با درگیر کردن دنده عقب هنگام حرکت با سرعت بالا چه اتفاقی می افتد؟ [تماشا کنید]

تقریبا تمامی مالکین وسایل نقلیه حرکت با دنده عقب را از حالت سکون آغاز می کنند، به عبارتی آنها اگر حتی در حال راندن به سمت جلو باشند، ابتدا به طور کامل توقف نموده و سپس با درگیر کردن دنده عقب، اقدام به حرکت به سمت مخالف می کنند.

اما سوالی که ممکن است برای برخی پیش بیاید اینست که اگر هنگام رانندگی با سرعتی بالا در جاده یا اتوبان، گیربکس را در دنده عقب قرار دهیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

manual gearbox

حدود یک سال پیش بود که یکی از گردانندگان کانال های یوتیوبی سعی کرد به این سوال پاسخ دهد. وی در آزمایشی که برای این کار ترتیب داده بود، سوار بر یک دستگاه فورد فیوژن اتوماتیک مدل ۲۰۱۵ شده و با سرعت  ۷۰ مایل (۱۱۲ کیلومتر) در ساعت، گیربکس را ناگهان در دنده عقب داد.

در ویدیویی که این شخص تهیه کرده بود، دیدیم که گیربکس خودکار فیوژن کاملا هوشمندانه عمل نموده و از درگیر شدن دنده عقب در سرعت بالا خودداری کرد. دلیل این امر با قابلیت Reverse Inhibit در ارتباط بود، به لطف این قابلیت اکثر گیربکس های مدرن امروزی در صورتی که در سرعت های بالا در دنده عقب قرار داده شوند، به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی اجزای داخلی، واکنشی از خود نشان نمی دهند.

حال سوال دیگری به ذهن خطور می کند، چنانچه این کار را با یک اتومبیل قدیمی مجهز به گیربکس دستی انجام دهیم، چه اتفاقی می افتد؟

به تازگی ویدیویی در کانال یوتیوبی Cars Daily منتشر شده که در آن یک دستگاه فورد رنجر قدیمی مجهز به گیربکس دستی، حین حرکت با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت در دنده عقب قرار داده می شود.

SEE WHAT HAPPENS WHEN FORD RANGER SHIFTS INTO REVERSE AT 40 MPH (1)

شاید تصور بسیاری بر این باشد که در چنین شرایطی گیربکس نابود شده و اجزای داخلی آن به اطراف پرت شوند؛ با این حال ویدیوی Cars Daily چیز دیگری را نشان می دهد.

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده در انتهای مطلب می توانید مشاهده کنید، پس از درگیری دنده عقب چرخ ها در جهت عکس حرکت خودرو شروع به چرخش نموده و در نهایت با ایجاد دود فراوان باعث توقف پیکاپ آمریکایی می شوند. جالب اینکه بعد از توقف راستای حرکت عوض شده و در نهایت فورد رنجر به سمت عقب حرکت می کند. این مساله نشان می دهد که گیربکس سالم بوده و هنوز می تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

SEE WHAT HAPPENS WHEN FORD RANGER SHIFTS INTO REVERSE AT 40 MPH (3)

یکی از دلایل سالم ماندن گیربکس پیکاپ فورد را می توان به مقاومت بسیار بالای اجزای داخلی آن که به منظور تحمل فشار زیاد ناشی از حمل بارهای سنگین طراحی و ساخته شده اند، نسبت داد. شاید اگر این تست بر روی یک خودروی سواری با گیربکس دستی انجام می شد، نتیجه تا حدودی متفاوت از این بود.

1995-ford-ranger-2-dr

به هر ترتیب شبیه سازی چنین آزمایشی مخصوصا بر روی مدل های داخلی که در حالت عادی نیز از عیوب متعدد – چه در گیربکس چه در سایر اجزا – رنج می برند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

The post با درگیر کردن دنده عقب هنگام حرکت با سرعت بالا چه اتفاقی می افتد؟ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

آیا تجهیزات ایمنی خودروها می توانند ما را به رانندگان بهتری تبدیل کنند؟

در دنیای کنونی اتومبیل های تولیدی با توجه به فناوری های موجود، روز به روز مدرن تر شده و ایمنی بسیار بالایی دارند. چنانچه نگاهی به برخی از مدل های عادی امروزی داشته باشیم، تکنولوژی هایی مثل نقاط شکست، ایربگ ها و سیستم کنترل پایداری را می بینیم که چند دهه پیش هیچ خبری از آنها نبود.

Mercedes-Benz S-Class W116 ABS Test

تصویری معروف از تست ترمز ABS توسط مرسدس بنز بر روی مدل S کلاس سری ۱۱۶؛ این نسل از S کلاس بین سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۰ بر روی خط تولید قرار داشت و اولین خودروی تولیدی بود که با سیستم ABS چند کاناله برای هر چهار چرخ ارایه شد

اینکه یک کامپیوتر می تواند اکنون بر پایه داده های دریافتی از سنسورها سرعت چرخش چرخ ها را محاسبه نموده و در شرایطی که کنترل خودرو از دست راننده خارج شده با اعمال نیروی ترمز متفاوت به هر یک از چرخ ها باعث حفظ تعادل و در نهایت توقف امن آن شود، در نوع خود واقعا شگفت انگیز است.

تردیدی در این وجود ندارد که تکنولوژی های مربوط به ایمنی خودرو، ارتقای ایمنی سرنشینان را در پی داشته است. از سوی دیگر این تکنولوژی ها آنقدر با شتابی بالا در حال رشد هستند که شرکت مثل ولوو قول داده از سال ۲۰۲۰ کسی در داخل خودروهای مزین به نشان آن جان خود را از دست نداده و حتی آسیب جدی نخواهد دید.

Volvo XC90

اگر چه ادعای ولوو کمی اغراق آمیز به نظر می رسد، اما از آنجایی که سوئدی ها در بحث ایمنی همواره پیشگام بوده اند، می توان به تحقق این رویا امیدوار بود. بد نیست اشاره کنیم که ولوو ابداع کننده کمربند سه نقطه ای در سال ۱۹۵۹ بود و با مدل ۱۲۲ آن را به یک استاندارد تبدیل کرد.

ولوو آنقدر سخاوتمند بود که اجازه استفاده از این اختراع را برای سایر خودروسازان نیز داد تا ایمنی همه اتومبیل های تولیدی ارتقا یابد. از آن تاریخ تاکنون بیش از ۵ دهه است که نوآوری این شرکت باعث نجات جان افراد بسیاری در تصادفات رخ داده بر روی این کره خاکی شده است.

seatbelt

با این حساب وقتی شرکتی مثل ولوو ادعایی را در زمینه ایمنی مطرح می کند، احتمال تحقق آن شاید بیشتر از ادعاهای سایر کمپانی ها باشد.

در کنار توسعه سیستم های کاهش دهنده شدت صدمات در تصادفات که از آنها با عنوان سیستم های ایمنی غیر فعال یاد می شود، توسعه سیستم های جلوگیری از برخورد یا همان ایمنی فعال نیز در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از خودروسازان بر روی این تکنولوژی تمرکز کرده اند.

این دسته از سیستم ها چیزی بیش از ترمز قبل از برخورد یا حفظ خودرو در بین خطوط هستند، چرا که دارای سیستم های متعدد دیگر بوده و با تکیه بر انواع سنسورها و رادارها توانایی تشخیص دوچرخه سواران و حیوانات بزرگ جثه را دارند. در صورت تشخیص برخورد قریب الوقوع، این سیستم ها می توانند بطور کامل از برخورد پیشگیری نموده و خودرو را به صورت کاملا امن متوقف کنند.

Audi active safety

با وجود تکنولوژی ها و تجهیزاتی که برای بهبود ایمنی ظهور می کنند، فاکتوری وجود دارد که نه ولوو و نه هیچ یک از کمپانی های دیگر کنترلی بر روی آن ندارند و آن چیزی نیست جز راننده.

هر کدام از سیستم های پیشرفته ای که بر روی اتومبیل های امروزی نصب می شوند، ما را به راننده های خطرناک تری تبدیل می کنند. بله، ما انسان هایی با هوش متوسط رو به بالا که در استفاده از این تکنولوژی ها مهارت بالایی داریم، خطرناک ترین بخش از یک خودروی مدرن هستیم. دلیل این امر هم واضح است، زیرا ما به این تکنولوژی ها عادت کرده و تا رفته رفته تنبل می شویم.

driver behind the wheel

در گذشته نه چندان دور وقتی قصد داشتیم در یک بزرگراه مسیر خود را عوض کنیم، با روشن نمودن چراغ راهنمای سمت مربوطه به دیگر رانندگان خبر می دادیم. سپس با کنترل آینه جانبی و چرخش ۳۰ درجه ای سر در همان راستا برای کنترل نقاط کور، در صورت مساعد بودن شرایط مسیر خود را تعویض می کردیم.

Changing Lanes turn signal

اما اینک دیگر این چنین نیست و تعویض مسیر راحت تر و امن تر از قبل شده است. بر روی آینه های جانبی چراغ های کوچکی قرار دارند که با روشن شدنشان به ما می گویند که در نقاط کورمان وسیله نقلیه دیگری در حال حرکت است.

جالب آنکه اگر هنگام تغییر مسیر به هر دلیل متوجه روشن شدن این چراغ ها نشویم، بیشتر اتومبیل های مدرن با پخش اخطار صوتی ما را از تصمیم اشتباهمان در آن لحظه منصرف خواهند کرد.

Blind Spot Monitor

با این حساب بیشتر اوقات ما حواسمان فقط به مسیر پیش رو خواهد بود و دیگر بطور کامل از دید پیرامونی (peripheral vision) که به منظور گریز انسان از خطرات محتمل در طبیعت در طول هزاران سال تکامل یافته چندان کمک نخواهیم گرفت.

در چنین شرایطی ما همچنان خطرناک خواهیم بود، زیرا می دانیم که سیستم های کمکی ترمز گوش به زنگ بوده و آماده نشان دادن عکسل المل مناسب در سناریوهای مختلف هستند. این سیستم ها به نوعی ما را بد عادت کرده اند، زیرا قبل از ظهور آنها فاصله استاندارد با خودروی جلویی معمولا توسط راننده ها رعایت می شد، اما الان به لطف سیستم های مذکور و البته سیستم ABS اعتماد به نفس راننده ها بالاتر رفته و گاه سپر به سپر با اتومبیل پیش رو حرکت می کنند.

volvo driver assistance system

با این تفاسیر ما هر روز تنبل تر و کندتر از قبل خواهیم شد، زیرا برداشتمان این است که در شرایط دشوار نیز تکنولوژی های پیشرفته وارد عمل شده و ما را نجات خواهند داد؛ در حالیکه این تکنولوژی ها برای تکمیل کردن رانندگی امن و مطمئن توسعه یافته اند و قرار نیست که جایگزین مهارت های راننده شوند.

از آنجایی که ما انتظار داریم حتی در صورت اشتباه سایر رانندگان نیز این تکنولوژی ها نجاتمان دهند، ما دیگر نسبت به این موضوع که رانندگی تا چه حد می تواند فرایندی خطرناک باشد، کم اهمیت شده ایم.

volvo driver assistance system 2

در زمان کنونی کمتر کسی به خطرات استفاده از اتومبیل ها آگاه است و بیشتر افراد آنها را به عنوان وسیله ای برای جابجایی از نقطه A به نقطه B می شناسند. این در حالیست که اتومبیل ها را می توان به توده ای چند صد کیلوگرمی از شیشه و آهن تشبیه کرد که به واسطه انفجارهای کنترل شده حرکت می کنند.

اگر بخواهیم از بعد دیگری به این مساله نگاه کنیم باید بگوییم که ما در واقع سوار بر اسلحه هایی متحرک از نقطه A به نقطه B می رسیم؛ اسلحه هایی که در صورت وقوع حادثه نیرویی بسیار زیاد به بدن انسان وارد می کنند، طوری که این نیرو می تواند باعث از دست رفتن جان شود.

Car crash with no seatbelt

با دیدگاهی این چنینی ما در جاده ها همواره نه تنها باید خود احتیاط کنیم، بلکه باید مراقب اشتباهات دیگران نیز باشیم. در گذشته نه چندان دور، والدین ما به خودرو ارزش خاصی قائل شده و از خطرات بالقوه آن نیز به خوبی آگاه بودند. در آن دوران رانندگان به دلایل مختلف سبک رانندگی متفاوتی را یاد می گرفتند و می دانستند برای اینکه سالم به مقصد برسند باید مهارت بالایی در کنترل وسیله نقلیه در شرایط گوناگون داشته باشند.

والدین ما حتی از تکنولوژی ساده ای مثل ABS محروم بودند، به همین جهت آنها در استفاده از پدال ترمز مهارت بهتری کسب می کردند. نبود ایربگ نیز دیگر عاملی بود که آنها را به احتیاط بیشتر مجبور می کرد تا از کوچک ترین تصادف نیز پیشگیری کنند.

bmw 3 E21

با حضور کودک در داخل خودرو، والدین ما بخاطر نبود تجهیزاتی مثل صندلی و کمربند مخصوص، جانب احتیاط را بیشتر رعایت نموده و از احتمال بروز هر گونه سانحه می کاستند.

این عوامل همیشه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کردند و رانندگان به واسطه احساس خطر مداوم، همواره آماده نشان دادن عکس العمل های بسیار سریع بودند.

برخلاف آن دوران در زمان کنونی ما آنقدر از تجارب گذشته فاصله گرفته و به سیستم های کمکی عادت کرده ایم که دیگر در ذهنمان – حتی در ضمیر ناخودآگاهمان – احساس خطری وجود ندارد.

Driving-Functions

ما دیگر مثل سابق در جاده ها و در شرایط مختلف نگران نیستیم و این مساله می تواند ما را خطرناک تر از قبل کند. اگر ما خواستار رفت و آمدهای امن تری هستیم، در کنار ارتقای ایمنی وسایل نقلیه باید خودمان نیز به قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر از قبل احترام گذاشته و نکات ایمنی را بهتر از قبل رعایت کنیم. شاید هم حذف کامل راننده از معادلات و رو آوردن به فناوری خودران مطمئن ترین راهکار برای دستیابی به بالاترین سطح ایمنی در جاده ها باشد. نظر شما در این باره چیست؟

 

The post آیا تجهیزات ایمنی خودروها می توانند ما را به رانندگان بهتری تبدیل کنند؟ appeared first on دیجیاتو.