شدید نقدینگی و تنش‌ های ارزی از یک سو و معضلات گمرکی و جدال با قطعه‌ سازان از سوی دیگر،‌ ادامه عرضه برخی از معروف ‌ترین مدل‌ ها را با چالش رو به‌ رو کرده است.

اما با وجود کاهش شدید تولید خودرو در کشور مدیران عامل دو خودروساز ایرانی در حاشیه نمایشگاه خودروی تهران اعلام کردند که مشتری‌ ها نگران نباشند و سفارش‌ های مشتریان حداکثر تا خرداد ‌سال آینده تحویل داده می‌شود و خودروهایی که امکان تحویل آنها وجود ندارد، جایگزین می‌شود یا خسارت آن مطابق قرارداد پرداخت می‌ شود. با این‌ حال، خودروسازان و قطعه‌ سازان از معضلات بزرگ تأمین قطعه برخی خودروها می گویند و به نظر می‌ رسد بازار ایران در سال‌ های تحریم باید دور برخی از خودروهای پرتیراژ گذشته را خط بکشد.

تولید خودرو

از طرف دیگر، کاهش تولید باعث شده سقف قرارداد قطعه‌ سازان نیز کاهش پیدا کند و متحمل ضرر شوند، ضمن این‌ که نمی‌ توانند قطعات مورد نظر شرکت‌ های خودروسازی را به آنها تحویل دهند. این مشکلات و دردسرها باعث شده ابهاماتی درباره اجرای تعهدات شرکت ‌های خودروسازی پیش آید. معاون وزیر صنعت و معدن در این‌ باره گفته است: «خودروسازان مکلف هستند که با توجه به نوع قرارداد، خودروی جایگزین تحویل دهند یا سود مشارکت را واریز کنند یا به‌ صورت دیگر رضایت مشتری را جلب کنند

البته مدیر عامل ایران‌ خودرو به‌ تازگی اعلام کرده که تولید خودرو پژو ٣٠١ داخلی‌ سازی شده و تولیدات آزمایشی آن در حال انجام است و نخستین سری آن در اسفند امسال به بازار خواهد آمد. از طرف دیگر تولید ‏X١٠٠ ‎‏هم در گروه ‏خودروسازی بم و پراید دوگانه‌ سوز در گروه خودروسازی سایپا هم صفر گزارش شده است. همچنین نگاهی ‏به آمارها نشان می‌ دهد که وضع تولید در گروه کرمان موتور  چندان منظم نیست.

رنو قربانی قطعی تحریم ها

با تحریم‌ های ایالات‌ متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران ، تامین قطعات رنو در ایران امکان‌ پذیر نیست. خودروسازان داخلی نیز امکان تامین قطعات خارجی مربوط به خانواده تندر-۹۰ و ساندرو را نداشته و در این بین، پارس خودرو با توجه به تعهدات بیشتری که ایجاد کرده، چالش بزرگ ‌تری با ثبت‌ نام‌ کنندگان این محصولات دارد.

یکی از مدیران سایپا در این رابطه اینگونه توضیح می دهد:

به‌ جز محصولات شرکت رنو که از خردادماه دیگر همکاری با ایران را قطع کرد، برای تولید سایر خودروها مشکلی نداریم. برخلاف شایعات مطرح‌ شده، سایپا این توانایی را دارد که به تمام تعهدات خود عمل کند، البته مشکلاتی مثل تأمین قطعات داریم اما شرایط به‌ گونه‌ ای نیست که نتوانیم خودروها را تحویل دهیم.

۹۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه ها

علیرغم افزایش قیمت خودروها، اکثر قطعه سازان از عدم تمایل خودروسازان نسبت به به روز رسانی سریع قیمت قطعات خریداری شده خبر می دهند. به شکلی که اکثر فاکتورهای مربوط به قطعه سازان تا پایان شهریور براساس نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شده است و به نظر نمی رسد که به روز رسانی قیمت محصولات ایشان با نرخ ارز سامانه نیما به سرعت نهایی شود.

به گفته آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه‌ سازان همگن اظهار داشت: امروز خودروسازها بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بدهی معوق به قطعه‌ سازها دارند که حتی اگر آن هم تعیین شود به دلیل عدم فعالیت بیشتر قطعه ‌سازان در ماه‌ های اخیر و بالا رفتن مواد اولیه حداقل نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه در گردش هستند تا بتوانند دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند.

قطعات یدکی

وی گفت: بنا بر آخرین آمار، خودروهایی که در این دو کارخانه به دلیل کمبود قطعات یدکی تجاری نشده‌ اند و در کف انبار خوابیده است امروز به بیش از ۹۰ هزار دستگاه رسید. این یعنی سرمایه عظیمی از این دو خودروساز و قطعه‌ سازان راکد مانده است.
صنعت خودرو و قطعه ‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که علی‌ رغم تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌ های قطعه‌ سازی و خودروسازی وجود ندارد.
محبی‌ نژاد افزود: کسری قطعات یدکی این خودروها عمدتاً داخلی است. این یعنی خودروساز نتوانسته از قطعه ساز داخلی جنس مورد نیاز خود را تهیه کند و همانطور که بارها اعلام کردیم قطعه‌ سازان امروز به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود ازسوی قطعه‌ سازان و افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات ارزی و تهیه مواد اولیه خارجی نمی‌ تواند سفارشات خودروسازها را تامین کند. البته بخش اندکی از این خودروها نیز نیازمند قطعات وارداتی است.

دبیر انجمن قطعه ‌سازان همگن تصریح کرد: از سوی دیگر این روند باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌ شود علاوه بر اینکه خودروساز مجبور است مکانی برای دپو کردن این خودروها تدارک ببیند در آینده نیز وقتی قطعه تامین شد دوباره باید کارگر و تکنسین بر روی این خودروها کار کند و مراحل کنترل کیفیت را دوباره پشت سر بگذارند که این هزینه زیادی به خودروسازها وارد می‌ کند.

وی در خصوص وضعیت قطعه‌ سازان گفت: امروز خودروسازها بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بدهی معوق به قطعه ‌سازها دارند که حتی اگر آن هم تعیین شود به دلیل عدم فعالیت بیشتر قطعه‌ سازان در ماه‌ های اخیر و بالا رفتن مواد اولیه حداقل نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه در گردش دارند تا بتوانند دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند، اما علیرغم موافقت مقامات برای اعطای تسهیلات ۱۵۰۰۰ میلیارد تومانی، هنوز ساز و کار مشخصی برای تخصیص این تسهیلات به قطعه سازان در نظر گرفته نشده است.

The post اوضاع وخیم خودروسازی؛ از کاهش ۷۲ درصدی تیراژ تا زمین گیر شدن ۹۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه ها appeared first on دیجیاتو.

سهم سایپا از فروش هر پراید چقدر است؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، محمدرضا سروش ابتدا به بیان کلیاتی از صنعت خودرو پرداخت و گفت: صنعت خودروسازی کشور علی‌رغم تمام­ محدودیت­ها توانسته سالانه  ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید کند که نشان‌دهنده پتانسیل صنعتی بالای کشور در این صنعت، توان بالای قطعه­‌سازی و مدیریت­ زنجیره تامین است که در طول زمان برای کشور ایجاد شده است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا سپس افزود: در حال حاضر صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو را دارد. توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی بالای کشور است که البته ضعف به‌روز نبودن محصولات نیز وجود دارد.

سروش با بیان اینکه رشد صنعت خودرو مدیون تصویب قانون خودرو در سال­ ۱۳۷۲ است و توسعه صنعت خودرو عمدتا در زمانی که مالکیت متعلق به دولت بود پایه­‌گذاری شده است، گفت: از زمانیکه مالکیت به بخش غیردولتی واگذار و توسعه صنعت فراموش شد و مدیران آن بیشتر به فکر توزیع سود سهام بوده‌اند.

وی شرط موفقیت پایدار در صنعت را سرمایه­‌گذاری برای توسعه دانست و گفت: اگر در شرکتی توسعه صورت نگیرد، سود پایداری حاصل نخواهد شد. قرار بود واگذاری شرکتها ذیل اصل ۴۴ سبب شکوفایی اقتصادی شود و با وجود انتقال مالکیت، مدیریت انسجام پیدا نکرد و سبب خروج منابع از شرکت­ها شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با یادآوری اینکه سایپا براساس گزارش­ها تا قبل از سال ۱۳۹۰ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود توزیع کرده است، گفت: این میزان توزیع سود، بدون سرمایه­‌گذاری برای محصولات آتی، روند ناخوشایندی را برای شرکت ترسیم کرده است.

وی ادامه داد: هرگاه درآمدهای نفتی و ارزی کشور خوب بوده است، روی واردات خودرو تاثیر داشته و واردات به خوبی انجام شده است و هر زمان که محدودیت‌های منابع داشتیم به صنعت خودرو توجه بیشتری شده است.

مهمترین بخش سخنان مدیرعامل سایپا

در اینکه فاصله ما با بعضی کشورهای پیشرفته زیاد است، شکی نیست، چرا که محیط­ها متفاوت است. تنها بنگاه با بنگاه نباید مقایسه شود. صنعت خودرو مشکلاتی دارد. بخشی از این مشکلات مربوط به درون بنگاه و صنعت و بخشی مربوط به خارج از صنعت است.

در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو ۱۵ درصد سهم متعلق به دولت است. مسائل باید ساختاری حل شود. همانطور که قبلا هم ذکر شد رشد صنعت خودرو در زمانیکه مالکیت و مدیریت دولتی بود، اتفاق افتاده است. قرار بود مالکیت غیردولتی شود تا سرعت رشد و توسعه بیشتر و افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

علی‌رغم قدمت محصولات تولیدی، کیفیت محصولات در حد استانداردهای مصوب کشور است. کیفیت مطلوبیتی است که مشتری از محصول و خدمات دریافتی انتظار دارد و باید متناسب با پرداختی­ باشد. نرخ ارزهای خارجی متغیر اصلی در اقتصاد ما بوده و مشخص‌کننده قیمت فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک و غیره است و با توجه به اینکه خودرو نیز از همین اجزا تشکیل شده و حدود ۷۵ تا۸۰ درصد قیمت تمام شده خودرو از این مواد تشکیل شده، بنابراین محصول تابع قیمت ارز است. کارخانه برای محصول پراید ۲۰۰۰ هزار دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول ۳۲۰۰ دلار است. در اصل پراید یک محصول ۶۰۰۰ دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است.

پراید تولیدی امروز اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه به پراید اولیه است ولی از لحاظ مشخصات فنی، موتوری و امکانات با پراید قبلی متفاوت است. متاسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری منجر به زیاندهی شرکت شده و فرصت سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول و ارتقای کیفیت را به شدت محدود کرده است.

طبق قوانین برنامه و قانون اصل ۴۴، در جایی که دولت قیمت‌گذاری می‌کند و بنگاه با زیان مواجه می­‌شود، دولت باید زیان را جبران کند. به نظر با توجه به شرایط اقتصادی و مالی دولت، بهتر است در خصوص نحوه اداره و سیاست‌گذاری صنعت خودرو تجدیدنظر شود.وقت آن رسیده که نسبت به نظامات بنگاه‌داری و تدوین استراتژی توسعه صنایع بزرگ اقدام جدی و حرفه‌ای به عمل آید. تفکیک مالکیت از مدیریت و توجه به مدیریت حرفه‌ای بنگاه‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند.شرکت در شرایط مالی سختی قرار دارد. از یک طرف قیمت تمام شده محصولات از قیمت فروش بالاتر است و از سوی دیگر شرکت دچار کمبود نقدینگی است. بخشی از کمبود نقدینگی به‌خاطر قیمت غیرعادلانه محصولات است. اگر نقدینگی وجود داشت، حتما تولید به این حد آسیب نمی­‌دید.

شرکت­های خودروسازی از سال ۱۳۹۱ تحت فشار قیمت‌گذاری­‌های دستوری قرار گرفته‌اند و قدرت تحرک­شان گرفته شده که باعث زیان‌دهی­ نیز شده است. زمانیکه بنگاهی زیان‌ده شد، فرآیند توسعه محصول آسیب می‌بیند. /ایسنا

آیا افزایش قیمت خودرو شامل خودروهای پیش فروش نیز می‌شود؟

این خبر سهم سایپا از فروش هر پراید چقدر است؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.