حکمرانی فراری در جوایز برترین موتورهای سال ۲۰۱۸؛ هیچ کس مثل سرخ پوشان موتور نمی سازد

بار دیگر جشنواره انتخاب بهتربن خودروهای سال برگزار شده است.

بدون شک موتور یکی از اصلی ترین اجزای خودرو است که نقشی کلیدی در عملکرد آن دارد. طراحی و ساخت این جزء حیاتی نیازمند تجربه و دانش بالایی بوده و تنها شرکت های معدودی می توانند موتورهایی با راندمانی بالا تولید کنند.

فراری یکی از شرکت هایی است که تخصص بسیار بالایی در زمینه ساخت موتور دارد. موتورهایی که این کمپانی ایتالیایی بر روی محصولات خود نصب می کند، همواره جزو برترین های دوران بوده و توانسته اند بیشترین اسب بخار ممکن را از داخل سیلندرهای متعدد بیرون بکشند.

Ferrari 488 GTB's turbocharged V8 Engine

اخیرا لیست برترین موتورهای سال ۲۰۱۸ که توسط جمعی از مجلات خودرویی انگلستان انتخاب شده، انتشار یافته و طبق انتظار باز هم فراری مثل سال های گذشته توانسته جوایز متعددی را از آن خود کند.

همانند دو دوره پیشین، این بار هم موتور ۳٫۹ لیتری توئین توربوی فراری ۴۸۸ با کسب ۴۸۶ امتیاز عنوان بهترین موتور سال را به خود اختصاص داده و برای سومین سال پیاپی بالاتر از تمامی رقبا ایستاده است.

ferrari-488-gtb-rt-2016

این موتور در کنار عنوان بهترین موتور سال، عناوین بهترین موتور ۳ الی ۴ لیتری و بهترین موتور پرفورمنس را نیز از آن خود کرده است. علاوه بر اینها به پاس درخشش دنباله دار، عنوان افتخاری بهترین بهترین های ۲۰ سال گذشته به این موتور قدرتمند اعطا شده است.

بعد از موتور ۳٫۹ لیتری فراری، موتور سه لیتری ۶ سیلندر پورشه با اختلافی زیاد و کسب امتیاز ۱۸۶در رده دوم بهترین موتور سال ۲۰۱۸ جای گرفته است؛ رتبه سوم نیز با امتیاز ۱۵۸ به موتور ۶٫۵ لیتری V12 فراری که در ۸۱۲ سوپرفست نصب شده، رسیده است.

بد نیست اشاره کنیم نیروگاه ۳٫۹ لیتری فراری نیروبخش مدل های ۴۸۸ اسپایدر، ۴۸۸ GTB و ۴۸۸ پیستا است. این نیروگاه در ۴۸۸ پیستا توانایی تولید ۷۱۱ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

بهترین موتور سال در سینه درشتاب ترین کوپه غیربرقی جهان

با تکیه بر این موتور توانمند ۴۸۸ پیستا قادر است در عرض تنها ۲٫۸۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یافته و حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

موتورهای بالاتر از ۴ لیتر دیگر دسته ای است که فراری با موتور ۶٫۵ لیتری ۸۱۲ سوپرفست در آن به رتبه نخست رسیده است. در طول ۲۰ دوره برگزار شده، فراری در مجموع ۲۷ جایزه کسب کرده که بیش از هر خودروساز دیگری است. با این حساب می توان گفت که هیچ کس نمی تواند موتورهایی بهتر از مهندسین سرخ پوش تولید کند.

در جدول زیر می توانید برترین موتورهای انتخاب شده در ۱۳ دسته مختلف را مشاهده فرمایید.

برترین موتورهای سال ۲۰۱۸

دسته بندی

برنده

زیر یک لیتر

موتور ۹۹۹ سی سی توربوی سه سیلندر فولکس واگن
۱ الی ۱٫۴ لیتر موتور ۱٫۲ لیتری توربوی ۳ سیلندر خطی پژو سیتروئن
۱٫۴ الی ۱٫۸ لیتر موتور ۱٫۵ لیتری سه سیلندر ب ام و
۱٫۸ الی ۲ لیتر موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر پورشه
۲ الی ۲٫۵ لیتر موتور ۲٫۵ لیتری پنج سیلندر آئودی
۲٫۵ الی ۳ لیتر موتور ۳ لیتری توربوی شش سیلندر پورشه
۳ الی ۴ لیتر موتور ۳٫۹ لیتری توئین توربوی ۸ سیلندر فراری
بالاتر از ۴ لیتر موتور ۶٫۵ لیتری ۱۲ سیلندر ۸۱۲ سوپرفست
پیشرانه الکتریکی تسلا
پیشرانه سبز تسلا
موتور پرفورمنس موتور ۳٫۹ لیتری توئین توربوی ۸ سیلندر فراری
موتور برتر سال موتور ۳٫۹ لیتری توئین توربوی ۸ سیلندر فراری

The post حکمرانی فراری در جوایز برترین موتورهای سال ۲۰۱۸؛ هیچ کس مثل سرخ پوشان موتور نمی سازد appeared first on دیجیاتو.

قیمت و شرایط فروش لیفان X50، لیفان X60 و جک S3

شرکت کرمان موتور شرایط فروش ویژه اى را در خصوص خودروهاى لیفان X50، لیفان X60 و جک S3 اعلام کرد.
جک S3 مجهز به پیشرانه ی ۱۵۹۰ سی سی است که با این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور را دارد. قدرت این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. حداکثر سرعت این خودرو  ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.جک S3امکانات و تجهیزات به کار رفته در جک S3 به شرح زیر است:
ایربگ راننده و سرنشین جلو، کنترل فشار باد چرخ ها TPMS، سنسور پارک عقب، سان روف،  ترمز های ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی هیدورلیک HBA، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC، سنسور پارک عقب، Daylight، روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو با توجه به نور محیط، چراغ های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، آینه های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سیستم صوتی قابل تنظیم از روی فرمان، کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی، سیستم پخش MP5، بلوتوث، ورودی AUX و USB، ورودی iPod، برف پاک کن شیشه عقب، چراغ های مه شکن جلو و عقب، ۶ بلندگو، سوکت پاور ۱۲ ولت روی داشبورد
شرایط فروش جک S3 :شرایط فروش جک S3لیفان X60 به موتور ۱۸۰۰ سی سی لیفان مجهز است. این موتور تا کنون در خودروهای ایکس ۶۰، ۷۲۰، ۸۲۰ و ۶۲۰ موجود در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور که با همکاری ریکاردو انگلستان طراحی شده است، توانایی تولید ۱۳۱ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۶۸ نیوتن متر در دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه را دارد.لیفان X60از تجهیزات و امکانات رفاهى لیفان X60 مى توان به سان روف، فرمان تلسکوپی، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی، آینه برقی، کولر و تهویه مطبوع، ایربگ راننده و سرنشین جلو، پوشش کرکره ای صندوق عقب، سنسور دنده عقب، ترمزهای ABS و EBD، قفل کودک، دماسنج نشان دهنده دمای بیرون، چراغ سوم ترمز، سیستم Power windows، باربند سقف، خروجی پاور ۱۲ ولت داخل کنسول، شیشه بالا بر برقی، چراغ مه شکن جلو و عقب، برف پاک کن عقب، درب باز کن صندوق و باک از داخل، گرمکن شیشه عقب، کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان، نور صفحه کیلومتر قابل تنظیم، قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت، سرعت سنج دیجیتالی، صندلی قابل تنظیم سرنشینان جلو در ۴ جهت، چراغ راهنما روی آینه، صندلی عقب تاشو، صندلی چرمی، سنسور نور جهت روشن شدن اتوماتیک چراغ ها، دوربین دنده عقب و سیستم پخش DVD با ۶ بلندگو اشاره کرد.
شرایط فروش:شرایط فروش لیفان X60لیفان X50 یک کراس اوور کوچک (کوچکتر از لیفان X60) با مشخصات فنی یک خودرو شهری هاچ بک (موتور ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر ۱۰۰ اسب بخاری با ۱۳۳ نیوتن متر گشتاور) است که همچون سایر خودروهای چینی از ساختار موتور جلو و دیفرانسیل جلو بهره می برد.لیفان X50 با جعبه دنده دستی از مصرفی سوختی برابر با ۶٫۳ لیتر در صد کیلومتر و با جعبه دنده اتوماتیک از مصرف سوختی برابر با ۶٫۵ لیتر در صد کیلومتر برخودار است. از تجهیزات و امکانات این خودرو مى توان سیستم ISOFIX، چهار بلندگو، سیستم پخش CD با خروجی USB و AUX، سنسور دنده عقب، سیستم صوتی قابل کنترل از روی فرمان، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی BAS، صندلی چرمی، کامپیوتر سفری، رینگ آلومینیومی، DayLight، تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ های جلو، شیشه های جلو و عقب برقی و سان روف اشاره کرد.
شرایط فروش:

The post قیمت و شرایط فروش لیفان X50، لیفان X60 و جک S3 appeared first on دیجیاتو.

مهندسی حجم؛ آشنایی با سریع ترین خودروهای چهار سیلندر حال حاضر جهان

در عصر کنونی بسیاری از خودروسازان به خاطر دلایلی مثل راندمان بالا، کاهش وزن کلی و بهینه تر شده میزان مصرف سوخت به استفاده از موتورهای کم حجم چهار سیلندر آورده اند. این دسته از موتورها گرچه به لطف فناوری توربوشارژ از لحاظ قدرت در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما در مقایسه با نمونه های ۶ و ۸ سیلندر ساکت بوده و خبری از غرش های مهیب در آنها نیست.

2016 Chevrolet Camaro engines

خوب یا بد به هر ترتیب موتورهای ۴ سیلندر اکنون می توانند قدرتی برابر با موتورهای ۶ سیلندر چند سال پیش تولید کنند. در حال حاضر این موتورها بر روی انواع خودروهای بزرگ و حتی عضلانی دیده می شوند. ب ام و سری ۷، فورد موستانگ (با تلفظ صحیح تر ماستنگ) و شورولت کامارو برخی از معروف ترین مدل هایی هستند که خریداران می توانند آنها را با موتورهای ۴ سیلندر سفارش دهند.

2016FordMustangConvertibleCDC

با این پیش زمینه در مطلب حاضر قصد داریم به ۶ اتومبیل سریع چهار سیلندر که در بازار ایالات متحده قابل خرید هستند، نگاهی گذرا داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

مرسدس AMG CLA45

در زیر کاپوت این اشتوتگارتی کوچک یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر قرار دارد. این موتور توربوشارژ که عنوان قوی ترین ۴ سیلندر تولید انبوه کنونی را به یدک می کشد، قادر است ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

نیروی تولیدی توسط موتور AMG CLA45 از طریق یک گیربکس دو کلاچه خودکار به تمامی چرخ ها ارسال می شود. با چنین مشخصاتی سدان کوچک ژرمن ها می تواند در عرض تنها ۴٫۱ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند.

Mercedes AMG CLA45

با توجه به توانایی های فنی در خور توجه، هر راننده ای که پشت فرمان مرسدس AMG CLA45 بنشیند، خواهد توانست طعم سرعت و شتاب بالا را به راحتی هر چه تمام تجربه کند. برای اثبات قابلیت های بالای موتور این خودرو همین بس که AMG CLA45 توانایی به چالش کشیدن آئودی RS3 با موتور ۲٫۵ لیتری ۵ سیلندر و ب ام و M2 با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر را دارد.

Mercedes-CLA-45-AMG-vs-BMW-M2-8

آلفارومئو ۴C

شرایط این روزهای آلفارومئو را می توان به رنسانس تشبیه کرد. این خودروساز ایتالیایی جانی تازه گرفته و با ارایه مدل هایی مثل جیولیا و استلویو توانسته به عرصه رقابت بازگردد.

اتومبیل دو نفره ۴C دیگر مدلی است که توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده؛ آلفارومئو با تولید این خودرو افرادی را که به لذت رانندگی بیش از هر چیزی اهمیت می دهند، نشانه گرفته است.

Alfa 4C

نیروی ۴C توسط یک موتور ۱٫۷۵ لیتری چهار سیلندر تامین می شود. این موتور توربو در پشت کابین نصب شده و می تواند ۲۳۷ اسب بخار قدرت تولید کند. اگر چه در ابتدا این میزان خروجی برای رانندگی هیجان انگیز کافی بنظر نمی رسد، اما باید گفت که به لطف وزن حدودا یک تنی، نسبت قدرت به وزن ایده آل بوده و این خودرو برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل همانند AMG CLA45 به ۴٫۱ ثانیه زمان نیاز دارد.

2016-alfa-romeo-4c-coupe

با وچود لذت و هیجان بالای رانندگی، آلفارومئو ۴C چندان هم بی ایراد نیست. نبود سیستم های کمکی برای فرمان، ارتفاع بسیار پایین و سیستم تعلیق کاملا خشک استفاده از این خودرو را در امور روزمره تقریبا غیرممکن می کنند.

مرسدس AMG GLA45

این کراس اوور کوچک از پلتفرم و قوی محرکه مشترکی با AMG CLA45 بهره می برد. بنابراین نیروبخش AMG GLA45 نیز همان موتور ۲ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری است.

2018-mercedes-amg-gla45-first-drive

علی رغم شباعت های فنی، به دلیل تفاوت هایی که این دو اشتوتگارتی به لحاظ ارتفاع و سیستم تعلیق با همدیگر دارند، مدل قد بلندتر یعنی AMG GLA45 کمی کندتر بوده و زمان لازم برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل ۴٫۳ ثانیه طول می کشد.

پورشه ۷۱۸ باکستر S

وقتی پورشه تصمیم گرفت در نسل اخیر باکستر از موتور ۴ سیلندر بجای نمونه ۶ سیلندر استفاده کند، با انتقادهای زیادی روبرو شد. منتقدان عقیده داشتند شاسی فوق العاده این خودرو در صورت بکارگیری موتوری حجیم تر بهتر می توانست قابلیت های خود را به نمایش بگذارد.

Porsche 718 Boxster S

با این حال موتور ۲٫۵ لیتری توربوشارژ پورشه دست کمی از نمونه های ۶ سیلندر ندارد. این موتور ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشته و چرخ های عقب را به حرکت در میاورد.

با تکیه بر نیروگاه کوچک اما قدرتمند، ۷۱۸ باکستر S شتاب صفر تا ۶۰ مایل را در ۴٫۴ ثانیه محقق می کند. با وجود عملکرد فنی قابل تحسین صدای این خودرو جذاب نبوده و ساکت و کم هیجان احساس می شود.

فولکس واگن گلف R

هاچبک داغ و پرطرفدار فولکس واگن یعنی گلف R پای این خودروساز بزرگ آلمانی را به لیست حاضر باز کرده است. در زیر کاپوت این هاچبک با سابقه یک موتور ۲ لیتری توربو قرار دارد. این موتور ۲۹۲ اسب بخار قدرت داشته و با به حرکت درآوردن هر چهار چرخ، در ۴٫۵ ثانیه سرعت خودرو را به ۶۰ مایل در ساعت می رساند. البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که وظیفه انتقال نیرو بر عهده گیربکس دو کلاچه DSG گذاشته شود.

Volkswagen Golf R

در مقایسه با فورد فوکوس RS که رقیب مستقیم گلف R به حساب می آید، هاچبک آلمانی سواری نرم تری داشته و از لحاظ عملکرد کلی نیز از وضعیت بهتری برخوردار است. البته وقتی صحبت از رقم پرداختی باشد، قضیه کمی متفاوت خواهد شد.

آئودی S3 سدان / آئودی TT S

آئودی S3 سدان و TT S از پلتفرم مشترکی بهره برده و خصوصیات فنی بسیار مشابهی دارند. به همین جهت جایگاه پنجم در این رتبه بندی بطور مشترک به دو محصول از آئودی می رسد.

نیروبخش هر دو مدل همان موتور ۲ لیتری چهار سیلندری است که در زیر کاپوت گلف R دیده می شود. علاوه بر این گیربکس نیز یکسان بوده و ۲۹۲ اسب بخار تولید شده توسط موتور به هر چهار چرخ انتقال می یابد.

2018-audi-tt-rs.-rs-3-1

علی رغم بهره گیری از قوای محرکه مشترک، مدل های مزین به نشان ارباب حلقه ها حدود ۰٫۱ ثانیه نسبت به گلف R کندتر هستند. با این حساب S3 سدان و TT S شتاب صفر تا ۶۰ مایل را در زمان ۴٫۶ ثانیه ثبت می کنند. البته از آنجایی که این دو خودرو به نشان آئودی مزین شده اند، کابین لوکس تری داشته و از کیفیت سواری بهتری برخوردار هستند.

همانطور که مشاهده می کنید کاهش تعداد سیلندر لزوما به معنای افت عملکرد نیست. البته نکته مهم اینکه ارقام حاضر در این مطلب بر اساس کاتالوگ های رسمی تنظیم شده اند و ممکن است نتایج در شرایط واقعی کمی متفاوت باشد. مساله دیگر اینکه اکثر موتورهای کم حجم پر بازده در زیر کاپوت خودروهای آلمانی دیده می شوند. بنابراین به نظر می رسد ژرمن ها در زمینه استخراج اسب بخارهای بیشتر تخصص بهتری نسبت به خودروسازان سایر کشورها دارند.

The post مهندسی حجم؛ آشنایی با سریع ترین خودروهای چهار سیلندر حال حاضر جهان appeared first on دیجیاتو.

شرایط جدید فروش فوری محصولات پارس‌ خودرو – خرداد ۹۷

به اطلاع متقاضیان محترم محصولات سایپا می رساند، به مناسبت عید فطر فروش فوری نقدی محصولات پارس خودرو از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه مورخ ۹۷/۰۳/۲۰ تا زمان تکمیل ظرفیت به شرح جدول ذیل اعلام می گردد.
شرایط جدید فروش فوری محصولات پارس ‌خودرو با بیمه بدنه یکساله رایگان – خرداد ۹۷: H230 در واقع همان مدل سدان H220 است. برلیانستجهیزات رفاهی برلیانس H230/ H220 شامل ایربگ راننده وسرنشین، سانروف برقی، کامپیوتر اطلاعات سفر، سیستم پیشرفته ترمز EBD+ABS، سنسور پارک دنده عقب، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، سیستم صوتی و تصویری مجهز به ۶ بلندگو، رادیو، پورت USB و CD PLAYER است.خودروی برلیانس H330 که به نوعی مدل ارتقاء یافته برلیانس FSV است یک سدان شهری مجهز به موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم موتور ۱/۶لیتر می باشد. قدرت خروجی این موتور برابر با ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور است.برلیانسنمونه اتوماتیک این سدان از یک گیربکس ۵ سرعته تیپ ترونیک بهره می‌برد و مصرف سوختی در حدود ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.
برلیانس H330/320 در بازار ایران تنها با دو کیسه هوا عرضه می شود.
از جمله امکانات برلیانس H330 می توان به رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، شیشه های بالابر برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف اشاره کرد.
مدل اتوماتیک به علاوه امکانات مذکور به سیستم تهویه مطبوع خودکار، سانروف، سنسور دنده عقب، صندلی راننده قابل تنظیم در ۸ جهت، آینه های جانبی برقی، چراغ مه شکن جلو، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا و … نیز مجهز است.

برلیانسبرلیانس کراس داراى موتور ۱۶۵۰ سی سی جدید است که علاوه بر افزایش گشتاور و قدرت، نسبت به نمونه های مشابه دارای مصرف سوخت کمتری بوده و منطبق با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ است.برلیانسبا تغییر موتور این کراس اوور نسبت به نسخه سدان، توان آن از ۱۰۳ اسب بخار به ۱۱۴ اسب بخار افزایش یافته است و با تغییر ضرایب دنده، به میزان ۱۵درصد شتاب خودرو و قابلیت آن برای عبور از مسیرهای شیب دار بهبود یافته است.

The post شرایط جدید فروش فوری محصولات پارس‌ خودرو – خرداد ۹۷ appeared first on دیجیاتو.

گزارش دیجیاتو: دردسر تصادفات ساختگی برای کارشناسان بیمه

خودشان را جلو خودرو می‌اندازند تا دیه بگیرند، یا خودروشان را در تاریکی‌های بیابان واژگون می‌کنند و تصادف ساختگی را شکل می‌دهند تا بیمه خسارت‌شان را پرداخت کند. تخلفی که بیمه به آن «صحنه‌سازی صوری تصادفات» می‌گوید. همه این کارها برای این است که بتوانند پولی به جیب بزنند؛ البته برخی هم در این بازی تا مرز دریافت یک میلیارد تومان خسارت پیش رفتند اما در آخر دست‌شان رو شد و به قانون باختند.

آمار دقیقی از تعداد صحنه‌سازی صوری تصادفات ایران در دست نیست، اما بر اساس آمار جهانی حدود ۵ درصد از کلیه حوادث، صوری و برای دریافت حق بیمه است. «علی هدایت کار» رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی در گفتگو با دیجیاتو به تفاوت نوع حوادث ساختگی در ایران و جهان اشاره می‌کند و می‌گوید:

«در سایر کشورهای جهان بیشتر حوادث صوری با راه اندازی آتش‌سوزی و موارد مشابه آن صورت می‌گیرد، اما در ایران بیشتر حوادث ساختگی با صحنه‌سازی در تصادفات انجام می‌شود. تاکنون آمار دقیقی از تصادفات ساختگی بدست نیامده، اما بر اساس آمار جهانی ۵ درصد از کلیه حوادث، صحنه‌سازی شده هستند. اگر برای ایران نیز همین عدد را در نظر بگیریم؛ رقم بالایی است.»

تصادف ساختگی

شناسایی تصادف ساختگی

حوادث صوری انواع متفاوتی دارد، از آتش سوزی و باربری گرفته تا تصادف ساختگی و موارد دیگر. منتها در ایران تقلبات بیمه‌ای معطوف به شخص ثالث است که بسیار راحت‌تر از سایر موارد شناسایی می‌شود.

هدایت کار درباره روند تشخیص تصادفات ساختگی، توضیح می‌دهد که صوری بودن حوادث، طی فرآیند بررسی حادثه توسط کارشناسان بیمه، با وارسی نوع صدمات، زمان حادثه، گزارشات پرونده و البته نظر کارشناس پلیس راهور مشخص می‌شود:

«تصادف یک روند کیفری‌ست که منجر به صدور دادنامه به نفع زیان دیده می‌شود. شرکت بیمه دادنامه را اجرا می‌کند. در قانون پیش‌‎بینی شده که از کارشناس بیمه هم دعوت شود تا در جلسه رسیدگی به پرونده حضور داشته باشد. کارشناس بیمه درصورتیکه متوجه شباهت‌هایی در تصادفات شوند با بررسی سابقه فرد زیان دیده در بیمه‌های گوناگون، به این نتیجه می‌رسند که حادثه ساحتگی است یا خیر. درصورتیکه حادثه ساختگی باشد، باید مستندات خود را به مقام قضایی تحویل دهد. کارشناس ممکن است بتواند مقام قضایی را مجاب کند که حادثه صحنه‌سازی است. مقام قضایی نیز طبق قانون ۶۱ با این موارد برخورد می‌‎کند. البته این قانون تا پیش ازین وجود نداشت و درصورتیکه مقام قضائی و کارشناس بیمه متوجه صوری بودن تصادف می‌شدند، زیان دیده هیچ دیه و خسارتی دریافت نمی‌کرد.»

ثبت سوابق زیان دیده

در بیمه مرکزی نرم افزارها و سامانه‎هایی وجود دارند که دریافت کوچکترین خسارت را به عنوان سابقه زیان دیده در خود ثبت می‌کند و همین موجب می‌شود تا افراد نتوانند از چندین بیمه یک خسارت را دریافت کنند در حالیکه سال‌های قبل این سامانه نبود. در سامانه‌های میان بیمه‌ها نوع حادثه، آسیب، مشخصات فرد و سانحه با تمام جزئیات ثبت می‌شود. بنابراین اگر فرد بخواهد برای دومین بار با همان ترکیب و فرمول از بیمه دیگری پول بگیرد، پرونده قبلی در سیستم وجود دارد و تقلب فرد برای کارشناسان بیمه و کارشناسان راهور مشخص می‌شود.

تصادف ساختگی

رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی به تاثیر مثبت نرم افزار و سامانه‌های مشترک میان شرکت‌های بیمه در کاهش حوادث صوری اشاره می‌کند. او می‌گوید اراده جدی برای برخورد در این زمینه وجود دارد و به همین دلیل معاونت پیشگیری قوه قضائیه مرتبا جلساتی با حضور مدیران سایر ارگان‌های مرتبط در این زمینه برگزار می‌کند.

حبس و جریمه در انتظار متقلبان تصادف ساختگی

هدایت کار می‌گوید: «در صورت محرز شدن تقلب، کارشناسان، مستندات را به قوه قضائیه ارائه می‌کنند، البته ممکن است مقام قضایی مستندات را نپذیرد و بیمه‌گر موظف شود، خسارات را پرداخت کند. در غیر این صورت مقام قضایی طبق ماده ۶۱ قانون، حکم صادر خواهد کرد. بر اساس این ماده قانون اگر کسی با اعمال متقلبانه خسارتی دریافت کند، به حبس تعزیری محکوم می‌شود و باید دو برابر وجهی که دریافت کرده، را بپردازد.»

طبق تجریبات هدایت کار صحنه سازی به خودی خود نمی‎تواند موفق باشد، در برخی موارد کشف شده، فرد متقلب یک همدست در بیمه داشته است. رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی، فعالیت متقلبان را گروهی عنوان می‎کند:

«این دسته از حوادث مشخصا مربوط به یک منطقه نیست بلکه افرادی هستند که به صورت باندی عمل می‌کنند و برای اینکه شناسایی نشوند، محل خود را تغییر می‌دهند، از شهری به شهر دیگر می‌روند و با سانحه‌سازی ادعای خسارت می‌کنند. کسانیکه عضو این باندها می‌شوند و خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند، شدیدا دچار فقر و مضیغه مالی و فقر فرهنگی هستند.

متاسفانه با آنکه تقلب و صحنه سازی بسیاری از این افراد در تصادف ساختگی مستدل می‌شود، آنها آسیب‌های شدیدی به خود وارد می‌کنند. به علاوه آنها بخشی از خسارتی که دریافت می‌کنند را به گردانندگان باند‌ها متقلب می‌دهند که در حاشیه قرار دارند. مواردی هم داشته‌ایم که افراد گروه پس از اختلاف با یکدیگر، اطلاعات همدستان‌شان را با ذکر مشخصات کامل یا جزئی در اختیار پلیس و بیمه قرار داده‌اند.»

تصادف ساختگی

مسیرهای تکراری متقلبان

تصادفات صحنه‌سازی شده مشخصه‌های مشترکی دارند که برای کارشناسان نخ‌نما شده‌اند. چنانکه هدایت کار اظهار می‌کند، اغلب متقلبانی که به دنبال دریافت خسارت هستند، ادعای شکستگی می‌کنند. حادثه همیشه خارج از شهر، دور از دوربین‌های شهری و نگاه مردم، در نیمه‌های شب یا دیرتر از آن اتفاق افتاده است. همیشه واژگونی رخ داده و خودروی واژگون شده کم ارزش و قدیمی بوده است. او ادامه می‌دهد:

«شکستگی دندان و شکستگی بینی میان این افراد بسیار رایج است. دیه شکستگی بینی ۱۰ شتر است که حدود ۲۰ میلیون تومان می‌شود. دیه شکستگی دندان هم بستگی به تعداد و نوع دندان دارد. حتی ممکن است برخی از شکستگی‌های بدن موجب معیوب شدن عضو شده و دیه بیشتر شود. در برخی موارد دیه شکستگی‌ها به ۲۵ میلیون تومان هم می‌رسد.»

باید به این نکته هم توجه داشت، کسانیکه با تقلب و تصادف ساختگی از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت می‌کنند، در واقع به خود مردم خسارت می‌زنند؛ چون باعث می‌شوند نرخ ضریب بیمه افزایش پیدا کند. یعنی اگر خسارت‌های تقلبی از بیمه خارج نشود، حق بیمه افزوده نخواهد شد. برای مثال اگر بیمه‌گر در طول یک سال از بیمه‌گذاران ۱۰۰ میلیون دریافت کرده باشد و ۱۰۵ میلیون خسارت داده باشد که بخشی از آنها، حوادث ساختگی باشند؛ سال بعد حق بیمه را افزایش داده و حداقل ۱۰۵ میلیون از بیمه‌گذاران دریافت می‌کند.

با این حال به نظر می‌رسد بکارگیری سامانه‌های ارتباطی میان شرکت‌های بیمه و بررسی دقیق‌تر سوانح مشکوک، توانسته است تا حد زیادی، ادامه کار را برای متقلبان تصادفات ساختگی دشوار کند.

The post گزارش دیجیاتو: دردسر تصادفات ساختگی برای کارشناسان بیمه appeared first on دیجیاتو.

دوئل آلمانی ژاپنی؛ مسابقه درگ جذاب مرسدس AMG GT R با هوندا NSX [تماشا کنید]

بعد از به جان هم انداختن اولین نسل از هوندا NSX و آخرین نسل سیویک تایپ R، دست اندرکاران سایت Carwow این بار به سراغ NSX جدید رفته و آن را در برابر هیولای جهنم سبز یعنی مرسدس AMG GT R قرار داده اند.

نسل دوم NSX که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، از یک پیشرانه هیبریدی با ۵۷۳ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور بهره می برد. این پیشرانه شامل یک موتور بنزینی ۳٫۵ لیتری V6 و سه موتور الکتریکی بوده و هر چهار چرخ را به حرکت در میاورد.

Honda (Acura) NSX vs Mercedes-AMG GT R – DRAG RACE, ROLLING RACE (7)

در مقابل هیولای ژرمن ها فاقد موتور کمکی برقی بوده و فقط به یک موتور بنزینی بسنده کرده است. این موتور ۴ لیتری توئین توربو توانایی تولید ۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. برخلاف NSX نیروی تولیدی توسط موتور AMG GT R تنها به سمت چرخ های عقب هدایت می شود.

با توجه به مشخصات پیشرانه دو خودرو شاید برخی عقیده داشته باشند که مدل اسپرت ژاپنی به خاطر گشتاور کمتر حرفی برای گفتن در مسابقه درگ نخواهد داشت. اما این برداشت چندان صحیح نبوده و NSX به خوبی رقیب خود را به چالش می کشد.

Honda (Acura) NSX vs Mercedes-AMG GT R – DRAG RACE, ROLLING RACE (9)

ویدیویی که Carwow از این رویارویی تهیه کرده، همانند موارد قبلی بسیار جذاب و تماشایی است و گاهی اوقات رقابت بین دو مدل مذکور بصورت میلی متری جریان پیدا می کند. بنابراین دعوت می کنیم با تماشای ویدیوی زیر برنده این دوئل مهیج را بشناسید.

چنانچه به هر دلیلی نمی توانید ویدیوی فوق را تماشا کنید، اما دوست دارید از نتیجه رقابت آگاه شوید، باید بگوییم که در مسابقه درگ یک چهارم مایل این هوندا NSX است که با تکیه بر ارسال نیرو به هر چهار چرخ و در نتیجه چسبندگی بهتر، زودتر از مرسدس AMG GT R از خط پایان عبور می کند.

در این آیتم NSX رکورد ۱۰٫۸ ثانیه را از خود بر جای می گذارد. رقیب آلمانی نیز موفق به ثبت رکورد ۱۱٫۳ ثانیه می شود.

Honda (Acura) NSX vs Mercedes-AMG GT R – DRAG RACE, ROLLING RACE (6)

در مسابقه شتابگیری ثانویه رانندگان هر دو خودرو با سرعت اولیه ۸۰ کیلومتر در ساعت و در حالیکه دنده سوم انتخاب شده، اقدام به فشردن پدال گاز تا انتها می کنند.

در این مسابقه که چسبندگی در آن به اندازه شتابگیری از حالت سکون مهم نیست، AMG GT R خوی وحشی خود را نشان داده و با غرشی مثال زدنی از رقیب چشم بادامی خود پیش می افتد.

Honda (Acura) NSX vs Mercedes-AMG GT R – DRAG RACE, ROLLING RACE (8)

در آیتم سوم، نوبت به ترمزگیری با سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت می رسد. اگر چه هر دو خودرو از ترمزهای کربن سرامیک بهره می برند، اما هیولای جهنم سبز به لطف وزن کمتر با اختلافی اندک در مسافتی کوتاه تر متوقف می شود. بد نیست اشاره کنیم AMG GT R و NSX به ترتیب برابر با ۱۶۳۰ و ۱۷۲۵ کیلوگرم وزن دارند.

Honda (Acura) NSX vs Mercedes-AMG GT R – DRAG RACE, ROLLING RACE (8)

با این حساب با دو برد از سه مسابقه مرسدس AMG GT R برنده این رویارویی هیجان انگیز شناخته می شود. ناگفته نماند هر دو شرکت در حال کار بر روی نسخه قوی تر این مدل ها هستند. مرسدس AMG خود را برای معرفی نسخه Black Series در حوالی سال ۲۰۲۰ آماده می کند؛ هوندا هم در نظر دارد سال آینده نسخه Type R از NSX را رونمایی کند.

The post دوئل آلمانی ژاپنی؛ مسابقه درگ جذاب مرسدس AMG GT R با هوندا NSX [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

۲۵ درصد مالیات برای خودروهای وارداتی به خاک آمریکا؛ قانون جدید ترامپ

دانلد ترامپ به دنبال قرار دادن ۲۵ درصد مالیات بر سراه خودروهای وارداتی به خاک آمریکا است. ترامپ با این کار عملا فروش خودروهای لوکس اروپایی در ایالت متحده که بازار بشدت رقابتی دارد را وارد یک بحران اساسی خواهد کرد.

در واقع ترامپ در طی دیداری که با امانوئل مکرون داشته این صحبت ها را بیان کرده و خبر گذاری Wirtschaftswoche این مسئله را رسانه ای کرده است. ترامپ با این کار می تواند یک سد آتشین بین روابط اقتصادی آمریکا و اروپا ایجاد کند. صنعت خودروسازی آلمان، بیشترین ضرر را در پی این حرکت مواجه خواهد شد.

پیش از این ترامپ خودروهای تولید شده در مکزیک که به خاک آمریکا وارد می شدند را مورد حمله قرار داده بود.

پس از آن نیز از اشتیاق برای خودروهای اروپایی به نسبت برندهای داخلی آمریکا سخن گفته بود.

او پیشتر علاقه خود به برند های لوکس آلمانی همچون مرسدس بنز را نشان داده بود و از سهام بورس مرسدس در خیابان پنجم نیویورک، حمایت کرده است.

حال گزارش شده است که تا زمانی که خیابان پنجم نیویورک از مرسدس بنز جدا نشود از افزایش مالیات خودروهای وارداتی حمایت خواهد کرد.

در ایالات متحده آمریکا، ترامپ تحقیقاتی مبنی بر این که واردات خودرو و قطعات خودرو به خاک آمریکا از توانمند سازی خودروسازان آمریکایی در سطح جهان جلوگیری کرده را آغاز کرده است.

طبق قانون توسعه بازرگانی ایالت متحده در سال ۱۹۶۲ میلادی، چنین سناریوی می تواند به ترامپ اجازه افزایش تعرفه واردات برای حفاظت از منافع ملی را بدهد.

در ماه گذشته شاهد افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم بودیم. در حال حاضر تعرفه ۲۵ درصدی به جهت حمایت از تولید کنندگان داخلی در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر مالیات وارده بر خودروهای وارداتی تنها ۲٫۵ درصد است. این مقدار کمتر از ۱۰ درصد در اروپا و ۲۵ درصد در چین است (ایران با تعرفه های رعب آور در این زمینه جز کشورهای رکورددار به شمار می رود) گرچه چین برای افزایش روابط از اول جولای سال جدید میلادی تعرفه را به ۱۵ درصد کاهش خواهد داد.

گرچه شرکت های بسیار زیادی در خاک ایالات متحده آمریکا سایت تولیدی دارند و به طور مثال مدل کاملا جدید بی ام و یعنی X7 به طور کامل در این کشور توسعه پیدا کرده و در همین کشور نیز تولید خواهد شد.

بیشتر خودروهای وارداتی از آسیا به این کشور وارد می شوند اما شرکت های اروپایی همچون لندرور نیز وجود دارند که به طور کلی در ایالات متحده آمریکا سایت تولیدی ندارند.

در واقع ایالات متحده آمریکا بزرگترین بازار صادراتی برای خودروهای ساخته شده در اتحادیه اروپا شناخته می شود. سال گذشته خودروهای وارد شده از اروپا به خاک آمریکا بیش از ۱۷۱ میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود. بیش از نیمی از خودروها ساخت آلمان بوده اند.

چین و کره جنوبی نیز اعلام کرده اند که از نزدیک وضعیت موجود را پیگیری می کنند و در زمان مناسب در صورت اجرای این قانون واکنش مناسب را نشان خواهند داد.

گرچه چین بزرگترین بازار خودروی جهان را به خود اختصاص داده است و در سال گذشته بیش از ۲۳٫۹ میلیون خودرو در این بازار به فروش رسیده است.

اما بازار آمریکا همچنان به عنوان هسته اصلی برندهای جهانی قلمداد می شود و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۷٫۲ میلیون خودرو در این بازار به فروش رسیده که بیشتر از رقم ۱۵٫۶ میلیون خودرویی در بازار اروپا است.

The post 25 درصد مالیات برای خودروهای وارداتی به خاک آمریکا؛ قانون جدید ترامپ appeared first on دیجیاتو.

گزارش میدانی دیجیاتو؛ چگونه راحت‌تر گواهینامه رانندگی بگیریم

تعدادشان حدودا به ۵۰ نفر می‌رسد. صبح زود گروه به گروه کنار هم جمع شده‌اند. به نظر می‌رسد اتفاق مهمی باشد، به آنها نزدیک می‌شوم و از زمزمه‌های‌شان می‌فهمم که برای آزمون گواهینامه رانندگی آمده‌اند و بیشترشان دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند راحت‌تر گواهینامه رانندگی بگیرند.

یک نفر رشوه دادن به ممتحن را پیشنهاد می‌کند و دیگری می‌گوید: «نه، ریسک بالایی دارد اگر می‌خواهی پول بدهی باید سیبیل مدیر آموزشگاه را چرب کنی، اینها همه‌شان دست‌شان در یک کاسه‌ست.»

پسری که در گوشه ایستاده بود و با چشمانش دور تا محل آزمون را بررسی می‌کند، نفس عمیقی می‌کشد و می‌گوید: «برای این حرف‌ها دیر شده، من یک افسر می‌شناختم که دو میلیون می‌گرفت امتحان اول قبولت می‌کرد و راحت گواهینامه رانندگی می‌گرفتی. منتها الان دیگه بازنشسته شده و کار نمی‌کنه.» بقیه دوستانش جواب می‎دهند: «ااااا چقدر حیف!»

چند دختر کنار مادران‌شان ایستاده‌اند، ریز ریز حرف می‌زدند و می‌خندیدند. مادر یکی‌شان تسبیح به دست گرفته، زیر لب کلماتی زمزمه می‌‎کند و رو به دخترش فوت می‌کند.

دیگری با خنده می‌گوید: «حاج خانم به من هم فوت کن، بلکه من هم بالاخر قبول شم این گواهینامه رانندگی رو بگیرم. یا حداقل راهی پیدا کنم که راحت‌تر گواهینامه بگیرم.» جوابی که می‌شنود بیشتر شبیه به طعنه است: «براش دعا می‌خونم که آرامشش بیشتر بشه اگر درست یاد می‌گرفتی الان دنبال راه میانبر نبودی.»

گواهینامه رانندگی

یکی از دختران که برای بار دوم امتحان شهری می‌دهد مدعی‌ست که بار اول هیچ اشتباهی نداشته و افسر بخاطر سریع نبودنش او را رد کرده است. معتقد است که سختگیری برای آزمون بیش از اندازه است، او هم به دنبال راهی‌ست تا راحت‌تر گواهینامه رانندگی بگیرد.

دوستش آرامش بیشتری دارد: «اول برو امتحان بده ببین چی به چیه بعد دنبال یک راه میانبر باش، نهایتا هم رد بشی، چه اتفاقی می‌افته؟ هیچی؟ دوباره امتحان می‌دهی.»

افسر از ماشین پیاده می‌شود تا اسم گروه دیگری را بخواند. پسرک رو به افسر می‌گوید: «حالا چیزی نبود که من رو رد کردین، هول شدم.» افسر نگاه معنا داری می‌کند: «به جای اینکه ترمز کنی؛ گاز دادی. اگر موتوری جلوت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟ کاش می‎شد برات بنویسم همه آموزش‌ها از اول.»

چند نفر بعدی سوار می‌شوند، همهمه کمتر می‌شود و باز هم زمزمه‌ها اوج می‌گیرد. استرس در بعضی از آنها آنقدر زیاد است که من هم مضطرب می‌شوم  و کم کم از آنها دور می‌شوم. اما واقعا چه راهی وجود دارد که راحت‌تر گواهینامه بگیریم و زمان امتحان استرس کمتری داشته باشیم؟

رشوه دادن، بی‌خیال بودن شاید هم تمرین بیشتر. قطعا کسانیکه در این زمینه تجربه بیشتری دارند، راه‌های بهتری را پیشنهاد می‌کنند.

گواهینامه رانندگی

آموزش مستمر و مداوم

«علی اصغر مالدار » مدیر آموزشگاه رانندگی دولت اول از همه حضور در کلاس‌ها و دقت به تاکیدات استاد را مهم و تاثیر گذار می‌داند. مالدار در گفتگو با دیجیاتو به تجربیات چند ساله‌اش اشاره می‌کند:

« کسانی‌که مداوم و پشت هم کلاس‌ها را برگزار می‌کنند و امتحان می‌دهند، سریع‌تر گواهینامنه رانندگی می‌گیرند. من همیشه در جلسات توجیهی به هنرجویان می‌گویم که پیگیر کلاس‌ها باشند و در کارشان وقفه نیندازند. استمرار در کلاس‌های عملی بسیار مهم است.»

او هنرجویانی را مثال می‌زند که از ابتدا تا زمانی‌که امتحان می‌دهند، نهایتا یک ماه و نیم زمان می‌گذارند. برعکس هنرجویانی هم هستند که در وسط راه، بی‌خیال می‌شوند تا پرونده‌شان باطل شود.

طبق آماری که مالدار به دیجیاتو اعلام می‌کند، حدود ۲۰ درصد از شرکت کنندگان آزمون شهری در اولین آزمون خود قبول می‌شوند. مالدار آشنا نبودن هنرجویان با جو امتحان، نحوه امتحان گرفتن افسر و موارد امتحانی را باعث استرس و رد شدن در امتحان می‌داند. البته چنانکه او تاکید می‌کند برخلاف تصور عموم، خانم‌های زیادی هستند که مرتبه اول در آزمون آئین نامه و شهری قبول می‌شوند. مالدار ادامه می‌دهد:

«در آزمون آئین نامه حدودا ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد در اولین آزمون قبول می‌شوند. چون بیشتر مراجعان، دانشجو هستند و سطح سواد آنها بالاست. به همین دلیل در تابستان که تعداد هنرجویان دانشجو بیشتر است، میزان قبولی هم بیشتر می‌شود.»

گواهینامه رانندگی

علائم رانندگی را جدی بگیرید

آزمون دهندگان اگر بدانند اشتباهات رایج که موجب مردودی می‌شود چیست، حتما دقت بیشتری بر این نکات خواهند کرد. مدیر آموزشگاه دولت توضیح می‌دهد:

«در آزمون شهری نادیده گرفتن علائم رانندگی سهم ۹۰ درصدی در مردود شدن افراد دارد؛ این مواردی در آزمون جزو اشتباهات خطرناک محسوب می‌شوند. برای مثال روبروی پارکینگ پارک کردن، سر تقاطع دور زدن؛ اینها همان مواردی هستند که در سطح شهر آنها را می‌بینیم. البته استرس عاملی‌ست که موجب می‌شود، فرد آزمون دهنده آئین نامه را نادیده بگیرد.»

طبق قانون راهنمایی و رانندگی افراد قبل از آزمون گواهینامه رانندگی باید ۱۲ جلسه تمرین شهری داشته باشند. منتها این تعداد برای خیلی از افراد زیاد است و برای بسیاری کم است. مالدار می‌گوید که راهنمایی و رانندگی برای کلاس‌ها محدودیت گذاشته و اگر کسی بخواهد بیشتر از ۱۲ جلسه آزمون شهری بگذراند، می‌تواند حداکثر تا ۴ جلسه کلاس داشته باشد. ما تمامی تلاش خود را می‌کنیم تا فرد با آمادگی کامل در امتحان حضور پیدا کند. از نظر او قانون اشتباه دیگری هم وجود دارد که بر افزایش مهارت هنرجویان تاثیر می‌گذارد:

«افراد تنها تا ۴ بار بعد رد شدن در امتحان ملزم هستند یک جلسه تمرینی داشته باشند. افسر هم معمولا بیشتر از یک جلسه نمی‌نویسد منتها این جلسات پشت سر هم نیست و تاثیر چندانی در بهبود مهارت و یادگیری فرد ندارد. افراد بسیاری هستند که تا قبل از امتحان ۱۶ جلسه آموزش دیده‌اند و بعد از ۴ بار مردودی، ۴ جلسه کلاس آموزشی گذرانده‌اند اما هنوز رانندگی را بلد نیستند و نیاز به آموزش‌های بیشتری دارند.»

استمرار در آموزش مهمترین عامل برای دریافت راحت‌تر گواهینامه رانندگی‌ست، یعنی شروع دوره تا پایان آن طولانی نشود. موضوعی که راهنمایی و رانندگی هم بر آن تاکید دارد. مدیر آموزشگاه دولت استفاده از محصولات کمک آموزش را برای قبولی در امتحان موثر نمی‌داند: «یکی از هنرجویان تستی به من نشان داد که تست و جواب آن هر دو اشتباه بود. این موارد بسیار زیاد است و نتیجه‌ای جز گمراه کردن افراد ندارد.»

مالدار به نکات کلیدی اشاره می‌کند. اما به نظر می‌رسد موارد دیگری هم وجود دارند که کمک می‌کند فرد راحت‌تر گواهینامه بگیرد به همین دلیل سراغ یکی دیگر از آموزشگاه‌های رانندگی می‌روم که سابقه زیادی در این زمینه دارد.

گواهینامه رانندگی

آرامش خود را حفظ کنید

«سید داوود محمدی» موسس آموزشگاه محمدی، حفظ آرامش در زمان امتحان را مقدم بر هر چیز می‌داند، چون در صورت وجود آرامش دانسته‌ها به ذهن می‌رسد و در رفتارهای آزمون دهنده تاثیر مثبت می‌گذارد. محمدی به دیجیاتو می‌گوید:

«آرامش فرد بستگی به رفتار افسر ممتحن دارد، به همین دلیل همیشه از افسران می‌خواهیم که رفتار دوستانه‌ای از خود نشان دهند. عدم تسلط به اعصاب و نداشتن عکس‌العمل مناسب موجب مردود شدن فرد می‌شود. اضطراب  باعث می‌شود تا حدود ۴۰ درصد از دانسته‌ها، فراموش شود.»

محمدی همیشه به آزمون دهندگان می‌گوید که تصور کنند در آزمون قبول نمی‌شوند، چون بعد از آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد به اصطلاح خودمانی خودش: «دنیا که به آخر نمی‌رسد.» بعد از آن یک جلسه آموزش را تکرار می‌کنند و دوباره امتحان می‌دهند. استرس در این مورد فقط تاثیر منفی دارد.

آموزش‌های به اندازه

تمرکز در زمان یادگیری، دانشجو را زودتر آماده می‌کند. موسس آموزشگاه محمدی به رعایت قوانین اصلی برای دریافت گواهینامه اشاره می‌کند، اما از نظر او زمان بیشتری برای یادگیری رانندگی نیاز است:

«هر هنرجو به ازاء هر سال سن خود، باید دو ساعت آموزش ببیند. ۱۲ جلسه آموزش برای کسانیکه دنده ۱ تا ۳ و دنده عقب را بلدند، کافی‎ست، نه برای کسانیکه بار اول است پشت فرمان می‌نشینند. متاسفانه مردم از آموزش فرار می‌کنند، چون تصور می‌کنند آموزشگاه‌ها می‌خواد درآمدزایی کنند. به همین دلیل به توصیه‌های ما اعتماد نداشته و اصرار می‌کنند بعد از  ۱۲ جلسه آنها را تائید کنند. درحالیکه باید خودشان دلسوز خود و کسب مهارت رانندگی‌شان باشند.»

گواهینامه رانندگی

بنابراین هنرجویان باید آموزش تا جایی ادامه دهند که به مهارت کافی برسند. هر زمان که مربی در رانندگی به فرد کمک نکرد، آن زمان او برای آزمون آماده است. به گفته محمدی: «در آلمان ۴۰ جلسه و در دبی ۳۰ جلسه آموزش رانندگی اجباری است. در سوئد هم افراد برای دریافت گواهینامه باید ۶ ماه در مدرسه آموزش رانندگی بمانند تا راندن در آب و هوای مختلف را بیاموزند.»

محمدی با نظر برخی هنرجویان که معتقدند، بعضی افسران، آزمون دهنده را در جلسه اول رد می‌کنند، موافق است و این موضوع را مشکلی بزرگ برای آموزشگاه‌ها می‌داند. او درباره آمار قبولی‌های آموزشگاه عنوان می‌کند:

«حدود ۵ تا ۱۰ درصد افراد دفعه اول در آزمون شهری قبول می‌شوند. ۵۰ درصد بار دوم و مابقی دفعات سوم و چهار قبول می‌شوند. همچنین در آزمون آئین نامه، بیشتر از ۶۰ درصد هنرجویان در امتحان اول مردود می‌شوند، ۳۹ درصد بار دوم و باقی آنها در دفعات بعدی قبول می‌شوند.»

تاکید بر حفظ آرامش و گذراندن ساعات آموزشی کافی تا زمانیکه هنرجو به مهارت لازم برای رانندگی برسد، راهکارهایی بود که موسس آموزشگاه محمدی عنوان کرد تا دریافت گواهینامه رانندگی راحت‌تر شود.

آموزش رانندگی شوخی نیست

با این حال «احمدرضا مختاری» مدیر آموزشگاه سعدی نگاه دیگری به موضوع دارد و دست‎یابی به راه‌هایی برای دریافت راحت‌تر گواهینامه را ملزم به تغییرات عمیق‌تر در هنرجو و البته سیستم آموزشی و آزمونی می‌داند. مختاری در گفتگو با دیجیاتو از جدی نگرفتن آموزش‌ها توسط هنرجویان گلایه می‌کند:

«هنرجویان به آموزش‌ها رانندگی اهمیت نمی‌دهند و آن را یک مهارت اکتسابی نمی‌دانند، بسیاری از آنها مدعی‌ند که مادرزاد راننده هستند و آموزش برای‌شان حکم تفریح را دارد. با اینکه کم توجهی به این موضوع ممکن است به بهای از دست رفتن جان آنها تمام شود»

گواهینامه رانندگی

مختاری دو مورد را در مردودی آزمون موثر می‎داند. اول اینکه برخی از افسران روی خوش نشان نمی‌دهند و دوم کم کاری خود آزمون دهندگان:

«خود آزمون دهندگان به امتحان اهمیت نداده و با آمادگی کامل سر جلسه حاضر نمی‌شوند، چون فکر می‌کنند افسر بار اول همه را رد می‌کند. درصورتیکه این تفکر اشتباه است. بسیاری از هنرجویان اصلا آمادگی حضور در امتحان را ندارند و به مقررات راهنمایی و رانندگی و کنترل خودرو هیچ تسلطی ندارند»

به آئین نامه‌ راهنمایی و رانندگی اهمیت داده نمی‌شود، چه قبل از دریافت گواهینامه رانندگی و هنگام آزمون، چه بعد از آن در خیابان‌های شهر و حتی توسط عابران پیاده که نمونه‌های زیادی از عدم رعایت قوانین در آنها دیده می‌شود. به عقیده مختاری رانندگی در شهر قائم بر بی‌نظمی‌ست، نه نظم و این حاصل نادیده گرفتن آموزش‌ها و قوانین است.

برای افزایش مهارت خسیس نباشید

تجربه به مختاری ثابت کرده که مشتریان می‌خواهند کلاس‌ها را با حداقل هزینه تمام کنند:

«متقاضیان می‌خواهند که کمتر تمرین و هزینه کنند. اما این آموزش‌ها عملی‌ست و آموزش بیشتر برای آنها بهتر است. به همین خاطر هم مربی تنها روی نکات و سوالات امتحانی تاکید می‌کند و آنها را انجام می‌دهند تا فرد برای آزمون آماده شود اما در واقع هیچ مهارتی ندارد. ۴۰ درصد مشتریان ما گواهینامه دارند ولی بعد از دریافت گواهینامه به صورت خودجوش اقدام به آموزش می‎کنند تا مهارت کسب کنند.»

گواهینامه رانندگی

تهران از جمله شهرهای شلوغی‌ست که رانندگی در آن نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد. از نظر مختاری برای راندن در تهران باید بیشتر از ۳۰ جلسه آموزش دید اما اعمال نظرهای بی‌مورد راهنمایی و رانندگی باعث می‌شود که کار به خوبی انجام نشود. برای مثال طبق مقررات راهنمایی و رانندگی، مربی در جلسه هشتم حتما باید پارک دوبل را آموزش داده باشد، درصورتیکه بسیاری از هنرجویان این آمادگی را ندارند. راهنمایی و رانندگی باید نیاز جامعه را در نظر بگیرد.

ضمن ‌آنکه برخی هنرجویان هم به طور مرتب در کلاس‌های خود حضور ندارند. مشکل دیگر ما پرداخت هزینه به مربیان است که بسیار کم است، برای همین نمی‌توانیم از مربیان خوب استفاده کنیم. مجموع این عوامل موجب بی‌توجهی به آموزش رانندگی و رفتارهای غیر منطقی رانندگان در خیابان‌ها می‌شود.

۲۰ درصد از هنرجویان آموزشگاه سعدی در اولین آزمون شهری و ۴۵ درصد در اولین آزمون آئین نامه قبول می‌شوند. با این حال مختاری عقیده دارد که باید مبنای امتحانات عوض شود و نظارت و کنترل بر عملکرد مربی و افسر صورت گیرد: «تا زماینکه امتحان توسط یک فرد برگزار می‌شود نمی‌توان در مورد نتیجه آزمون نظر داد چرا که هر کدام از افسران نظر خاصی دارند و برای هرکدام از آنها موردی قابل توجه و تاکید است که برای دیگری نیست. به همین دلیل داوطلبان باید با آمادگی و تسلط کامل در آزمون‌های گواهینامه رانندگی شرکت کنند.»

گواهینامه رانندگی

تجربیات مدیران آموزشگاه‌‎ها راهکار خوبی برای دریافت راحت‌تر گواهینامه رانندگی است. همه آنها به حفظ آرامش در زمان امتحان، استمرار در آموزش‌ بدون وقفه و جدی گرفتن مهارت رانندگی تاکید دارند. آنها معتقدند که دستیابی به مهارت رانندگی مقدم بر دریافت گواهینامه است. نظراتی که تقریبا بر خلاف نظر آزمون دهندگان صبح بود.

هنگامی که افسر پسر جوانی را بخاطر پارک در محل پارک ممنوع رد کرده بود، دوستش گفت: «این شگردشونه همه افسرا بار اول کاری می‌کنند که رد بشی.» درحالیکه دیگری خلاف این نظر را داشت: «خوب زیر تابلو پارک ممنوع، پارک کرده. الان تقصیر افسر بوده که این تابلو رو ندیده؟»

نظر شما چیست؟ آیا موافقید که افراد باید قبل از دریافت گواهینامه رانندگی به مهارت کافی برسند تا بتوانند راحت‌تر گواهینامه دریافت کنند؟ یا دلایل دیگری دارید و داشتن مهارت را در دریافت گواهینامه موثر نمی‌دانید؟ به نظر شما چه راهکارهایی وجود دارند که دریافت گواهینامه رانندگی را راحت‌تر می‌کند؟

The post گزارش میدانی دیجیاتو؛ چگونه راحت‌تر گواهینامه رانندگی بگیریم appeared first on دیجیاتو.

سیتروئن از C5 AIRCROSS 2019 رونمایی کرد؛ کراس اوری با فنربندی فوق العاده

سیتروئن از SUV جدید و  مخصوص بازارهای اروپایی  رونمایی کرد.

C5 Aircross بر پایه پلت فرم EMP2 گروه PSA قرار گرفته است. این پلت فرم در دیگر خودروهای این گروه صنعتی همچون C4 Picasso، Grand C4 picasso و پژو ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ استفاده شده است.

طول کلی خودرو معادل ۴٫۵ متر و ارتفاع آن از سطح زمین معادل ۲۳۰ میلی متر است.

فضای صندوق عقب معادل ۵۸۰ لیتر است و با خواباندن صندلی های عقب این فضا به ۷۲۰ لیتر افزایش پیدا می کند.

همچنین این SUV از سیستم تعلیق بالشتک هیدرولیکی پیشرفته استفاده می کند. صندلی های فوق راحت و پیشرفته سیتروئن نیز در این مدل به کار برده شده است.

سیتروئن اعلام کرده است که این خودرو به سیستم رانندگی خودکار تا سطح ۲۰ درصد مجهز شده است. در واقع این سیستم سطح دوم رانندگی خودکار را پوشش می دهد.

یکی از ویژگی های این سیستم کمک راننده در بزرگراه ها است که با ترکیب کروز کنترل تطبیقی و و سیستم کمکی حرکت در بین خطوط، امکان رانندگی نیمه خودکار را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

صفحه نمایش عظیم ۱۲٫۳ اینچی TFT در بخش پشت آمپر به کار رفته است و صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی نیز در مرکز کنسول قرار گرفته است. این صفحه نمایش به مقدار بسیار زیادی شبیه به خواهرخوانده این خودرو یعنی پژو ۳۰۰۸ است.

علاوه بر استفاده از فن آوری های جدید همچون شارژ وایرلسی و اتصال تلفن هوشمند که با نام Connectedcam خوانده می شود که پیش از این و برای اولین بار در مدل C3 این شرکت به کار رفته بود.

همانند مدل ۵۰۰۸ صندلی های عقبی C5 Aircross به صورت مستقل قابلیت خواباندن و حرکت را دارند.

در زمینه شخصی سازی، سیتروئن امکان انتخاب بیش از ۳۰ تریم مختلف در بخش ظاهری خودرو را فراهم کرده است که شامل ۷ رنگ مختلف بدنه به همراه رنگ سقف مشکی، سه بسته رنگ آمیزی متفاوت و ۵ تریم متفاوت در داخل اتاق موسوم به “ambiences” قابل انتخاب خواهد بود.

در اروپا C5 Aircross در مدل های مختلف بنزینی و دیزلی قابل انتخاب خواهد بود. این موتورها در رنج قدرتی ۱۳۰ تا ۱۸۰ اسب بخار خواهند بود. همچنین جعبه دنده ۸ سرعته جدید شرکت در این مدل استفاده خواهد شد.

همچنین در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی این خودرو اولین محصول سیتروئن خواهد بود که یک نسخه پلاگ-هیبریدی خواهد داشت.

این SUV جدید از اواخر سال جاری میلادی در اروپا عرضه می شود و خط تولید آن در سایت تولیدی Rennes-La Janais فرانسه واقع شده است.

با توجه به شرایط فعلی می توان حدس زد که C5 ایرکراس می تواند رقیبی برای خودروهایی نظیر رنو کولئوس، هیوندای سانتافه، نیسان ایکس تریل و امثال این موارد باشد.

The post سیتروئن از C5 AIRCROSS 2019 رونمایی کرد؛ کراس اوری با فنربندی فوق العاده appeared first on دیجیاتو.

چرا بیمه از پرداخت خسارت افت قیمت خودرو طفره می‌رود؟

برای صاحبان خودروهای صفر کیلومتر هیچ چیز دردناکتر از اولین تصادف و آسیب دیدن خودروی‌شان نیست؛ چیزی که باعث افت قیمت خودرو می‌‌شود و در نگاه اول هیچ کس حتی بیمه هم متعهد به پرداخت افت خسارت نیست.

بر اساس قانون مقصر حادثه برای پرداخت خسارت می‌تواند از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند اما به شکل قانونی بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت افت قیمت خودرو آسیب دیده ندارد و اگر شخص بخواهد از مقصر حادثه جریمه افت قیمت دریافت کند باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف شکایت کند.

پرداخت افت قیمت در بیمه شخص ثالث در تعهدات بیمه‌گر نیست و در صورت بروز حادثه بیمه‎‌گر تنها موظف به پرداخت خسارت و هزینه تعمیر خودرو است. این موضوع که افت قیمت برعهده بیمه‌گذار باشد یا نباشد همیشه مورد بحث بوده است. با این حال تاکنون پرداخت افت قیمت برعهده بیمه‌گر نبوده، اما چرا؟

افت قیمت خودرو

یکی از کارشناسان حوزه بیمه خودرو در گفتگو با دیجیاتو به وارداتی بودن صنعت بیمه اشاره می‌کند و شرح می‌دهد که تعهدات بیمه‌گر و ضوابط آن از کشورهایی که در صنعت بیمه مقدم هستند، الگوبرداری و در کشور اجرایی می‌شود. این درحالی‌ست که روال قیمت خودرو و افت و خیزهای آن در کشور ما متفاوت از سایر کشورهاست.

بالاتر بودن قیمت خودرو در ایران، تاثیر مستقیم تورم، نرخ ازر و سایر موارد، شرایط خاصی را به وجود آورده که بیمه‌گر و بیمه گذار از حقوق خود راضی نیستند. چنانکه بیمه‌گران معتقدند باید حق بیمه بیشتری دریافت کنند و بیمه‌گذاران در بیشتر مواقع به حق بیمه‌ای که می‌پردازند و  خسارتی که دریافت می‌کنند راضی نیستند.

در ایران متغییرهایی که در قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند بسیار متفاوت از سایر کشورهاست. برای مثال در ایران درصورتیکه گلگیر خودرویی آسیب ببیند و نیاز به صافکاری و رنگ داشته باشد، ناگهان رقم قابل ملاحظه‌ای از ارزش خودرو کم می‌شود اما افت قیمت در کشورهای دیگر به این شکل نیست و تاثیر چندانی هم بر قیمت خودرو ندارد، چراکه گلگیر خودرو باعث ضعف فنی خودرو نمی‌شود.

افت قیمت خودرو

به علاوه درصورتیکه چنین تعهدی برعهده بیمه‌گر گذاشته شود ممکن است تقلب‌های بسیاری در این مورد صورت گیرد که به ضرر بیمه‌گر خواهد بود و البته این احتمال ناشی از خلاءهای اطلاعاتی خودروهاست. کارشناس بیمه در این باره می‌گوید:

«تشخیص میزان افت قیمت برای بیمه‌گر دشوار است. بیمه‌گر تا قبل از حادثه خودرو را ندیده و از سوابق تصادفات این خودرو آگاه نیست. چنانکه ممکن است صاحب خودرو پیش ازین تصادف داشته اما به بیمه رجوع نکرده باشد یا حتی احتمال دارد قبلا خودرو با درخت، دیوار و اشیاء دیگر برخورد کرده و دچار افت قیمت شده باشد.

منتها در چنین حالتی، مالک خودرو معیوب بعد از اولین تصادف به بیمه‌گر مراجعه می‌کند و مدعی‌ بروز خسارت‌هایی می‌شود که واقعا ناشی از این تصادف نیست. در چنین حالتی بیمه چگونه می‌تواند میزان خسارت واقعی را تعیین کرده و افت قیمت ناشی از وقوع تصادف را پرداخت کند. بنابراین برای بیمه‌گر و حتی شخص مقصر قابل اثبات نیست که در یا گلگیر خودرو پیش ازین آسیب دیده یا خیر؟»

افت قیمت خودرو

به همین دلایل بیمه‌گران پرداخت خسارت افت قیمت را تقبل نمی‌کنند، ضمن آنکه در قانون نیز برای آنها چنین تعهدی، تعیین نشده است. بر اساس قانون بیمه‌گر موظف به پرداخت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خسارت تصادف است و درصورتیکه بیمه‌گذار قصد دریافت خسارت و افت قیمت از مقصر داشته باشد، باید برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. پس از ثبت دادخواست، کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود که با بررسی خودرو و یا در مواردی عکس‌های آن، خسارت افت قیمت را محاسبه و برآورد می‌کند.

در این پروسه بعد از برآورد خسارت با توجه به مبلغ خسارت تعیین شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارسال می‌شود تا از مقصر حادثه مطالبه شود. درصورتیکه خسارت بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه و اگر کمتر از آن باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است.

The post چرا بیمه از پرداخت خسارت افت قیمت خودرو طفره می‌رود؟ appeared first on دیجیاتو.