چهار روز تا اعلام قیمت های جدید خودرو؛ اولین نشانه ها از تورم و التهاب مجدد بازار

اعلام قیمت جدید خودرو در بازار، این روز ها تبدیل به دغدغه ای عمومی شده است. در طول چند ماه اخیر قرار بود کمیسیون صنایع مجلس به صورت جدی موضوع افزایش قیمت خودرو را بررسی کند. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت نهایی خودروها شنبه و یکشنبه هفته آینده و با در نظر گرفتن همه جوانب کار از جمله قیمت های تمام شده خودروسازان و در نظر گرفتن حق و حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌ شود.
موضوع افزایش قیمت خودرو در ایران، این روزها حاشیه‌ ساز شده و خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو و سایپا به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند. «محسن صالحی‌نیا» عصر چهارشنبه افزود: همانطوری که پیشتر «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود، قیمت گذاری خودرو به یک شورای مشورتی محول شده که جلسه آن شنبه یا یکشنبه هفته آینده برگزار می‌ شود.

قیمت جدید خودرو
وی بیان داشت: خودروسازان قیمت تمام شده خود را بر اساس ریز اقلام و شرایط موجود اعلام کرده و پیشنهاد داده ‌اند و انتظار دارند بر اساس قیمت تمام شده به اعلام قیمت های جدید بپردازیم که در غیر این صورت مشمول زیان خواهند شد. همچنین براساس گزارش‌ هایی که به تازگی از حسابرسی شرکت های خودروساز منتشر شده، حاکی از زیان خودروسازان است.


در عین حال به گفته معاون وزیر صمت؛ سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حتماً روی قیمت تمام شده با توجه به وظیفه ذاتی اش نظر خواهد داد و شورای رقابت نیز از منظر فرمول تعیین قیمت دیدگاه های خود را مطرح خواهد کرد.


بیان این توضیحات در حالیست که اعلام قیمت جدید خودرو پژو ۲۰۷ طی روزهای گذشته (با رقم ۱۰۴ میلیون تومان) و انتشار اخبار مربوط به افزایش قیمت، زمینه الهتاب در بازار خودرو را فراهم آورده و باعث افزایش چند میلیونی قیمت های سطح بازار (علیرغم کاهش قیمت ارز) شده است. با این اوصاف به نظر می رسد که در هفته آینده نیز افزایش قیمت ها ادامه یابد و پس از آن شاهد تشدید رکود در بازار باشیم، چرا که توان خرید مشتریان به اندازه افزایش قیمت ها افزایش نیافته و همین امر باعث می شود که سردی زمستان در بازار خودرو بیش از همیشه احساس شود.

The post چهار روز تا اعلام قیمت های جدید خودرو؛ اولین نشانه ها از تورم و التهاب مجدد بازار appeared first on دیجیاتو.

رکود مطلق یا تورم مهار نشدنی؛ شما چه سرنوشتی را برای بازار خودرو پیش بینی می کنید؟

شش ماه پس از اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور، هنوز ماجرای بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو روشن نیست و کشمکش قطعه سازان با خودروسازان و خودروسازان با مسئولان وزارت صنعت و دولتمردان با شدت هرچه بیشتر ادامه دارد. در این شرایط قطعه سازان هر روز خبر از احتمال بیکاری چند صد هزار نفری می دهند و خودروسازان نیز از توقف خطوط تولید و ورشکستگی کامل خود بیمناکند، اما وزیر جدید صنعت در گفتگویی تلویزیونی از جمع بندی نهایی قیمت خودرو تا پایان هفته آینده خبر داده است.

براین اساس به نظر می رسد که دو سناریو متفاوت پیش روی مسئولان امر قرار گرفته که انتخاب هرکدام از آن ها می تواند سرنوشتی منحصر به فرد را برای صنعت و بازار خودرو رقم بزند، در این مطلب قصد داریم تا هر یک از این دو راهکار را بررسیم نماییم.

پیشنهاد اول: آزادسازی بهای خودرو

قطعه سازان و انجمن خودروسازان شدیدا بر این عقیده پافشاری می کنند که آزاد شدن قیمت خودرو تا سطح قیمت بازار (حدود ۵ درصد اختلاف تا رقم های فعلی بازار) می تواند باعث مدیریت عرضه و تقاضا شده و بازار سیاه را کاملا از بین ببرد. این راهکار هرچند با الگوی های مربوط به تجارت آزاد مطابقت دارد و شاید در بلند مدت تصمیم درستی به نظر برسد اما در کوتاه مدت با افزایش ۸۰ الی ۱۰۰ درصدی قیمت خودرو نسبت به قیمت های فعلی همراه خواه شد و زمینه را برای رکود بسیار شدید در بازار خودرو فراهم می آورد.

درواقع بسیاری از خریداران و ثبت نام کنندگان فعلی خودروسازان، با هدف افزایش قیمت و فروش با قیمت بیشتر در این بازار سرمایه گذاری می کنند و از بین بردن یک شبه بازار سیاه می تواند باعث خروج سرمایه ایشان از بازار شود. در این صورت خودروسازان با خیل عظیم انصراف روبرو خواهند شد و ناچار می شوند تا رقم های دریافتی از مشتریان را با سود انصراف به ایشان بازگردانند. چنین روندی از توان خودروسازان خارج است و احتمالا مشابه قضیه موسسات مالی و اعتباری، دولت بار دیگر مجبور خواهد شد تا با تزریق پول، تعهدات خودروسازان به مردم را جبران نماید. این روند به افزایش تورم و بلندتر شدن سد بی اعتمادی به خودروسازان خواهد انجامید.

از سوی دیگر آزاد سازی قیمت خودرو قاعدتا با تحویل شمار زیادی از خودروهای معوقه همراه خواهد بود و سوداگرانی که با هدف کسب سود اقدام به ثبت نام خودرو کرده اند نیز، با عرضه این خودروها در بازار راکد فعلی، به رکود دامن می زنند. چنین اقدامی بازهم می تواند به تعمیق رکود در بازار و کاهش ثبت نام خودروهای جدید منجر شود و به بازار خودرو، نمایشگاهداران و خودروسازان فشار مضاعفی وارد نماید.

پیشنهاد دوم: افزایش پلکانی قیمت و نرخ گذاری دستوری

خودروسازان معتقدند که با توجه به سهم ارز بری در تولید خودروهای مختلف و تورم عمومی موجود در اقتصاد کشور، افزایش قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی برای محصولات مختلف منطقی است اما چنین افزایشی ممکن است به صورت یکباره اتفاق نیافتد چرا که باعث ایجاد شوک در بازار خواهد شد. بنابراین پیشنهاد دوم می تواند به نرخ گذاری مصنوعی (هماهنگی با وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان) منجر شود و قیمت های تازه نیز به صورت پلکانی و تدریجی توسط خودروسازان افزایش یابد. این راهکار اگرچه تمام خواسته خودروسازان را پوشش نمی دهد اما باعث ایجاد انتظار تورمی در بازار خواهد شد و احتمالا روند فعلی ثبت نام به قصد دلالی و سوداگری را افزایش می دهد.

به عبارت دیگر مشتریان با آگاهی از روند افزایشی قیمت خودروها، با خیال کسب سود و فروش با نرخ بالاتر، اقدام به پیش خرید خواهند کرد و اینکار باعث افزایش قیمت ها در بازار شده و چرخ خودروسازان را می گرداند، اما در مقابل ممکن است قیمت ها در بازار به سطحی بیش از سطح فعلی افزایش یابد و دست مصرف کنندگان واقعی هر روز از بازار خودرو کوتاه تر شود.

با این توضیح نظر شما چیست؟ شما چه سرنوشتی را برای تراژدی صنعت خودرو در کشور پیش بینی می کنید؟

 

Note: There is a poll embedded within this post, please visit the site to participate in this post’s poll.

 

The post رکود مطلق یا تورم مهار نشدنی؛ شما چه سرنوشتی را برای بازار خودرو پیش بینی می کنید؟ appeared first on دیجیاتو.

سرنوشت مشترک دنا هیبریدی و ساینا برقی؛ فراموش شدن در انبارهای جاده مخصوص

زمستان نزدیک است و کلان شهرهای ایران زمین بار دیگر در معرض پدیده وارونگی هوا و تشدید آلایندگی قرار گرفته اند. تکرار مکررات مبنی بر استفاده از حمل نقل عمومی و توصیه به عدم ترد با خودروهای تک سرنشین و امثال این موارد تاکنون تاثیری بر کاهش مشکلات ناشی از آلودگی نداشته است و حالا به نظر می رسد که رویای دست یابی خودروسازان کشور به محصولات سبز و دوستدار محیط زیست نیز در حال از دست رفتن باشد.

در زمستان سال گذشته بود که ایران خودرو و سایپا با نمایش دنا پلاس هیبریدی و ساینا برقی، از تلاش خود برای تولید محصولاتی مدرن تر خبر دادند اما حالا ماه هاست که اثری از ادامه پروژه تولید این دو خودرو دیده نمی شود و ظاهرا هر دو محصول در حال فراموش شدن در انبار بخش تحقیق و توسعه هستند. در ادامه قصد داریم تا ضمن مرور مشخصات این دو خودرو، امکان تولید انبوه آن ها را در شرایط تازه اقتصادی و صنعتی کشور بررسی نماییم.

باتری های پردردسر و تکنولوژی تحریم شده

به طوی کلی تهیه و تولید باتری برای خودروهای برقی و پلاگین ‌هیبرید به‌ عنوان یک معضل برای تولیدکنندگان جهان تلقی می‌ شود و ایران خودرو و سایپا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. عمق این مشکل آنچنان در سطح جهان فراگیر است که خودروسازان آلمانی نظیر ب ام و و فولکس واگن از تکنولوژی کره ای ها و شرکت هایی نظیر LG و سامسونگ برای توسعه باتری های مورد نیاز خود استفاده می کنند و حتی تسلا علیرغم دراختیار داشتن گیگافکتوری، با ژاپنی ها در این زمینه همکاری نزدیکی دارد.

دناپلاس پلاگین‌ هیبرید

طبیعتا با این توصیف نمی توان انتظار داشت که شرکت های داخلی مانند صبا باتری (تامین کننده باتری ساینا برقی آزمایشی) از توانایی تامین باتری های لیتیوم یونی با قیمت مناسب و مشخصات رقابتی برخودار باشند اما فارغ از مسئله باتری ها، دنا پلاس پلاگین هیبرید از نظر ظاهری شباهت خاصی به نسخه توربو دارد. فناوری پلاگین هیبرید دنا که ظاهرا با همکاری شرکت بلژیکی پانچ (سازنده گیربکس های CVT و قطعات مهندسی خودرو) شکل گرفته است، متفاوت از خودروهایی چون بی وای دی تانگ یا تویوتا پریوس پلاگین هیبرید است و این خودرو را عملا می توان یک محصول برقی با موتور بنزینی پشتیبان برای شارژ کردن باتری ها توصیف کرد.
با اتصال شارژر دنا پلاس پلاگین هیبرید به برق شهری می توان باتری های این خودرو را پر کرد و با شارژ آن حدود ۹۰ کیلومتر را بدون هیچ گونه آلایندگی تولیدی از جانب خودرو پیمود. توان این باتری ها به دو موتور برقی در جلو خودرو منتقل می شود و قابلیت شارژ باتری ها از طریق نیرو منفی و ترمزگیری در خودرو وجود دارد.

در واقع موتور دنا هیبریدی مستقیما به چرخ ها متصل نیست و صرفا در نقش شارژ کننده باتری ها فعال است. بنابراین دناپلاس ‌پلاگین ‌هیبرید تنها به کمک موتورهای برقی که قدرت را به چرخ‌ های جلو منتقل می‌ کنند، قادر به حرکت است. همچنین باتری‌ های درنظر گرفته ‌شده در این خودرو در محفظه‌ ای پشت صندلی‌ ها قرار دارند اما فضای قسمت بار همچنان کارایی خود را دارد. اتصال به برق شهری یکی دیگر از قابلیت‌ های این خودرو است که از طریق نشان تجاری نصب‌ شده روی در صندوق صورت می‌ گیرد.

اما در شرایط فعلی تولید انبوه خودرو دنا پلاس پلاگین‌ هیبرید نیازمند وجود سرمایه‌ گذار به منظور تامین هزینه ‌های تولید است که بر همین ‌اساس درحال‌ حاضر باتوجه به نبود سرمایه‌ گذار، به نظر می رسد که ایران‌ خودرو هم ‌اکنون برنامه ‌ای برای تولید این محصول ندارد.
از سوی دیگر تامین برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی و پلاگین‌ هیبرید و عدم زیرساخت مناسب برای آن ‌ها مشکلی است که خودروسازان و واردکنندگان خودروهای پلاگین ‌هیبرید با آن‌ ها دست ‌و پنجه نرم می‌ کنند.

قدرت و گشتاور موتور الکتریکی دنا پلاس جدید به ترتیب ۱۴۰ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتن‌ متر اعلام شده است. پیش‌ بینی می‌ شود قدرت و گشتاور مجموع موتورهای دنا پلاس اتوماتیک پلاگین هیبریدی به ۲۰۰ اسب بخار و بیش از ۳۰۰ نیوتن ‌متر برسد.

قیمت تمام شده غیر رقابتی

فارغ از مشکلات تحریم و کمبود قطعات برای تولید چنین محصولاتی، مسئله مهم دیگری که امید برای عرضه خودروهای سبز را توسط دو خودروساز کشورمان کمرنگ می کند، قیمت تمام شده چنین خودروهایی با توجه به نرخ های ارز فعلی است. در زمان رونمایی ساینا برقی (دی ماه سال ۱۳۹۶) اعلام شد ظرف مدت ۱٫۵ سال، این خودرو با قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان (حدود دو برابر قیمت روز ساینا بنزینی) به تولید انبوه می ‌رسد. تعیین چنین قیمتی در زمان دلار ۳٫۸ هزار تومانی انجام شد، قرار بود یارانه ۴۰ میلیون ‌تومانی به خریداران این خودرو پرداخت شود و مشتریان با ۳۰ میلیون تومان صاحب اولین خودرو برقی ساخت داخل شوند.
اما حالا اگر قرار باشد تا محاسبات فوق را بر اساس ارز سامانه نیما انجام دهیم درخواهیم یافت که ساینا برقی در خوشبینانه ترین شرایط هم بیش از یکصد میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

https://i0.wp.com/digiato.com/wp-content/uploads/2018/07/78A6CC24-B412-4071-B375-BCB7D44BD121.jpeg?w=660&ssl=1

به گفته سایپا، ساینا برقی دارای یک موتور ۷۰ کیلوواتی است که با یک‌ بار شارژ ۲۰۰ کیلومتر مسافت شهری یا ۳۰۰ کیلومتر مسافت جاده‌ ای را طی می‌ کند. عمر مفید باتری این خودرو نیز در حدود ۷ تا ۱۰ سال برآورد شده است. بنابراین نمی توان گفت که با توجه به مشخصات فنی، امکان ارزان سازی بیشتر این محصول وجود دارد و حتی بعید است با چنین مشخصاتی، صادرات این خودرو به سایر کشورها نیز به سادگی امکان پذیر باشد. چرا که مشخصات فنی و ایمنی پلت فرم ساینا و مشخصات موتوری نه چندان قابل توجه (قدرت موتور کمتر از ۱۰۰ اسب بخار) نمی تواند زمینه رقابتی شدن این محصول را در بازار های بین المللی فراهم آورد.

بنابراین در شرایط فعلی حداقل پنج مشکل عمده بر سر راه تولید انبوه خودروهای سبز در ایران وجود دارد، کمبود قطعات، افزایش شدید نرخ ارز و قیمت تمام شده، ناتوانی دولت برای حمایت مالی و ارائه تسهیلات به مشتریان، تضعیف قدرت خرید مشتریان و نبود زیر ساخت های فنی و تکنولوژی مناسب برای استفاده از چنین خودروهای مدرنی در جاده های و خیابان های کشور.

https://i0.wp.com/digiato.com/wp-content/uploads/2018/07/3759EE77-5A58-445E-9AD0-2CE1276C2BD0.jpeg?resize=660%2C495&ssl=1

از این رو به نظر می رسد که حداقل در میان مدت، امیدی به احیای این دو پروژه توسط خودروسازان کشور وجود نداشته باشد. در واقع با ادامه شرایط فعلی نه خودروسازان قادر هستند تا چنین محصولات پیچیده ای را به تولید انبوه برسانند و نه مردم توان خرید خودروهای گران قیمت و پردردسر را دارند و نه دولت از توانایی ایجاد زیر ساخت های مناسب برای تسهیل این فرایند برخودار است.

https://i0.wp.com/digiato.com/wp-content/uploads/2018/07/AD457E28-9265-4A67-BD33-A801E2B496B8.jpeg?resize=660%2C495&ssl=1

The post سرنوشت مشترک دنا هیبریدی و ساینا برقی؛ فراموش شدن در انبارهای جاده مخصوص appeared first on دیجیاتو.

چالش بزرگ کارت سوخت؛ از خرید و فروش میلیونی تا طرح ادغام با کارت بانکی

زمزمه سهمیه بندی سوخت هر روز بلندتر می شود و تقریبا روزی نیست که گمانه زنی تازه ای در این خصوص در رسانه های مختلف مطرح نشود. در تازه ترین اخبار در این زمینه، از به تعویق افتادن سهمیه بندی سوخت به دلیل عدم جمع بندی و تصمیم گیری نهایی سخن به میان آمده است اما همزمان شایعاتی مبنی بر طرح ادغام کارت سوخت و کارت های بانکی به گوش می رسد که البته هنوز توسط مقامات سازمان های بانکی یا شرکت توزیع فراورده های سوختی شرکت نفت، تایید یا تکذیب نشده است اما در مجموع می توان گفت که در صورت نهایی شدن این طرح، شاید خرید و فروش سهمیه سوخت و یا خرید و فروش کارت سوخت نسبت به شرایط فعلی دشوار تر شود و به نوعی جلوی قاچاق فراگیر سوخت که طی ماه های اخیر تشدید شده است، گرفته شود.

در همین رابطه در حدود دو هفته قبل بود که ژوبین علاقبند (نایب رئیس هیات مدیره اسنپ)، در گفتگویی با دیجیاتو از احتمال استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت سخن به میان آورده بود. به گفته ایشان: “زمزمه‌هایی که می‌شنویم حاکی از آن است که احتمالاً راهکار سهمیه بندی بنزین از طریق کارت سوخت نیست. می‌شنویم که ممکن است از طریق کارت بانکی باشد. طبیعتاً کارت بانکی امکانات بسیار بیشتری را از کارت سوخت می‌دهد و آنطور که شنیده‌ایم، زمینه وجود دارد تا پشتیبانی زیرساختی ارائه شود.”

بر این اساس به نظر می رسد که استفاده از کارت بانکی برای سهمیه بندی سوخت می تواند راحت حل موثری در شرایط فعلی باشد، به خصوص که حالا خرید و فروش کارت های قدیمی سوخت در کشور بسیار رایج شده و با مراجعه به پمپ بنزین ها داد و ستد چنین کارت هایی به راحتی انجام می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، قیمت کارت سوخت بنزین که ظاهرا به منظور قاچاق مورد استفاده قرار میگیرد حالا به ۸۰ هزار تومان رسیده است و کارت سوخت گازوییل نیز یک میلیون تومان قیمت دارد.

The post چالش بزرگ کارت سوخت؛ از خرید و فروش میلیونی تا طرح ادغام با کارت بانکی appeared first on دیجیاتو.

با پنج ویژگی جانشین ایلان ماسک آشنا شوید؛ آیا روبین دنهلم تسلا را نجات می دهد؟

چند هفته پیش بود که بالاخره رشته توییت های ایلان ماسک مبنی بر آمادگی تسلا برای خصوصی سازی کار دستش داد. پس از انتشار این توییت ها سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده وارد ماجرا شده و با نادرست خواندن اطلاعات داده شده، موجبات برکناری وی از سمت ریاست هیئت مدیره تسلا را فراهم نمود.

با کناره گیری ماسک، چهارشنبه گذشته تسلا با صدور بیانیه ای اعلام کرد از این به بعد و تا سه سال آینده خانم روبین دِنهُلم (Robyn Denholm) بر صندلی رئیس هیئت مدیره این شرکت تکیه خواهد زد.

robyn-denholm (6)

مسلما انتخاب خانم دنهلم برای ریاست هیئت مدیره تسلا و تعریف و تمجیدهای ایلان ماسک از او، بی دلیل نیست. این شخص پیش تر یکی از اعضای هیئت مدیره به شمار می رفت و در سمت مدیریت مالی شرکت استرالیایی Telstra نیز ایفای نقش کرده است.

در کنار موارد یاد شده، خانم دنهلم کارنامه درخشانی در عرصه تکنولوژی و مدیریت شرکت های فناوری دارد، او که در استرالیا به دنیا آمده، برای شرکت هایی مثل تویوتا، سان مایکروسیستمز، Juniper Networks و Telstra کار کرده است.

اوایل امسال وی از سمت مدیر عملیاتی شرکت Telstra – بزرگ ترین شرکت مخابراتی استرالیا – به سمت مدیر ارشد مالی ارتقا یافت. البته با توجه به پست جدید در تسلا، خانم دنهلم تا شش ماه آینده به طور کامل از Telstra جدا خواهد شد تا تمام وقت و انرژی خود را در اختیار خودروساز نوپای کالیفرنیایی بگذارد.

robyn-denholm (1)

از آنجایی که دنهلم از سال ۲۰۱۴ عضو هیئت مدیره تسلا بوده، او با حس و حال کار در این کمپانی آشنایی داشته و در واقع انتخابی داخلی به حساب می آید. انتظار می رود رفتارها و شیوه مدیریتی خانم دنهلم متعادل تر از ایلان ماسک باشد.

در گفتگوها و مصاحبه های ویدیویی و نوشتاری، دنهلم درباره موضوعات زیادی اظهار نظر کرده است. آنچه در ادامه می خوانید به پنج مورد از جالب ترین باورها و نگرش های وی در زمینه های گوناگون اشاره دارد.

۱٫ او اعتقادی عمیق به مشاوره دارد

روبین دنهلم ۵۴ ساله، با مدرک علوم اقتصادی از دانشگاه سیدنی فارغ التحصیل شد. سپس تحصیلاتش را در رشته تجارت ادامه داده و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه نیو ساوت ولز (New South Wales) دریافت کرد.

خانم دنهلم همیشه نسبت به مشاوره و بهره گیری از استعدادهای جوان علاقه نشان داده است، طوری که تاکنون هزینه تحصیلی چند دانشجوی دختر را که به لحاظ مالی با مشکلاتی روبرو بوده اند، در دانشگاه نیو ساوت ولز بر عهده گرفته است. این دانشجویان عمدتا در رشته های مرتبط با فناوری مشغول به تحصیل بوده و هستند.

در یکی از مصاحبه های تلویزیونی خانم دنهلم گفته بود:

پیش از آنکه بدانیم اسم این کار مشاوره است، من زمان زیادی را با افراد مستعد جوان در سازمان های گوناگون سپری کرده ام.

در سال ۲۰۱۶ نیز، وی گفته بود:

شکوفا کردن استعدادهای مجموعه ای از افراد یکی از مهم ترین کارهایی است که یک مشاور می تواند انجام دهد. با فراهم کردن تیمی از افراد مختلف، امکان حل کردن هر مشکلی میسر می شود، حال فرقی نمی کند که این افراد مرد باشند یا زن. مشاوره دادن به نسل بعدی مدیران مالی یکی از مسئولیت های اولیه است.

۲٫ او تنوع را به عنوان کلیدی برای حل مساله می داند

خانم دنهلم در سال های اخیر به طور مکرر به ارزش تنوع در تجارت اشاره کرده است. این مدیر مجرب استرالیایی یک بار در مصاحبه ای ویدیویی با بلاگ Telstra چنین صحبت هایی را بر زبان آورده بود:

من فکر می کنم افرادی که دارای پیش زمینه ها و جنسیتی متفاوت هستند، واقعا باعث بهبود توانایی حل مساله شده و امکان بهره برداری بهتر از فرصت ها را در اختیارتان می گذارند.

من مراحل پیشرفت را زمانی طی کردم که تعداد مدیران زن انگشت شمار بوده و بسیاری از مشاوران من را مردان تشکیل می دادند. افراد زیادی درباره تنوع جنسیت و نژاد حرف می زنند، اما به نظر من این مسائل ریشه در افکار و تجارب قبلی آنها دارد. برای من مهم نیست که مردم چه چیزی را دوست دارند.

اگر همه مثل هم فکر کنند، دیگر موج جدیدی از نوآوری شکل نخواهد گرفت. باید تفاوت هایی در نظرات و تجارب زندگی افراد وجود داشته باشد.

خانم دنهلم در مصاحبه دیگری افزوده بود:

داشتن تجارب گسترده و توانایی به اشتراک گذاری این تجارب در زمان هایی که دور یک میز می نشینید تا با چالش ها روبرو شده و یا به مصاف فرصت ها بروید، بسیار مفید است. داشتن تفاوت فضا را برای صحبت هایی پر محتوا و بروز سوالات جدید آماده می کند.

robyn-denholm (4)

۳٫ او اهل ریسک بوده و ترسی نسبت به ارتکاب اشتباه ندارد

اگر چه شاید رئیس هیئت مدیره جدید تسلا برای رویارویی با ریسک های بزرگ چندان مناسب به نظر نرسد، اما خانم دنهلم خود را آماده رویارویی با چالش ها می داند. او در یکی از مصاحبه های اخیر خود گفته:

اگر چه من از هواپیما بیرون نمی پرم یا پرش بانجی انجام نمی دهم، اما در حوزه کاری خود ریسک پذیر هستم. شما می توانید بهترین تصمیم را با اطلاعاتی که در اختیار دارید بگیرید. تصمیمات سریع امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر هرگز اشتباه نکنید به معنای اینست که به اندازه کافی تلاش نمی کنید.

شغلی جهانی چیزی است که من به فرزندانم توصیه می کنم، زیرا چنین کاری آنها را به یک مدیر و انسان بهتر تبدیل می کند.

یکی از ریسک هایی که دنهلم در زندگی خود به آن تن داده، به زمان اشتغال وی در شرکت سان مایکروسیستمز مربوط می شود. در سال ۲۰۰۱ مقامات این شرکت خانم دنهلم را متقاعد کردند که با دو فرزندش به کلرادو انتقال پیدا کند. او در روزهای نخستین انتقال در مصاحبه ای از سختی های این جابجایی گلایه هایی را مطرح کرده بود، اما در نهایت وی از تصمیم خود و مدیران سان مایکروسیستمز احساس رضایت داشت.

۴٫ ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای او مهم است

خانم دنهلم عقیده دارد انسان یک بار فرصت زندگی می یابد، بنابرین باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. به اعتقاد او هر کسی باید درباره مهم ترین اولویت های خود تصمیم گرفته و چیزی های مورد علاقه اش را با زندگی ترکیب کند تا بیشترین بهره برداری را از این فرصت داشته باشد.

او تابستان گذشته در این باره گفته بود:

من در وهله اول و بیش از هر چیز دیگر خانواده ام را دوست دارم، به شغلم نیز علاقه مند هستم؛ بنابراین خانواده من نقشی مهم در حوزه کاری من دارند. آنها می دانند که سر کار من چه چیزی انجام می دهم و در دستیابی به هدف مرا حمایت می کنند.

وقتی که در خانه هستم، من تمام سعیم را می کنم تا حضوری پررنگ داشته باشم. به این معنی که توجه و تمرکز خود را صرف لحظات باهم بودن می کنم و اینطور نیست که افکارم همیشه درگیر کارهایم باشد. سر کار نیز این چنین است.

بهترین توصیه ای که به من شده اینست که هر جا وقت خود را سپری می کنم، تمام توجهم معطوف آنجا باشد، چه در خانه، چه در سر کار. وقتی که تصمیم گرفتید زمانتان را چگونه سپری کنید، بر روی آنچه که پیش رو دارید، تمرکز داشته باشید.

robyn-denholm (3)

۵٫ او به دنبال تغییرات بی وقفه است

در حال حاضر تسلا بدهی های زیادی داشته و به لحاظ سهام وضع چندان مطلوبی در ایالات متحده ندارد. با وجود سرعت گرفتن روند تولید مدل ۳ و برخی ادعاها، هنوز این شرکت به سودآوری نرسیده است.

برخی از منتقدین معتقدند که تسلا باید قبل از انداختن نام خود بر سر زبان ها و ایجاد هیاهوی تبلیغاتی، باید اقدام به تاسیس کارخانه های اختصاصی و تقویت لجستیک خود می نمود.

خانم دنهلم در ماه مارس در مصاحبه ای ویدیویی تا حدودی به این قضیه پرداخته و گفته بود:

من فکر می کنم تغییر کلمه ای است که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای من نحوه عملکرد یک تجارت – چه از دید صنعتی، چه از بعد وارد شدن به فاز بعدی مسیر یک شرکت – شامل مجموعه ای از مهارت های بسیار مهم می شود.

این مساله از نگاه من همیشه با افراد آغاز می شود. به لحاظ تجاری ما کجا هستیم؟ به دنبال کدام استراتژی باید برویم؟ پس از این سوالات، باید اطمینان حاصل پیدا کرد که کارکنان نسبت به مسیری که یک شرکت می خواهد طی کند، به اندازه کافی مطلع هستند.

The post با پنج ویژگی جانشین ایلان ماسک آشنا شوید؛ آیا روبین دنهلم تسلا را نجات می دهد؟ appeared first on دیجیاتو.

ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک را اعلام کرد – آبان ۹۷

ساعاتی پیش گروه صنعتی ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۷ صندوقدار این شرکت و نحوه تسویه حساب این خودرو را اعلام نمود. در حالی که قیمت پژو ۲۰۷ هاچ بک در بازار از یکصد میلیون تومان فراتر رفته است و ایران خودرو هنوز مجوز افزایش قیمت این محصول را به شکل رسمی بدست نیاورده است، نسخه اتوماتیک به عنوان یک محصول تازه با توجه به شرایط اقتصادی جدید قیمت گذاری شده است. بنابراین حالا قیمت این خودرو به شکل رسمی تا حد قیمت بازار سایر خودروهای رقیب افزایش یافته چرا که ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۷ صندوقدار را ۱۰۴ میلیون تومان اعلام کرده است. پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک از بسیاری جهات با ۲۰۶ صندوق دار یکسان است و تنها می تواند از نظر ظاهری اندکی نسبت به محصول قدیمی ایران خودرو متفاوت جلوه کند.

قیمت پژو 207

قیمت پژو ‏۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک حالا با قیمت بازار آزاد سایر خودروهای رقیب، مشابهت دارد. این محصول با موتور کم مصرف TU5 با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر و همراه با گیربکس اتوماتیک (AL4) به بازار عرضه خواهد شد.
از امکانات و آپشن های رفاهی پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک باید به فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا (USB, DVD و بلوتوث)، سیستم رهیاب ماهواره ای، غربیلک فرمان دارای کلید های کنترلی، کروز کنترل، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، چراغ های جدید جلو، چراغ های روشنایی در روز، آینه های جانبی تاشونده و اسپویلر عقب اشاره کرد.
قیمت خودروی ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک ۱۰۴ میلیون تومان است که با در نظر گرفتن مبلغ ۱۵ میلیون تومان تخفیف ویژه خریداران اولیه این خودرو، قیمت درج شده در دعوتنامه مشتریان ۸۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

قیمت پژو 207

سود مشارکت برای دارندگان حواله خردادماه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. جریمه تاخیر برای این طرح نیز ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب قیمت پژو ۲۰۷ صندوق دار در فاکتور نهایی نهایی برای دارندگان حواله خردادماه ۸۵/۳۰۷/۰۰۰ تومان لحاظ شده است. مبلغ باقی مانده جهت تسویه حساب دارندگان حواله خردادماه  ۵۸/۳۰۷/۰۰۰ تومان است.

The post ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک را اعلام کرد – آبان ۹۷ appeared first on دیجیاتو.

تبدیل ساندرو به پراید و تیبا؛ پیشنهاد عجیب سایپا به مشتریان پارس خودرو

ساعاتی قبل، مدیرعامل سایپا در خصوص تعیین تکلیف مشتریان خودروها رنو ساندرو، با اعلام اینکه در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتریان بیش از قطعات سی کی دی موجود در انبارهاست، گفت: برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش بینی کرده ایم. محمدرضا سروش در این رابطه توضیح داد که همکاران ما در شرکت پارس خودرو در تلاش برای اتخاذ تمهیداتی مناسب با همکاری وزارت صنعت هستند.

ساندرو
ساندرو استپ وی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه که ۱٫۶ لیتر حجم آن بوده بهره می برد این موتور قادر است تا ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه وگشتاور ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه تولید کند. وظیفه ی انتقال قدرت این خودرو بر عهده ی گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته بوده که البته جعبه دنده ۴ سرعته دستی هم قابل سفارش است.
مصرف سوخت داخل شهر این خودرو با حجم باک ۵۰ لیتری، ۹٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در خارج شهر ۵٫۵ لیتر و به صورت ترکیبی ۸٫۳ لیتر است.
طراحی کابین ساندرو استپ وی کاملا مشابه تندر ۹۰ پلاس است و به طور کلی امکانات استپ وی شامل کنترل سیستم صوتی روی فرمان – USB – قابلیت پخش CD – به همراه ۴ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی ، چراغ مه شکن جلو، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن می شود. گفتنی است که طی دو، سه سال اخیر علیرغم سادگی طراحی و ضعف آپشن ها، ساندرو مورد توجه مشتریان ایرانی واقع شده و افراد زیادی با توجه به کیفیت و سابقه خوب محصولات رنو به این محصول روی خوش نشان داده اند اما حالا در پی تحریم یک جانبه امریکا بر صنعت خودروسازی و تعلیق فعالیت رنو در کشور، به نظر می رسد که پرونده تولید این خودرو در ایران بسیار زودتر از آنچه که تصور می شد بسته شده است.

ساندرو

مدیر عامل جدید سایپا با اعلام اینکه برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش بینی کرده ایم، افزود: هنوز این طرح به جمع بندی نرسیده البته اگر به نتیجه نرسیم خودروهای دیگر را جایگزین این محصول خواهیم کرد.
مدیرعامل سایپا در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت با توجه به تعهدات خود، پیش بینی لازم را برای تأمین قطعات انجام نداده است، گفت: ثبت نام‌ های این خودرو همه برای قبل از اردیبهشت ۹۷ است. رنو در دوره قبل با وجود تحریم ها از کشور خارج نشد و به همین دلیل دوستان هم فکر می کردند که این بار هم به تعهدات خود پایبند بوده و از کشور خارج نمی‌ شود.

اما پس از انتشار این توضیحات در خبرگزاری ها بود که نامه ای با امضای احمد کریم پور، به عنوان مدیر بخش فروش سایپا در فضای مجازی منتشر شد که از پیشنهاد جالب و عجیب این خودروسازا برای مشتریان نگران رنو ساندرو حکایت می کرد. متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

همانطور که از توضیحات اطلاعیه فوق مشخص است این پیشنهاد ها از سوی سایپا به مشتریان منتظر اعلام شده است و جنبه اجباری ندارد، از این رو شاید مشتریانی که تمایل به دریافت پراید و تیبا (یا ساینا) را نداشته باشند، بتوانند با انتظار بیشتر، سرانجام به رنو ساندرو خود دست یابند. نکته جالب دیگر در خصوص این پیشنهادات به عدم ذکر نام محصولات برلیانس برای جایگزینی با رنو ساندرو مربوط می شود. در واقع با توجه به شباهت فنی و کلاس بدنه، انتظار می رفت که مشتریان ناکام از دریافت ساندرو بتوانند به سراغ محصولات خانواده برلیانس بروند، اما عدم ذکر نام این محصولات در طرح پیشنهادی سایپا می تواند به معنای احتمال کمبود قطعات CKD برای تولید تعداد بیشتری از خودروهای برلیانس باشد.

The post تبدیل ساندرو به پراید و تیبا؛ پیشنهاد عجیب سایپا به مشتریان پارس خودرو appeared first on دیجیاتو.

تست تصادف نیسان پیکاپ با صفر ستاره ایمنی [تماشا کنید]

سازمان ارزیابی خودروهای جدید (NCAP) اخیرا با همکاری انجمن خودروی آفریقای جنوبی کمپینی را راه اندازی کرده تا ایمنی عبور و مرور را در این کشور بهبود ببخشد. به عنوان بخشی از این کمپین، آنها به سراغ خودروهای تولیدی در کشور رفته و با انجام تست های تصادف بر اساس استانداردهای جهانی، ایمنی مدل های موجود را بررسی می کنند.

پیکاپ نیسان NP300 Hardbody یکی از خودروهای فروخته شده در آفریقای جنوبی است که اخیرا توسط انکپ مورد ارزیابی قرار گرفته است. این پیکاپ در سال ۱۹۹۷ با کد D22 متولد شد و در سال ۲۰۰۴ با روی کار آمدن نسل دوم (D40)، از بازارهای اصلی خداحافظی کرد.

Nissan NP300 Hardbody (1)

با وجود عرضه نسل جدید این پیکاپ در آفریقای جنوبی، تولید نسل قدیمی نیز کماکان در این کشور ادامه دارد. با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی ساخت NP300 Hardbody یا D22 می شد حدس زد که نباید انتظار چندان بالایی از آن داشت. اما آنچه باعث تعجب می شود اینست که مدل مذکور به حدی در تست های انکپ ضعیف عمل کرده که نتوانسته حتی یک ستاره ایمنی کسب کند.

Nissan NP300 Hardbody (3)

در تست برخورد از جلو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت، پیکاپ ۲۱ ساله ژاپنی ها به شدت مچاله شده و در قسمت کابین ساختار اولیه خود را از دست می دهد. ستون فرمان نیز به سمت داخل کابین حرکت کرده و با قفسه سینه آدمک برخورد می کند.

nissan-hardbody-pickup-receives-zero-stars-from-global-ncap-130033_1

به دلیل اتفاقات رخ داده در تست تصادف، انکپ امتیاز ضعیف را برای محافظت از سر، سینه و پاهای راننده اختصاص داده است. در بخش محافظت از سرنشین کناری، وضعیت اندکی بهتر بوده و نیسان NP300 Hardbody امتیاز قابل قبول را برای حفاظت از سینه و پای چپ کسب کرده، اما با این حال در حفاظت از پای راست سرنشین کناری عملکرد ضعیفی داشته است.

آقای دیوید وارد (David Ward) دبیر کل انکپ جهانی درباره عملکرد این پیکاپ قدیمی گفته:

نیسان NP300 Hardbody به طور افتضاحی اشتباه نامگذاری شده، زیرا بدنه آن شدیدا مچاله شد. شرکت نیسان ادعا می کند که این خودرو از بخشی به نام سپر امنیتی سود می برد، در حالی که این مساله صحت ندارد. ارزیابی ما نشان می دهد که بخش کابین در جذب انرژی ضربه حاصل از تصادف موفق عمل نکرده و احتمال آسیب جدی و مرگبار به سرنشینان را افزایش می دهد.

Nissan NP300 Hardbody (2)

به غیر از پیکاپ نیسان NP300 Hardbody انکپ جهانی و انجمن اتومبیل آفریقای جنوبی مدل های دیگری مثل هیوندای i20، کیا پیکانتو و تویوتا یاریس را نیز با انجام تست تصادف ارزیابی کرده اند. هر سه مدل یاد شده موفق به کسب سه ستاره ایمنی از انکپ شده اند.

بد نیست اشاره کنیم نیسان NP300 Hardbody در واقع همان مدلی است که در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی با نام نیسان پیکاپ توسط پارس خودرو مونتاژ می شد. پس از خاتمه همکاری نیسان و پارس خودرو، این پیکاپ جای خود را به دانگ فنگ ریچ داد.

nissan new pickup

شباهت بی حد و حصر این دو پیکاپ بی دلیل نیست، زیرا ریچ محصول همکاری نزدیک نیسان و دانگ فنگ محسوب می شود؛ به عبارت بهتر ریچ بر اساس پلتفرم نیسان پیکاپ NP300 Hardbody شکل گرفته است.

dongfeng rich 2

خلاصه کلام اینکه نتایج تست NP300 Hardbody برای نیسان پیکاپ و دانگ فنگ ریچ که در خیابان های کشور تردد می کنند، کمابیش صادق خواهد بود.

مساله دیگر اینکه بسیاری از خودروهای حاضر در خیابان ها و جاده های کشور ریشه در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی دارند. اگر پیکاپ نیسان چنین نتایجی را در تست تصادف از خود بر می گذارد، مدل های مذکور چه عملکردی از خود نشان خواهند داد؟

The post تست تصادف نیسان پیکاپ با صفر ستاره ایمنی [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

مروری بر تاریخچه تسلا؛ خودروسازی کوچک که جهان را تکان داد

احتمالاً برای تمامی دوستداران دنیای خودرو، تسلا موتورز، نامی کاملاً آشنا است. گروه خودروسازی آمریکایی که در سال ۲۰۱۷ با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز به عنوان ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام آمریکا قرار گرفت. ارزش خالص سهام تسلا به بیش از ۵۳ میلیارد دلار میرسد که پس از دو شرکت خودروسازی فولکس واگن و تویوتا، به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان به حساب می آید. امروز در دیجیاتو قصد داریم مروری کنیم بر تاریخچه این شرکت خودروسازی. با ما همراه باشید.

پیش از آغاز

برخلاف تصورتان آیلان ماسک که در حال حاضر مدیرعامل و همه کاره تسلا به حساب می آید این شرکت آمریکایی را تاسیس نکرده است. چرا که شرکت تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. هر دوی این افراد نقش بسیار فعالی در توسعه اولیه شرکت پیش از حضور ایلان ماسک داشته اند. در هر صورت ماسک که اکنون سیاست کلی و هدایت این شرکت بزرگ را برعهده دارد در فوریه ۲۰۰۳ به هیئت مدیره پیوست. در ابتدا هدف اصلی تسلا تجاری سازی خودروهای برقی بود و به همین دلیل نیز کار خودش را با تولید ماشین های اسپرت و لوکس آغاز کرد. اما پس از آن مسیر کمی متفاوت شد. و در حال حاضر این شرکت اهدافی بسیار بزرگ تر از صرفا ساخت خودروهای لوکس و اسپرت دارد.

تسلا

به احتمال زیاد می توانید حدس بزنید که نام تسلا از دانشمند مشهور و مظلوم نیکولا تسلا گرفته شده است! ایده اصلی این نام گذاری برمیگردد به ابرهارد که با همسرش در رستوران معروف دزدان دریایی بود و برای اولین بار این نام از ذهن اش عبور کرد. بد نیست در همین جا به لوگوی این کمپانی نیز اشاره ای داشته باشیم.

این لوگو هر چه بیشتر که به جلو می رویم با ارزش تر و همه گیر تر می شود. تسلا آینده ای بزرگ در انتظارش است و همه این اعتبار در پشت این T معروف نقش خواهد بست. در ادامه خواهید دید که چگونه محصولات جدید این شرکت نیز به سمت همان T به لطف درب های از بالا لولا شده پیش می روند تا هر چه بیشتر نمایانگر این برند مشهور آمریکایی باشند.

سال های اولیه

در ابتدا این شرکت با بودجه اولیه توسط مارتین ابرهارد و تارپنینگ شروع به فعالیت کرد. در سال ۲۰۰۴ یعنی یک سال پس از تاسیس این شرکت، ایلان ماسک با ارائه طرح اولیه موتورهای سری A موفق شد سرمایه و بودجه این شرکت را به ۷ و نیم میلیون دلار افزایش دهد. روند جذب سرمایه و برنامه ریزی و همچنین ساخت خط تولید نزدیک به ۵ سال طول کشید تا اولین خودروی الکتریکی تسلا رسما ساخته و عرضه شود.

آنچه به عنوان اولین محصول تسلا و خودروی الکتریکی عرضه شد تسلا رودستر نام دارد. بررسی اولین محصول تسلا یعنی رودستر برایمان اهمیت به سزایی دارد، چرا که ما را به شناخت بهتری از این شرکت خودروسازی می رساند.

اولین نسل رودستر

تسلا رودستر

رودستر اولین خودرویی بود که مجهز به باتری یون لیتیومی بود که می توانست برای بیش از ۳۲۰ کیلومتر یا همان ۲۰۰ مایل با هر شارژ استفاده شود. این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد معادل ۳٫۷ ثانیه را به دست آورد. هر چند مجموعاً در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، تسلا موفق شد تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه رودستر را به ۳۲ کشور جهان برساند، اما اهمیت این خودرو فراتر از تنها تعداد فروش است. ( ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۶ این مقدار به ۷۶ هزار خودرو رسید).  رویکرد تسلا پس از تولید به رودستر کاملا عوض شد. یعنی پس از تولید یک خودروی اسپرت به سمت طراحی خودروهای سدان و خانوادگی رفت و پس از آن به سمت خودروهای کامپکت ارزان قیمت. اگر هدف این بود چرا رودستر تولید شد؟ آنچه از رودستر به ما منتقل می شود، قدرت نمایی تسلا بر روی کاغذ و اعداد و ارقام است. خودروی تمام برقی ای که می تواند به سرعت و شتابِ سوپر اسپرت هایی با موتورهای سنگین و پر مصرف دست یابد. آن هم تنها با صرف انرژیِ کاملاً غیر فسیلی و پاک. اگر تسلا، رودستر را تولید نمی کرد هرگز اینگونه بر سر زبان‌ها نمی افتاد.

و رودستر در حال حاضر

دوران شهرت

تسلا توانست با رودستر رقیبی جدی برای سوپر اسپرت ها تولید کند. با این تفاوت که این خودرو به جای موتور باطری دارد. همین کافی بود که این شرکت بیش از پیش رسانه ای شود و شهرتی کاملا جهانی پیدا کند. نتیجه آن شد که یک سال پس از آن، در ژوئن سال ۲۰۰۹ از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا وامی ۲٫۵ میلیون دلاری دریافت کرد. این بودجه، در واقع حمایتی بود از جانب دولت آمریکا برای توسعه تکنولوزی های مدرن و پیشرفته. در کنار حمایت دولت امریکا، تسلا در این دوران رشد چشمگیری داشت. علت رشد سهام شرکت خودروسازی تسلا به چند دلیل عمده برمی گردد. اول آنکه خودروهای الکتریکی به شکل قابل توجهی محبوب تر شدند. پس از آن بهبود عمر باتری ها بود و در نهایت تقاضای رو به رشد مردم برای خرید این نوع خودروها. در چنین شرایطی فرصت آن شد که خودروی تسلا مدل اس عرضه شود.

مدل اس

همانطور که پیش از این نیز گفته شد رویکرد و سیاست‌های کلی تسلا، و حتی بهتر بگوییم، هدف نهایی آیلان ماسک ،تجاری سازی خودروهای برقی بوده. در نتیجه کاملا قابل پیش بینی بود که در آینده نزدیک پس از تولید رودستر اولین خودروی سدان خانوادگی این خودروساز آمریکایی عرضه شود. مدل s تمام مشخصات یک خودروی سدان خوب و کاربردی را دارد. این محصول شتاب اولیه ی بسیار خوبی دارد، طراحیِ ظاهری زیبا و بروز بر آن نقش بسته و در نهایت  با هر بار شارژ می تواند ۴۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند. جدا از این ارقام، به مسئله با اهمیت تری باید توجه داشت و آن قیمت گذاری محصولات تسلا است. تسلا در نظر دارد هزینه تمام شده خودروهایش را هرچه بیشتر پایین بیاورد تا آنها با قیمت به صرفه تر و اقتصادی تری عرضه شوند. نمونه کامل آن با بررسی تسلا رودستر و مدل s کاملا آشکار می شود. رودستر قیمت پایه ۱۱۰ هزار دلاری دارد در حالیکه تسلا مدل اس قیمت اش به نیمی از آن می رسد: یعنی ۵۸ هزار دلار. این روند چند سال پس از آن یعنی در سال ۲۰۱۷ با شدت بیشتری پیش می رود. این بار تسلا محصول جدید خود یعنی تسلا مدل ۳ را عرضه می کند که باز هم شاهد افت قیمت ۵۰ درصدی در آن هستیم (مدل ۳ حدود ۳۵ هزار دلار بهای نسخه بیسیک اش می شود).

مدل ۳

و باز هم قدرت نمایی

اکنون نوبت به تسلا مدل ایکس می رسد. این خودروی برقی، اولین محصول چهار در شاسی بلند شرکت تسلا موتورز است. (CUV یا بهتر بگوییم کراس اوور). مدل ایکس به مراتب تسلایی بسیار کامل تر است. از امکانات و قرار گیری در سگمنت لوکس گرفته تا عملکرد فنیِ بسیار چشم گیر و تاثیرگذار. همین قدر بگوییم که مدل ایکس می تواند بدون اینکه کوچکترین صدایی از خودش در بیاورد از هر شاسی بلند دیگری پیشی بگیرد. (جالب است بدانید که این خودرو با اینکه پیشرانه اش مانند خودروهای احتراق داخلی صدایی ندارد، بر روی صدای لاستیک هایش نیز بسیار کار شده تا کاملا صامتِ صامت عمل کند. بیشتر بخوانید ). تسلا توانست تنها با پیشرانه ای برقی محصول شاسی بلندی تولید کند که باعث شرمندگی طیف وسیعی از خودروها و خودروسازان شود. از پورشه کاین گرفته تا لامبورگینی اوروس.

سیستم اتوپایلت

از دیگر ویژگی های مهم خودروهای شرکت تسلا، رانندگی خودکار یا همان اتوپایلت است. البته حتماً اخبار تصادفات مدل های مختلف محصولات تسلا که در تعداد زیادی از آنها جان راننده نیز از وی گرفته شده به گوشتان خورده است. این اخبار به این دلیل بسیار رسانه ای شده اند که تصادف در حالت اتوپایلت اتفاق افتاده. با این وجود تسلا ادعا می کنند که قابلیت رانندگی خودکار می تواند احتمال تصادف را تا حد بسیار زیادی در سطح جهان کاهش دهد. تسلا برای گسترش سیستم رانندگی خودکار فعالیت های زیادی انجام داده و برنامه های بزرگتری را نیز برای آینده خود دارد. اما واقعیتی که انکار ناپذیر است برتری بعضی از رقبا در این عرصه نسبت به این شرکت خودروسازی آمریکایی هستند: نظیر مرسدس بنز. در هر صورت تسلا برنامه های گسترده ای برای پیشبرد و پیشرفت سیستم رانندگی خودکار دارد و باید دید سرانجام در این رقابت کدام خودروساز پیروز می شود.

و داستان مذکور لوگو

اپل و تسلا

اپل و تسلا همواره ارتباط نزدیکی در دنیای فناوری داشته اند. یکی از سرمایه‌گذاران در نشست سالانه‌ای که در مقر اپل در کوپرتینتوی کالیفرنیا برگزار شد به تیم کوک گفت علاقمندم ببینم که این شرکت تسلا را خریداری می‌کند. این اظهارات با استقبال حاضرین همراه شد اما مدیرعامل اپل از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت ما هیچ رابطه‌ای با تسلا نداریم و سریعا موضوع سیستم اطلاعات و سرگرمی اپل برای خودروها را پیش کشید که یک روز قبل هم در رویداد معرفی اپل واچ به آن پرداخته بود. چرا این پدیده اهمیت دارد؟ چون این اتفاق از دید تحلیلگران پدیده ای بسیار برد برد برای طرفین است و البته باچاشنیِ ریسک برای اپل. قطعا ساخت یک شرکت خودروسازی هزینه‌های بالایی دارد. خصوصا شرکتی که محصولاتی همچون تسلا تولید کند. در این میان کوپرتینویی‌ها با خرید تسلا به خودروسازی دست پیدا می‌کنند که سالانه ۱۰۰ هزار خودروی لوکس الکتریکی به فروش می‌رساند. این آمار در سال جاری و حداکثر تا ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۲۰۰ هزار هم خواهد رسید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل با خرید تسلا علاوه بر در اختیارگرفتن زیرساخت‌های تجاری این شرکت مانند فروشگاه‌ها، شبکه‌ی شارژ آنها موسوم به Supercharger را نیز تصاحب خواهد کرد. به این موارد، کارخانه‌های ساخت باتری در نوادا و همچنین کسب‌وکار تامین و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی را نیز اضافه کنید که همگی، اپل را به بازیگری بزرگ در صنعت نیرو تبدیل می‌کند. از طرف دیگر  به عقیده‌ی کارشناسان، این خرید، ایلان ماسک را از خودش (و اشتباهات و غرورش) نجات می‌دهد.

سبزِ سبز

تسلا تاثیر گذار است. تسلا می تواند به مسیر تکنولوژی دنیا، نه فقط سرعت، بلکه جهت بدهد. بی انصافی است که وقتی از تسلا صحبت می کنیم تمام تمرکزمان معطوف به خودرو های این شرکت باشد. شرکت خودروسازی تسلا موتورز در واقع همواره تحت تاثیر انتخاب های مهم رهبرش آقای ماسک قرار دارد. رهبری که با وجود شکست های کوچک و بزرگ، اهدافی بزرگ در سر داشته و در پی آن دست به اقدامات متفاوتی می زند. پرداختن به تمام فعالیت های این شرکت در یک مقاله تقریبا کاری نشدنی است و این نشان از آینده روشن این شرکت دارد. یکبار خبر می رسد تسلا در خفا مشغول به توسعه چیپ هوش مصنوعی است، چندی بعد متوجه می شویم او مشغول به ساخت بزرگترین سقف مجهز به پنل های خورشیدی است.

تسلا نماد ژرف نگری و نگاه به آینده است. این شرکت چه با ماسک اش و چه بدون آن، ثابت کرده که شهامت رسیدن به اهداف بزرگ و عجیب اش را دارد و برای دست یابی به آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

The post مروری بر تاریخچه تسلا؛ خودروسازی کوچک که جهان را تکان داد appeared first on دیجیاتو.

مبارز هیدروژنی؛ معرفی نسخه نظامی شورولت سیلورادو ZH2 [تماشا کنید]

حدود دو سال پیش بود که جنرال موتورز از نسخه نظامی پیکاپ کلرادو با پسوند  ZH2 رونمایی کرد. این پیکاپ توسط بخش طراحی و ساخت خودروهای نظامی جنرال موتورز (GM Defense) توسعه یافته بود و در کنار مقاوم سازی برای میادین نبرد، از پیشرانه ای هیدروژنی بهره می برد.

حال GM Defense دوباره دست به کار شده و قصد دارد با پیروی از فرمولی مشابه، نسخه نظامی سیلورادو را نیز توسعه دهد. اگر چه این نسخه از سیلورادو هنوز تولید نشده، اما جنرال موتورز با انتشار رندرهای گرافیکی و ویدیوی شبیه ساز نمای ظاهری و بخشی از توانایی های آن را به نمایش گذاشته است.

3052b561-chevrolet-silverado-zh2-11

مثل کلرادو ZH2، شورولت سیلورادو ZH2 نیز نیروی خود را از پیشرانه ای هیدروژنی دریافت می کند. با توجه به مصارف نظامی، این نسخه از سیلورادو تفاوت های زیادی با نسخه های استاندارد داشته و در قسمت های مختلف مورد بهسازی قرار گرفته است.

آنطور که از تصاویر و ویدیوی انتشار یافته می توان متوجه شد، درست مثل کلرادو ZH2، سیلورادو ZH2 نیز به شاسی تقویت شده و سیستم تعلیق پیشرفته مجهز شده است.

همانطور که اشاره کردیم، وظیفه تامین نیروی این پیکاپ نظامی بر عهده یک پیل سوختی گذاشته شده است، این پیل توسط سه محفظه با فشار ۷۰۰ بار تغذیه می شود. الکتریسیته به دست آمده، در باتری های لیتیوم یونی ذخیره شده و در نهایت برای تامین انرژی پیشرانه برقی مورد استفاده قرار می گیرد. آنطور که اعلام شده، سیلورادو ZH2 توانایی پیمودن ۴۰۰ مایل (معادل ۶۴۳ کیلومتر) مسافت را دارد.

a426ee0b-chevrolet-silverado-zh2-14

درباره جزئیات این پیکاپ نظامی بزرگ فعلا اطلاعات زیادی در دست نیست، اما در وب سایت GM Defense آمده که این کمپانی علاقه زیادی به عرضه خودروهای تاکتیکی سبک با تجارب شرکت مادر دارد. این شرکت افزوده که مدل های توسعه یافته چند منظوره بوده و نیروهای ویژه نیز می توانند از آنها در ناوگان خود استفاده کنند.

به نظر می رسد سیلورادو ZH2 بر اساس نسل آتی سیلورادو HD شکل گرفته باشد. مشخص نیست که دقیقا چه زمانی شاهد معرفی این پیکاپ هیدروژنی خواهیم بود، اما شورولت تایید کرده که نسل بعدی سیلورادو HD سال آینده رونمایی خواهد شد.

The post مبارز هیدروژنی؛ معرفی نسخه نظامی شورولت سیلورادو ZH2 [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.