آپشنی انقلابی برای خودروهای آینده؛ شناسایی سرنشینان خودرو با سیستم CabinSense

شرکت Eyesight Technologies در حال توسعه سیستمی به نام CabinSense است که می تواند افراد حاضر در داخل کابین خودرو را شناسایی کرده و فاکتورهایی از قبیل میزان بلندی صدای موسیقی پخش شده یا دمای ناحیه ای را بر اساس تنظیمات دلخواه هر یک از آنها فعال کند.

همانطور که قابل حدس است، هوش مصنوعی هسته اصلی سیستم CabinSense را تشکیل می دهد. با تکیه بر این تکنولوژی و یک دوربین پیشرفته، سیستم ابداعی Eyesight Technologies می تواند تعداد و مکان سرنشینان داخل خودرو، سن و جنسیت آنها و همچنین حضور خردسالان را نیز تشخیص دهد.

eyesight CabinSense (2)

در کنار فعال کردن تنظیمات شخصی، سیستم جدید Eyesight Technologies به عنوان یک آپشن ایمنی نیز می تواند ایفای نقش کند. برای مثال این سیستم با تشخیص استفاده یا عدم استفاده از کمربند ایمنی، به افرادی که کمربند خود را نبسته اند اخطار می دهد.

سیستم CabinSense قادر است ایربگ های مربوط به صندلی های خالی را غیرفعال کند. در این صورت از باز شدن بی مورد برخی ایربگ ها که ممکن است در زمان هایی مثل استفاده از صندلی کودک یا حضور افراد سالخورده نتایج معکوسی به دنبال داشته باشد، جلوگیری می شود.

معاون ارشد مدیر محصولات شرکت Eyesight درباره سیستم ابداعی گفته:

ما از بینایی ماشین استفاده می کنیم تا خودرو مثل انسان ها توانایی دیدن را داشته باشد. این سیستم مثل مادری که به فرزند خود یادآوری می کند کمربندش را ببند یا مثل دوستی که به کیف جا مانده شما در صندلی عقب اشاره می کند، نقش دارد. علاوه بر این ها سیستم به شما یادآوری می کند که با حضور کودکان باید دما را کمی بیشتر، صدای موزیک را کمتر و ترانه های شادتری را انتخاب کنید.

به گفته بازاریاب شرکت Eyesight امکان بهره گیری از سیستم CabinSense برای همه خودروسازان وجود داشته و محدودیتی در این رابطه تعیین نشده است.

با توجه به امکان یکپارچه شدن CabinSense با سیستم های ایمنی خودروها، شرکت Eyesight معتقد است بهره گیری از این سیستم در مدل های نو و نصب آن در کارخانه نتایج بسیار بهتری به دنبال خواهد داشت.

The post آپشنی انقلابی برای خودروهای آینده؛ شناسایی سرنشینان خودرو با سیستم CabinSense appeared first on دیجیاتو.

پیش فروش محصولات سایپا از ۳۰ بهمن ماه آغاز می شود

بر اساس فرمول قیمت گذاری تصویب شده قرار بود قیمت فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار باشد، تا با افزایش عرضه توسط خودروسازان، قیمت خودرو در طی زمان کاهش یابد؛ اتفاقی که عملاً محقق نشده است؛ قرار بود با صدور مجوز افرایش قیمت و عرضه خودروسازان با قیمت کمتر از ۵ درصد قیمت بازار نه تنها قیمت‌ها در بازار کنترل شود، بلکه سودی که به جیب دلالان و مافیای خودرو می‌رود به جیب خودروساز و مردم روانه شود، اما همه این موارد و قولی وزیر صنعت داد، عملی نشد و حتی قیمت خودرو دوباره افزایش شدیدی یافت و فاصله قیمت کارخانه و بازار دوباره زیاد شد. خودروسازان که در چند ماه گذشته با توقف عرضه خودرو به بازار، به رشد قیمت دامن زدند. در چنین شرایطی پیش فروش سایپا می تواند آبی بر آتش بازار خودرو باشد؟پیش فروش سایپاپیرو اطلاعیه منتشر شده توسط گروه سایپا، دکتر عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل گروه سایپا در فروش و خدمات پس از فروش اعلام کرده است: برای کنترل قیمت ها در بازار و حمایت از مشتریان واقعی بازار شب عید، پیش فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا از پس فردا آغاز خواهد شد.
به گفته بابایی هر مشتری با کد ملی و کد پستی می تواند یک خودرو خریداری کند.
وی ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود را با قیمت اعلامی سازمان حمایت در این طرح پیش فروش خواهد کرد.

شرایط پیش فروش سایپا اما هنوز به شکل دقیق مشخص نیست. زمان تحویل خودروهای ثبت نامی، قیمت تمام شده آن ها، مدل ها و شرایط ثبت نام در هاله ای از ابهام قرار دارند و مهمترین سوال این است که در شرایط فعلی آیا مشتریان حاضرند تا خرید نقدی خودرو ها را فراموش کرده و به سراغ خرید خودروهای پیش فروش شده بروند یا خیر؟

The post پیش فروش محصولات سایپا از ۳۰ بهمن ماه آغاز می شود appeared first on دیجیاتو.

شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو اعلام شد- بهمن ۹۷

سردرگمی مردم در آشفته بازار خودرو هر روز بیشتر از قبل شده و در این میان سکوت مدیران خودروسازی‌ها هم به وخامت بازار دامن زده است. گویی بجز نظاره وضعیت موجود، راهکار دیگری نیست و فعلاً خودروسازها ترجیح می‌ دهند با همدردی و توجیه، روزهای پر التهاب بازار خودرو را به شب برسانند. نوسان قیمت به موضوعی معمولی و عادی تبدیل شده است و هیچ نشانه ‌ای از ساماندهی وضعیت بازار دیده نمی ‌شود.
ایران خودرو که اخیرا با اعلام شرایط فروش خاص خود از غلبه بر بازار دلالان خبر داده بود حالا شرایط فروش جدیدی دیگرى را اعلام کرده است. بر اساس جدیدترین طرح فروش محصولات ایران خودرو مصرف کنندگان می توانند از طریق سایت ایران خودرو ثبت نام اینترنتی خرید خودرو خود را انجام دهند.
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو اعلام کرد: همزمان با عرضه تعداد بالایی از خودروهای تولیدی و با اجرای شرایط فروش فوری در روزهای آتی، حباب قیمت خودروهای این شرکت در بازار شکسته خواهد شد.
مصطفی خان کرمی با بیان این مطلب افزود: شرکت ایران خودرو با تمام توان خود و بهره گیری از ظرفیت هاى موجود به ایجاد بهبود وضعیت تولید تلاش مى کند به طورى که در حال حاضر تحویل این شرکت به حدود روزانه ۱۵۰۰ دستگاه رسیده است.
وى افزود:‌ با توجه به سیاست های وزارت صمت و تلاش و همیاری زنجیره تامین قطعات و واحدهای تولیدی شرکت ایران خودرو، عدد تحویل درآینده نزدیک به بیش از ۱۵۰۰ دستگاه نیز افزایش خواهدیافت.

خان کرمى تاکید کرد: شرکت ایران خودرو طی روزهای آتی با فروش فوری و تحویل محصولات در سال ۹۷ با روند افزایش قیمت مقابله خواهد کرد.
وی افزود: متاسفانه دلالان و سودجویان که عاملان اصلی رشد قیمت ها در بازار هستند، همیشه منتظر فرصتی هستند که به موضوع افزایش قیمت سرعت بیشتری بدهند کما اینکه در روزهای جاری شاهد آن هستیم که دلالان از افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال و فرا رسیدن ایام نوروز سوء استفاده نموده و از موقعیت و شرایط کنونی که براقتصاد کل کشور حاکم است، حداکثر سودجوئی را می برند و ما درصدد هستیم که در مقابل این عده از مشتری نماها مقابله نموده و خودرو را به دست مصرف کننده نهائی برسانیم.
خان کرمی به مشتریان توصیه کرد، که فریب این دلالان را نخورده و منتظر آغاز شرایط فروش فوری شرکت ایران خودرو باشند.
وی گفت : اجرای فروش فوری محصولات ایران خودرو از روز سه شنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۷ به صورت روزانه و مستمر از ساعت ۱۰ صبح از طریق سایت فروش اینترنتی آغاز خواهد شد.
خان کرمی در پایان یاد آور شد: امید داریم با عرضه مناسب در این ایام ضمن کنترل بازار و کاهش قیمت های افسارگسیخته بازار، نیاز متقاضیان واقعی را تامین نمائیم.
گفتنى است.

شرایط فروش فوری ایران خودرو

به گفته خان کرمی، به منظور  کوتاهى دست واسطه ها و برای اینکه محصولات به دست مصرف کنندگان نهایی برسد، از محدودیت هایی همچون هر کد ملی یک دستگاه، عدم امکان ثبت نام افرادی که طی ۱۸ ماه گذشته ثبت نام داشته اند، عدم امکان ثبت نام برای افراد زیر ۱۸ سال و … استفاده خواهیم نمود.

The post شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو اعلام شد- بهمن ۹۷ appeared first on دیجیاتو.

قیمت پراید در مسیر ۶۰ میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟

قیمت خودرو کاهش می یابد، بازار در دست دلالان است، قیمت گذاری ۵ درصدی در حاشیه بازار باعث کاهش قیمت می شود و ده ها تیتر دیگر در همین رابطه طی ماه های اخیر در خروجی رسانه های رسمی و غیر رسمی قرار گرفته است اما علیرغم تشدید رکود طی ماه های اخیر، عملا شاهد ادامه افزایش قیمت ها در بازار هستیم که اخیرا نیز بار دیگر روندی شتاب ناک به خود گرفته است و رکورد های جدیدی را می شکند، اما آیا می توان برای این روند افزایش قیمت پایانی را متصور بود؟

برای پیش بینی شرایط بازار خودرو و هر کالای تولیدی دیگری، می توان چند عامل را در نظر گرفت که شامل هزینه مواد اولیه، هزینه های سربار، سود و …می شود، اما متاسفانه تقریبا تمامی این عوامل در شرایط فعلی نامشخص است، اما روش دیگر می تواند مقایسه قیمت عرضه خودرو و قیمت دلار در مقاطع زمانی مختلف باشد.

هرچند شاید در صحبت های شعاری، ارتباط مستقیمی بین قیمت خودروهای تولید داخل و قیمت دلار دیده نشود اما تجربه افزایش قیمت دلار طی چند سال اخیر و افزایش قیمت کالاهای ساخت ایران، نشان می دهد که در نهایت بیشتر شدن نرخ ارز، بازتاب مستقیمی را بر قیمت تمام شده خودروها به دنبال داشته است. به خصوص در مورد خودرویی مانند پراید که در یک دهه گذشته داخلی سازی بالایی را تجربه کرده است، این روند می تواند حائز اهمیت باشد.

قیمت خودرو پراید

با نگاهی به قیمت پراید به عنوان خودروی شاخص برای ارزیابی قیمت خودرو های تولید داخل می توان دریافت که در سال ۸۴ و همزمان با رسیدن نرخ دلار به ۹۰۰ تومان، مدل صندوق دار پراید نیز با قیمتی معادل ۶٫۱ میلیون تومان عرضه می شده است. این نسبت می تواند بیانگر قیمت بیش از ۶۰۰۰ دلار پراید در سال ۸۴ باشد.

در خرداد سال ۹۲، با رد شدن قیمت دلار از مرز ۳۰۰۰ دلار، شاهد تشدید فشار خودروسازان برای افزایش نرخ ها بودیم که در نهایت به صدوق مجوز افزایش قیمت و رسیدن قیمت پراید به حدود ۱۶٫۵ میلیون تومان منجر شد، بنابراین در این زمان نیز قیمت تمام شده پراید رقمی در حدود ۵۵۰۰ دلار برآورد می شود.

به سال ۹۶ می رسیم، زمانی که نرخ ارز نوسانی در محدوده ۳۷۰۰ الی ۴۲۰۰ دلار را تجربه می کرد و قیمت عرضه پراید نیز تدریجا افزایش یافته و در محدوده ۲۰ الی ۲۲ میلیون تومان قرار گرفته بود. در چنین شرایطی بهای دلاری پراید در محدوده ۵۲۰۰ الی ۵۴۰۰ دلار محاسبه می شود. بنابراین از مقایسه سه ارزیابی فوق، می توان تخمین زد که قیمت تمام شده پراید برای سایپا در محدوده ۵ الی ۶ هزار دلار قرار می گیرد و ظاهرا این رویه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ تغییر نداشته است.

قیمت پراید

اما حالا و در پایان سال ۱۳۹۷ و در شرایطی که قیمت دلار نیما در محدوده ۹۰۰۰ تومان و دلار آزاد در حدود ۱۲۰۰۰ تومان اعلام می شود، مشخص است که قیمت خودرو های ساخت داخل و به خصوص قیمت پراید نیز افزایشی متناسب با نرخ های قبلی را تجربه خواهد کرد. بر این اساس می توان تخمین زد که در خوشبینانه ترین حالت، براساس محاسبات قیمت ۵۰۰۰ دلاری پراید و قیمت ۹۰۰۰ تومانی سامانه نیما، قیمت پراید در محدوده ۴۵ میلیون تومان قرار خواهد گرفت و در حالت بدبینانه نیز افزایش قیمت پراید به حدود ۶۰ میلیون تومان (براساس قیمت ۱۲ هزار تومانی دلار آزاد) دور از ذهن به نظر نمی رسد.

قیمت خودرو پراید

آیا می توان از افزایش مجدد قیمت خودرو جلوگیری کرد؟

پاسخ به این پرسش با توجه به سوابق بیش از حد درخشان مدیران داخلی در ساماندهی اوضاع، تقریبا منفی است. اما در دنیایی رویایی، شاید بتوان با برخی تغییرات از افزایش بیشتر قیمت خودرو در بازار جلو گیری کرد.

ساختار مدیریتی و شیوه عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور از اساس پر هزینه است، مسلما اصلاح ساختاری این دو شرکت و تغییر در میزان اخذ مالیات و هزینه های سربار، ارائه وام هایی با سود کمتر برای تامین نقدینگی خودروسازان، تسهیل فعالیت قطعه سازان و مسائلی از این دست می تواند باعث کاهش قیمت تمام شده خودرو برای تولید کنندگان شود.

البته با توجه به شرایط اقتصاد عمومی کشور و درگیر بودن دولتمردان برای تامین کالاهای اساسی، بعید به نظر می رسد که هیچ یک از این پیشنهادات مطرح یا اجرایی شوند، اما آنچه واضح است اینکه سرکوب قیمت ها نیز نتیجه ای جز ورشکستگی کامل صنعت خودروسازی و افزایش قیمت خودرو های موجود در بازار نخواهد داشت، چرا که با توجه به تقاضای حدود ۱٫۵ میلیون دستگاه خودروهای صفر در کشور، به نظر می رسد که کاهش عرضه (حتی در صورت ورشکسته شدن خودروسازان) نیز به افزایش قیمت ها منجر شود.

The post قیمت پراید در مسیر ۶۰ میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟ appeared first on دیجیاتو.

قابل اعتمادترین خودروسازان جهان مشخص شدند؛ رقابت سخت ولوو، لندرور و فیات بر سر جایگاه آخر

باور عمومی بر این است که برندهای لوکس و رده بالا محصولاتی قابل اعتمادتر و مطمئن تر تولید می کنند، به همین جهت برخی افراد سعی دارند با پس انداز کردن بیشتر به سراغ مدلی از چنین برندهایی بروند. اگر چه این باور تا حدودی درست است، اما تحقیق اخیر موسسه جی دی پاور حقایق دیگری را آشکار می سازد.

این تحقیق که با عنوان میزان قابل اعتماد بودن خودروها (Vehicle Dependability Study) شناخته می شود، نشان می دهد میانگین مشکلات موجود در تولیدات برندهای پرتیراژ و عادی کمتر از میانگین متناظر در محصولات برندهای لوکس است.

بر این اساس در هر ۱۰۰ مدل تولیدی توسط برندهای عادی، به طور میانگین ۱۳۵ مشکل گزارش شده، حال آنکه این رقم در برندهای لوکس به ۱۴۱ مورد می رسد. در تحقیق امسال جی دی پاور ۳۲,۹۵۲ مالک که اتومبیل هایشان مدل ۲۰۱۶ بوده، شرکت داشته اند. این تحقیق بین ماه های اکتبر و دسامبر سال ۲۰۱۸ انجام شده است.

Quality Improvement

از میان تمامی برندهای حاضر در خاک ایالات متحده، باز هم لکسس است که با ۱۰۶ مشکل در هر صد خودرو، برای هشتمین سال متوالی بالاتر از رقبا ایستاده و عنوان قابل اعتمادترین برند را به خود اختصاص داده است. پس از لکسس، پورشه با ۱۰۸ مشکل در رتبه دوم قرار دارد. رتبه های سوم تا پنجم هم به ترتیب به تویوتا، شورولت و بیوک رسیده اند.

J.D. Power 2019 U.S. Vehicle Dependability Study (1)

نکته جالب اینکه از بین همه مدل های فروخته شده، مالکین پورشه ۹۱۱ کمترین ایراد را گزارش کرده اند و این خودروی اسپرت توانسته به عنوان قابل اعتمادترین مدل دست پیدا کند.

آنطور که ارزیابی امسال نشان می دهد، شاخص میانگین صنعت خودرو ۴ درصد رشد کرده و ایرادات شایع در هر صد اتومبیل با ۶ واحد کاهش به رقم ۱۳۶ رسیده است؛ همچنین برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته، امسال تمامی برندهای آلمانی جایگاهی بالاتر از میانگین صنعت خودرو دارند.

J.D. Power 2019 U.S. Vehicle Dependability Study (3)

قابل اعتمادترین مدل های سواری به تفکیک کلاس

اگر بخواهیم از برندی که بیشترین پیشرفت را داشته یاد کنیم، باید از کرایسلر نام ببریم که توانسته ۶۵ واحد از ایرادات گزارش شده در هر صد خودرو را کاهش دهد. پس از این خودروساز آمریکایی مینی و سوبارو به ترتیب در رده های بعدی ایستاده اند.

قابل اعتمادترین

قابل اعتمادترین مدل های شاسی بلند و چند منظوره به تفکیک کلاس

طبق روال سال های اخیر فیات با ۲۴۹ ایراد در هر صد خودروی ارزیابی شده، در رده انتهایی جدول جا خوش کرده است. لندرور با ۲۲۱ و ولوو هم با ۲۰۴ ایراد، دیگر برندهای حاضر در قسمت انتهایی جدول ارزیابی جی دی پاور هستند.

The post قابل اعتمادترین خودروسازان جهان مشخص شدند؛ رقابت سخت ولوو، لندرور و فیات بر سر جایگاه آخر appeared first on دیجیاتو.

تسلا و دردسری تازه؛ تعویض سپر مدل ۳ مستلزم انتظاری سه ماهه است

سال ۲۰۱۸ حیاتی ترین سال تاریخ شرکت تسلا بود، زیرا با فرا رسیدن زمان تحویل مدل ۳، این خودروساز کالیفرنیایی به تعبیر ایلان ماسک وارد “جهنم تولید” شد. با عبور موفقیت آمیز از این جهنم و فروش حدود ۱۴۰ هزار دستگاه، مدل ۳ عنوان محبوب ترین اتومبیل لوکس ایالات متحده در سال گذشته را کسب کرد.

اگر چه دستیابی به چنین عنوانی کاملا تحسین برانگیز است، اما حضور پر تعداد محصولات تسلا در سطح خیابان ها چالشی جدید پیش روی این کمپانی قرار می دهد.

به گزارش وال استریت ژورنال شتاب گرفتن تولید مدل های مختلف، باعث کند شدن فرایندهای مربوط به تعمیر محصولات تسلا شده است. به عبارت دیگر با افزایش تعداد خودروهای مزین به نشان تسلا در ایالات و شهرها، بر میزان تصادفات آنها افزوده شده و طبیعتا نیاز به تعمیرات نیز بیشتر می شود.

زمان انتظار زیاد برای تعمیر مدل های تصادفی، مشکلی است که در این اواخر دارندگان خودروهای تسلا با آن درگیر بوده اند. وال استریت ژورنال در گزارش خود به مالک یک دستگاه مدل ۳ اشاره کرده که برای تعویض سپر سه ماه در انتظار مانده است.

تسلا

نکته عجیب اینکه سپر جزو قطعات کاملا ساده و عادی بوده و انتظار سه ماهه برای تعویض آن به هیچ وجه خوشایند نیست. البته نگاهی به فوروم های تسلا نشان می دهد که چنین مشکلی در سال های گذشته نیز گریبان گیر مالکین بوده است.

از آنجایی که تعویض قطعات توسط سایر شرکت های خودروساز در سریع ترین زمان ممکن انجام می گیرد، تاخیرهای تسلا در رفع عیوب محصولاتش، گاها باعث خشم و نا امیدی مشتریان این شرکت شده است.

خبر خوش اینکه ایلان ماسک اخیرا اعلام کرده بهبود خدمات پس از فروش مهم ترین اولویت تسلا در فصل اول سال ۲۰۱۹ خواهد بود. مسلما جلب رضایت مشتریانی که خودرویشان به دلیل کمبود قطعات زمین گیر می شود، کار راحتی نخواهد بود؛ زیرا تامین قطعه فرایندهایی زنجیره وار داشته و اتفاقی نیست که بتوان یک شبه آن را حل کرد.

 

The post تسلا و دردسری تازه؛ تعویض سپر مدل ۳ مستلزم انتظاری سه ماهه است appeared first on دیجیاتو.

تخفیف ویژه سایپا به مشتریانی با موعد تحویل بهمن و اسفند + جدول

تمامی مشتریان گروه خودروسازی سایپا که موعد تحویل خودروهای آنها بهمن و اسفندماه سال جاری است مشمول تخفیف ویژه این شرکت خواهند شد.
دکتر بابایی نماینده ویژه مدیرعامل سایپا با اعلام این خبر گفت: تمامی مشتریان این گروه خودروسازی که موعد تحویل خودروهای آنها بهمن ماه و اسفندماه سال جاری است مشمول تخفیف ویژه این شرکت خواهند شد. بابایی ادامه داد: با دستور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تمامی مشتریان شرکت با موعد تحویل بهمن ماه ۲۰ درصد و مشتریان با موعد تحویل اسفندماه ۱۵ درصد تخفیف ویژه دریافت خواهند کرد. به گفته نماینده ویژه مدیرعامل سایپا تمام مشتریان با موعد تحویل بهمن و اسفندماه ۹۷ می توانند با تکمیل وجه تا پایان سال از این تخفیف ویژه بهره مند شوند.
همچنین با توجه به مشکلات موجود در حوزه شماره‌گذاری و عدم امکان تخصیص خودرو با مدل ۹۸ در شرایط فعلی تا روزهای پایانی سال، امکان به تعویق انداختن فاکتور در سامانه فروش فعال است. لذا آن دسته از مشتریان محترم (محصولات سایپا و زامیاد) که تمایل به دریافت خودرو با مدل ۹۸ دارند میتوانند از این امکان استفاده نمایند.
بدیهی است سود تاخیر به مشتریان مذکور تعلق نخواهد گرفت.
در ادامه نیز می توانید لیست قیمت حاشیه بازار محصولات این گروه خودروسازی ویژه بهمن ماه ۹۷ را مشاهده کنید.

سایپا

The post تخفیف ویژه سایپا به مشتریانی با موعد تحویل بهمن و اسفند + جدول appeared first on دیجیاتو.

تغییر چهره مجدد کیا اسپرتیج؛ فیس لیفت تازه کراس اوور محبوب بازار ایران

اسپرتیج محبوب ترین خودروی ساخت کیا به شمار می رود. این کراس اوور کامپکت در سال ۱۹۹۳ متولد شده و از آن تاریخ تاکنون در چهار نسل مختلف به فروش رسیده است.

all-4-kia-sportage-generations

نسل اخیر کیا اسپرتیج در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد. این نسل علی رغم اینکه تحت نظارت پیتر شرایر معروف شکل گرفته، به دلیل شکل ظاهری خاص خود بعضا با انتقادهای زیادی مواجه شده است.

کیا اسپرتیج

شدت انتقادها از اسپرتیج نسل سوم در چین به حدی بود که کیا مجبور شد با اعمال فیس لیفت زود هنگام، نمای روبرویی این کراس اوور را متحول کرده و مدل مخصوص این کشور را با چهره ای مشابه به نسل قبل عرضه کند.

حال با برگزاری نمایشگاه خودروی شیکاگو نوبت به معرفی فیس لیفت نسخه بین المللی اسپرتیج رسیده؛ برخلاف نسخه مخصوص بازار چین، دامنه تحولات در این نسخه محدود تر بوده و خبری از تغییرات محسوس نیست.

در نمای روبرو بازنگری در شکل ورودی های هوا، اضافه شدن یک نواری کرومی در قسمت زیرین سپر و استفاده از چراغ های راهنمای LED جدید از جمله این به‌روزآوری ها هستند. در صورت سفارش چراغ های اصلی LED، این بخش نیز دچار تغییر می شود.

2020-kia-sportage (1)

در نمای عقب طراحان کیا در المان هایی مثل شکل چراغ ها، سپر و خروجی اگزوز بازنگری کرده اند؛ امکان سفارش رینگ هایی با طرح جدید و سفارش نوع خاصی از رنگ خاکستری برای بدنه از دیگر تغییرات اسپرتیج ۲۰۲۰ محسوب می شوند.

Kia-Sportage_US-Version-2020 (5)

در داخل کابین پیدا کردن تفاوت ها دشوارتر می شود. نمایشگر ۸ اینچی لمسی اکنون در تریم های LX، S و EX به صورت استاندارد نصب شده؛ این نمایشگر یا به عبارت بهتر سیستم اینفوتینمنت از اپل کارپلی و اندروید اوتو پشتیبانی می کند.

به غیر از موارد یاد شده، شکل فرمان و خروجی های سیستم تهویه مطبوع نیز کمی تغییر یافته اند. خریداران این نسخه از اسپرتیج می توانند نوعی پوشش چرمی خاص با نام Sofino را برای قسمت های مختلف سفارش دهند؛ همچنین شارژر بی سیم تلفن همراه و سیستم های کمکی نظیر اخطار هوشیاری راننده، حفظ خودرو در بین خطوط و کروز کنترل هوشمند با قابلیت شروع حرکت و توقف خودکار در ترافیک هم به لیست آپشن های کیا اسپرتیج ۲۰۲۰ اضافه شده اند.

Kia-Sportage_US-Version-2020 (8)

از لحاظ پیشرانه تغییر خاصی رخ نداده و فیس لیفت نسل فعلی کیا اسپرتیج کماکان با موتورهای قبلی عرضه خواهد شد. این موتورها در اکثر بازارها عبارتند از:

  • نمونه ۲٫۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور
  • نمونه ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور

Kia-Sportage_US-Version-2020 (10)

هر دو موتور فوق با یک گیربکس شش سرعته خودکار ترکیب شده و در حالت استاندارد چرخ های جلو را به حرکت وادار می کنند. افرادی که به دنبال چسبندگی و توانایی های بهتر باشند، می توانند اسپرتیج خود را با سیستم انتقال قدرت به تمامی چرخ ها سفارش دهند.

بر اساس برنامه ریزی های شرکت کیا، فروش اسپرتیج ۲۰۲۰ از بهار امسال آغاز خواهد شد. درباره قیمت این نسخه فعلا حرفی به میان نیامده، اما برخلاف آنچه که در کشور ما جریان دارد، نسل های جدید یا مدل های فیس لیفت با همان بهای قبلی به فروش می رسند. با این حساب می توان قیمت اسپرتیج ۲۰۲۰ را چیزی در حدود ۲۴ هزار دلار پیش بینی کرد.

The post تغییر چهره مجدد کیا اسپرتیج؛ فیس لیفت تازه کراس اوور محبوب بازار ایران appeared first on دیجیاتو.

هر آنچه از پلت فرم تازه ایران خودرو می دانیم؛ تلاش چند جانبه برای خودروسازی در شرایط تحریم

حدود یکسال و نه ماه قبل و در شرایط اجرای همه جانبه برجام بود که ایران خودرو از توسعه پلت فرم تازه خود با همکاری چندین کمپانی معتبر بین المللی خبر داد. براین اساس قرار بود محصول آینده ایران خودرو تحت طراحی کمپانی طراحی خوشنام پنین فارینا، با قطعات فنی توسعه یافته توسط ماهله آلمان و پاورتک کره جنوبی ظرف ۲٫۵ سال راهی بازار شود، اما در پی بحران اقتصادی اخیر که پس از اعلام خروج آمریکا، از توافق هسته ای سرنوشت این پروژه نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و به خصوص با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید عموم جامعه، ممکن است اساسا توسعه یک پلت فرم هزینه بر در شرایط فعلی از توجیه اقتصادی مناسبی برخودار نباشد.

https://i2.wp.com/digiato.com/wp-content/uploads/2017/05/IKCO-EVO-1.jpg?resize=660%2C435&ssl=1
با این حال براساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده است، در بازدید چند ماه قبل دبیر شورای عالی امنیت ملی از گروه صنعتی ایران خودرو، وی در جریان جدیدترین اقدامات این شرکت برای مقابله با تحریم‌ها به‌ویژه در بخش طراحی و تولید پلت‌فرم ملی و توسعه محصولات قرار گرفته است.
طی چند روز گذشته خبرهای تازه ای از ایران خودرو به گوش می رسد که بر تولید یک محصول تازه با محوریت دانش داخلی تاکید دارد. در همین رابطه ویدیوی از بازدید مسئولان شورای عالی امنیت ملی از ایران خودرو منتشر شده است که بر استفاده از دانش مهندسان ایرانی برای تولید محصولات تازه متمرکز است. حال در آستانه ۲۲ بهمن به نظر می رسد که ایران خودرو قصد دارد تا با خبری قدرت خود در مهندسی خودروهای ملی را یاد آور شود.

ایران خودرو

تصاویر غیر رسمی از طراحی اولیه یک کراس اوور بر پایه زبان طراحی ایران خودرو که توسط مرتضی آلاد، یکی از طراحان خوش ذوق کشورمان ترسیم شده است.

تاکنون ایران خودرو از انتشار اطلاعات رسمی جدید در خصوص این پروژه خودداری کرده است اما آنطور که از شواهد بر می آید، تلاش برای افزایش درصد داخلی سازی پلت فرم پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ ظرف ماه های گذشته می تواند در همین راستا انجام شده باشد. از سوی دیگر براساس گمانه زنی های اولیه، تاکنون چند خودرو شامل یک سدان سایز متوسط و یک کراس اوور توسط ایران خودرو طراحی شده است که ممکن است شباهت هایی به پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ داشته باشند و احتمالا برای نیمه دوم سال ۹۸ یا نیمه اول سال ۹۹ معرفی خواهند شد.

مسلما چنین تلاشی در شرایط فعلی شایسته تقدیر است و برای شرکتی که مدت هاست به ساخت چند سدان ساده بر پایه فیس لیفت هایی از پژو ۴۰۵ و سمند بسنده کرده، هر گونه توسعه و نو آوری می تواند حائز اهمیت باشد، به خصوص که مدیر عامل ایران خودرو، این محصولات تازه را پاسخ این شرکت به شرایط سخت و تحریم های فعلی صنعت خودروسازی قلمداد کرده است.

اما در نهایت آنچه که مسلم است اینکه دست یابی به دانش روز صنعت خودروسازی بدون مشارکت کمپانی های بین المللی ممکن است و خودروسازان به نام کره ای و حتی چینی نیز بدور از شرایط تحریم ها، سال هاست که از دانش و تکنولوژی کمپانی های بزرگ در ساخت خودرو بهره می برند. از این رو باید منتظر ماند و دید که توان مهندسان داخلی در ساخت خودرویی ایرانی و مستقل از قطعات وارداتی تا چه حد می تواند منجر به تولید انبوه یک خودرو جذاب با قیمتی رقابتی شود؟

The post هر آنچه از پلت فرم تازه ایران خودرو می دانیم؛ تلاش چند جانبه برای خودروسازی در شرایط تحریم appeared first on دیجیاتو.

چگونه یک سگ باعث بهبود طراحی داخلی فورد فوکوس استیشن شد؟

گویا به تازگی نقش سگ ها در جهان خودروسازی پر رنگ تر شده است. پس از آنکه تسلا از اضافه کردن حالت مخصوص نگهداری از سگ به خودروهای خود خبر داد، حالا فورد نیز در همین راستا اقدامات تازه ای را انجام داده است که نمود آن را می توان در طراحی نسل تازه فوکوس استیشن دید. فورد فوکوس یک خودروی کامپکت (کلاس C) است که از سال ۱۹۹۸ تاکنون در چهار نسل و با اتاق های مختلف راهی بازار شده؛ این اتومبیل اصالتا آمریکایی در اصل توسط شاخه اروپایی فورد طراحی شده و از محبوبیت بالایی در قاره سبز برخوردار است.

نسل چهارم فورد فوکوس سال گذشته و همزمان با ۲۰ سالگی این مدل معرفی شد. نکته عجیب اینکه با تصمیم فورد، نسل فعلی فوکوس فقط در آلمان و چین (با همکاری شرکت چانگان) ساخته شده و خبری از تولید و عرضه آن در خاک ایالات متحده نیست.

فورد فوکوس

مثل سابق این نسل نیز به شکل هاچ بک، سدان و استیشن و همچنین سری اکتیو که اعضای آن ارتفاع بیشتری از زمین داشته و برای مسیرهای ناهموار مناسب تر هستند، تولید می شود.

به گفته فورد نسخه استیشن فوکوس یکی ویژگی دارد که آن را از دیگر استیشن ها متمایز می کند و آن چیزی نیست جز فضای داخلی گسترده و البته سازگار با سگ های خانگی!

ford-focus-active-wagon (1)

آنطور که این خودروساز آمریکایی اعلام کرده، هنگام طراحی نسل چهارم فوکوس یکی از مهندسین فورد به نام رنه برنز (Rene Berns) که دارای سگ بوده، متوجه شده بسیاری از استیشن های موجود در بازار فضای لازم برای حمل قفس سگ در قسمت بار را ندارند.

در این رابطه Graeme Hall یکی از متخصصین آموزش سگ ها نیز با تاکید بر تامین ایمنی حیوانات خانگی در صورت حمل با خودرو افزوده “من همیشه سگم را در محفظه ای مخصوص در قسمت بار حمل می کنم. در این حالت سگ به راحتی می تواند در فضایی امن به اطراف حرکت کند. به نظرم این بهترین راهکار است.”

بد نیست اشاره کنیم تحقیق اخیر فورد نشان داده که بیش از ۳۰ درصد از رانندگانی که دارای سگ هستند، توجهی به ایمنی آن در داخل خودرو نمی کنند. این در حالی است که حفظ ایمنی حیوانات خانگی یکی از الزامات قانونی در بسیاری از کشورها به شمار می رود.

2019-Ford-Focus-Dog-Box

در طول مراحل توسعه استیشن فوکوس، مهندسین فورد با ایجاد تغییراتی در طول لولاهای در عقب، فشرده تر کردن لایه فوم سقف و بازنگری در شکل کلی قسمت بار امکان قرار دادن جعبه ها و محفظه های بزرگ را فراهم کرده اند.

آقای برنز در این باره گفته:

من درک می کنم که امکان حمل سگ با خود چقدر ارزشمند است و مفتخرم که سگ من باعث شد دیگر دارندگان سگ ها یا سایر حیوانات خانگی نیز بتوانند راحت تر و ایمن تر آنها را در سفرهای خود همراه کنند.

2019-Ford-Focus-Dog-Box-Dog-Hopping-In-1024x616

توجه و اهتمام فورد به تامین امنیت حیوانات خانگی حین تردد با خودرو، نشان از آن دارد مساله ایمنی تا چه حد مهم بوده و به غیر از انسان ها دیگر جانداران را نیز در بر می گیرد.

ناگفته نماند فضاسازی برای جا دادن محفظه مخصوص سگ ها، باعث افزایش حجم قسمت بار فورد فوکوس استیشن شده و حتی افرادی که حیوان خانگی ندارند، به شکلی دیگر از این مزیت بهره مند می شوند.

The post چگونه یک سگ باعث بهبود طراحی داخلی فورد فوکوس استیشن شد؟ appeared first on دیجیاتو.