پراید سال جدید را با چه قیمتی آغاز کرد؟

در حالی که نرخ های اعلامی نمایشگاه ها برای فروش پراید تغییراتی اندک را نسبت به آخرین روز کاری سال قبل نشان می دهد، اولین آگهی های منتشر شده برای فروش پراید حکایت از بالاتر بودن قیمت پیشنهادی فروشندگان دارد.

برای نمونه پراید ۱۳۱ SE به قیمت ۴۱ میلیون تومان تا ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آگهی شده است. پراید ۱۳۱ سفید در آخرین روزهای اسفند ۴۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و با تنوع رنگ ۴۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان فروخته شده است .

پراید ارزان ترین خودروی ایرانی است که رشد قیمتی شدید را در سال گذشته تجربه کرد و از محدوده ۲۰ میلیون تومان به محدوده ۵۰ میلیون تومان قدم گذاشت .

هر چند اگهی های جدید افزایش قیمتی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد اما برخی از فعالان این بازار می گویند رکود شدیدی بر بازار حاکم است و کمتر کسی فعلا دست به خرید خودرو می زند .

برخی پیش بینی می کنند قیمت ها در صورت تداوم فروش فوری خودرو تعدیل شود اما با این حال حجم پیش فروش خودرو توسط خودروسازان بالاست و پاسخ در زمان مناسب یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این حوزه محسوب می شود.

بررسی‌ها نشان می دهد قیمت برخی مدل های پراید در قیاس با هفته گذشته افزایش و قیمت برخی کاهش داشته است اما نوسان قیمت بیش از یک میلیون تومان نیست .

فعالان بازار قیمت سایپا ۱۱۱ را ۴۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، سایپا ۱۱۱ با تنوع رنگ را ۴۵ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و سایپا ۱۵۱ را ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام می کنند .

قیمت سایپا ۱۳۲ نیز ۴۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان اعلام شده اما قیمت خرید و فروش در این بازار توافقی است .

اگهی های درج شده برای فروش خودرو از این قیمت ها تبعیت نمی کند و نرخ ها فاصله ای حداقلی با رقم های اعلام شده از سوی فعالان بازار دارند./خبرآنلاین

نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد

پس از فراز و نشیب های بسیار در بازار خودرو سال ۹۷، حالا در شرایطی به بازار شب عید نزدیک می شویم که قیمت ها بار دیگر روندی افزایش به خود گرفته اند و برخلاف وعده و وعید کارشناسان دعوتی به تلویزیون و مشاوران خودروسازی، کوچکترین اثری نیز از کاهش قیمت در بازار دیده نمی شود.
خودروسازان که قصد داشتند تا با اعلام قیمت های در حاشیه بازار (۵ درصد کمتر از نرخ های حاشیه بازار) و عرضه گسترده محصولات ثبت نامی، روند افزایش قیمت در بازار آزاد را متوقف کنند، ناگهان تغییر رویه دادند و تصمیم گرفتند تا مطابق نظر وزارت صنعت، خودروهای ثبت نامی تا پایان دی ماه را مطابق با قیمت های قبلی عرضه کنند.

این تغییر رویکرد باعث شد تا فرمول پیشنهادی برخی از کارشناسان برای تعدیل قیمت ها (در پی عرضه گسترده خودرو به بازار) به کلی از روند اجرا خارج شود و از سوی دیگر مشخص شد که در کوتاه مدت از تحویل خودروهای ثبت نامی خبری نیست و برعکس احتمالا تحویل برخی از خودروها به روزهای پایانی سال و ایام بعد از عید سال ۹۸ موکول خواهد شد.
با این اوصاف مشخص است که امیدی به کاهش قیمت ها در بازار شب عید وجود ندارد و فروشندگان آگاه به این مسئله نیز با توجه به داغ تر شدن بازار در این بازه زمانی و عدم عرضه خودرو از سوی کارخانجات، نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اند. در چنین شرایطی به نظر می رسد که قیمت ها بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است و مصرف کنندگان نیز در نهایت ناچار خواهند بود تا با پذیرش قیمت های تازه نسبت به خرید خودرو اقدام نمایند.

بازار خودرو

افزایش هزینه های تولید؛ مانع اصلی عدم کاهش قیمت

افزایش شدید نرخ ارز و تورم عمومی کشور، واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، قطعه سازان بخش خصوصی معتقدند که افزایش حدود ۲۲۰ درصدی قیمت قطعات ساخت داخل، در مقایسه با قیمت های سال ۹۶، امری اجتناب ناپذیر است و چنین افزایش مسلما به معنی افزایش بیش از ۲٫۲ برابری خودروهای تولیدی کشور است. در واقع اگر قرار باشد تا فارغ از قیمت قطعات، افزایش عمومی هزینه های تولید، هزینه های سربار تولید و افزایش احتمالی نرخ دستمزد کارکنان نیز به معادله فوق افزوده شود. حتی افزایش ۲٫۵ الی ۳ برابر قیمت خودروها (نسبت به نرخ های ۹۶) دور از ذهن نخواهد بود. با این اوصاف مشخص است که در بلند مدت نیز امیدی به کاهش قیمت ها در بازار خودرو وجود ندارد، مگر آنکه براساس تغییر شرایط کلان اقتصادی، نرخ ارز بار دیگر کاهش یابد و قیمت ها در سطح فعلی حفظ شده یا به تدریج تعدیل شود.

پیش بینی شرایط بازار خودرو در بهار ۹۸

متاسفانه تغییر مداوم قوانین و شرایط، ویژگی بارز چند ماه اخیر در صنعت و اقتصاد کشور بوده است. اما اگر فرض کنیم که شرایط اقتصادی تغییر چندانی نداشته باشد و اتفاق تازه ای رخ ندهد، با خوش بینی تحویل خودروهای ثبت نام در سال ۹۸، ورود خودروهای صفر کیلومتر به بازار ناگهان سرعت گرفته و احتمالا رکود تورمی در بازار تشدید می شود. در واقع مشتریانی که قریب به یک سال در انتظار تحویل خودرو خود بوده اند، احتمالا تمایل چندانی به فروش خودروهای خود با قیمت های کمتر از نرخ های فعلی بازار نخواهند داشت و در نهایت شاهد ورود موج تازه ای از خودروهای مدل ۹۸ خواهیم بود که ممکن است بتوانند سقف های فعلی قیمت را نیز شکسته و برای مدتی در بازار رکورد شکنی کنند.

در چنین شرایطی احتمال دارد که معاملات در بازار با محوریت خودروهای دست دوم انجام شود و رکورد بازار خودرو های صفر کیلومتر به قوت خود باقی بماند. بنابراین آنچه واضح است اینکه نه در کوتاه مدت و نه در بلند مدت، امیدی به کاهش قیمت خودرو در بازار کشور وجود ندارد و شرایط بازار در میان مدت (شرایط اردیبهشت و خرداد سال ۹۸) نیز ارتباط تنگاتنگی با میزان و تیراژ عرضه خودرو به بازار دارد که خود در گرو رفع مشکلات نقدینگی خودروسازان و پرداخت بدهی قطعه سازان است و این در حالیست که میزان مطالبات قطعه سازان طی چند ماه گذشته از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به نظر نمی رسد که پرداخت حدود ۴ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به صنعت قطعه سازی نیز بتواند در کوتاه مدت مشکلات این صنعت را حل و فصل کند.

The post نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد appeared first on دیجیاتو.

کاهش قیمت خودرو با توجه به کمبود عرضه محال است

بازار خودروی ایران در وضعیتی این روزها با صعود شدید قیمت رو به رو شده که به نظر می‌رسد ریشه اصلی این ماجرا، کاهش عرضه خودرو از طرف خودروسازان است.
با ایجاد موج افزایش قیمت کارخانه ای خودروها انتظار می‌رفت حجم تولید تا حدی افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار تعدیل شود. این در حالی است که اطلاعات موجود از خرید و فروش‌های روز گذشته بازار نشان از افزایش یک تا شش میلیون ‌تومانی قیمت خودرو دارد.
بر این اساس رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در رابطه با قیمت فعلی خودرو در بازار گفت: «وقتی خودروسازان قیمت بالا اعلام می‌کنند و خودرویی تحویل نمی‌دهند، وضع اینگونه می‌شود.»
عرضه قطره چکانی خودرو به بازار البته علت اصلی اش کاهش تولید ناشی از کمبود قطعات است، با این حال، همان شمار خودرویی هم که به تولید می‌رسد، طبق روالی منطقی راهی بازار نمی‌شود.
سعید موتمنی با اشاره به این که قیمت خودروهای داخلی در چند ماه گذشته تقریبا ثبات یافته بود و کمتر دچار تلاطم می‌شد، تاکید کرد: «اما زمانی که طی ۱۰روز چندین قیمت اعلام شده و با جو روانی جامعه بازی می‌شود، معلوم است که این وضع در بازار تاثیر منفی می‌گذارد.»

قیمت خودرو

به گفته وی، وقتی خودروسازان قیمت خودروهای خود را که پیش‌فروش کرده بودند، کاهش داده و با قیمت قبل عرضه کردند، دیگر چه دلیلی برای افزایش قیمت خودرو در بازار وجود دارد؟ کاهش قیمت خودرو نه روی کاغذ بلکه با عرضه آن به بازار انجام می‌شود. در واقع اگر خودرویی به بازار عرضه نشود، قیمت‌ها نیز کاهش نمی‌یابد.
مشکل خودروسازان البته تنها قطع ارتباط با تامین کنندگان خارجی نیست، چه آنکه اگر گروهی هم حاضر به همکاری شود، آنگاه طرفین تازه باید فکری به حال نقل و انتقال پول کنند. در کل، مختل شدن روند تامین قطعه از خارج، ضربه بزرگی به تولید خودروسازان زده و پیش بینی می‌شود چیزی نزدیک به نیم میلیون دستگاه از تیراژ خودروهای داخلی در طول سال جاری و در مقایسه با سال گذشته، کاسته شود ولی دیگر موضوعی که در طول چند وقت گذشته گریبان خودروسازان و قطعه سازان را گرفته، کندی ترخیص اجناس آنها از گمرک است.
شکل تاثیرگذاری افزایش قیمت خودرو بر صنعت و بازار این حوزه موضوعی است که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره آن توضیح داد: «با توجه ‌به نرخ دلار، قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید، افزایش قیمت خودرو مساله‌ای اجتناب ‌ناپذیر بود. با این حال فرمولی که برای این افزایش قیمت انتخاب می‌شود، موضوع بسیار مهمی است.»حمید گرمایی با تاکید بر این که شاید فرمول تعیین قیمت خودرو براساس پنج درصد کمتر از حاشیه بازار چندان مناسب نباشد، اظهار کرد:‌ «اگرچه می‌توان امیدوار بود قیمت خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری بوده‌اند، بر اساس این فرمول افزایش پیدا نکند. تغییر شرایط صنعت و بازار خودرو باعث شده است سقف قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تا ۶۰ میلیون تومان افزایش یابد. در عین حال میزان افزایش قیمت این گروه از خودروها، موضوعی است که در شورایی متشکل از نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان خودروسازان، چند نفر از شورای رقابت و نمایندگانی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و مشخص شده است. به همین دلیل حتما کارشناسی و ارزیابی‌های لازم در مورد آن انجام شده است.»
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران همچنین با اشاره به این که خودروسازان طی هفته‌های اخیر سه بار قیمت‌های جدید اعلام کردند، اظهار کرد: «در آخرین مرحله نیز قیمت‌های فروش فوری را پنج درصد زیر قیمت بازار اعلام کردند اما این قیمت در حالی اعلام شد که باید پس از آن خودرو به بازار عرضه می‌شد. وقتی این اتفاق نیفتاد، با افزایش قیمت خودرو در بازار مواجه شدیم.»
وی در پایان توضیح داد: «زمانی که خودروساز قیمت محصولی را در فروش فوری ۳۶ میلیون تومان اعلام کرده ولی خودرویی را به بازار عرضه نمی‌کند، مالکان این خودروها، وقتی می‌بینند کارخانه قیمت را بالا برده و خودرویی نیز به بازار عرضه نشده، قیمت را بالا تر می‌برند.»

قطعه سازها البته سال هاست از عدم تسویه حساب خودروسازها گلایه دارند، با این حال در مقطع فعلی، ارقام بدهی خیلی سنگین شده و دست و پای واحدهای قطعه‌سازی را برای تامین قطعات بسته است.
گرمایی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها در حالی اعمال شده که گزارش این افزایش قیمت هنوز به مجلس نرسیده است، اظهار کرد: «کاهش تولید خودرو به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و به دلیل کمبود قطعات، تحویل خودروها متاسفانه با تاخیر انجام میشود.»
وی در ادامه با اعلام اینکه از منابع مختلف به مجلس اعلام شده است که افزایش قیمت خودرو هنوز تاثیر قابل ‌توجه و مثبتی بر صنعت خودرو نداشته است، بیان کرد:«ضمن اینکه قطعه سازان نیز اعلام کرده‌اند طی این مدت، چیزی از مطالبات معوقه آنها که دلیل پرداخت نشدنش از سوی خودروساز، واقعی ‎نبودن قیمت‌ها عنوان می‌شد، وصول نشده است.»
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در این شرایط نباید فراموش کرد که تاثیر تغییر قیمت‌ها بی‌شک به این زودی و در بازه زمانی کوتاه مشخص نمی‌شود، گفت: «اگرچه می‌توان مطمئن بود تغییر و افزایش قیمت خودرو و در مواردی واقعی ‎شدن قیمت خودروها می‌تواند تاثیر مثبت بر این صنعت داشته باشد، اما با توجه ‌به اینکه خودروسازان مدت طولانی در شرایط زیان ده فعالیت داشته‌اند، تاثیرگذاری افزایش قیمت‌ها بر وضعیت این صنعت، نیاز به زمان بیشتری دارد.»

The post کاهش قیمت خودرو با توجه به کمبود عرضه محال است appeared first on دیجیاتو.

قیمت خودرو در بازار سه نرخی شد؛ تکرار ماجرای ارزهای چند نرخی در انتظار بازار خودرو

در روزهای گذشته، قیمت جدید کارخانه ای خودروهای داخلی اعلام شد. در این شرایط مسئولان و شرکت های خودروساز معتقدند افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، تعادل بازار و کاهش قیمت محصولات را به دنبال دارد اما به اعتقاد کارشناسان، افزایش تولید و عرضه، شرط لازم کاهش و ثبات قیمتها در بازار است.
سه نرخی شدن قیمت خودرو با اجرایی شدن پیش فروش جدید ایران خودرو نشان می‌دهد که ماجرا در عمل بسیار پیچیده تر از وعده و وعید خودروسازان است.
برای مثال ایران خودرو طی بخشنامه ۴۰۸۹ اعلام نموده است که فروش قطعی با تحویل فوری برخی از محصولات خود را آغاز می‌کند. در این بخشنامه قیمت پژو پارس اتوماتیک ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

این در حالیست که مدیران ایران خودرو و مسئولان وزارت صمت در اواسط آذر ماه امسال با اعلام تعیین قیمت در حاشیه بازار و با هدف کاهش قیمت بازار آزاد، «برنامه افزایش قیمت خودروهای داخلی» را رسماً آغاز نمودند. از جمله این خودروها «پژو پارس اتوماتیک» بود که در پیش فروش مورخ ۲۶ آذر ماه با قیمت ۷۹ میلیون تومان عرضه شد و مدیران ایران خودرو و وزیر صمت اعلام نمودند:

برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی که پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.

 

اما اکنون شرکت ایران خودرو دست به پیش فروش خودروی «پژو پارس اتوماتیک» از روز دوشنبه ۲۴ دی ماه  با قیمت ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار  تومان  زده است. طبیعتا این قیمت در شرایطی اعلام می شود که نسبت به قیمت آخرین پیش فروش ایران خودرو (۲۶ آذر ماه) نه تنها شاهد ۵ درصد کاهش نیستیم،  بلکه ۷ درصد افزایش هم اعلام شده که در نوع خود جالب توجه به نظر می رسد.
این درحالیست که با توجه به پیش فروش تنها ۲۰۰ دستگاه خودرو با چنین قیمتی، طبیعتا نمی توان انتظار به وجود آمدن تعادل را در بازار داشت و به نظر می رسد که درست در خلاف این مسیر، واسطه گران بار دیگر وارد عمل شده و قیمت خودرو مذکور را به بیش از ۹۰ میلیون تومان افزایش خواهند داد.

سه نرخی شدن قیمت خودرو در بازار

بنابراین علی رغم وعده مسئولان مبنی بر تنظیم قیمت بازار خودرو، هم اکنون با مراجعه به «سایت فروش ایران خودرو» یا سایپا می توان مشاهده نمود قیمت خودرو «سه نرخی» شده است.
-قیمت تحویل دی ماه
-قیمت حاشیه بازار
-قیمت بازار آزاد
مسلما چنین اختلاف قیمتی به رانت جویی و واسطه گری منجر خواهد شد و تمام این موارد در حالی مطرح می شود که با استفاده از ابزارهای نرم افزاری اطلاعاتی موجود در کشور (مانند استعلام مالکان خودرو از سامانه پلیس راهور)، می توان «مصرف کنندگان واقعی» خودرو را از سوداگران تمیز داد و با «مدیریت»، عرضه، تقاضا و قیمت را در بازار کنترل نمود.

مهمتر آنکه طی چند ماه گذشته شرکت های خودروساز داخلی نشان دادند که از ابزار مناسب برای کاهش واسطه گری برخودارند اما به دلایلی نامشخص، ظاهرا تمایل چندانی برای کاهش دلالی توسط ایشان وجود ندارد.

شرکت ایران خودرو در ابتکاری جالب در «پیش فروش مهرماه» (بخشنامه ۴۰۶۷) توانسته بود با اعمال شرایط محدود کننده به منظور شناسایی مصرف کننده واقعی خودرو (مانند شرط داشتن گواهینامه، خودرو اولی بودن، عدم ثبت نام در شرکت سایپا، عدم ثبت نام در ۱۸ ماه گذشته) به لحاظ روانی تاثیر مناسبی برای کاهش سوداگری در بازار خودرو انجام دهد. اما در پیش فروش اخیر خود (۲۶ آذر ماه و ۲۴ دی ماه با تحویل فوری خودرو) شرایط محدود کننده در بخشنامه ۴۰۶۷ را اعمال ننمود و با توجه به حاشیه سود بین قیمت بازار و درب کارخانه، راه را برای سوداگری در بازار خودرو هموار نمود.
علاوه بر این موضوع ایران خودرو در «پیش فروش مهرماه» اعلام نمود که «هر ثبت نام مغایر با شرایط این بخشنامه، از سوی شرکت یکطرفه ابطال و وجه بدون سود مسترد خواهد شد» اما بررسی ها نشان می دهد که علی رغم وعده خود مبنی بر استعلام شرایط ثبت نام کنندگان، از هیچ ابزاری برای شناسایی مشتریان ثبت نامی در «پیش فروش مهرماه» استفاده نکرده است و تحویل این خودروها بدون استعلام برای شناسایی «مصرف کننده واقعی» در حال انجام است.

قیمت خودرو

مسلما ادامه چنین روندی به تشدید وضعیت رکود تورمی در بازار خواهد انجامید، اما در عین حال به نظر نمی رسد که مسئولان امر از اراده چندانی برای پیشگیری از این روند برخوردار باشند.

The post قیمت خودرو در بازار سه نرخی شد؛ تکرار ماجرای ارزهای چند نرخی در انتظار بازار خودرو appeared first on دیجیاتو.

افزایش ۳۱ میلیون تومانی قیمت دنا پلاس توربو توسط ایران خودرو اعلام شد – دی ۹۷

جدیدترین قیمت دنا پلاس توربو توسط گروه خودروسازی ایران خودرو ویژه دی ماه ۹۷ اعلام گردید. براساس اطلاعات بدست آمده، قیمت دنا پلاس توربو از تاریخ ۱۳ دی ماه ۹۷ به شرح جدول ذیل تغییر کرده است. بر این اساس به نظر می رسد که ایران خودرو اینبار قیمت محصول خود را نه در انطباق با قیمت های حاشیه بازار، بلکه با توجه به قیمت تمام شده افزایش داده است. چرا که قیمت دنا پلاس توربو در بازار آزاد هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است و به نظر می رسد که قیمت ۸۹ میلیونی بیش از ده درصد با قیمت حاشیه بازار فاصله دارد.

البته این احتمال وجود دارد که پس از باز شدن شرایط فروش دنا پلاس توربو با قیمت جدید، شاهد کاهش قیمت این خودرو در حاشیه بازار باشیم، اما واقعی شدن این فرضیه ارتباط مستقیمی به تیراژ عرضه این خودرو دارد و با توجه به شرایط صنعت خودرو کشور به نظر می رسد که نمی توان چندان به عرضه پر فروش، محصولات ارز بری نظیر دنا توربو امیدوار بود.

جدیدترین قیمت دنا پلاس توربو:

قیمت دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربوشارژر از همان پلت فرمی استفاده می کند که سمند از آن بهره می برد. به طور کلی به ۴ کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، سان روف، چراغ روشن کننده پا درب های جلو Foot lamp، دوربین دید عقب، جا عینکی، طرح جدید سیستم مالتی مدیا مجهز به GPS و بلوتوث، فرمان با کلید های کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی و بلوتوث و موبایل،  ترمز دیسکی در جلو و عقب مجهز به ABS و EBD، سنسور عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی مرکزی، آینه های جانبی برقی تاشو و مواردی از این دست از جمله امکانات این خودرو محسوب می شوند.

موتور EF7 TC که پیش از این اولین بار در سورن توربو استفاده شده بود به دنا پلاس راه پیدا کرده است. این موتور با حجم دقیق ۱۶۵۰ cc توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ rpm و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر در بازه ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ rpm را دارا است. جعبه دنده ۵ سرعته دستی معمولی نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلویی را در دنا پلاس توربوشارژر دارد.

کورس و قطر کلی پیستون در موتور دنا پلاس توربوشارژر هم بدون تغییر مانده است و همچنان سیستم پاشش سوخت به صورت چند نقطه ای است و از VVT مجهز به شیر کور کن استفاده شده است. مصرف سوخت این خودرو نیز در مصارف خارج شهری ۵٫۷ لیتر و در داخل شهر ۷٫۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ دنا پلاس توربوشارژر در حدود ۱۰ ثانیه اعلام شده است، اما واقعیت این است که برای ثبت چنین رقمی باید فشار زیادی به گیربکس و کلاچ خودرو وارد کرده و با تیکاف بسیار شدید حرکت خود را آغاز کنید که مسلما در صورت تکرار آسیب شدیدی را به خودرو وارد خواهد کرد.

The post افزایش ۳۱ میلیون تومانی قیمت دنا پلاس توربو توسط ایران خودرو اعلام شد – دی ۹۷ appeared first on دیجیاتو.

افزایش ۱۹ میلیونی قیمت دنا از سوی ایران خودرو اعلام شد- دی ۹۷

جدیدترین قیمت دنا ویژه دی ماه ۹۷ از سوی ایران خودرو منتشر شد. قیمت دنا در هردو مدل با تریم دو رنگ و تک رنگ نسبت به گذشته در حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است و درست مانند دنا پلاس هنوز مشخص نیست که چرا هردو مدل دنا برچسب قیمتی مشابه دریافت کرده اند.
این روزها خودروسازان در حال افزایش قیمت محصولات خود بوده و دوم دی ماه بود که ایران خودرو قیمت دنا پلاس را نیز در حدود ۲۳ میلیون تومان افزایش داده و به عدد ۷۶ میلیون تومان رساند.
علاوه بر ایران خودرو سایپا نیز قیمت ۴ مورد از محصولات خود را افزایش داده است. البته شرکت های خودروسازی خصوصی نیز از این قافله عقب نمانده و آن ها نیز محصولات خود را گران کرده اند.
جالب بدانید که بسیاری از خودروسازان که به بهانه نبود قطعه از تحویل خودروهای پیش فروش شده به مشتریان خود سرباز می زدند این روزها با افزایش قیمت خودروها، طرح های فروشی با تحویل فوری ارائه می دهند.

جدیدترین قیمت دنا – دی ۹۷:

گروه صنعتى ایران خودرو پس از عرضه خودروهاى ملى سمند، سورن و رانا، اقدام به تولیـد خـودروى جدیدى با نام «دنا» نمود.
این خودرو داراى موتور ۴ سیلندر به حجم ١۶۴۵ سى سى با قدرت ١١۴ اسب بخار است که مى تواند ١۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
مصرف سوخت دنا در خارج از شهر ۶ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر و مصرف ترکیبى آن ٧/٨ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر از طرف ایران خودرو اعلام شده است.

قیمت دنا

از امکانات و تجهیزات رفاهی دنا مى توان به کلیدهاى کنترلى سیستم صوتى و هندزفرى موبایل و کروز کنترل، دریچه تهویه براى سرنشینان عقب، چراغ جلو هالوژنى و LED و عقب LED، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، آینه هاى جانبى برقى، راهنما دار و تا شونده اتوماتیک آینه و چراغ آرایش روى آفتابگیر سمت شاگرد، شیشه بالابر برقى درهاى جلو و عقب، تریم تک رنگ (مشکى)، ایموبیلایزر، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزى ورود غیر مجاز، شیشه هاى سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، هشدار دهنده موانع عقب و سیستم عیب یابى هوشمند (مالتى پلکس) اشاره کرد.

The post افزایش ۱۹ میلیونی قیمت دنا از سوی ایران خودرو اعلام شد- دی ۹۷ appeared first on دیجیاتو.

قیمت جدید سوزوکی ویتارا از سوی ایران خودرو اعلام شد- دی ۹۷

گروه خودروسازی ایران خودرو جدیدترین قیمت سوزوکی ویتارا اتوماتیک ۲۴۰۰ سی‌ سی آپشنال ویژه دی ماه ۹۷ را اعلام کرده است. قیمت سوزوکی ویتارا نسبت به قبل ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

طی هفته گذشته علاوه بر خودروی مذکور، ایران خودرو قیمت تعدادی دیگر از محصولات خود را نیز افزایش داده است. علاوه بر افزایش قیمت در محصولات ایران خودرو و صد البته سایپا، شرکت ها خودروسازی خصوصی نیز قیمت محصولات خود را افزایش داده و بلافاصله شرایط فروش جدید با تحویل فوری ارائه کرده اند.

جدیدترین قیمت سوزوکی ویتارا – دی ۹۷:

سوزوکی ویتارا

موتور ۲٫۴ VVT پیشرانه ای قدرتمند و کم مصرف بوده که به سامانه زمانبندى متغیر سوپاپ ها مجهز است. این موتور پیشرفته با تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور در کنار سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک چهار حالته قادر است گراند ویتارا را از دشوارترین شرایط و صعب العبورترین مسیرها به راحتى و با کمترین فشار عبور دهد. مصرف سوخت ۲٫۴ VVT نیز قابل توجه است، به گونه اى که مدل دنده دستى آن در بزرگراه تنها ۷٫۶ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف مى کند و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبى (شهر و بزرگراه) تنها ۸٫۹ لیتر در صد کیلومتر است.

قیمت سوزوکی ویتارا

در گراند ویتارای ۲٫۴VVT تجهیزات جدیدی در نظر گرفته شده است تا لذت سواری این خودرو را دوچندان نماید . سیستم با کیفیت صوتى در این خودرو یک سامانه چندرسانه اى (DVD) به همراه مسیریاب پیشرفته و دوربین دید عقب در مدل فول آپشن است. همچنین برای سهولت کار با سیستم صوتى، ادوات کنترلی روى غربیلک فرمان تعبیه شده است.
سیستم بلوتوث و صفحه نمایش لمسى ۷ اینچی با قابلیت هاى گوناگون از دیگر تجهیزاتى است که در گراند ویتاراى ۲۴۰۰ سى سى عرضه مى شود.
صندلى هاى عقب به نسبت ۴۰ به ۶۰ درصد براى آسایش هر مسافر باز شده و یا براى داشتن فضاى بیشتر در صورت لزوم به طرف جلو جمع مى شود.

The post قیمت جدید سوزوکی ویتارا از سوی ایران خودرو اعلام شد- دی ۹۷ appeared first on دیجیاتو.

قیمت جدید سراتو، وانت پراید و چانگان اعلام شد

گروه خودروسازی سایپا قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد. در این فهرست قیمت جدید سراتو آپشنال ۱۶۰۰، ۱۷۶ میلیون تومان تعیین شده است. این یعنی قیمت جدید سراتو ۱۶۰۰ بیش از ۷۵درضد افزایش یافته است.
همچنین قیمت سراتو آپشنال ۲۰۰۰ نیز ۱۹۶ میلیون تومان اعلام شده است. این مدل از سراتو نیز با احتساب وضعیت فعلی بیش از ۹۰درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. چانگان نیز ۱۲۷ میلیون تومان و پراید SE151 هم ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این دو خودرو هم در بخشنامه جدید، به ترتیب حدود ۱۰۰و ۲۵درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

وزیر صنعت: اعلام قیمت خودرو های پر فروش تا هفته آینده؛ آشوب و رکود در بازار خودرو

با توجه به اظهارات جدید رضا رحمانی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با پایان قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار، از هفته آینده قیمت جدید خودرو های پرفروش اعلام خواهد شد. به این ترتیب انتظار می رود با مصوبه مذکور قیمت خودرو در بازار آزاد پایین آمده و افزایش تولید و عرضه صورت پذیرد.
البته لازم به ذکر است که رحمانی در خصوص واگذاری خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی نیز توضیح داده است که خودروسازان موظف اند این خودروها را با همان قیمت قبلی واگذار کنند. به عبارت دیگر افزایش قیمت خودرو برای خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی مطرح نیست.

قیمت خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توضیح داد که ایران خودرو و سایپا تنها مجوز پیش فروش ۳۰ درصد از ظرفیت تولیدشان را دریافت کرده اند که البته در واگذاری این پیش فروش ها نیز دچار مشکل شده اند. در واقع علت اصلی بدقولی خودروسازان در عمل به تعهداتشان مشکلات مربوط به ورود قطعات از خارج و کاهش تولید خودرو است.
به هر حال به نظر می رسد که صنعت خودرو به همراه تمام ۵۰۰ هزار نیروی شاغل در ۲ هزار واحد صنعتی آن در سراسر کشور از بحران به وجود آمده عبور کرده است و گواه این ادعا نیز کاهش روند نزولی تولید خودرو، یا به عبارت دیگر افزایش خروجی خط تولید خودروها می باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در انتها توضیح داد که با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه قضایی در حدود ۱۳ هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور به زودی ترخیص شده و راهی جاده ها خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که در صورت ترخیص خودروهای وارداتی و ورود این تعداد خودرو به بازار، شاهد کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در بازار باشیم، اما در خصوص بازار خودروهای داخلی شرایط بسیار پیچیده به نظر می رسد.

در پی اعلام قیمت های افزایش یافته توسط ایران خودرو و مدیران خودرو در طی دو روز گذشته، استارت افزایش شدید و آزادسازی قیمت گذاری خودرو زده شده است اما به نظر می رسد که عدم تامین قطعات وارداتی، زمینه ساز کاهش تیراژ خط تولید خواهد شد.

گرچه بازار نسبت به این افزایش قیمت ها به طور طبیعی واکنش نشان خواهد داد، اما در عمل آنچه اتفاق میافتد این است که سگمنت بندی بازار تغییر خواهد کرد و مشتریان خودروهای وارداتی در صورت نیاز به سمت خودروهای چینی و مشتریان چینی ها به سمت خودروهای داخلی و برخی چینی های ارزان تر خواهند رفت.

بنابراین به نظر می رسد که بتوان سرنوشتی سه بخشی را برای بازار خودرو کشور متصور بود. کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در صورت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، ادامه رکود و حفظ قیمت های فعلی خودروهای مونتاژی که دیگر قابلیت تولید در کشور را ندارند و کاهش نسبی قیمت خودروهای تولید داخل.

برای توضیح بیشتر می توان گفت که خودروهایی مانند، رنو ساندرو، مزدا ۳، کیا سراتو، محصولات هیوندای مونتاژی کرمان موتور و برقی چینی های محبوب مانند هاوال بعید است که از سایر بخش های بازار تاثیر پذیرند و احتمالا به عنوان خودروهای خوبی که دیگر امکان تولید ندارند، سطح قیمت های فعلی را حفظ خواهند کرد.

خودروهای تولید داخل مانند خانواده پراید، تیبا، ساینا، پژو ۲۰۶، سمند، پرشیا و ۴۰۵ و … در صورت افزایش تحویل ممکن است دچار افت قیمت در سطح بازار شوند، در واقع افزایش قیمت این خودروها نباید به شکل مستقیم از افزایش قیمت دلار نشات پذیرد، چرا که میزان ارز بری این خودروها نسبت به خودروهای چینی یا مونتاژی کمتر است.

در نهایت سرنوشت خودروسازان چینی و قیمت محصولاتشان، ارتباط زیادی شرایط اقتصادی و سیاسی بین ایران و چین دارد و می تواند دامنه گسترده ای از قطع کامل تولید تا کاهش نسبی قیمت را شامل شود. در شرایط فعلی مبادلات مالی بین دو کشور مختل شده و همین مسئله افزایش قیمت و کاهش تیراژ را در پی داشته است.

The post وزیر صنعت: اعلام قیمت خودرو های پر فروش تا هفته آینده؛ آشوب و رکود در بازار خودرو appeared first on دیجیاتو.

نقشه مهلک خودروسازان برای منتقل کردن فشار مالی خریداران به نظام بانکی

آنطور که از اخبار بر می آید نتیجه جلسه‌ خودروسازان و قطعه‌ سازان با رئیس مجلس شورای اسلامی، صدور مجوز افزایش قیمت خودرو برای محصولاتی با قیمت بیش از ۴۵ میلیون تومان بوده است. مازیار بیگ لو در خصوص جلسه قطعه سازان و خودروسازها با رییس مجلس گفت: هفته قبل جلسه‌ ای با حضور آقای لاریجانی رییس مجلس، همتی رییس بانک مرکزی، رحمانی وزیر صنعت و معاونین آنها همراه با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و اعضای هیات رییسه انجمن قطعه سازان درخصوص بررسی آخرین وضعیت تولید خودرو و قطعه در کشور برگزار شد.

کیفیت حاشیه است!

نظر رئیس مجلس با توجه به شرایط موجود و کاهش ۴۰ درصدی تیراژ خودروسازان بر این بود که قیمت‌ ها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود کما اینکه ما این تجربه را در دهه ۷۰ و ۸۰ نیز داشتیم اما وزیر صمت معتقد بودند نباید فقط بحث قیمت خودرو را در نظر گرفت بلکه باید یک بسته کامل که شامل کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش و تعامل با مصرف کننده است را لحاظ کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌ های خودرو افزود: قطعه سازان و خودروسازان در این جلسه بیان کردند که این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمت خودرو هاست بعد از آن می‌ توان به سراغ حاشیه‌ هایی همچون کیفیت و نحوه تعامل با مصرف کننده رفت که در صورت این اتفاق شاهد افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو های کمتر از ۴۵ میلیون تومان خواهیم بود.
وی گفت: در این جلسه در خصوص کمبود نقدینگی خودروسازان و قطعه‌ سازان و اتخاذ راهکارهایی برای جبران آن همچون ارائه تسهیلات و حضور در بازار سرمایه بحث و تبادل نظر شد اما نظر قاطع جمع بر این بود که باید هر چه زودتر آزادسازی قیمت خودرو ها صورت بگیرد.قیمت خودرو

دلالان ضرر خواهند کرد، افزایش قیمت ها به صورت پلکانی

بیگ ‌لو در خصوص تعیین تکلیف خودروهای پیش فروش شده و این که با این افزایش قیمت احتمال هجوم ثبت نام کنندگان برای پس گرفتن پول خود وجود دارد، گفت: افرادی که برای سود و حفظ ارزش پول خود ثبت نام کردند و در واقع بازار را این گونه بی‌ ثبات کرده‌ اند مطمئنا ضرر خواهند کرد زیرا قرار نیست خودرو یک کالای سرمایه ‌ای باشد و به کسی سود برساند.
وی ادامه داد: علی‌ رغم تاکید مکرر بانک مرکزی، خودروسازها و کارشناسان مبنی بر اینکه مردم پول خود را جهت سرمایه گذاری در این بازار وارد نکنند و به سایر بازارها همچون بورس و تولید بروند اما باز هم عده زیادی چندین خودرو ثبت کردند که به طور حتم ظرف روزهای آینده ضرر هنگفتی خواهند کرد.
بیگلو گفت: خودروسازان برای اینکه با هجوم افراد برای پس گرفتن پول خودرو مواجه نشوند به صورت پلکانی قیمت‌ ها را بالا خواهند برد و یک شبه پنج درصد حاشیه بازار را اجرا نخواهیم کرد.

توپ کاهش قدرت خرید مردم در زمین سیستم بانکی

بیگلو در پاسخ به این سوال که به نظر می ‌رسد با افزایش ۷۰ درصدی قیمت خودرو ها و با توجه به اینکه در آمد هیچ گروه از افراد جامعه این مقدار افزایش نداشته است و به این ترتیب آنها دیگر توانایی خرید خودرو نخواهند داشت، گفت: در همان جلسه راهکارهایی مطرح شد تا قدرت خرید مردم برای خودرو پایین نیاید قرار است بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مجوزهای لازم را صادر کنند تا خودروسازان بتوانند با حداقل پیش پرداخت و سود مشارکت پایین خودروهای خود را به فروش برسانند.
وی اظهار داشت: از طرف دیگر راهکارهای خوبی برای این که حداقل جذابیت برای افرادی که ثبت نام کردند وجود داشته باشد تا ترجیح ندهند که پول خود را پس بگیرند و خودروساز با مشکل نقدینگی مواجه شود، اندیشیده شده است، برخی اوقات دیگر کاری از دست تولید کننده بر نمی‌ آید بلکه این وظیفه نهادهای دولتی است که از مصرف کنندگان حمایت کنند.

https://i1.wp.com/digiato.com/wp-content/uploads/2018/12/1079A2D2-7E43-45A8-A6B2-52882182635F.jpeg?w=660&ssl=1

با ورشکست نشدن خودروسازان، نفع اصلی به مردم می رسد!

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌ های خودرو در خصوص تسهیلات آزادسازی خودروها گفت: در صورت اجرای این طرح مردم بیشترین نفع را خواهند برد. چند ماه پس از آزادی قیمت ‌ها دوباره تولیدات هر خودروساز به روزی دو هزار خودرو خواهد رسید و کارگرهایی که در صنعت قطعه سازی تعدیل شده بودند دوباره به کار برخواهند گشت کما اینکه نگرانی اصلی رییس مجلس و سایر حاضرین بحث بیکاری کارگران بود.
وی ادامه داد: از طرف دیگر همانند دهه ۷۰ و ۸۰ کیفیت و تیراژ تولید بالا خواهد رفت و ما در هر سال شاهد ورود خودروهای جدید و پلت فرم های جدید هستیم کما اینکه در همان سال‌ ها سمند و پژو وارد بازار شدند.
آن دسته از خودروهایی که با نرخ قطعی به فروش رسیده ‌اند، حق افزایش قیمت ندارند و آن دسته از خودروهایی که پیش‌ فروش شده‌ اند، با قیمت روز به مشتریان تحویل داده خواهند شد.

ممکن است تاریخ تکرار نشود

اگر در زمان حدود پنج سال به عقب بازگردیم، شاهد شکل گرفتن کمپین تحریم خرید خودرو صفر در تابستان سال ۹۲ خواهیم بود. درست زمانی که قیمت خودروهای تولید داخل به دلیل افزایش نرخ ارز به شدت افزایش یافته بود و مشتریان ناراضی از کیفیت و شرایط خودروهای داخلی تصمیم به تحریم خرید از خودروسازان گرفتند. در آن زمان پس از چند ماه کش و قوس مداوم، سرانجام وزارت صنعت پس از رایزنی با بانک مرکزی و ارائه وام، مشکل را حل کرد و بار دیگر چرخ صنعت خودرو به گردش در آمد، اما حالا خودروسازان و قطعه سازان به فکر تکرار این روند هستند و درخواست کمک بلاعوض سی هزار میلیارد تومانی برای احیای صنعت خودروسازی دارند.

از سوی دیگر با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مصرف کنندگان طی یکسال اخیر، به نظر می رسد که برای ادامه تولید انبوه خودروسازان پس از افزایش قیمت ها، چاره ای جز ارائه شرایط اقساطی و ارائه وام به مصرف کنندگان وجود نداشته باشد، اما پرسش اینجاست که آیا نظام بانکی کشور در شرایط فعلی توان ارائه وام های سنگین به خریداران و خودروسازان را دارد یا خیر؟

https://i1.wp.com/digiato.com/wp-content/uploads/2018/12/69228329-B9A4-4E50-9CA3-1F3B2E55E9BB.jpeg?resize=660%2C495&ssl=1

آنچه مسلم است اینکه در صورت بروز موج انصراف از خرید خودروهای ثبت نامی و نرسیدن مساعدت از سوی نظام بانکی، شرایط به نحوی پیش خواهد رفت که فاجعه موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز تکرار شده و صنعت خودروسازی کشور به کل ورشکست خواهد شد.

The post نقشه مهلک خودروسازان برای منتقل کردن فشار مالی خریداران به نظام بانکی appeared first on دیجیاتو.