آیا فروشگاه اپیک منجی گیمرها می‌شود؟

اتفاقات کلیدی زیادی در گذر زمان موجب شکل گیری موجی بزرگ می‌شوند و این موج بعدها تحولی عظیم در مسیر پیش رو ایجاد می‌کند. کمپانی والو پانزده سال پیش یک تصمیم بزرگ گرفت، ایجاد اولین فروشگاه اینترنتی بازی‌های ویدیویی. تصمیمی که درنهایت ختم به پایه گذاری بزرگ‌ترین فروشگاه و جامعه حال حاضر بازی‌های ویدیویی شد، استیم.

تا سال ۲۰۱۱ و عرضه فروشگاه اینترنتی رسمی الکترونیک آرتز، استیم رقیبی نداشت. البته اوریجین هم نتوانست در جذب مخاطب موفق عمل کند. عدم وجود قابلیت‌های کلیدی و کاربردی به همراه ضعف در مشارکت با دیگر ناشرهای بازی‌های ویدیویی از جمله عواملی بودند که موجب شدند اوریجین هیچوقت حتی در حد و اندازه‌های رقابت با استیم نباشد.

در ادامه تلاش ناشران برای ایجاد پلتفورم برای فروش بازی‌های ویدیویی، UPlay شکل گرفت. طی سال‌های گذشته شاید کمتر کاربری به سراغ این فروشگاه اینترنتی رفته و از آن خرید کرده باشد. زمانی که می‌توانید بازی‌های یوبیسافت را به سادگی روی استیم خریداری کنید و از آن‌ها در کنار سایر بازی‌هایتان لذت ببرید، چه نیازی به استفاده از UPlay وجود دارد؟

مثال اوریجین و UPlay را به این منظور مطرح کردیم تا اشاره کنیم که طی سال‌های گذشته، استیم بزرگ‌ترین و جامع‌ترین فروشگاه بازی‌های ویدیویی بوده است. آمار و ارقام منتشر شده از میزان فعالیت کاربران و خرید و فروش‌های انجام گرفته چه در بخش فروشگاه و چه در میان کاربران نشان می‌دهد شاید سال‌های سال طول بکشد تا رقیبی قدرتمند بتواند این آمار و ارقام را پشت سر بگذارد و رکوردی جدید ثبت کند.

در کنار تمام موفقیت‌های استیم طی سال‌های اخیر، در مطلبی جداگانه به بررسی تمام مشکلات و ایرادات پشت پرده استیم پرداختیم. ایراداتی که نشان می‌دهد استیم برخلاف روند سال‌های ابتدایی خود در برخورد با ناشران بسیار مستبدانه رفتار می‌کند و در بسیاری از مواقع حق و حقوق آنان را ضایع می‌کند.

موج به راه افتاده در این خصوص اگرچه نتوانست خطری برای استیم ایجاد کند و موقعیت فوق العاده مستحکم آن را متزلزل کند، اما توانست فرصتی را برای رقیبان به وجود آورد که از این مسئله استفاده کنند و پلتفورم فروش بازی‌های ویدیویی خود را بالا بکشند.

هر از چندگاهی اخباری مبنی بر فعالیت غول تکنولوژی چین یعنی تنسنت در خصوص ایجاد یک فروشگاه برای بازی‌های ویدیویی به بیرون درز می‌کرد. به نظر می‌رسد که هم اکنون این فروشگاه با نام WeGame در چین و به صورت انحصاری برای این کشور در دسترس است. فروشگاهی که پس از پشت سر گذاشتن تست‌های اولیه قرار است برای تمام کشورها دردسترس قرار گیرد و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین رقبای استیم شود.

در این بین، قطعا تا سال‌های سال از موج بتل رویالی که در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد یاد می‌شود. موجی که باعث شد اپیک گیمز به درآمد چند میلیارد دلاری دست پیدا کند و به فکر توسعه یک فروشگاه اینترنتی بیافتد. گرچه تا پیش از آن اپیک به ساخت بازی‌ها و فروش موتور گرافیکی موفق خود یعنی Unreal Engine درآمد چشمگیری داشت، اما درآمد حاصل از فورتنایت تا حدی زیاد بود که شاید کمتر کسی می‌توانست آن را پیش‌بینی کند.

پیش از برگزاری مراسم TGA 2018 اپیک به صورت رسمی فروشگاه اینترنتی خود را معرفی کرد. فروشگاهی که هدف اصلی خود را رقابت با استیم قرار داده و اگر نگاهی دقیق‌تر به درآمد حاصل از فورتنایت بیندازیم، متوجه می‌شویم که اپیک پشتوانه لازم برای ورود به نبرد با این غول عظیم الجثه بازار بازی‌های ویدیویی را دارد.

اما سوال اصلی اینجاست، آیا اپیک سیاست درستی برای رقابت با استیم و به وجود آوردن پلتفورمی جهت بهبود شرایط گیمرها و ناشران یا بازی‌سازان در پیش گرفته است؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است ابتدا از خروجی آن شروع کنیم. بهترین و ایده‌آل‌ترین شرایط برای یک کاربر که قصد خرید بازی‌های ویدیویی را دارد چیست؟ خرید یک بازی باکیفیت با کم‌ترین قیمت ممکن و دسترسی به آن با بهترین امکانات موجود.

هزینه خرید بازی‌های ویدیویی طی سال‌های گذشته تغییری نکرده و پیش‌تر نیز به بررسی دلایل این مسئله و همچنین راه حل ناشرها برای بالا نبردن قیمت بازی‌های ویدیویی پرداختیم. استیم نیز برهمین اساس طی سال‌های گذشته مطابق با بازار جهانی و تصمیم ناشران، بازی‌های ویدیویی را در اختیار کاربران قرار داده و هیچوقت تصمیمی مبنی بر گران فروختن یک بازی نداشته است.

گرچه حفظ قیمت ۵۹٫۹۹ دلاری برای بازی‌های بزرگ یا به عبارتی AAA رضایت کاربران را به دنبال دارد، تجربه نشان می‌دهد ارائه قیمتی کم‌تر همیشه خرسندی مخاطبین را به همراه دارد و شاید این مسئله به بالا رفتن فروش و درنهایت بالاتر رفتن سود ناشران کمک ویژه‌ای کند.

این درواقع همان انتظاری است که کاربران از فروشگاه اپیک دارند. ایجاد یک رقابت که درنهایت ختم به کاهش هزینه‌ها و دسترسی به امکانات بیشتر شود و فروشگاه اپیک به عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین رقیب حال حاضر استیم تمام نگاه‌ها را معطوف به خود کرده تا در نهایت شاهد رخ دادن این اتفاقات باشیم.

اما مشکل اصلی اینجاست که هیچ کدام از سیاست‌های حال حاضر اپیک در راستای تحقق این انتظارات قرار ندارد. اپیک تمام تلاش خود را می‌کند تا با حذف بازی‌ها از استیم، کاربران را مجاب به نصب و استفاده از فروشگاه خود کند. این درواقع شروع رقابتی ناعادلانه است که ثمره آن هیچ منفعتی برای کاربران ندارد.

فروشگاه اپیک آنقدر از استانداردهای مد نظر کاربران فاصله دارد که کمتر کسی ترجیح می‌دهد برای دانلود و نصب بازی به سراغش برود و اگر دسترسی به فورتنایت تنها از طریق این فروشگاه میسر نبود، شاید تعداد کاربران آن هم‌اکنون بسیار کمتر می‌شد. در جدول پایین نگاهی به تمام امکانات و خصوصیاتی ‌می‌اندازیم که استیم مدت‌هاست در اختیار کاربران قرار داده و فروشگاه اپیک همچنان در ارائه آن‌ها ناکام است:

امکانات فروشگاه استیم فروشگاه اپیک
سیو ابری دارد ندارد
پروفایل کاربری دارد ندارد
نقد کاربری دارد ندارد
فروم دارد ندارد
امکان اضافه کردن ماد دارد ندارد
لیست دوستان و قابلیت چت کردن دارد دارد
امکان ساخت گروه دارد ندارد
امکان معاوضه آیتم‌ها دارد ندارد
امکان تغییر نمایش بازی‌ها دارد ندارد
امکان مشارکت در یک اکانت دارد ندارد
امکان استریم کردن در سایر پلتفورم‌ها دارد ندارد
پخش زنده دارد ندارد
امکان ثبت و اشتراک گذاری اسکرین شات دارد ندارد
امکان ایجاد یا استفاده از مطالب آموزشی دارد ندارد
لیست علاقه‌مندی‌ها دارد ندارد
امکان تماس صوتی دارد ندارد
قابلیت بازی کردن به صورت آفلاین دارد ندارد
پشتیبانی از مک و لینوکس دارد ندارد

همانطور که مشاهده کنید، هم اکنون فروشگاه اپیک حتی ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین قابلیت‌های ممکن مانند اضافه کردن بازی‌ها به لیست علاقه‌مندی را نیز ندارد. این مسئله موجب می‌شود تا از نظر به وجود آوردن تجربه‌ای جدید و متفاوت برای کاربران، فروشگاه اپیک کیلومترها تا رسیدن به استیم فاصله داشته باشد.

درواقع مشکل فروشگاه اپیک همین است. به جای تمرکز روی اضافه کردن قابلیت‌ها و درنتیجه جلب مخاطبین به واسطه ارائه خدمات بهتر، این فروشگاه تمرکز خود را روی در اختیار گرفتن انحصار زمانی عرضه بازی‌ها گذاشته است. یعنی دقیقا همان چیزی که هیچ یک از کاربران نیازی به آن ندارند.
چه کسی خوشش می‌آید که مثلا برای تجربه بازی x، استیم را استفاده کند و برای تجربه بازی y به سراغ فروشگاه اپیک برود؟ دلیل ایجاد این حجم از حساب کاربری روی هر فروشگاه و استفاده از چندین و چند پلتفورم مختلف برای خرید و تجربه بازی‌ها چیست؟

طبق آمار منتشر شده از سال ۲۰۱۸، استیم روزانه ۴۷ میلیون کاربر فعال دارد و این رقم در ماه به ۹۰ میلیون کاربر می‌رسد. رکورد تعداد کاربران آنلاین استیم ۱۸.۵ میلیون نفر است و ماهیانه ۱.۶ میلیون خرید از طریق این فروشگاه شکل می‌گیرد.

اپیک در مسیری گام برداشته که کاربران مجبور شوند برای تجربه یک بازی خاص مانند Ashen تنها به این فروشگاه مراجعه کنند. اگرچه تعداد بازی‌های موجود در این فروشگاه در حال حاضر انگشت شمار است و فرسنگ‌ها تا ۳۰ هزار بازی موجود روی استیم فاصله دارد، اما همین گام‌های ابتدایی برای جلب نظر ناشران چگونه برداشته شده؟

صرف نظر از دیویژن ۲ که برخلاف نسخه اول خود این بار روی فروشگاه اپیک و UPlay منتشر می‌شود و عملا برای تجربه آن نیازی به مراجعه به فروشگاه اپیک و استفاده از آن نیست، شاهد عرضه Metro Exodus روی این فروشگاه هستیم.

بازیی که با حواشی بسیار زیاد تنها دو هفته پیش از انتشار و پس از یک مدت طولانی قرار گرفتن برای پیش فروش از استیم برداشته شد و روی این پلتفورم قرار گرفت، آن هم نه به عنوان یک قرارداد دائمی، بلکه تنها برای انحصار زمانی یک ساله. این انحصار زمانی و از طرفی اقدام غیراخلاقی Deep Silver (ناشر بازی) و فروشگاه اپیک موجب شد تا بسیاری از گیمرها خشمگین شوند و کمپین بزرگی برای محکوم کردن این انتقال به وجود آید.

کاربران خشمگین با انتشار نقدهای منفی متعدد طی روزهای گذشته حسابی از خجالت قسمت‌های پیشین مترو درآمده‌اند.

گرچه اپیک در راستای آرام کردن و کاربران و از طرفی جلب نظر آن‌ها اقدام به فروش بازی با قیمتی کمتر از استیم و با هزینه ۴۹٫۹۹ دلار (۱۰ دلار کمتر از استیم) کرد، اما باز هم کاربران حاضر به خرید بازی از فروشگاه اپیک نشدند و به نوعی خرید بازی را تحریم کردند.

تنها سیاست صحیح اپیک در راستای رقابتی سالم با استیم کاهش چشمگیر سود خود از فروش بازی‌ها بود. استبداد استیم در این سال‌ها موجب شده بود تا ناشران سهم ۳۰ درصدی این فروشگاه از سود حاصل از فروش بازی‌های خود را بپذیرند و به نوعی با آن کنار بیایند. همین مسئله نیز برای بسیاری از ناشران دردسرساز شده بود و آن‌‌ها به شدت پرداخت این هزینه را به فروشگاهی که کوچک‌ترین سهم یا مشارکتی در تبلیغات و کمک به بالاتر رفتن میزان فروش آنان ندارد، محکوم می‌کردند.

فروشگاه اپیک به جای سهم ۳۰ درصدی اعلام کرد که تنها ۱۲ درصد از سود فروش بازی‌ها را بر می‌دارد. این بدین معناست که ناشران با فروش بازی‌های آن خود روی این پلتفورم به نسبت استیم ۱۸ درصد سود بیشتری کسب می‌کنند که برای هر ناشری این رقم حائز اهمیت است. چه ناشری که بازی تازه عرضه شده‌اش میلیون‌ها دلار فروش می‌کند و چه ناشر کوچکی که چشم به تعداد اندک نسخه‌های فروش رفته از بازی ایندی خود دوخته است.

فروشگاه اپیک

در راستای رقابت با استیم، تنها همین سیاست بود که موجب شد استیم کمی دست از سیاست‌های جاه طلبانه خود بردارد و قرارداد جدیدی را با ناشران منعقد کند. طبق این قرارداد جدید، اگر میزان فروش بازی منتشر شده به ۱۰ میلیون دلار برسد، سهم ناشر ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر این مقدار به ۲۰ میلیون دلار برسد باز هم ۵ درصد به ناشر اختصاص پیدا می‌کند تا درنهایت شاهد مشارکتی ۲۰ – ۸۰ درصدی بین استیم و ناشران باشیم.

رسیدن به چنین میزان فروشی برای ناشران بازی‌های ایندی یک رویاست و این رقم تنها برای بازی‌های AAA قابل دسترس است. در نتیجه شرایط برای بازی‌های ایندی تغییری نکرده و همچنان فروشگاهی مانند اپیک بهترین گزینه برای فروش این بازی‌ها و رسیدن سود بیشتری به ناشر آن‌ها محسوب می‌شود.

درواقع این همان چیزی است که تمام گیمرها از فروشگاه اپیک انتظار دارند. کم کردن سهم خود از سود فروش بازی‌ها و درنتیجه کاهش قیمت بازی‌های ویدیویی. تصمیمی که منجر می‌شود استیم و سایر فروشگاه‌های اینترنتی از آن تبعیت کنند و درنهایت شاهد یک کاهش قیمت کلی برای تمام بازی‌های ویدیویی باشیم.

این چیزی است که ما نیاز داریم و خواهان رسیدن به آن هستیم، نه ایجاد انحصار زمانی و اجبار برای استفاده از فروشگاه اپیک. فروشگاهی که برای تجربه بازی‌های تک نفره خود نیز نیاز به آنلاین بودن دارد و کاربران حتی نمی‌توانند بدون اینترنت مشغول تجربه بازی‌های خود شوند.

فروشگاه HumbleBundle علاوه بر فروش بازی‌ها با تخفیف‌های فوق العاده، برخی مواقع بازی‌های رایگانی را در غالب کدهای استیم به کاربران هدیه می‌دهد.

محدودیت در فروشگاه اپیک آنقدر زیاد است که تنها راه شما برای خرید یک بازی پرداخت مستقیم هزینه آن است. اما در استیم شرایط متفاوت است و راه‌های مختلفی برای دسترسی به یک بازی وجود دارد. شما می‌توانید با فروش آیتم‌های خود مقداری از هزینه خرید هر بازی را به دست آورید و سپس با شارژ حساب کاربریتان آن را خریداری کنید.

یا می‌توانید از وبسایت‌های دیگر کد فعال سازی بازی را خریداری کنید و سپس با وارد کردن آن در استیم، بازی خود را تحویل بگیرید. این مسئله زمانی مهم جلوه می‌کند که بسیاری از وبسایت‌های اینترنتی بازی‌های تازه عرضه شده را با تخفیف‌های جزئی ۵ الی ۱۰ درصدی به فروش می‌رسانند و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کمتر، بازی خود را روی فروشگاه استیم تحویل بگیرید.

درواقع استیم تلاش نمی‌کند شما را وادار به خرید بازی از خود کند. استیم طی سال‌های اخیر تبدیل به یک اجتماع بزرگ از گیمرها شده تا پیش یکدیگر جمع شوند و بتوانند در محیطی امن و سالم به تبادل اطلاعات، آیتم، اشتراک گذاری لحظات و… بپردازند. اجتماعی که در فروشگاه اپیک وجود ندارد و می‌بایست مدت‌ها صبر کرد تا نمونه کوچکی از آن را (با فرض ایجاد زیرساخت‌هایی که هم اکنون وجود ندارند) مشاهده کنیم.

فروشگاه اپیک می‌تواند همان منجی‌ای باشد که منتظرش هستیم. همانی که برای کاربران امکانات جدیدی به وجود می‌آورد، قیمت بازی‌ها را کاهش می‌دهد و در ساخت یک اجتماع پویا برای گیمرها مشارکت می‌کند. تمام این انتظارات زمانی برآورده می‌شود که اپیک مسیر درست را تشخیص دهد و پیشروی در آن را شروع کند.

پایان مسیری که هم‌اکنون پیش روی فروشگاه اپیک قرار دارد مشخص است. تبدیل شدن به یک فروشگاه شکست خورده که تنها سیاست آن برای جذب مخاطبین روی آوردن به انحصار گرایی و اجبار به استفاده از خود است. روشی که شاید بسیاری از کاربران آن را نپسندیده و به شدت با آن مخالفت کنند. نظرات خود درخصوص سیاست گذاری‌های اخیر فورشگاه اپیک را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

The post آیا فروشگاه اپیک منجی گیمرها می‌شود؟ appeared first on دیجیاتو.

شمشیر به فورتنایت اضافه شد [تماشا کنید]

جدا از آیتم‌های اضافه شده به فورتنایت طی فصل هفتم این بازی، ساعاتی پیش سلاح شمشیر به طور سمی به این عنوان اضافه شد. در حال حاضر این شمشیر در دسترس کاربران قرار گرفته و به همین مناسبت سازندگان فورتنایت در اپیک گیمز هم ویدیویی را با محوریت این سلاح منتشر کرده‌اند. به نظر می‌رسد که شمشیر فورتنایت متعلق به فردی به نام «پادشاه یخی» است که شما می‌توانید پوسته مربوط به او را طی بتل پس فصل هفتم بازی آزاد کنید.

لازم به ذکر است که دسترسی به این شمشیر باعث بهبود کامل سلامتی کاراکتر شما خواهد شد. همچنین با استفاده از این اسلحه می‌توان ضربات سنگینی را با دیگر کاربران وارد کرد و این سلاح برای از بین بردن دیوارها نیز کاربرد خواهد داشت. البته نباید از این نکته غافل شد که طی هر دست بازی، تنها یک شمشیر در نقشه وجود دارد و بنابراین برای پیدا کردن آن باید سرعت و دقت زیادی به خرج دهید.

با اضافه شدن هر سلاح جدیدی به فورتنایت، شاهد تغییراتی ساختاری در گیم‌پلی این عنوان محبوب هستیم. طی ماهی که گذشت هم اسلحه تیربار به فورتنایت اضافه شده بود. همانند شمشیر، تیربار نیز اثر مخربی را روی سلامتی دیگر شخصیت‌ها داشته و با استفاده از آن می‌توان به راحتی دیوارهای چوبی را از بین برد.

فورتنایت بتل رویال بدون هیچ شکی پدیده دنیای ویدیو گیم طی سال جاری بود. چندی پیش سازندگان این عنوان در کمپانی اپیک گیمز اعلام کردند که تعداد کاربران بازی فورتنایت روی تمامی پلتفرم‌ها در سرتاسر جهان به رقم ۲۰۰ میلیون نفر رسیده است. به تازگی هم این بازی موفق به کسب جایزه بهترین بازی سال مراسم Golden Joystick Awards 2018 هم شده بود.

The post شمشیر به فورتنایت اضافه شد [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

فورتنایت یا چگونه یک شبه میلیاردر شویم؟

نیازی نیست یک گیمر حرفه‌ای با ساعت‌ها تجربه بازی‌های مختلف ویدیویی باشید تا نام فورتنایت به گوشتان خورده باشد. این روزها هرکسی که اخبار روز دنیای تکنولوژی و کامپیوتر را دنبال می‌کند نام فورتنایت را شنیده. فورتنایت را می‌توان به یک گردباد تشبیه کرد. گردبادی که از ابعادی کوچک شروع کرد، بزرگ شد و پس از بلعیدن تمام رقبای خود تبدیل به خطری جدی برای تمام بازی‌های ویدیویی دیگر شد.

آمار منتشر شده در وبسایت رسمی Epic Games اعلام می‌کند که فورتنایت از ۷۸٫۳ میلیون کاربر در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ به ۱۲۵ میلیون کاربر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ رسیده است. یعنی در عرض ده ماه تعداد کاربرانی که فورتنایت را روی تمام پلتفرم‌ها تجربه کرده‌اند ۴۷ میلیون افزایش داشته است و هم‌اکنون این بازی بصورت ماهانه ۴۰ میلیون کاربر فعال دارد.

آمار و ارقام خیره کننده و موفقیت بی‌چون و چرای فورتنایت این سوال را در ذهن تمام کاربران تداعی می‌کند، عامل موفقیت فورتنایت چیست؟ در این مقاله به بررسی تمام عواملی که موجب شدند فورتنایت اوج بگیرد و تبدیل به پدیده سال شود می‌پردازیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

نگاهی کوتاه بر تاریخچه فورتنایت

فورتنایت

اپیک گیمز ساخت فورتنایت را از سال ۲۰۱۱ شروع کرد. اولین ویدیو از بازی در سال ۲۰۱۳ طی یک کنفرانس به نمایش درآمد و بطور مختصر ایده ابتدایی فورتنایت و برخی مکانیزم‌های خلاقانه آن را تشریح کرد. در واقع یکی از این مکانیزم‌ها سیستم ساخت و ساز بازی بود که امروزه در بتل رویال و Save The World شاهد آن هستیم.

طبیعتا اولین نمایش بازی با آنچه هم‌اکنون به عنوان فورتنایت می‌بینیم و می‌شناسیم بسیار متفاوت بود. سال ۲۰۱۴ تغییرات اساسی در ظاهر و مکانیزم‌های فورتنایت ایجاد شد و برای اولین بار صندوق‌های حاوی لوت و اسکین‌های متنوع برای شخصیت‌ها به بازی اضافه شدند. همچنین انیمیشن‌های جدید برای پریدن یا دویدن و استایل جدیدی برای به دست گرفتن اسلحه درنظر گرفته شد.

سال ۲۰۱۵ باز هم ظاهر بازی تغییرات زیادی به خود دید و سرانجام آنچه امروزه به عنوان فورتنایت می‌شناسیم شکل گرفت. تکسچرها، طراحی ساختمان‌ها و محیط‌های بازی تقریبا مشابه نمونه امروزی فورتنایت بودند. سرانجام پس از سال‌ها انتظار اپیک گیمز محصول نهایی خود یعنی Fortnite Save The World را با عرضه یک ویدیو تبلیغاتی جذاب معرفی کرد.

اولین بازخوردها نسبت به بازی چندان جالب نبود. بسیاری از کاربران به درستی هدف و محتوای بازی را درک نکرده بودند و از آن به عنوان تلفیق ماینکرفت و Left 4 Dead یاد می‌شد. ۲۷ ژوئن سال ۲۰۱۷ بازی بصورت رسمی منتشر شد و کاربران توانستند با تجربه آن به خوبی متوجه ایده پردازی اپیک گیمز شوند.

نمایی از تغییرات فورتنایت، از اولین نسخه تاکنون

درواقع می‌توان Save The World را نمونه مشابه Orcs Must Die معرفی کرد. در هر مرحله از بازی با موج‌های متنوعی از زامبی‌ها مواجه می‌شوید که می‌بایست با استفاده از قابلیت‌هایتان مانند کار گذاشتن تله یا ساخت و ساز و همچنین تیراندازی با اسلحه‌هایتان آنان را متوقف کنید.

در همین زمان بود که اپیک گیمز تصمیم گرفت پس از H1Z1 و پابجی از موج بازی‌های بتل رویال تبعیت کرده و نسخه‌ای از بازی خود را با حالت بتل رویال منتشر کند. وجود زیر ساخت‌های مناسب برای پیاده سازی بتل رویال در قالب فورتنایت و همچنین پتانسیل بالای مکانیزم‌های اصلی بازی مانند سیستم ساخت و ساز یا تله گذاری موجب شد فورتنایت: بتل رویال خیلی بهتر از آنچه انتظار می‌رفت از آب درآید.

اپیک گیمز با انتشار یک ویدیو پیوستن فورتنایت به سبک بتل رویال را اعلام کرد و کمی بعد نسخه‌ای از بازی به شکل Early Access در دسترس کاربران قرار گرفت. برخلاف H1Z1 و پابجی که از ابتدا ارائه یک تجربه واقع گرایانه از بتل رویال را به عنوان هدف اصلی خود قرار داده بودند، فورتنایت ارائه محتوایی ساده و قابل فهم برای تمام کاربران را درنظر گرفته بود که در رسیدن به هدف خود نیز موفق بود.

عوامل موفقیت فورتنایت را بهتر بشناسیم

انتشار فورتنایت همزمان با کوبیده شدن بازی‌های بزرگ سال ۲۰۱۷ مانند استاروارز بتلفرانت ۲ و CoD World War II بود. بازی‌هایی که بخاطر ارائه DLC در روز اول، پرداخت‌های درون برنامه‌ای غیر استاندارد و سیستم عجیب لوت باکس‌هایشان بشدت توسط کاربران مورد انتقاد قرار گرفتند و عملکرد موفقی نداشتند.

در این بحبوحه فورتنایت مانند یک شوالیه با اسب سفید وارد شد. تمام بازی‌های ۶۰ دلاری را با قیمت رایگان خود کنار زد و محتوایی اعتیاد آور و جذاب را به کاربران پیشنهاد داد که برای تجربه نیازی به یک کامپیوتر پیشرفته نداشت و به سادگی روی هر سیستمی اجرا می‌شد.

اولین قدم در راستای به موفقیت رسیدن فورتنایت همین بود. هدف گرفتن کاربران کژوال که به نسبت تعداد چندین برابر بیشتر از کاربران هاردکور هستند. البته این ادعا بدین معنی نیست که کاربران هاردکور به سمت فورتنایت نرفته‌اند، اما قطعا بسیاری از کاربران که حوصله فیزیک و مکانیزم‌های پیچیده پابجی را ندارند فورتنایت را انتخاب خواهند کرد.

حال که صحبت از پابجی شد، بیایید ابتدا جدی‌ترین رقیب فورتنایت را کمی بررسی کنیم تا متوجه تفاوت‌های میان آن دو شویم. یکی از مشکلات اساسی پابجی تکرار سناریویی است که بر اساس سبک بتل رویال روایت می‌شود. مهم نیست هربار با چه استراتژی یا با چند نفر وارد بازی شوید. هربار به سراغ سلاح‌های مختلف می‌روید، خود را تجهیز می‌کنید و برای بقا با دیگران می‌جنگید.

درواقع یکی از اصلی‌ترین مشکلات پابجی همین است، یکنواخت شدن آن پس از چند ساعت بازی کردن. اما فورتنایت متفاوت است. درگیری‌ها در فورتنایت داینامیک‌تر است و کاربران تاثیرگذاری بیشتری بر روند تقابل‌هایشان با دیگر بازیکنان دارند.

ممکن است حین بازی با چنین سازه های عجیب و غریبی رو به رو شوید

استفاده خلاقانه از سیستم ساخت و ساز و تله گذاری در بازی تفاوت‌ها را رقم می‌زند و به سادگی موجب می‌شود که شما یک نبرد را ببرید یا کشته شوید. برخلاف پابجی تقابل‌ها در فورتنایت بسیار پیچیده‌تر و طولانی‌تر است چرا که تنها منتهی به شلیک کردن به سمت یکدیگر نمی‌شود و معمولا برج‌هایی بلند از سازه‌های کاربران پس از هر نبرد روی زمین باقی می‌ماند.

در فورتنایت شما آزادی عمل بالاتری دارید و برحسب انواع و اقسام ابزارها و تجهیزاتی که دراختیارتان قرار گرفته است می‌توانید روند درگیری را تغییر دهید. برای مثال JumpPad وسیله مناسبی برای فرار از یک درگیری یا غافل‌گیر کردن دشمنانتان محسوب می‌شود.

استفاده صحیح از تله‌ها در حین نبرد و ساخت و ساز با یکی از دشمنان و جایگذاری صحیح آنان در همین حین می‌تواند به سادگی منجر به کشته شدن حریفانتان شود. نارنجک‌های متنوع درون بازی اثر گذاری متفاوتی دارند و معمولا کاربران بر اساس استراتژی‌های خود همیشه یکی از آنان را با خود حمل می‌کنند.

برخلاف پابجی که ناگهان از نا کجا مورد حمله قرار می‌گیرید و کشته می‌شوید، فورتنایت جهت دقیق تیراندازی را به شما نشان می‌دهد تا به سرعت خود را به یک نقطه امن برسانید یا ساخت و سازتان را شروع کنید.

نمایی از رنک بندی متنوع سلاح های بازی

همچنین مانند بازی‌های MMO شاهد سیستم رنک‌بندی سلاح‌ها بر اساس رنگ هستیم. قوی‌ترین سلاح‌های بازی با رنگ نارنجی و تگ Legendry (افسانه‌ای) شناخته می‌شوند و در این میان رنگ‌های مختلفی مانند بنفش برای Epic (فوق العاده) یا آبی برای Rare (نایاب) وجود دارد. براساس نوع رنگ و تگ اسلحه‌ها قدرت آنان متفاوت بوده و پیدا کردنشان سخت‌تر خواهد بود.

اپیک گیمز پیش از یکنواخت شدن محتوای بازی برای کاربران خیلی زود به داد فورتنایت رسید و با یک برنامه‌ریزی صحیح علاوه بر افزایش چشمگیر درآمد خود رضایت کاربران را نیز جلب کرد. اپیک گیمز سیستم فصل‌های بازی را به عنوان یک محتوای قابل خرید به بازی اضافه کرد که تغییرات زیادی را در فورتنایت ایجاد کرد.

این سیستم Battle Pass نام دارد. در ازای خرید بتل پس با استفاده از ارز واقعی یا ارز رایج در بازی وارد چالشی صد مرحله‌ای می‌شوید که هر مرحله به عنوان جایزه به شما یک آیتم کازمتیک یا تزئینی می‌دهد. تکمیل این چالش‌ها مدت زمانی بین ۷۵-۱۰۰ ساعت زمان می‌برد و درواقع رسیدن به آخرین مرحله در مدت زمان تعیین شده انگیزه‌ زیادی را به کاربران می‌دهد.

در حال حاضر ششمین فصل فورتنایت را تجربه می‌کنیم. علاوه بر اضافه شدن انواع و اقسام آیتم‌های جذاب، این سیستم بتل پس داستان مرموز و عجیبی را به فورتنایت اضافه می‌کند. با شروع هر فصل جدید تغییراتی در نقشه بازی ایجاد می‌شود و لوکیشن‌های بازی بروز رسانی شده یا کاملا تغییر می‌کنند.

همچنان از اسرار این تغییرات و داستانی که پیش روست پرده برداری نشده است. همین اسرار آمیز بودن داستان بتل پس موجب شده تا کاربران بشدت برای فصل جدید بازی و مشاهده تغییرات آن هیجان داشته باشند و در سطح اینترنت به بحث و تبادل نظر درخصوص فرضیه‌هایشان بپردازند.

فورتنایت چگونه درآمدزایی می‌کند؟

فروشگاه بازی و آیتم های متنوع قابل خرید در آن

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که فورتنایت یک بازی رایگان است، پس چگونه درآمدزایی می‌کند؟

فورتنایت را می‌توان پیشتاز در بکارگیری یکی از نوین‌ترین سیاست‌های درآمدزایی در عرصه بازی‌های ویدیویی دانست. استفاده از Microtransaction یا پرداخت‌های درون بازی به نحوی که تعادل بازی بهم نخورد و از طرفی کاربران با رضایت شخصی آن را انجام دهند عامل اصلی درآمدزایی فورتنایت است.

بیایید نگاهی به فروشگاه فورتنایت بیاندازیم. ارز مجازی بازی V-Box نام دارد که از آن برای خرید آیتم‌های مختلف استفاده می‌کنید. وی‌باکس را می‌توانید با انجام ماموریت‌ها یا چالش‌های روانه و ماهانه بازی یا بوسیله کسب اچیومنت‌های تعیین شده در Save The World کسب کنید (شما می‌توانید با استفاده از یک اکانت در هر دو بازی وارد شوید و آیتم‌ها و جوایز خود را در هر دو استفاده کنید).

اما بدست آوردن این مقدار از وی‌باکس به هیچ عنوان کفاف خرج و مخارج آیتم‌های بازی را نمی‌دهد، مخصوصا که با پیروزی در بازی و به عبارتی کسب Victory Royal برخلاف پابجی به شما جایزه نقدی داده نمی‌شود و بازی تنها به دادن یک گلاید (چتر نجات) مخصوص که نشان می‌دهد شما حداقل یک بار در بازی پیروز شده‌اید کفایت می‌کند.

گزینه دیگری که پیش روی شماست خرید وی‌باکس است. ۱۰۰۰ وی‌باکس با قیمت ۱۰ دلار قابل خرید است، اما با استفاده از ده دلار شما می‌توانید چند آیتم خریداری کنید؟

شما میتوانید هربار با اسکین مورد نظرتان بازی کنید

ابتدا به سراغ اسکین‌های بازی می‌رویم. یک اسکین با تگ لجندری و ظاهری فوق العاده جذاب ۲۰۰۰ وی‌باکس (معادل ۲۰ دلار)، یک اسکین با تگ اپیک ۱۵۰۰وی‌باکس و درنهایت یک اسکین معمولی ۱۲۰۰ وی‌باکس قیمت دارند.

از دیگر آیتم‌های موجود می‌توان به گلایدرها با قیمت ۵۰۰ وی‌باکس، اموت‌ها یا حرکات نمایشی با قیمت ۵۰۰ وی‌باکس و درنهایت ظاهرهای متفاوت برای کلنگ مشهور بازی با قیمت ۸۰۰ وی‌باکس اشاره کرد. درواقع یک تغییر سرتاسری برای شخصیت شما بین ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ وی‌باکس (معادل ۳۰ تا ۳۸ دلار) آب می‌خورد.

هزینه سنگینی است، مگر نه؟ شاید برایتان جالب باشد که روزانه هزاران نفر از کاربران به سادگی چنین هزینه‌هایی را در بازی می‌پردازند تا تنها ظاهری جذاب‌تر داشته باشند. نکته دیگر این است که خرید آیتم‌های تزئینی به هیچ عنوان در روند بازی تاثیر گذار نخواهد بود و تنها ظاهر شما را تغییر می‌دهد.

بالاتر به سیستم بتل پس بازی اشاره کردیم. هر بار خرید بتل پس بازی هزینه‌ای معادل ۹۵۰ وی‌باکس یا پرداخت مستقیم ۹٫۵ دلار هزینه دارد. شما می‌توانید با صرف ۷۵ الی ۱۰۰ ساعت بازی کردن تمام صد مرحله بازی را گذرانده و آیتم‌های آنان را دریافت کنید. اما راه حل دیگر پرداخت ۱۵۰ وی‌باکس برای باز کردن هر مرحله و دریافت آیتم مخصوص آن است.

چه چیزی باعث می‌شود کاربران هر ده هفته در بازی‌ای که بصورت رایگان دریافت کرده‌اند ده دلار برای خرید بتل پس هزینه کنند؟ ارزش بالای جوایز دریافتی و هزینه بیشتر خرید آنان بصورت تکی بزرگ‌ترین دلیل برای رضایت کاربران از سیستم بتل پس فورتنایت است.

نمایی از جوایز سیستم بتل پس و با ارزش ترین جایزه آن، یعنی اسکین لجندری لول ۱۰۰

ارزش تمام آیتم‌های موجود در بتل پس ۲۵۰۰۰ وی‌باکس است و به محض خرید بتل پس آیتم‌هایی به ارزش ۳۵۰۰ وی‌باکس به شما داده می‌شود. درواقع اپیک گیمز با استراتژی هوشمندانه خود کاری کرده است که کاربران در ازای پرداخت هزینه واقعی، آیتم‌هایی مجازی با ارزشی بسیار بیشتر کسب کنند و بر همین اساس این کار را با رضایت کامل انجام دهند.

اطلاعات دقیق و موثقی در دسترس نیست، اما برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که سود اپیک گیمز طی یک سال و نیم اخیر از مرز ۳٫۵ میلیارد دلار  گذشته است و تنها نسخه موبایل فورتنایت روزانه بیش از یک میلیون دلار برای این استودیو درآمد کسب می‌کند.

آمار و ارقام خیره کننده و غیر قابل باوری است! اما حقیقت است. نتیجه ۶ سال زحمت اپیک گیمز و تغییر جهت در زمان مناسب، فرصت طلبی و پیاده سازی استراتژی‌های هوشمندانه، جلوگیری از ایجاد هرگونه حواشی و فاصله گرفتن از اشتباهات دیگر بازی‌ها از جمله عوامل موفقیت فورتنایت هستند که سرانجام این کمپانی را به چنین سود باورنکردنی رسانده است.

عواملی که موجب می‌شوند اپیک گیمز را تحسین کرده و از آن به عنوان سرمشقی برای دیگر بازی‌سازان یاد کنیم.

نظر شما درخصوص موفقیت‌های فورتنایت چیست؟ آیا فورتنایت می‌تواند مسیر موفق خود را ادامه دهد یا به زودی شاهد تمام شدن نسل بازی‌های بتل رویال خواهیم بود؟

The post فورتنایت یا چگونه یک شبه میلیاردر شویم؟ appeared first on دیجیاتو.

با خودروی جدید فورتنایت تمام دیوارها را خراب کنید

بعد از یک سبد خرید و ماشین گلف، طی فصل ششم بازی فورتنایت یک خودروی تازه با نام Quadcrasher به بازی اضافه خواهد شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در مورد این خودرو، Quadcrasher به شما اجازه خواهد داد تا دیوارها را از بین ببرید و همچنین می‌توانید از آن‌ برای جابجا شدن ‌سریع‌تر در نقاط مختلف نقشه نیز استفاده کنید.

این خودروی تازه قابلیت‌های بیشتری نسبت به دو وسیله نقلیه دیگری که پیش از این در فورتنایت وجود داشتند دارد و به نظر می‌رسد که اپیک گیمز قصد دارد تا به مرور، وسایل نقلیه، به خصوص آن‌هایی که سرعت بیشتری را دارند را به بازی اضافه کند.

در حال حاضر همین خودروی جدید نیز تاثیر به‌سزایی روی گیم‌پلی بازی خواهد گذاشت و از این به بعد شما برای از بین بردن رقیبانی که در حال ساخت و ساز هستند، مجبور به دنبال کردن آن‌ها نخواهید بود و می‌توانید دیوارهای سازه‌ آن‌ها را از بین ببرید. انتظار می‌رود که Quadcrasher در پچ جدید فورتنایت که چهارشنبه آینده منتشر خواهد شد به بازی اضافه شود.

Quadcrasher

پیش از این هم به مناسبت آغاز فصل ششم فورتنایت، تغییرات جالبی در این بازی اعمال شده بود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها به اضافه شدن قابلیت نامرئی شدن با مصرف کردن آیتمی خاص برمی‌گشت.

البته لازم به ذکر است که هنگام استفاده از این آیتم که با نام Shadow Stone شناخته می‌شود، قادر به شلیک کردن نخواهید بود. سایر تغییرات این فصل فورتنایت را هم می‌توانید در این پست مطالعه کنید.

فورتنایت را می‌توان پر سر و صداترین بازی سال جاری دانست. سرانجام روز گذشته سازندگان بازی در اپیک گیمز اعلام کردند که کاربران اندروید نیز برای تجربه بتای فورتنایت از این به بعد نیازی به دعوت‌نامه نخواهند داشت و با این توصیف این بازی در حال حاضر برای تمام پلتفرم‌های شناخته شده منتشر شده است.

The post با خودروی جدید فورتنایت تمام دیوارها را خراب کنید appeared first on دیجیاتو.

بتای فورتنایت اندروید را رایگان دریافت و بازی کنید

سرانجام اپیک گیمز به عنوان سازنده بازی فورتنایت اعلام کرد که برای تجربه این عنوان روی سیستم عامل اندروید دیگری نیازی به دعوت نامه نخواهند داشت.

البته همان‌طور که پیش از این گفته‌ بودیم، اپیک گیمز برای آن که سهم ۳۰ درصدی گوگل از بازی‌هایی که روی پلی‌استور منتشر می‌شوند را نپردازد، فورتنایت را روی این استور منتشر نکرده و برای دریافت نسخه اندروید فورتنایت باید این لینک مراجعه کنید.

بتای فورتنایت برای سیستم‌عامل اندروید به مدت چند روز در انحصاری موبایل‌های سری گلکسی سامسونگ قرار داشت و بعد از آن نیز بقیه کاربران می‌توانستند تا با دریافت دعوت‌نامه به تجربه این عنوان بپردازند. قبل از انتشار بتای فورتنایت برای اندروید بسیاری از هکرها سعی در سواستفاده از کاربران ناآگاه با استفاده از نسخه‌های جعلی ایم بازی داشتند.

این بازی در حال حاضر برای تمام پلتفرم‌های محبوب شامل پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی، نینتندو سوییچ و سیستم عامل ای‌او‌اس عرضه شده و قرار است طی ماه‌های آتی هم نسخه اندروید آن منتشر شود.

فورتنایت

فورتنایت را می‌توان بزرگ‌ترین پدیده مربوط به بازی‌های ویدیویی امسال دانست، این عنوان چندی پیش رقم ۱۴۰ میلیون دانلود را رد کرد و پیش از این هم به بزرگ‌ترین بازی رایگان تاریخ کنسول‌ها تبدیل شده بود. فورتنایت روی موبایل نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است. اپیک گیمز در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که درآمد این بازی روی سیستم‌عامل iOS از ۲۰۰ میلیون دلار نیز عبور کرده است.

وضعیت خوب فورتنایت از نظر درآمد زایی باعث شده که اپیک گیمز تصمیم بگیرد که بخشی از درآمد خود را با کاربرانش شریک شود. برای اطلاع از نحوه درآمدزایی از فورتنایت می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که فورتنایت بتل رویال به طور کامل رایگان بوده و پرادخت‌های درون برنامه‌ای آن هم تنها شامل موارد ظاهری می‌شوند.

The post بتای فورتنایت اندروید را رایگان دریافت و بازی کنید appeared first on دیجیاتو.

شکایت اپیک از متقلب ۱۴ ساله فورتنایت؛ درگیری ها همچنان ادامه دارند

آنچه از شواهد و قرائن پیداست گویا اپیک گیمز، سازنده بازی محبوب Fortnite به دنبال شکایت از یک گیمر ۱۴ ساله متقلب است. بر اساس شکایت ثبت شده توسط اپیک گیمز، این پسر ۱۴ ساله متهم به استفاده از چیت های نرم افزاری مختلفی در بازی فورتنایت بوده.

البته پیگیری اپیک مربوط به حالا نیست و این متقلب جوان، یکی از چند متقلبی است که در ماه اکتبر توسط این شرکت شناسایی شدند و به جرم «برهم زدن شرایط حاکم بر بازی» مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

البته مادر این متهم ۱۴ ساله هم در این مدت بیکار ننشسته و با اعطای نامه‌ای به دادگاه، شرایطی را تفسیر کرده که می تواند باعث رد ادعای اپیک گیمز شود. به گفته او، شرایط و مقررات بازی به طوری است که افراد زیر سن قانونی می بایست برای اجرای فورتنایت حتما رضایت والدین را داشته باشند.

فورتنایت

مادر متهم نیز از این فرصت استفاده کرده و در نامه خود گفته که پسرش هیچگاه رضایت او را برای اجرای بازی جلب نکرده و او به صورت خودسرانه به تجربه آنلاین فورتنایت پرداخته. علاوه بر این، در نامه مادر متهم آمده که اپیک گیمز به خاطر منافع خود به هیچ وجه قادر به ثابت کردن اجرای چیت های نرم افزاری در بازی رایگانی مانند فورتنایت نیست.

او در نامه خود گفته: «به عقیده من سازندگان توانایی مقابله با چیت های نرم افزاری را ندارند و از آنجایی که آن ها قادر به اصلاح بازی خود هم نیستند، سعی دارند با سواستفاده از یک پسر بچه ۱۴ ساله و قربانی کردن او، درس عبرتی برای دیگران بسازند.

البته اپیک هم ادعاهای این مادر را بی اساس می داند و همچنان در حال پیگیری شکایت خود است. با این حال هنوز هیچ رای خاصی برای این شکایات صادر نشده و دادگاه فدرال کارولینای شمالی در حال بررسی شواهد و مستندات است.

The post شکایت اپیک از متقلب ۱۴ ساله فورتنایت؛ درگیری ها همچنان ادامه دارند appeared first on دیجیاتو.