هزینه ارسال پیامک‌ تمامی اپراتورها ۱۰ ریال ارزان‌تر شد

اسفندماه ۹۳ بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اپراتورهای مخابراتی را موظف کردند تا علاوه بر هزینه پیامک مبلغ ۱۰ ریال عوارض از مشترکین بگیرند و آن را به خزانه‌داری دولت واریز کنند، اما حالا «مجید حقی»، معاون رگولاتوری اعلام کرده که اخذ این مبلغ دیگر پشتوانه قانونی ندارد و باید هزینه‌های دریافت شده به مردم بازگردانده شود.

به گفته رگولاتوری، این سازمان نامه‌ای به مورخ ۲۷ فروردین ماه سال جاری برای تمامی اپراتورها فرستاده که به موجب آن، قانون گرفتن ۱۰ ریال هزینه مازاد در ارسال پیامک‌ها لغو شده است. بر همین اساس در وهله اول اپراتور «شاتل‌موبایل» اعلام کرد که مبالغ این هزینه را به حساب مشترکین باز‌میگردانند و از فردا دیگر این هزینه در هنگام ارسال پیامک محاسبه نخواهد شد.

«آرش کریم‌بیگی»، مدیرعامل شاتل موبایل در گفتگوی خود با دیجیاتو ضمن تایید موضوع ارزان‌تر شدن پیامک‌ها اعلام کرد:

«هزینه ۱۰ ریال تمامی پیامک‌هایی که مشترکین از اولین روز سال ۹۷ تا پایان وقت امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه، ارسال کرده‌اند به شارژ آنها در طول یکی دو روز آینده بازخواهد گشت.»

کریم‌بیگی همچنین وجود پیام‌رسان‌ها را یکی از مواردی می‌داند که باعث شده استفاده از پیامک در تمامی اپراتورها نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کند. نظریه کریم‌بیگی با توجه به اعلام نشدن تعداد پیامک‌ اپراتورها در اعیاد (به ویژه نوروز) در یکی دو سال اخیر و کاهش تب و تاب رقابت تعداد ارسال پیامک اپراتورها در این روزها، به نظر درست می‌رسد.

روابط عمومی ایرانسل همچنین در گفتگوی خود با دیجیاتو موضوع کاهش قیمت پیامک‌ها را تایید می‌کند و اعلام می‌کند که هزینه پیامک‌های این اپراتور زین پس نسبت به رقم قبلی ۱۰ ریال کم‌تر خواهد شد.

با اینکه هنوز سایر اپراتورها به طور رسمی در این باره موضع خود را اعلام نکرده‌اند ولی به‌نظر می‌رسد که این قانون همگانی بوده و التزام به عمل آن وجود دارد. سال گذشته در زمان وزارت «محمود واعظی» نیز ابهاماتی در این مورد پیش آمده بود که به دلایلی رفع نشد ولی امسال این توافق در رگولاتوری به وجود آمده است.

قانونی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۳ تصویب کرده بودند شامل یک بند الحاقی درآمدی به تبصره ۱۹ لایحه بودجه آن سال بود که در لایحه امسال لغو شده است. مبلغ فوق هیچ درآمدی را به اپراتورها و یا رگولاتوری اضافه نمی‌کرد و صرفا به عنوان عوارض استفاده از پیامک و درآمدزایی دولت محسوب می‌شد.

عوارض ده ریالی پیامک

هزینه پیامک‌ها برای هر اپراتور تا پیش از اعلام این خبر بدین شرح اعلام شده بود که در نهایت ۱۰ ریال از مبالغ زیر کم خواهد شد:

همراه اول (دائمی):

پیامک فارسی: ۸۹ ریال

پیامک انگلیسی: ۲۲۲ ریال

همراه اول (اعتباری)

پیامک فارسی:  ۱۱۶ ریال

پیامک انگلیسی: ۲۷۴ ریال

ایرانسل (دائمی)

پیامک فارسی: ۸۹ ریال

پیامک انگلیسی: ۱۶۰ ریال

ایرانسل (اعتباری)

پیامک فارسی: ۱۰۵ریال

پیامک انگلیسی: ۱۹۹ ریال

رایتل (دائمی)

پیامک فارسی: ۸۸ریال

پیامک انگلیسی: ۱۵۹رایل

رایتل (اعتباری)

پیامک فارسی: ۸۹ ریال

پیامک انگلیسی: ۲۲۰ ریال

The post هزینه ارسال پیامک‌ تمامی اپراتورها ۱۰ ریال ارزان‌تر شد appeared first on دیجیاتو.

حریم خصوصی مشترکین اپراتورهای موبایل زیر ذره‌بین رگولاتوری

«توسعه و امنیت دوبال یک اپراتور هستند و دولت با هدف حفظ و صیانت اطلاعات مردم، سازوکار، ابزار، فرایند پشتیبانی و استانداردی که اپراتورها را در همین زمینه بررسی خواهد کرد. چراکه امانات مردم در نزد اپراتورهاست که باعث رشد، سودآوری و کسب و کار اپراتورها می‌شود» این مهمترین بخش از صحبت های «مجید حقی» معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اجرای برنامه رگولاتوری و بررسی عملکرد اپراتورها در حفظ اطلاعات مشترکین آنها بود که امروز منتشر شد.

اپراتورها و کسانی که از سازمان رگولاتوری مجوز کسب کردند و در فضای کسب و کار کشور فعالیت دارند به اطلاعات کاربران یا مشتریان خود دسترسی دارند؛ حفظ این اطلاعات از وظایف اصلی آنهاست. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان سازمان ناظر بر عملکرد اپراتورها در حفظ و صیانت از اطلاعات مردمی، نامه ای در همین رابطه به همه اپراتورهای ثابت و همراه کشور ارسال کرد تا اپراتورها سازوکار، فرایند، ابزار، تجهیزات و استانداردی که در زمینه حفظ و صیانت اطلاعات مردم دارند را اعلام کنند.

پیش از این اپراتورها کم و بیش اسنادی به همین سازمان فرستاده بودند اما این اسناد در تراز مورد نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و متناسب با آنچه ادعا می شد، نبود. بنابراین مقرر شد مسئولین مربوطه به همراه تیمی از حوزه های مختلف فنی و غیرفنی از نزدیک هر بیت و بایت آنرا بررسی کند تا مشخص شود که آیا اقدامات آنها تابع استاندارد است یا بر اساس نقطه نظرات سازمانی آنهاست. از همه مهمتر چه برنامه‌‌ای برای ارتقاء سالانه آن دارند.

حقی ضمن اشاره به این نکته به بررسی دغدغه، سازوکار، فرایند، نفر، آموزش و حتی ریشه تعاملات اپراتورها با نمایندگان فروش و پیمانکاران اشاره کرد و ادامه داد:

«نمایندگان فروش اولین نقطه ایست که اطلاعات را می گیرد و اولین جاییست که می تواند در خصوص اطلاعات سهل انگاری شود. همچنین در برنامه رگلاتوری تجهیزات نگهداری اطلاعات، چگونگی نگهداری و امحا آنها بررسی خواهد شد. چراکه هر تجهیزی که اطلاعات را نگهداری می کند شامل یک سازمان ذخیره سازی است که به سختی اطلاعات را از دست می دهد بنابراین باید مشخص شود که در نگهداری، تعمیرات و امحای آن چه سازوکاری اتفاق می افتد.»

دستبرد به اطلاعات همیشه یک روش ندارد و در زمان های مختلف روش های جدیدی پیدا می کند. به همین دلیل ضروری است که در توسعه برنامه ها که حجم اطلاعات بیشتر و خدمات جدید ارایه می شود، اپراتورها برای صیانت و امنیت اطلاعات کاربران، برنامه توسعه‌ در نظر گیرند. البته ارتقاء زیرساخت‌ها و اجرای چنین برنامه هایی  نیاز به هزینه دارد و ممکن است اپراتوری نتواند بیشتر از حدی مشخص برای این موضوع هزینه کند. به گفته حقی در پروانه‌ای که به اپراتورها داده شده ، برای هر کدام از بحث ها بودجه ای در نظر گرفته شده و اگر با چنین مشکلی مواجه شوند با دارنده پروانه حتما برخورد می شود.

پیش از این وزیر ارتباطات در اظهار نظر نسبتا تندی پیرامون صیانت از اطلاعات مشترکین توسط اپراتورها گفته بود: «اپراتور بیجا می‌کند اطلاعات مشتریان را در اختیار دیگران بگذارد.» که پس از این هشدار خبر از از تهیه پیش‌نویس طرح حفظ داده‌های شخصی توسط رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس داده شد. حال با تاکید مجید حقی، به نظر می‌رسد دولت توجه بیشتری بر حفظ اطلاعات شخصی مردم در  و اپراتورها نشان داده که اپراتورها را موظف می‌کند بیش از پیش در این مورد حساسیت به خرج دهند.

The post حریم خصوصی مشترکین اپراتورهای موبایل زیر ذره‌بین رگولاتوری appeared first on دیجیاتو.