ایرانسلی‌ها روزانه ۴۰۶۶ ترابایت دیتا مصرف می‌کنند

ایرانسل امروز به مناسبت هفته ارتباطات میزبان «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «رمضانعلی سبحانی‌فر» نماینده مجلس و سایر همکاران و شرکای خود شد. در این دیدار ایرانسل گزارشی از فعالیت‌ها و پروژه‌های جدید خود ارائه کرد.

شبکه پهن باند ایرانسل

به گفته «علیرضا قلمبر دزفولی» مدیرعامل شرکت ایرانسل، ۴۳۶ شهر به اینترنت نسل ۴٫۵G و ۱۵٫۵ میلیون گوشی تلفن همراه به اینترنت ۴G متصل هستند. همچنین ۱۶۲ شهر تحت پوشش شبکه اینترنت TD-LTE بوده و برای تکمیل پوشش شهرهای باقی مانده در شبکه پهن باند ایرانسل، کمتر از ۳ درصد جمعیت کشور باقی مانده‌ است.

ایرانسل در گزارش تعویض مودم‌های وایمکس با اینترنت ثابت TD-LTE اعلام کرد که به منظور پایبندی به مهلت قانونی تعیین شده توسط سازمان تنظیم مقررات، ایرانسل از آغاز سال ۹۶ تاکنون ۱۴۳۷۶۳ کاربر وایمکس را با تامین مودم TD-LTE به صورت رایگان به تکنولوژی اینترنت ثابت ارتقاء داده و تعداد ۱۲۰۰ کاربر باقی مانده تا قبل از ۳۱ اردیبهشت ۹۷ به بستر اینترنت ثابت TD-LTE منتقل خواهند شد.

ایرانسل معتقد است ارائه سرویس با کیفیت به مشترکان TD-LTE و کسب رضایتمندی آنها مستلزم پایبندی تمامی ارائه دهندگان سرویس وایمکس به مهلت قانونی مصوبه (۳۱اردیبهشت۹۴) و همچنین تخصیص یکنواخت فرکانس ۵۵ مگاهرتز بین ارائه کنندگان سرویس TD-LTE است.

افزایش حجم مصرف دیتا

دزفولی روند رشد حجم مصرف دیتا در این اپراتور را افزایشی اعلام کرد. بر اساس آمارهای ایرانسل مصرف دیتای روزانه در مرداد ماه ۹۳ رقمی در حدود ۵۴ ترابایت بود که این رقم در اسفند سال ۹۶ به ۴۰۶۶ ترابایت رسید. افزایش ۱۰۰ برابری سرعت تجربه شده توسط مشترکان و کاهش ۲۰ برابری تاخیر، رشد ۷۵ برابری ترافیک روزانه دیتای همراه و همچنین رشد ۲۸ برابری سرانه دیتای همراه مشترکان ایرانسل از دیگر آمارهایی بود که اعلام شد.

ایرانسل روند مصرف جهانی دیتا را با روند مصرف دیتا در ایرانسل مقایسه کرد. بر اساس آمارهای سه سال اخیر مصرف دیتا در ایرانسل ۵۵ برابر افزایش پیدا کرده بود که این رقم در کل دنیا با افزایش ۴ برابری همراه بوده است. به گفته دزفولی البته بخشی از این رشد مربوط به نداشتن پروانه ارائه تکنولوژی ۳G و ۴G تا قبل از سال ۹۳ بوده است اما با این حال میانگین رشد مصرف دیتا در ایرانسل بیشتر از میانگین جهانی است.

اپلیکیشن ایرانسل من نیز سومین اپلیکیشن محبوب کشور معرفی شد. بر اساس اعلام کافه بازار ، این اپ تاکنون ۱۴میلیون و ۳۰۰هزار بار دانلود شده است. سرویس خرید بیمه، تبدیل سیم کارت ۳G به ۴G و خرید بسته‌های ایرانسلی از امتیازات این اپ هستند.

اسنپ اولین استارتاپ میلیارد دلاری ایران

ایرانسل یکی از سرمایه گذاران بزرگ اسنپ است. اسنپ هفتمین تاکسی آنلاین جهان است که در تعداد سفر و حجم کاربران با سایر تاکسی‌های آنلاین جهان رقابت می‌کند. «شهرام شاهکار» مدیرعامل اسنپ به توسعه زیر مجموعه‌های اسنپ مانند اسنپ فود، بامیلو، اسنپ باکس، اسنپ تریپ و هیت اشاره کرد. به گفته او مجموعه گروه اینترنت ایران که مالک اسنپ است، تاکنون برای ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۴۰۰ هزار نفر به شکل غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.

به گفته شاهکار تحلیل و مقایسه اسنپ با همتایانش در خاورمیانه نشان می‌دهد که ارزش اسنپ ۱/۴ تا ۱/۷ میلیارد دلار است.

The post ایرانسلی‌ها روزانه ۴۰۶۶ ترابایت دیتا مصرف می‌کنند appeared first on دیجیاتو.

اسنپ رسماً اعلام کرد: اولین شرکت فناوری میلیارد دلاری ایرانی

امروز در حاشیه مراسم ایرانسل، مدیر ارشد اجرایی اسنپ خبر داد که ارزش این کسب‌وکار بین ۱.۴ الی ۱.۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود. اگرچه در این رابطه گمانه‌زنی‌هایی می‌شد، اما این اولین بار است که خود اسنپ رسماً اعلام می‌کند که تبدیل به یک یونیکورن یا تک‌شاخ شده است.

«شهرام شاهکار»، در مراسم ایرانسل که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی اسنپ است، اعلام کرد که این تاکسی آنلاین با رکورد یک میلیون سفر موفق روزانه، هفتمین استارت‌آپ حوزه حمل‌ونقل آنلاین در دنیاست.

در این فهرستی که شاهکار ارائه داد، شرکت‌های دی‌دی چاکسینگ (چین)، اوبر (آمریکا)، گرب (سنگاپور)، اولا (هند)، لیفت (آمریکا) و یاندکس (روسیه) بالاتر از اسنپ قرار دارند. مدیر ارشد اجرایی اسنپ در همین رابطه گفت: «اسنپ اولین استارت‌آپ ایرانی به شمار می‌رود که نام آن در عرصه بین‌المللی مطرح شده است.»

مدیر ارشد اجرایی اسنپ با نمایش آمار سفرهای شرکت‌های دیگر این حوزه، گفت: «آمار تعداد سفرهای روزانه شرکتهای حملونقل آنلاین در سراسر دنیا نشان میدهد که اکنون اسنپ در رده هفتم دنیا است. اسنپ در روزهای آخر سال ۹۶ موفق به ثبت رکورد یک میلیون سفر موفق در روز شد.» به گفته شاهکار، این ارزش‌گذاری بر اساس میانگین ارزش همتایان منطقه‌ای برآورد شده است.

The post اسنپ رسماً اعلام کرد: اولین شرکت فناوری میلیارد دلاری ایرانی appeared first on دیجیاتو.

چگونه قانون‌های قدیمی، ترمز توسعه استارتاپ‌های داخلی می‌شوند

تصور کنید صاحب یک استارتاپ موفق در تهران هستید و حالا زمان را مناسب می‌بینید تا به سراغ بقیه مراکز استان و سپس سایر شهرهای کشورتان بروید و خدماتی که از نظرتان روی زندگی شهروندان تاثیر دارند را در اختیار آنها قرار دهید. اینجاست که متوجه می‌شوید احتمالاً مجوزهایی که در تهران یا مرکز استان دیگری دریافت کرده‌اید، مورد قبول مسئولان شهری در شمال یا جنوب کشور نیست و باید فکر تازه‌ای کرد.

این مشکلی است که برای اسنپ در برخی از شهرهای کشور پیش می‌آید؛ مجموعه‌ای که به گفته مدیرعامل‌اش شهرام شاهکار، اولین استارتاپ میلیارد دلاری ایرانی خواهد بود. پس از ماجرای حمله به دفتر این استارتاپ در کرمان، حالا اسنپ خبر می‌دهند که فعالیتش در استان‌ مازندران نیز با اختلال مواجه شده است.

«حسین هزارجریبی»، یکی از مدیران ارشد توسعه اسنپ در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که این شرکت در چهار شهر از استان مازندران فعالیت خود را آغاز کرده اما در دو شهر این استان، با مشکل مواجه شده است.

چنین نکته‌ای بیان‌گر آن‌ است که یک استارتاپ ایرانی، حتی در شهرهای مختلف یک استان هم به مشکل مجوز می‌خورد و به شکل جداگانه باید در هر شهر مشکلاتش را از صفر حل کند. هزارجریبی در همین رابطه می‌گوید:

«بیشترین مشکل ما متاسفانه در قائم شهر و بابل است. اکنون اجازه جذب راننده و تبلیغات در این دو شهر از ما گرفته شده. حتی به خاطر کارشکنی‌هایی که اتفاق افتاد، چند بار مجبور به تغییر دفترمان شدیم و در نهایت هم دفاتر ما در این دو شهر تعطیل شده‌اند چرا که دفاتر به شکل مداوم پلمب می‌شوند. همه این‌ها در حالی است که مشکلی برای ما در ساری که مرکز این استان است پیش نیامده.»

این مدیر ارشد اسنپ می‌گوید که مشکل مانند همیشه، به دلیل سوتفاهم بر سر مجوز است: «از نظر ما این سوتفاهم غیرمنطقی است چرا که ما پروانه کسب‌وکار را از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به شکل کشوری دریافت کرده‌ایم. بر اساس همین مجوز، فعالیت ما در همه شهرها و مراکز استان‌ها بلامانع است. از طرف دیگر صنف ما، زیر مجموعه خود اتاق اصناف است. این در حالی است که برخی سازمان‌ها در برخی از شهرها، مجوزهای ما را قبول ندارند و سلیقه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند. متاسفانه گاهی حتی جواب روشنی نیز ارائه نمی‌شود که به چه مجوز جداگانه‌ای نیاز است.»

به گفته هزارجریبی، مشکل اسنپ و سایر استارتاپ‌هایی که با چنین چالش‌هایی مواجه می‌شوند، عدم هماهنگی ارگان‌ها با هم است.

 

«رضا الفت نسب»، عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، در گفتگو با دیجیاتو عدم هماهنگی ارگان‌ها را تایید می‌کند: «در برخی از شهرها، شهرداری از طریق دادستانی اقدام و کسب‌وکار تاکسی اینترنتی را پلمب می‌کند. ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم.»

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خبر می‌دهد که تا کنون بیش از ۶۰ مجوز به تاکسی‌های اینترنتی داده شده است که بخش زیادی از آنها، به شکل محلی در شهرها فعالیت می‌کنند. الفت نسب خبر می‌دهد که در نتیجه‌ی همین موضوع، دیگر بحث رقابت بخش سنتی و آنلاین مطرح نیست و حالا مقاومت از سوی سازمان‌هایی مانند شهرداری ادامه پیدا می‌کند:

«متاسفانه ما از این ناحیه در حال ضربه خوردن هستیم و بر اساس آنچه می‌شنویم، در هر شهری که اقدام به تاسیس تاکسی آنلاین کنید، باید مجوز جداگانه بگیرید. بر فرض ما بیشتر از هزار شهر داریم و حالا به عقیده این سازمان‌ها، باید به همان تعداد مجوز گرفته شود. هر شهر هم قانون خودش را دارد و باید دید شورای شهر چه تصویب کرده و چه سهمی از استارتاپ می‌خواهد.»

اما چرا مجوزی که به شکل کشوری به کسب‌وکارهای اینترنتی داده شده است با چالش مواجه می‌شود؟ به گفته الفت نسب، مشکل تاکسی‌های آنلاین به یک قانون نیمه‌کاره در چند سال گذشته و آیین نامه‌ای که هرگز نوشته نشد مرتبط است:

«قانونی داریم که مدیریت و نظارت بر حمل و نقل شهری را بر عهده شهرداری‌ها قرار می‌دهد. حتی پیش از شروع به کار تاکسی‌های آنلاین، شهرداری اصرار داشت که آژانس‌های تاکسی سرویس باید زیر نظرش کار کنند و هیچ‌وقت هم این اتفاق رخ نداد. اما در سال ۹۴ ابلاغیه‌ای صادر شد که می‌گفت مجوز با اتحادیه تاکسی‌های کرایه، نظارت با شهرداری اما نحوه نظارت، منوط به همکاری وزارت صنعت و معدن و وزارت کشور است و این دو وزارت‌خانه باید آیین نامه‌ای نظارتی را تدوین کنند. این آیین نامه هیچ‌وقت نوشته نشد و حالا دادستانی‌ها، به همین قانون اشاره دارند و می‌گویند در حال حاضر شهرداری باید مجوز صادر کند. در بعضی از شهرها چنین اتفاقی می‌افتد و شهرداری از طریق دادستانی، کسب‌وکار تاکسی اینترنتی را پلمب می‌کند. ما روزانه برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق نامه‌نگاری و فعالیت می‌کنیم.»

با این وجود، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وعده می‌دهد که این مشکلات در سال ۹۷، حل و فصل خواهند شد.

پیش از این مدیران ارشد اسنپ و تپسی در گفتگو با دیجیاتو اشاره کرده بودند که همین ترمزهای داخلی، باعث می‌شود تا سرعت توسعه آنها کاهش پیدا کند و چالش‌های داخلی، یکی از دلایلی است که این شرکت‌ها هنوز پس از چند سال از آغاز فعالیت‌شان، نتوانسته‌اند از مرز ایران خارج شده و به سراغ بازارهای کشورهای همسایه بروند.

The post چگونه قانون‌های قدیمی، ترمز توسعه استارتاپ‌های داخلی می‌شوند appeared first on دیجیاتو.

شکایت بلک بری از شرکت مادر اپلیکیشن اسنپ چت به جرم نقض پتنت

به نظر می رسد بلک بری این روزها راه ساده و بی دردسری برای سودزایی پیدا کرده: شکایت از کمپانی های بزرگ بابت نقض پتنت که می تواند به یک باره میلیون ها دلار را به حساب های بانکی این شرکت سرازیر کند.

بلک بری در زمینه شکایت بابت نقض پتنت ید طولایی در میان شرکت های مطرح تکنولوژی دارد. به عنوان مثال، سال ۲۰۱۵ بود که شرکت کانادایی در پی شکایت از Typo بابت نقض پتنت کیبورد فیزیکی QWERTY خود توانست مبلغ ۸۶۰۶۰۰ دلار از این شرکت غرامت دریافت کند.

همچنین در فوریه ۲۰۱۷، بلک بری نوکیا را به نقض یکی دیگر از پتنت هایش متهم کرد و چندی بعد نیز نوبت به فیسبوک و دو زیر مجموعه دیگرش واتس اپ و اینستاگرام رسید. اما برای نخستین شکایت در سال ۲۰۱۸، بلک بری این بار شرکت مادر اپلیکیشن اسنپ چت یعنی Snap را به نقض بعضی پتنت های خود محکوم کرده است.

شرکت کانادایی اعتقاد دارد که اپلیکیشن اسنپ چت در استفاده از هفت مورد از پتنت هایش حق مالکیت فکری را زیر پا گذاشته. این پتنت ها شامل پیش نمایش رویدادهای جدید در دیوایس های دارای نمایشگر کوچک، روش جمع آوری اطلاعات مربوط به زمان در محیط پیام رسانی، روش تشخیص نقاط تعامل روی نقشه بسته به موقعیت جغرافیایی دیوایس و روش ارسال اطلاعات به یک دیوایس همراه می شوند.

این شکایت رسما در دادگاه فدرال ناحیه مرکزی کالیفرنیا به ثبت رسیده و هنوز در دست بررسی است. اما با وجود این که بلک بری در ظاهر پیروز این پرونده به نظر می رسد، شکی نیست که وکلای اسنپ نیز با تمام قوا در دادگاه حاضر شده و به سادگی زیر بار این اتهام نخواهند رفت.

The post شکایت بلک بری از شرکت مادر اپلیکیشن اسنپ چت به جرم نقض پتنت appeared first on دیجیاتو.