بهایی که برای ثبت تصاویری خیره کننده از پرتاب راکت فالکون ۹ پرداخت شد

عکاسی از واقعه ای چون پرتاب یک راکت فضایی به آسمان نیازمند تخصص و ریسک پذیری بالایی است. اما اگر بخواهید کاری متفاوت ارائه دهید احتمالاً می بایست هزینه آن را نیز پرداخت کنید. این همان حقیقتی است که اخیراً «بیل اینگالز» (Bill Ingalls) عمیقاً آن را درک کرد، چرا که ناچار شد یک دوربین و لنز بسیار گرانقیت را بر سر این کار فدا کند.

سه شنبه گذشته ناسا به کمک یک فروند راکت فالکون ۹ کمپانی اسپیس اکس پنج ماهواره جدید مخابراتی را به فضا فرستاد. پرتابی که اینگالز تلاش کرد تصاویری منحصر به فرد را از آن به ثبت برساند.

به دلیل حرارت و حجم آتش بسیاری که از اگزوزهای یک موشک هنگام پرتاب خارج می شود، به هیچ وجه امکان ندارد که بتوان در این زمان در فاصله ای نزدیک از محل پرتاب قرار گرفت. به همین دلیل اینگالز دوربین خود را در فاصله ای نسبتاً نزدیک روی سه پایه قرار داد و تلاش کرد به کمک سیستم کنترل از راه دور به عکاسی از فالکون اسپیس اکس بپردازد.

با آن که عکاس حرفه ای ناسا تصور می کرد که دوربین گران قیمتش در فاصله ای نسبتاً امن از محل پرتاب نصب شده، اما در نهایت پس از آغاز عملیات لانچ بلایی که در تصویر ابتدای مطلب مشاهده کردید بر سر تجهیزات عکاسی اینگالز آمد.

او در صفحه فیسبوک خود نوشت: «من چندین دوربین دیگر در فاصله نزدیک تری نسبت به سکو نصب کرده بودم که آنها هیچ آسیبی ندیده اند، اما آتشی که این دوربین خاص را در خود فرو برد به نحوی عجیبی تا آن نقطه رسیده بود.»

تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس

او البته موفق شد کارت حافظه را سالم از درون دوربین کانن ۵D (به قیمت ۳۵۰۰ دلار بدون احتساب لنز) بیرون بیاورد و ظاهراً تصویر بالا آخرین چیزی است که دوربین بخت برگشته پیش از مرگ دردناک خود مشاهده کرده است.

در ادامه می توانید سایر عکس های زیبا و خیره کننده ای که بیل اینگالز از پرتاب روز سه شنبه به ثبت رسانده را مشاهده نمایید.

تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس

The post بهایی که برای ثبت تصاویری خیره کننده از پرتاب راکت فالکون ۹ پرداخت شد appeared first on دیجیاتو.

ایلان ماسک از تاریخ بازنشستگی راکت فالکون ۹ خبر می دهد

در روزهای گذشته پیشرفته ترین مدل راکت فالکون ۹ با عنوان «بلوک ۵» به پرواز درآمد و سوالی که حالا در نظر علاقمندان به علوم فضایی شکل گرفته این است که این راکت ها تا چه زمانی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس اکس اخیرا در توییتر خود به این سوال پاسخ داده است:

اسپیس اکس طی ۵ سال آینده احتمالا ۳۰ تا ۴۰ فالکون ۹ دیگر خواهد ساخت که در ۳۰۰ ماموریت به کار برده می شوند. پس از بازنشستگی فالکون ۹، راکت BFR ادامه ماموریت را بر عهده خواهد گرفت. هدف BFR فراهم کردن امکان سفر به ماه، مریخ و در نهایت سیارات خارج از منظومه شمسی است.

ماسک پیش از این اعلام کرده بود که هر یک از این راکت ها قابلیت استفاده مجدد برای ۱۰ تا ۱۰۰ ماموریت دارند. با اعمال اصلاحات ساختاری قابل توجه و افزایش تجربه پرسنل اسپیس اکس حالا زمان بازسازی هر راکت به ۲۴ ساعت رسیده و طی ۱۴ روز می توان یک راکت را از پایه به صورت کامل توسعه داد.در حال حاضر هزینه پرتاب هر فالکون ۹ بالغ بر ۵۰ میلیون دلار برآورد شده اما استفاده مجدد از ۳۰ راکت طی ۳۰۰ ماموریت این هزینه ها را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد؛ دستاوردی که ماسک و شرکت هایی فضایی دیگری نظیر بلو اوریجین از همان ابتدا به دنبال آن بوده اند.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان هنوز توانایی توسعه راکت های فضایی یک بار مصرف راهم ندارند، اسپیس اکس به عنوان یک شرکت خصوصی تا پنج سال دیگر فالکون ۹ را از دور خارج خواهد کرد.

راکت BFR  که توانایی حمل ۱۵۰ تن بار را دارد، به جای مقر اصلی اسپیس اکس در جزیره مصنوعی «ترمینال آیلند» لس آنجلس توسعه خواهد یافت. این راکت غول پیکر امکان سفر به دور مدار زمین را فراهم کرده و در صورت سوخت گیری مجدد در فضا، طی شش ماه به کره مریخ می رسد.

تماشا کنید: انیمیشنی از روند پرتاب راکت فالکون هوی

The post ایلان ماسک از تاریخ بازنشستگی راکت فالکون ۹ خبر می دهد appeared first on دیجیاتو.

کمپانی اسپیس اکس در ۲۰۱۸ بیش از هر کشور دیگری راکت به فضا ارسال خواهد کرد

اسپیس اکس به تازگی پیشرفته ترین راکت فالکون ۹ خود، «بلوک ۵» را به فضا ارسال کرده که می تواند آینده ارسال راکت ها را با امکان ارسال مجدد ۱۰ یا حتی ۱۰۰ باره متحول کند. در این راستا، ساعاتی قبل از ارسال ایلان ماسک خبر داده که اسپیس اکس در سال ۲۰۱۸ بیش از هر کشور دیگری راکت به فضا ارسال خواهد کرد.

اسپیس اکس در دقایق اولیه بامداد امروز نخستین ماهواره ارتباطی با چرخش ثابت به دور زمین متعلق به بنگلادش با نام «Bangabandhu-1» را با موفقیت به فضا ارسال کرده بود.

ماسک اعتقاد دارد که فالکون ۹ در سال ۲۰۱۷ در تمام دنیا بیش از هر راکت دیگری به فضا ارسال شده. او اعلام کرده که اگر همه چیز به خوبی پیش برود، اسپیس اکس می تواند بیش از هر کشور دیگری در سال ۲۰۱۸ راکت به فضا ارسال کند.

راکت «فالکون ۹ بلوک ۵» بوستر راکت بسیار بزرگی است که می تواند ارسال شده، فرود آید و ۱۰ تا ۱۰۰ بار دیگر مجدداً به پرواز در آید. به این ترتیب این راکت می تواند گفته های ایلان ماسک را به واقعیت بدل کند.

فالکون 9 بلوک 5

راکت فالکون ۹ بلوک ۵ در حال حمل شدن برای پرتاب اخیر در کیپ کاناورال

ماسک همچنین از قصد اسپیس اکس برای ارسال، فرود آوردن و استفاده مجدد یک راکت در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته در سال ۲۰۱۹ خبر داده است.

اسپیس اکس تاکنون ۸ پرتاب موفق را در سال ۲۰۱۸ انجام داده و از سال ۲۰۱۰ تاکنون موفق شده تعداد ۵۶ مأموریت ارسال موفق را انجام دهد. به گفته ماسک در زمان مشابه سال پیش اسپیس اکس موفق شده بود ۵ مأموریت مداری را انجام دهد و امسال قرار است این میزان ۲ برابر شود.

بر خلاف بسیاری از راکت های دیگر که به واسطه طراحی شان، امکان اعمال تغییرات بسیاری در طول حیات خود ندارند، فالکون ۹ اما در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری را تجربه کرده و در این مدت بلند تر، قدرتمند تر و مستحکم تر از پیش شده است.

ماسک عقیده دارد فالکون ۹ بلوک ۵ قابل اعتماد ترین راکتی است که تاکنون ساخته شده و آخرین نسخه از فالکون ۹ خواهد بود. او امیدوار است هر بوستر، قابلیت استفاده مجدد تا ۱۰ بار را داشته باشد، در حالی که بازدیدهای بین ارسال ها نیز با سرعت انجام شود. به گفته او به این ترتیب می توان تا ۱۰۰ بار یا بیشتر نیز از آنها استفاده کرد.

هدف نهایی ایلان ماسک این است که نهایتاً تا ۱۰۰ سال پس از ارسال اولین راکت BFR، سکونت دائمی جمعیتی از انسان ها روی مریخ فراهم شود.

 

تماشا کنید: طرح اسپیس اکس برای سیستم حمل و نقل بین سیاره ای:

The post کمپانی اسپیس اکس در ۲۰۱۸ بیش از هر کشور دیگری راکت به فضا ارسال خواهد کرد appeared first on دیجیاتو.

اسپیس اکس پیشرفته ترین راکت ۹ را با موفقیت فرود آورد

اسپیس اکس بامداد دیشب با بهره گیری از پیشرفته ترین راکت فالکون ۹ موسوم به «بلوک ۵» یک ماهواره ارتباطی متعلق به کشور بنگلادش را به مدار بالایی زمین پرتاب کرد.

این ماهواره که Bangabandhu-1 نام داشت پس از تاخیر اولیه راس ساعت ۴۵ دقیقه بامداد به وقت تهران از «مرکز فضایی کندی» در «کیپ کاناورال» ایالت فلوریدا روانه اارتفاع ۳۵ هزار پایی شد. این عملیات در ابتدا برای روز پنجشنبه زمان بندی شده بود، اما در دقایق پایانی به خاطر نقص در یکی از سیستم ها به جمعه موکول شد.

این ماهواره ثابت به دور خط استوا با سرعت ثابت گردش کرده و به این ترتیب همواره در بالای یک مکان خاص از زمین قرار دارد. Bangabandhu-1 که به مرحله دوم راکت متصل شده بود حالا در مدار اطراف زمین در حال گردش است و به عنوان نخستین ماهواره کشور بنگلادش ارتباطات اینترنتی و مخابراتی را برقرار می کند.

این کمپانی مرحله اول راکت بلوک ۵ را پس از اجرای عملیات مورد نظر، روی سکوی شناور اسپیس اکس در اقیانوس اطلس با موفقیت فرود آورد. این پروژه بیست و پنجمین مانور موفق اسپیس اکس پس از ۱۱ فرود روی زمین و ۱۴ فرود روی شناور بوده است.

بلوک ۵ آخرین و قوی ترین مدل فالکون ۹ به شمار می رود. همان طور که می دانید اسپیس اکس توجه اصلی خود را به توسعه راکت غول پیکر و فضاپیمای اختصاصی خود یعنی BFR معطوف کرده و بنابراین به احتمال زیاد، پس از این شاهد ارتقاء فالکون ۹ نخواهیم بود.

بلوک ۵ به گونه ای طراحی شده که با حداقل بازسازی بین ده تا صد بار مورد استفاده قرار بگیرد. بوستر مذکور پس از هر پرتاب به منظور بازسازی و تزریق سوخت به مرکز اسپیس اکس منتقل خواهد شد.

کمپانی سازنده مدعی شده به لطف طراحی جدید فرایند بازسازی تنها ۲۴ ساعت طول کشیده و علاوه بر این توسعه آن از پایه تنها به دو هفته زمان نیاز دارد.

The post اسپیس اکس پیشرفته ترین راکت ۹ را با موفقیت فرود آورد appeared first on دیجیاتو.

نسل جدید راکت فالکون ۹ اسپیس اکس آماده پرتاب است

اسپیس اکس بامداد روز شنبه برای اولین بار، یک ماهواره ارتباطی متعلق به کشور بنگلادش را به مدار بالایی زمین ارسال می کند و برای این کار، پیشرفته ترین راکت فالکون ۹ را به خدمت می گیرد. این ماهواره  Bangabandhu-1 نام دارد و روی راکت Block 5 فالکون شرکت فضایی ایلان ماسک سوار شده است.

بلوک ۵ آخرین و قوی ترین مدل فالکون ۹ به شمار می رود. همان طور که می دانید اسپیس اکس توجه اصلی خود را به توسعه راکت غول پیکر و فضاپیمای اختصاصی خود یعنی BFR معطوف کرده و بنابراین به احتمال زیاد، پس از این شاهد به روز رسانی فالکون ۹ نخواهیم بود. به روز رسانی های متعدد در بلوک ۵، استفاده مجدد از این راکت را ساده تر می کند و زمان بین پرتاب های مجدد را تا حد زیادی کاهش می دهد.

فالکون 9 بلوک 5

طبق برنامه اصلی، اسپیس اکس پس از پرتاب ماهواره Bangabandhu-1 توانایی بالای راکت جدیدش برای فرود را به نمایش می گذارد. مرحله اول راکت بلوک ۵ پس از اجرای عملیات، روی سکوی شناور اسپیس اکس در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد. البته در پروژه پرتاب به مدار بالایی زمین، هدف اصلی رساندن ماهواره به مدار است و محموله مورد بحث باید در ارتفاع ۳۵ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار بگیرد. این پرتاب برای کشور بنگلادش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

راکت جدید اسپیس اکس از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال ایالت فلوریدا به پرواز در خواهد آمد. این عملیات در ابتدا برای روز پنجشنبه زمان بندی شده بود، اما در دقایق پایانی به خاطر نقص در یکی از سیستم ها به جمعه موکول شد. پرتاب بلوک ۵ در حال حاضر برای بازه زمانی ۴:۱۴ تا ۶:۲۱ عصر به وقت محلی (۰۰:۴۴ تا ۲:۵۱ بامداد شنبه به وقت تهران) تنظیم شده، اما احتمال تعویق بیشتر هم وجود دارد.

مثل همیشه از بیست دقیقه قبل از پرتاب، این عملیات از طریق کانال رسمی اسپیس اکس در یوتوب به شکل زنده پوشش داده خواهد شد.

The post نسل جدید راکت فالکون ۹ اسپیس اکس آماده پرتاب است appeared first on دیجیاتو.

کارخانه شکلات سازی ایلان ماسک راه اندازی می‌شود

ایلان ماسک چند وقتی است فعالیت‌هایی انجام می‌دهد که اصولاً نباید به ذهن یک فرد عادی برسد. او علاوه بر اینکه همیشه سعی دارد بهترین ابتکارش در زمینه‌های مختف را بکار برد و شرکت‌هایش را به دستاورد‌های دست نیافتی برساند، برخی اوقات کارهایی می کند که حتی به ذهن یک کودک هم نمی‌رسد. اکنون او بعد از فعالیت‌های عجیب و غریبش، رسماً اعلام نموده که قصد دارد یک کارخانه‌ی شکلات سازی بسازد که با توجه به سوابقش به نظر می‌رسد کارخانه شکلات سازی ایلان ماسک ، پدیده‌ای عجیب و غریب باشد.

کارخانه شکلات سازی ایلان ماسک

این روزها ایلان ماسک به اسمی تبدیل شده که تقریباً هر یک دوستداران صنعت تکنولوژی را یاد یک دستاورد بزرگ می‌اندازد. حفر تونل زیر شهر لس آنجلس، فرستادن انسان به کره‌ی مریخ و ایجاد عصر نوین ماشین‌های الکتریکی از اهداف این مدیر عامل در شرکت‌های تحت کنترلش به شمار می‌رود. در این میان برخی کاربران شوخ طبق نیز ممکن است یاد فعالیت بامزه‌ی او نیز بیفتند. فعالیت‌هایی که در عین ساده بودند نه تنها به سوددهی نیز رسیده‌اند بلکه آوازه‌ی این میلیاردر معروف را به گوش همگان رسانده و مانور تبلیغاتی هوشمندانه‌ای به شمار می روند.

به تازگی ایلان ماسک اعلام نموده که پس از تولید اسلحه‌های شعله افکن، ساخت یک اژدهای سایبورگ و پروژه‌هایی کمدی، اکنون قصد دارد به شکلات سازی روی آورد و کارخانه شکلات سازی ایلان ماسک را بنیانگذاری کند.

او به تازگی با انتشار پستی در توییتر اعلام کرد:

«من قصد دارم یک کارخانه شکلات سازی بسازم و این کارخانه فوق العاده خواهد بود.»

پس از آن رسانه‌ها که تعجب کرده بودند، سعی کردند با او تماس بگیرند تا متوحجه بشوند قضیه جدی است یا این توییت هم یکی دیگر از شوخی‌های عجیب ماسک به شمار می‌رود. آنها در کمال تعجب متوجه شدند که او در این زمینه بسیار جدی است و در آینده‌ای اطلاعاتی در این زمینه اعلام خواهد کرد.

تماشا کنید: طرح اسپیس اکس برای سیستم حمل و نقل بین سیاره ای:

The post کارخانه شکلات سازی ایلان ماسک راه اندازی می‌شود appeared first on دیجیاتو.

ایلان ماسک در بندری تاریخی راکت BFR را برای ارسال به مریخ می سازد

به تازگی اعضای هیئت مدیره بندر لس آنجلس موافقت کرده اند که به اسپیس اکس اجازه ساخت راکت فالکون بزرگ یا BFR را در این بندر بدهند.

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس اکس در فروردین ماه تصویری از سامانه BFR را به نمایش گذاشته بود که قرار است در آینده با فضای کافی برای ۱۰۰ سرنشین و ۱۵۰ تن بار امکان سفر به دور مدار زمین را فراهم کند و حتی در صورت سوخت گیری مجدد در فضا، می تواند طی شش ماه به کره مریخ برسد.

این راکت قرار است در جزیره مصنوعی «ترمینال آیلند» در لس آنجلس و نه در مقر اصلی اسپیس اکس در کالیفرنیا ساخته شود. از آنجایی که در آینده قرار است BFR از طریق کانال پاناما به پایگاه کیپ کاناورال ارسال شود، بندر یاد شده مکان مناسبی برای ساخت آن خواهد بود. به این منظور فضایی ۱۹ هکتاری در جزیره به اسپیس اکس تخصیص داده خواهد شد.

این بخش از سال ۲۰۰۵ و پس از تعطیلی کارخانه کشتی سازی Southwest Marine تاکنون بلا استفاده بوده و اولین بار در یک قرن پیش توسعه داده شده و شروع به ساخت کشتی های تجاری برای دولت نموده است.

مقایسه BFR با راکت های دیگر

کمپانی دیگری که پیش از این از مکان مورد بحث بهره برده، از سال ۱۹۲۰ در این مکان به فعالیت مشغول بوده و تعداد ۴۰ کشتی جنگی را در جنگ جهانی دوم باری آمریکا ساخته است.

مدیر بخش ساخت و ساز و املاک اسپیس اکس اعلام کرده که معتقد است ساخت راکت یاد شده در این مکان بین ۳ تا ۵ سال به طول انجامد. با این حال ایلان ماسک گفته که می خواهد این فرایند سریعتر پیش برود.

اگر اسپیس اکس موفق شود تاریخ پرواز به مریخ را از این مکان رقم بزند، این اولین بار نخواهد بود که یک پروژه آینده نگرانه از این مکان شروع می شود. پیش از این هوارد هیوز، هوانورد و مهندس آمریکایی در دهه ۴۰ میلادی با ساخت هواپیمای مشهور ۸ موتوره هرکولس H-4 تلاش کرد وسیله نقلیه ای آبی-هوایی را آزمایش کند.

 

تماشا کنید: طرح اسپیس اکس برای سیستم حمل و نقل بین سیاره ای:

The post ایلان ماسک در بندری تاریخی راکت BFR را برای ارسال به مریخ می سازد appeared first on دیجیاتو.

اسپیس اکس در بیست و چهارمین پرتاب موفق خود، ماهواره TESS ناسا را به فضا فرستاد

ساعاتی پیش سازمان فضایی ناسا گامی مهم در راستای جستجو برای سیارات فراتر از منظومه شمسی برداشت و ماهواره جدید TESS را در پایگاه نیرو هوایی کیپ کاناورال و به کمک موشک فاکون ۹ اسپیس اکس به فضا پرتاب کرد. ماهواره TESS که جایگزینی برای تلسکوپ فضایی کپلر خواهد بود به بررسی ۲۰۰ هزار عدد از روشن ترین ستاره هایی که در همسایگی خورشید ما قرار دارند خواهد پرداخت.

بعد از آزمایش های اولیه در روز دوشنبه و بررسی سیستم های ناوبری و کنترل، اسپیس اکس یک پرتاب موفقیت آمیز دیگر را با موشک قدرتمند فالکون ۹ تجربه کرد و بخش پایینی این موشک بعد از اتمام ماموریت، روی کرجی «معلومه که هنوز دوستت دارم» این کمپانی، در اقیانوس اطلس فرود آمد.

ماهواره TESS ناسا

فضاپیمای TESS ناسا، در مداری طویل به دور زمین و در حداقل فاصله ۱۰۷ هزار کیلومتری از سطح کره خاکی قرار خواهد داشت تا از کمربند تشعشعی وان آلن دور بماند. اگرچه این ماهواره میدان دیدی تا ۴۰۰ برابر بهتر از تلسکوپ کپلر دارد، اما به صورت خاص بر یافتن سیارات در منظومه های نزدیک و جمع آوری اطلاعات مربوط به جرم، حجم، چگالی و مدار آنها متمرکز خواهد بود.

هدف اصلی ناسا از پرتاب ماهواره TESS جستجو برای سیارات سنگی و شبه-زمین است که ساختار و اکوسیستمی شبیه به کره خاکی در حال نابودی ما دارند. گفتنی است تلسکوپ کپلر از مدت ها پیش دچار نقص های فنی شده و مهندسین ناسا با شگردهای مختلف آن را سرپا نگه داشته اند؛ با این حال انتظار می رود که این تلسکوپ بزودی بازنشسته شده و جای خود را به ماهواره جوان تر و پر توان تر TESS بدهد.

The post اسپیس اکس در بیست و چهارمین پرتاب موفق خود، ماهواره TESS ناسا را به فضا فرستاد appeared first on دیجیاتو.

اسپیس اکس برای بازیابی کامل راکت فالکون ۹ از بالون های غول پیکر استفاده می کند

پرهزینه بودن سفرهای فضایی اغلب شرکت های فعال در این زمینه را به سمت توسعه راهکارهایی برای تولید قطعات چندبار مصرف و بازیابی آنها سوق داده و اسپیس اکس به عنوان یکی از کمپانی پیشرو در این زمینه به دنبال برداشتن گام های بزرگ دیگر در این راستا است.

این کمپانی پیش از این راکت های چندبار مصرف فالکون ۹ و فالکون هوی را با موفقیت آزمایش کرده که عملکرد چند مرحله ای دارند و با گذر از فازهای مشخص هر یک از این مراحل فعال می شوند. این شرکت تاکنون موفق شده مرحله اول فالکون ۹ را با موفقیت فرود آورد و حالا تصمیم دارد با استفاده از بالون های غول پیکر بخش نهایی آن را هم به سلامت به زمین بازگرداند.

ایلان ماسک، مدیرعامل این کمپانی اخیرا با انتشار یک پست در توییتر خود از برنامه های کمپانی متبوعش برای بازگردانی مراحل نهایی راکت خبر داده است:

اسپیس اکس سعی دارد با استفاده از بالون های غول پیکر سرعت مداری راکت مرحله نهایی را کاهش داده و آن را به زمین برگرداند.

برآوردهای این کمپانی نشان می دهد در سال جاری پرتاب هر راکت فالکون ۹ بالغ بر ۶۲ میلیون دلار هزینه به همراه خواهد داشت، آن هم در صورتی که مرحله اول آن با موفقیت بازیابی شود.فالکون 9با این حال اگر متخصصان این شرکت مرحله نهایی راکت را هم با استفاده از بالون های ارزان قیمت بازیابی کنند، این هزینه را تا حد زیادی کاهش داده و توان رقابت خود در سفرهای فضایی را افزایش می دهند. علاوه بر این با برگرداندن مرحله نهایی راکت به زمین به پاکسازی زباله های فضایی که به دغدغه ای جدی تبدیل شده، نیز کمک خواهد شد.

این کمپانی تا کنون انرژی و هزینه ی زیادی را صرف توسعه راکت های چند بار مصرف فالکون کرده و علاوه بر ناسا و بسیاری از شرکت های دیگر، علاقه مندان سفر به فضا هم امیدوارند این طرح هزینه سفرهای فضایی را بیش از پیش کاهش دهد.

The post اسپیس اکس برای بازیابی کامل راکت فالکون ۹ از بالون های غول پیکر استفاده می کند appeared first on دیجیاتو.

ابزار بزرگ ایلان ماسک در توسعه بزرگترین فضاپیمای تاریخ چه نقشی دارد؟

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس اکس در اینستاگرام خود تصویری از یک ابزار فلزی غول پیکر را به نمایش گذاشته که قرار است در توسعه بزرگترین سامانه حمل و نقل فضایی تاریخ مورد استفاده قرار گیرد.

این سامانه که «راکت فالکون بزرگ» یا BFR نام دارد از دو سیستم چندبار مصرف تشکیل شده که شامل بوستر ۵۸ متری است که فضاپیمای ۴۸ متری نیز روی آن سوار شده و ارتفاع آن در مجموع به ۱۰۶ متر می رسد. بوستر این سیستم ترکیبی از ۳۷ موتور است که ۳۱ دستگاه از آنها روی راکت و شش دستگاه نیز روی فضاپیما قرار داشته و قدرتی دو برابر راکت «ساترن ۵» را تولید خواهند کرد.

این سامانه حمل و نقل قرار است فضای کافی برای انتقال ۱۰۰ سرنشین و ۱۵۰ تن بار به مدار دور زمین را داشته باشد و در صورت سوخت گیری مجدد در فضا می تواند طی شش ماه به کره مریخ برسد. ماسک این پروژه را در اولویت قرار داده و در بهمن ماه از تمرکز بر توسعه بخش های دشوارتر پروژه آن خبر داد:

توسعه فضاپیمایی که قابلیت استفاده مجدد داشته باشد به مراتب از بوستر دشوارتر است و به همین خاطر ما ابتدا روی آن تمرکز کرده ایم.

پست جدید ماسک نشان دهنده چه چیزی است؟

تصویر جدیدی که ماسک در اینستاگرام به اشتراک گذاشته چندان با کیفیت نبوده و اطلاعات زیادی را ارائه نمی کند. با این حال از خودروی تسلا مدل ۳ کنار آن می توان به عنوان معیاری برای برآورد سایز این ابزار استفاده کرد.فیبر کربن

از آنجا که تسلا مدل ۳ ۴٫۷ متر طول دارد، قطر این ابزار حدودا ۹ متر و طول آن باید ۱۲ متر باشد. قطعات داخلی و هرزگرد مرکزی حاکی از این است که کل ابزار قابلیت چرخش دارد. ابعاد مذکور با آخرین توصیفات ماسک از فضاپیمای BFR مطابقت دارد و چرخان بودن آن هم با برنامه های اسپیس اکس برای تولید بدنه فضاپیما از فیبر کربن جور درمی آید.

فیبر کربن ماده ای به مراتب مقاوم تر از فلز و ۵۰ درصد سبک تر از آلومینیوم است که در ساخت هواپیما و اتومبیل های فرمول یک به کار برده می شود.

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان راکت الیاف فیبر کربن را در تانکر های سوخت و قطعات دیگر مورد استفاده قرار می دهند چرا که وزن کمتر به معنی قابلیت حمل بار بیشتر است. از نظر امنیت هم این الیاف در برابر دمای فوق سرد و فشار ناشی از پرتاب مقاومت بسیار بالایی دارند.

ماسک در پست اینستاگرامی خود تایید کرده که این ابزار برای ایجاد کمپوزیت های فیبر کربن مورد استفاده قرار می گیرد و البته کار با ابزارهای غول پیکر چیزی است که در تخصص اسپیس اکس قرار دارد.

این کمپانی در بخش هایی از راکت فالکون هوی نیز از فیبر کربن استفاده می کند، برای مثال ماسک در پاییز سال قبل از مخزن سوختی با قابلیت ذخیره ۱۲۰۰ تن اکسیژن مایع رونمایی کرد که از فیبر کربن ساخته شده بود.

در آن زمان پیمانکاری به نام «صنایع جانیکی» در تولید مخزن تانکر مشارکت داشت اما اینبار تمام کارها توسط خود اسپیس اکس انجام خواهد شد.

کمپوزیت فیبر کربن چگونه تولید می شود

رشته های فیبر کربن در صنایع هوافضا کارایی چندانی ندارد و پیش از آن باید بافته شده، به چسب آغشته گشته و در معرض حرارت قرار بگیرند که به کمک ابزارهای رباتیک صورت می گیرد.

در ویدئوی تایم لپس زیر رباتی را می بینیم که رشته های فیبر کربن را اطراف یک محور چرخان بافته و سپس لایه ای از مواد چسبناک را به آن اضافه می کند. در مرحله بعد کارکنان الیاف را در معرض حرارت قرار می دهند تا کمپوزیت نهایی به دست آید.

آنچه که در ویدئوی بالای دیدیم در مقیاسی کوچک انجام می گیرد و پروژه اسپیس اکس احتمالا رکوردهای قبلی در این زمینه را جابجا خواهد کرد. این کمپانی در دفتر اصلی خود فضای کافی برای این کار را ندارد و به همین خاطر در پی ساخت کارخانه راکت مریخ با مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هزار متر مربع در فضایی به مساحت ۱۸ هکتار در لس آنجلس است.

ظاهرا این کمپانی در حال حاضر ابزار خود را به چادری ۲۰ هزار مترمربعی در نزدیکی کارخانه در دست ساخت منتقل کرده است.

این کمپانی علاوه بر فضای وسیع به ربات های بزرگی هم نیاز دارد که مسئولیت مراحل مختلف تولید کمپوزیت فیبر کربن را بر عهده بگیرند. برای درک بهتر چگونگی اجرای این فرایند در مقیاس بزرگ، ویدئوی کوتاه زیر از تولید یک مخزن سوخت فیبر کربن با قطر ۵٫۴ متر در مرکز فضایی مارشال ناسا را تماشا کنید.

نخستین ماموریت مریخ چه زمانی صورت خواهد گرفت؟

پس از اطمینان از عدم وجود هیچ منفذی در بدنه فضاپیما، فیبر کربن از قالب آن جدا شده و قطعات دیگر از جمله باله پایدارسازی پرواز و مخزن بار مخروطی به آن متصل می شود.

در ادامه مهندسان اسپیس اکس چهار موتور راکت رپتور، دو موتور اضافه، لوله ها، تانکر های سوخت داخلی و قطعات الکترونیکی دیگر را که برای پرتاب راکت لازم است، به هم متصل می کنند.BFRماسک سال گذشته مدعی شد که اولین فضاپیمای غول پیکر BFR که حدود ۱۰٫۶ متر از شاتل ناسا بزرگتر است تا اوایل سال ۲۰۱۹ آماده آزمایش خواهد بود و با این فرض که فضاپیما در طول آزمایش دچار سانحه خاصی نشود، روی بوستر BFR سوار خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که نخستین پرواز آزماشی به مریخ در سال ۲۰۲۲ صورت گرفته و در صورتی که با موفقیت همراه باشد نخستین گروه از فضانوردان سال ۲۰۲۴ به مریخ اعزام خواهند شد.

مدیرعامل اسپیس اکس امیدوار است به لطف راکت بزرگ فالکون بتواند مریخ را به مکانی برای زندگی انسان ها در آینده مبدل سازد:

در صورت وقوع یک جنگ جهانی یا فاجعه ای دیگر باید مطمئن شویم که افرادی برای حفظ نژاد انسان به ماه یا مریخ کوچ کنند. در چنین شرایطی در مریخ به اقلام مختلف از آهن گرفته تا پیتزا نیاز خواهیم داشت و با استفاده از BFR زیرساخت اولیه از جمله مخازن سوخت، نیروگاه، و شرایط لازم برای رشد گیاهان ضروری را مهیا خواهیم کرد.

با توجه به سابقه نه چندان درخشان ماسک در برآورد خوش بینانه جدول زمانی پرتاب فالکون هوی و تاخیرهای مکرر در آن ممکن است پرتاب های آزمایشی BFR به تاریخ دیگری موکول شوند.

The post ابزار بزرگ ایلان ماسک در توسعه بزرگترین فضاپیمای تاریخ چه نقشی دارد؟ appeared first on دیجیاتو.