راهنمای خرید سیتروئن C3؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

اما ایرانی‌ها سالیان سال است که دیگر به استنشاق گازهای خروجی از اگزوز خودروهای فرانسوی عادت کرده ایم. بزرگترهای ما ژیان خاطره بازی‌ها کرده‌اند، کوچکترها چاره‌ای جز انتخاب محصولات فرانسوی نداشته‌اند.

همین الان که چندین سال از بازنشسته شدن زانتیا در ایران می‌گذرد مدل های کم کارکرد این خودرو در بازار به نسبت بسیاری از خودروهای جدیدتر، با بهایی گران تر دادوستد می‌شوند.

دلمان به حال C5 می سوزد که به دلیل پاره‌ای مشکلات نتوانست به جایگاه واقعی خود در بازار ایران دست یابد و به سرنوشتی مشابه پسرعمویش یعنی پژو ۴۰۷ دچار شد.

citroen

به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش عمده بازار خودروی ایران به دست شرکت های فرانسوی افتاده است. شرکت سیتروئن یکی از قدیمی ترین کمپانی‌های فرانسوی است که سابقه حضورش در ایران به بیش از نیم قرن باز می‌گردد.

سه سال پس از تاسیس شرکت ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۴۴ فعالیت خود را آغاز نمود. نام این شرکت مخفف ترجمه فرانسوی عبارت «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن» است.

لازم به ذکر است که شرکت فرانسوی سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تاسیس شد و با ارائه مدل تیپ A در همان سال توانست اعتباری برای خود دست و پا نماید. همچنین این شرکت موفق شد اولین خودروی دیفرانسیل جلوی دنیا را در سال ۱۹۳۴میلادی به بازار عرضه نماید و در آن زمان به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شود.

یکی از دوست داشتنی‌ترین محصولات شرکت سیتروئن در ایران، خودروی ژیان است که با تعلیق بسیار نرم خود توانست بسیاری را عاشق خود سازد. پس از آن نیز خودروی زانتیا توانست یکه تاز عرصه سرعت و هیجان در بین محصولات داخلی شود و نام سیتروئن را در بازار ایران زنده نگاه دارد.

با اعمال تحریم های بین المللی علیه کشورمان، سیتروئن نیز مجبور شد ناخواسته بازار پرمنفعت ایران را ترک گفته و شاهد اشغال جایگاه خود توسط برندهای گمنام چینی باشد.

پس از رفع تحریم‌ها در سال ۱۳۹۴، خودروساز فرانسوی که نمی‌توانست بیخیال بازار ایران شود، مذاکرات را با شریک قدیمی‌اش آغاز نموده و نقشه راه آینده خود را در ایران ترسیم نمود.

سیتروئن C3

نوبرانه‌ترین حاصل تعامل میان شرکت سایپا و سیتروئن، تولید خودروی هاچبک سیتروئن C3 است که در سایت سایپا کاشان به تولید می‌رسد. با دیجیاتو همراه باشید تا بر جنبه‌های مختلف این خودرو اشراف کامل پیدا کنید.

طراحی ظاهری و بدنه سیتروئن C3

سیتروئن C3

طراحی ظاهری C3 به گونه‌ای است که شباهت خاصی به سایر هاچبک‌های موجود و مرسوم در ایران ندارد. نمای روبروی این خودرو تشکیل شده از جایگاه‌های سه گانه سیستم روشنایی در دو طرف و شکاف‌های ورودی هوا، به علاوه جلوپنجره کشیده با نشان سیتروئن در وسط آن.

دو نوار کرومی از کناره‌های نماد سیتروئن به طرز زیبایی تا نوار چراغ های سه گانه امتداد یافته و همپوشانی مطلوب و دلنشینی را با این بخش پدید آورده‌اند.

کاسه چراغ خودرو در ناحیه زیرین چراغ‌های نواری سه‌گانه، بر روی سپر جلو به فرمی شبیه به چهار گوش-بیضی بر تاریکی های پیش رو غلبه خواهند نمود.

سیتروئن C3

چراغ‌های مه‌شکن نیز در محدوده مشکی سپر، در حالی که توسط جایگاه قرمز رنگ احاطه شده‌اند، راهگشای شما در شرایط آب و هوایی بارانی و مه گرفته خواهند بود.

از این زاویه رنگ متمایز (قرمز) سقف، آینه‌های جانبی و جایگاه مه شکن‌ها، هماهنگی بصری تاثیرگذاری را به وجود آورده اند. خطوط حجم‌دهنده خاصی از این زاویه دیده نمی‌شود و طراحان C3 استفاده از فرم غیر ورزشکاری و غیر عضلانی را ارجح دانسته‌اند.

سیتروئن C3

نمای جانبی سیتروئن C3 نیز از سه رنگ اصلی سفید، مشکی و قرمز (بسته به نوع رنگ آمیزی بدنه) به صورت محدود تشکیل شده است. سایز و فرم پنجره ها مناسب به نظر رسیده و دید نسبتا خوبی را ایجاد می‌نمایند.

در محدوده پایینی درب‌ها، قطعه بزرگ پلاستیکی سیاه رنگ به چشم می‌خورد که مجموعه‌ای از برآمدگی های مربع فرم درون آن پخش شده‌اند. از این قطعه به عنوان ضربه گیر بدن استفاده شده و «air bump» نام دارد.

سیتروئن C3

زه پلاستیکی در سرتاسر بخش زیرین خودرو از سپر جلو گرفته تا دور گلگیرها امتداد یافته و به سپر عقب رسیده است. شکل و شمایل طراحی رینگهای ۱۶ اینچی سیتروئن C3 نیز همانند فرم کلی خودرو، خاص و البته زیبا به‌نظر می‌رسد.

رنگ قرمز سقف نیز از این زاویه تأثیر به سزایی در زیباتر جلوه دادن این خودرو داشته است. در اینجا خبری از آنتن کوسه ای ریل باربند و اسپویلر عریض نیست و در مجموع می‌توان اینطور بیان نمود که نمای جانبی سی۳ بیش از حد شلوغ و گیج کننده به نظر می‌رسد. اما به هر حال این سبک از طراحی نیز می تواند طرفداران خاص خود را داشته باشد.

سیتروئن C3

نمای عقب سیتروئن به تبعیت از انتهای جلویی خودرو، دارای چراغ های نسبتا بزرگ به فرم چهارگوش است که با گرافیک داخلی به همین سبک و سیاق و استفاده از مربع های متحدالمرکز همراه شده است.

قسمت عمده سپر عقب را پلاستیک مشکی رنگ با فرمی سینوسی فرا گرفته که از قضا فاقد هرگونه علائم هشدار دهنده نظیر چراغ ترمز و یا چراغ شب نما است.

نماد سیتروئن در میانه درب صندوق عقب از فاصله نسبتا دور نیز قابل رویت خواهد بود. سایز شیشه عقب کوچک به نظر می‌رسد و می‌تواند دید را مختل سازد. یک اسپویلر نسبتاً کوچک نیز در بالای شیشه عقب جاسازی شده که چراغ ترمز را نیز در دل خود جای داده است.

سیتروئن C3

مانند سایر بخش‌های بدنه، حجم‌دهی چندانی در این بخش صورت نگرفته و تنها در ناحیه تحتانی درب صندوق و بالای محل نصب پلاک کمی انحنا ایجاد شده است. جایگاه پلاک نیز فرورفتگی روی سپر را به عنوان مأمن خود اختیار نموده است. همچنین استفاده از آنتن سنتی در این خودرو جزو نکات منفی آن محسوب شده و می‌تواند به زیبایی خودرو لطمه بزند.

ضمنا ابعاد بدنه سیتروئن C3 به شرح زیر است:

طول: ۳۹۹۶ میلی‌متر، عرض: جلو(۱۷۴۹)/عقب(۱۸۲۹) میلی‌متر، ارتفاع: ۱۴۷۴ میلی‌متر، وزن: ۱۲۵۰-۱۳۰۰ کیلوگرم

سیتروئن C3

در مجموع طراحی سیتروئن c۳ همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، تا حد زیادی خاص و متمایز جلوه می‌کند و بسته به سلیقه شما می‌تواند زیبا و یا زشت تلقی گردد.اما به هر روی، با افزایش تردد این خودرو در جاده های کشورمان احتمالا به تدریج از جنبه‌های نامأنوس طراحی ظاهری C3 کاسته شده و زیبایی های آن بیش از پیش جلوه گر شود.

طراحی داخلی و کابین سیتروئن C3

سیتروئن C3

با ورود به کابین سیتروئن C3، اولین نکته‌ای که نظر افراد نکته سنج را به سمت خود جلب می‌نماید، استفاده از اِلمان های طراحی چهارضلعی، به تبعیت از عناصر بیرونی خودروست.

این نوع طراحی را می‌توان به وضوح در فرم دهی دریچه‌های تهویه، قسمت میانی- سرتاسری داشبورد که نواری قرمز رنگ به دور آن کشیده شده است، فضای خالی تحتانی صفحه‌ی نمایشگر، دستگیره درب‌ها، الگوی طراحی روی پنل درب ها و… مشاهده نمود.

فرم دریچه‌های تهویه کناری شباهت زیادی به شکل و شمایل چراغ‌های عقب دارد. روکش پارچه‌ای صندلی با دوخت قرمز و طرح‌های شش ضلعی، چندان با کیفیت به نظر نمی‌رسد و فرم کلی صندلی ها نیز آنچنان مناسب مسافرت و نشستن های طولانی طراحی نشده است.

به جز سطح میانی داشبورد (محدوده محصور به نوار قرمز رنگ شامل دریچه های تهویه) که با چرم مصنوعی پوشش داده شده ، مابقی ادوات داشبورد از پلاستیک با درجه کیفیت متوسط (مرغوب‌تر از مواد بکار رفته در خودروهای چینی) ساخته شده و به قسمت مرکزی غربیلک فرمان خودرو نیز سرایت کرده است.

نکته متمایز دیگر کابین سیتروئن C3، استفاده از دستگیره‌های بندی شکل، به جهت بستن درب خودرو است که حالتی اسپرت و متفاوت را پدید آورده است.

سیتروئن C3

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان دارای حالتی سیلندری، ساده اما جذاب است و جلوس صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی در وسط داشبورد، بر حقایق تکنولوژیک و آینده‌نگرانه سیتروئن C3 صحه می‌گذارد.

چندین دکمه مختلف نظیر فلاشر و گرمکن شیشه عقب نیز به صورت یک ردیف افقی در بخش زیرین نمایشگر به صف شده‌اند. استارت دکمه‌ای نیز در ناحیه تحتانی این بخش و در مجاورت فضای خالی چهار ضلعی کنسول میانی تعبیه شده است.

کابین سیتروئن C3 از نظر فضاهای کاربردی دارای قسمتهای مختلفی است که یک نمونه از آنها در قسمت جلویی اهرم تعویض دنده طراحی شده و برای قرار دادن اشیائی نظیر تلفن همراه مناسب به نظر می‌رسد. همچنین بر روی پنل درب‌ها، محدوده ای با رنگ متفاوت به منظور قرار دادن اشیای مختلف تعبیه شده است.

با توجه به هاچبک بودن بدنه این خودرو، اگرچه نباید انتظارات زیادی از فضاهای سر، پا و شانه‌ها در ردیف عقب خودرو داشت، اما حجم این فضا در مقایسه با هاچبک های قدیمی گروه پژو سیتروئن نظیر پژو ۲۰۶ در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد.

سیتروئن C3

فقدان مواردی نظیر تنظیم برقی صندلی‌های جلو و عدم تنظیم گودی کمر از جمله نقاط ضعف صندلی‌های ردیف جلو محسوب می‌شوند. همچنین نبود دستگیره‌های سقفی نیز جزو نکات منفی کابین سیتروئن C3 به شمار می‌رود.

سیتروئن C3

در مجموع طراحی داخلی این خودرو به مانند فضای بیرونی آن، خاص و جسورانه به نظر رسیده و می‌تواند اقشار مختلف به ویژه جوانان را به سمت خود جلب نماید. سیتروئن C3 برای استفاده‌های شهری کاملا مناسب خواهد بود اما به منظور انجام مسافرت های طولانی به ویژه برای خانواده‌های پر جمعیت گزینه چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد.

مشخصات فنی و قوای محرکه سیتروئن C3

سیتروئن C3

پیشرانه به کار رفته در سیتروئن C3 به واسطه حضور یافتن در محصولاتی نظیر DS6، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۵۰۸، حالا دیگر در حکم غریبه‌ای آشنا برای ما ایرانی‌ها به نظر می‌رسد.

این پیشرانه از نوع چهار سیلندر خطی توربو شارژ است که دارای حجمی برابر با ۱٫۶ لیتر بوده و قوای خروجی آن برابر ۱۶۳ اسب بخار است . ماکزیمم گشتاور تولید شده توسط این پیشرانه برابر ۲۴۳ نیوتن متر است که در بازه ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰rpm توانایی خود را به رخ خواهد کشید. همچنین حداکثر توان خروجی آن در دور موتور ۶۰۰۰rpm پدیدار خواهد شد.

وظیفه انتقال چنین نیرویی بر عهده گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن گماشته شده که تحت عنوان EAT6 شناخته می‌شود. حجم باک سوخت این سیتروئن C3 معادل ۴۵ لیتر است و میزان مصرف سوخت خودرو به صورت ترکیبی در حدود ۶٫۷ لیتر برصد کیلومتر عنوان شده است.

EAT6

ترمزهای استفاده شده در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و فرمان خودرو نیز از نوع برقی است. همچنین میزان شتاب صفر تا ۱۰۰ سیتروئن C3 با توجه به مشخصات فنی پیشرانه و گیربکس آن، احتمالا زیر ۹ ثانیه خواهد بود.

تجهیزات و امکانات

سیتروئن C3

تجهیزات ایمنی
ایمنی
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • کیسه هوای جانبی
  • کیسه هوای پرده‌ای
  • ABS/ EBD/ ESP/ ASR/ EBA
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC
  • سیستم هشدار زمان استراحت راننده
  • سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)
  • سیستم ضد سرقت موتور (ایموبیلایزر)
  • دزدگیر ضد سرقت پیشرفته
  • دوربین و سنسور پارک عقب خودرو با قابلیت نمایش فاصله
  • کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش کشنده دوگانه
  • کمربند عقب سه نقطه‌ای با قابلیت محدود کردن فشار وارده
  • چراغ اخطار و هشدار صوتی نبستن کمربند راننده
  • ISOFIX برای صندلی های عقب
  • چراغ عقب هالوژن و ۳ بعدی
  • چراغ جلو هالوژن
  • چراغ های روشنایی در روز LED
  • چراغ راهنمای روی آینه بغل
  • برف پاک کن اتوماتیک شیشه جلو
  • برف پاک کن شیشه عقب خودرو با کارکرد اتومات در دنده عقب
  • فرمان تلسکوپی
  • قفل مرکزی
  • قفل مرکزی اتومات درب‌ها هنگام حرکت
  • نمایشگر قفل بودن درب‌های خودرو
  • قفل کودک
  • چراغ هشدار در صورت ترمز شدید
  • پشت سری صندلی عقب
  • محافظ جانبی مشکی روی بدنه (®Airbump)
راحتی
  • کروز کنترل و محدودکننده سرعت
  • سیستم ورود بدون کلید
  • سیستم روشن/خاموش بدون کلید
  • تهویه مطبوع خودکار
  • آینه های جانبی با تنظیم برقی
  • گرمکن آینه های جانبی
  • آینه های جانبی تاشونده برقی
  • چراغ‌های اتوماتیک جلو
  • قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل خودرو
  • شیشه های برقی جلو و عقب خودرو One-touch و Anti-pinch
  • درب باک برقی
  • روکش چرمی فرمان
  • چراغ همراهی تا منزل
  • چراغ خوش‌آمدگویی
  • گرمکن شیشه عقب
ارتباطی
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی چند رسانه‌ای
  • قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه در نمایشگر لمسی خودرو
  • سیستم اتصال به تلفن هوشمند
  • کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • کامپیوتر سفری
  • اتصال بلوتوث
  • پورت IPOD
  • ورودی صدای AUX-IN
  • پورت USB
  • بلندگو ۶ عدد
  • نمایش دمای محیط بیرون
  • سیستم پخش دیجیتال DBA
  • خروجی ۱۲ ولت

 

تجربه رانندگی

سیتروئن C3

سیتروئن C3 یک محصول مدرن و کاملا به روز فرانسوی است که با نشستن پشت فرمان آن و لمس دکمه استارت، این خصیصه را می توان با تمام وجود درک نمود.

ارگونومی کابین وضعیت مطلوبی دارد. پس از تنظیم آینه ها و صندلی ها، حرکت خود را آغاز نمودیم. اولین نکته‌ای که پس از حرکت توجه ما را به خود جلب می نماید، فرمان برقی این خودرو است که مقاومت کمی از خود نشان داده و نرمی بالایی دارد.

عکس‌العمل پیشرانه نسبت به اعمال فشار بر روی پدال گاز، با اندکی وقفه همراه است و اثری از واکنش آنی مشاهده نمی‌شود. در پدال های ترمز نیز شرایطی مشابه حاکم است البته اصلا نگران کننده نیست و فقط با وقفه ای بسیار بسیار اندک همراه است.

سیتروئن C3

در ابتدای حرکت با این خودرو وارد مسیرهای شهری تنگ و پر ترافیک شدیم. در بدو امر عادت نداشتن به ابعاد خودرو، شاید انسان را کمی دچار سردرگمی نماید اما پس از مدتی به یکی از بهترین تجربیات رانندگی در سطح معابر شهری پرترافیک تبدیل می‌شود.

سیتروئن C3 با توجه به ابعاد آن و مقاصد اصلی از طراحی این نوع خودرو به عنوان یک هاچ‌بک شهری، عملکرد بسیار خوبی از خود در سطح شهر نشان داده و ما را با ویژگی‌های یک اتومبیل شهری اروپایی واقعی آشنا می‌سازد.

سیتروئن C3

سواری سیتروئن C3 هم مانند بسیاری دیگر از محصولات این شرکت، نرم و آرامش بخش است. دامنه جابجایی فنرها و سیستم تعلیق در جذب ضربات و رفع تاثیر آنها بر کابین حین عبور از روی ناهمواری های مختلف به گونه‌ای است که کمترین ناخرسندی را در سرنشینان پدید می آورد.

نکته جالب توجه و بسیار خوشایند دیگری که می تواند موجبات رضایت شما را فراهم آورد، میزان مصرف سوخت اندک این خودرو در سطح شهر است که در پاره‌ای موارد تا ۵ لیتربرصد کیلومتر نیز تقلیل می‌یابد.

با ورود به بزرگراه فرصتی فراهم شد تا پیشرانه پرتوان این خودرو را به چالش بکشیم. به یاری گیربکس شش سرعته با ضرایب دنده نسبتا کوتاه، سرعت خودرو در طی یک چشم به هم زدن، به حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد.

سیتروئن C3

در مسیری نسبتا خلوت و با وجود ورزش باد مخالف، سرعت خودرو را تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دادیم که سیتروئن به خوبی از عهده آن برآمد.

همانند برخی دیگر از محصولات فرانسوی، غربیلک فرمان خودرو حس درستی از عوارض و شرایط سطح جاده به راننده منتقل نمی‌نماید و نرم بودن سیستم تعلیق، شرایط را برای ناپایداری و بازی بدنه، بیش از پیش مهیا می‌کند.

تعلیق عقب خودرو از نوع چند بازویی موسوم به مولتی لینک نیست و یک اکسل یک تکه به همراه بازوی پایه کوتاه است به همین دلیل سرنشینان عقبی به مقدار بیشتری ضربات وارده به اتاق را حس خواهند کرد.

سیتروئن C3

سیتروئن سبک رانندگی متفاوتی را به نسبت رقبای آلمانی عرضه می کند و نبود پدال شیفتر پشت فرمان نیز گواه این امر است اما به طور کلی کیفیت هندلینگ و پایداری خودرو در سطح بالایی ارزیابی می شود.

با رانندگی پرفشار ترمز خودرو دچار کاهش قدرت محسوسی نشد و همانند دیگر اجزا عملکرد نرمی دارد.جایگاه نه چندان مناسب دسته دنده حس و حالی در حد و اندازه های دیگر بخش ها ندارد و می توان آن را به عنوان یکی از نقاط ضعف C3 بر شمرد.

سیتروئن C3

در بازاری که اکثر خودروهای آن چندان حس و حال رانندگی مناسبی را عرضه نمی کنند و عملا شما با نشستن پشت فرمان آن ها لذت چندان زیادی از رانندگی با آن ها نمی برید، C3 نقش یک چشمه در کویر را در این بازه قیمتی بازی می کند.

در واقع C3 دارای شخصیتی است که از پیشینیانش به ارث برده، اما سیتروئن دست از تلاش برنداشته و سعی در حفظ ارزش های برند خود کرده است.

رقبا و محصولات مشابه

سیتروئن C3

سیتروئن C3 در بازار ایران بایستی به رقابت با خودروهایی نظیر: هیوندای i10، کیا پیکانتو، پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر بپردازد.

قیمت و شرایط فروش

سیتروئن C3

 

سیتروئن C3 در اولین مرحله عرضه به بازار ایران، با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان از سوی سایپا سیتروئن پیش فروش شد. احتمالا با ورود این خودرو به بازار، با توجه به التهابات موجود در بازار شاهد متوسط بهای ۱۵۰- ۱۶۰ میلیون تومانی آن در بازار آزاد خواهیم بود.

مزایا و معایب

نکات مثبت
  • پیشرانه پرتوان با شتاب گیری خوب
  • هماهنگی مناسب پیشرانه و گیربکس
  • ظاهر هیجان‌انگیز
  • کیفیت سواری مطلوب
  • امکانات و تجهیزات گسترده
نکات منفی
  • تنظیمات تمام دستی و نبود تنظیم گودی کمر در صندلی‌ها
  • نداشتن سانروف
  • عرضه سری نخست تنها با رنگ سفید و سقف قرمز
  • احتمال کمبود قطعات یدکی در بلند مدت
  • کمبود مراکز خدمات پس از فروش
  • افت قیمت احتمالی در نسخه های دست دوم
  • امکان ایجاد تکان‌های ناخواسته در اتاق به دلیل نرمی سیستم تعلیق

The post راهنمای خرید سیتروئن C3؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش appeared first on دیجیاتو.

دی اس ۳ کراس بک معرفی شد؛ برداشت عجیب فرانسوی ها از یک کراس اوور لوکس

کمپانی دی اس که به عنوان برند لوکس فرانسوی ها شناخته می شود، از یک کراس اوور جدید رونمایی کرد. این کراس اوور دی اس ۳ کراس بک (DS 3 Crossback) نام داشته و با ۴٫۱۲ متر طول، ۱٫۷۹ متر عرض و ۱٫۵۴ متر ارتفاع در دسته کامپکت ها قرار می گیرد.

ds-3-crossback-2019 (37)

دی اس ۳ کراس بک همانند دیگر اعضای خانواده خود از ظاهری لوکس و پویا برخوردار است، به ویژه در بالاترین تریم که در آن از اجزای کرومی به طور سخاوتمندانه ای استفاده شده است.

ترکیب جلوپنجره بزرگ و شکل عجیب چراغ های اصلی بیش از سایر المان ها در نمای روبرو جلب توجه می کنند. این چراغ ها ساختاری پیچیده داشته و دی اس ۳ کراس بک را اخمو و کم حوصله نشان می دهند.

ds-3-crossback-2019 (35)

در نمای جانبی، استفاده از رنگی متفاوت برای سقف، پیش رفتگی بخشی از بدنه بر روی شیشه های عقب، دستگیره های هم سطح با بدنه و فرورفتگی جالب بومرنگ شکل روی درها از المان ها شاخص هستند.

ds-3-crossback-2019 (34)

در نمای عقب شاهد به کارگیری چراغ های افقی نسبتا کشیده هستیم که با نواری باریک به هم متصل شده اند. این سبک از طراحی چراغ های عقب این روزها در میان بسیاری از خودروسازان باب شده و دیگر کمی تکراری احساس می شود. به دلیل رنگ آمیزی دوگانه، در این نما هم سقف از بدنه جدا دیده شده که این امر جلوه ای زیبا به خودرو بخشیده است. شکاف های موجود در دو طرف سپر دو رنگ از دیگر نکات قابل ذکر در قسمت عقب هستند.

DS-3_Crossback-2019 (2)

در داخل کابین با فضایی کاملا متفاوت روبرو هستیم. عمده عناصر موجود در این بخش از لوگوی دی اس اقتباس شده و حالتی لوزی شکل دارند.

DS-3_Crossback-2019 (4)

طبق انتظار در دی اس ۳ کراس بک هم نشاندهنده های آنالوگ پشت فرمان، جای خود را به یک نمایشگر دیجیتال داده اند. بخش میانی داشبورد هم میزبان نمایشگر مربوط به سیستم اینفوتینمنت است. این نمایشگر در تریم های رده بالا، اندازه ای برابر با ۱۰٫۳ اینچ خواهد داشت که در این کلاس بزرگ ترین به شمار می رود.

ds-3-crossback-2019 (23)

اگر چه در دی اس ۳ کراس بک خبری از آپشن دید در شب (Night Vision) موجود در دی اس کراس ۷ نیست، اما این اتومبیل کوچک به سیستم خودران سطح دو مجهز شده است.

ds-3-crossback-2019 (24)

جدیدترین کراس اوور لوکس فرانسوی ها بر روی پلتفرم CMP شکل گرفته، البته اگر به طور دقیق تر بخواهیم اشاره کنیم این پلتفرم تغییراتی به خود دیده و با نام e-CMP شناخته می شود. همانطور که از حرف e می توان حدس زد، این پلتفرم برای مدل های کاملا برقی توسعه یافته و طبق شنیده ها نسل آتی ۲۰۸ نیز بر روی آن ساخته خواهد شد.

ds-3-crossback-2019 (29)

مطابق انتظار دی اس ۳ کراس بک با چند پیشرانه به فروش خواهد رسید. موتور بنزینی که از نمونه ۱٫۲ لیتری ۳ سیلندر PureTech پژو سیتروئن اشتقاق یافته یکی از این موارد است. این موتور در سه نسخه مختلف توانایی تولید ۱۰۰، ۱۳۰ و ۱۵۵ اسب بخار قدرت را دارد.

ds-3-crossback-2019

موتور دیزلی ۱٫۵ لیتری BlueHDI دیگر پیشرانه ای است که فرانسوی ها در نظر گرفته اند. این موتور هم در دو نسخه می تواند ۱۰۰ و ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

نیروی تولیدی توسط تمامی این موتورها از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی یا نمونه جدید هشت سرعته خودکار EAT8 به سمت هر چهار چرخ هدایت می شود.

ds-3-crossback-2019 (26)

اما نکته حائز اهمیت اینکه دی اس قول داده نسخه تمام برقی این کراس اوور کوچک را زودتر از نسخه هیبریدی روانه خیابان ها کند. این نسخه که با پسوند E-Tense معرفی خواهد شد از یک موتور الکتریکی با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور بهره می برد. با این موتور شتاب دی اس ۳ کراس بک E-Tense برابر با ۸٫۷ ثانیه اعلام شده است.

ds-3-crossback-2019 (33)

وظیفه تامین انرژی موتور برقی مذکور را پک باتری ۵۰ کیلووات ساعتی بر عهده خواهد داشت. به لطف سیستم بازیابی انرژی در حین ترمزگیری این باتری شارژ شده و به دلیل پشتیبانی از ترمینال های شارژ سریع (تا ۱۰۰ کیلووات) در عرض ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد از ظرفیت آن پر می شود.

ds-3-crossback-2019 (31)

در صورت استفاده از شارژر دیواری ۱۱ کیلوواتی زمان پر شدن کامل باتری به ۵ ساعت افزایش می یابد. به گفته دی اس، این کراس اوور برقی مطابق با استاندارد WLTP خواهد توانست تا ۳۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت سر بگذارد.

ds-3-crossback-2019 (36)

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده دی اس ۳ کراس بک ماه آینده در نمایشگاه خودروی پاریس در معرض دید عموم قرار گرفته و از بهار ۲۰۱۹ راهی نمایندگی ها خواهد شد؛ نسخه تمام برقی هم زمستان بعد از راه خواهد رسید، علاقه مندان به نسخه هیبریدی نیز باید تا سال ۲۰۲۲ در انتظار بمانند. دی اس اطلاعاتی درباره قیمت کراس اوور جدید خود منتشر نکرده است.

The post دی اس ۳ کراس بک معرفی شد؛ برداشت عجیب فرانسوی ها از یک کراس اوور لوکس appeared first on دیجیاتو.

سفینه ای در سال ۱۹۷۰؛ یادی از فراری ۵۱۲S Modulo

وقتی صحبت از خودروهای ارزشمند و کمیاب باشد، بی تردید فراری حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. ساخته های این کمپانی ایتالیایی از دیرباز تاکنون در بین علاقه مندان سرعت و هیجان و همچنین مجموعه داران بسیار محبوب بوده و با قیمت های گزافی دست به دست شده اند.

ModenaFerrari-Jon-Hunt

به عنوان نمونه همین هفته پیش بود که یک دستگاه فراری ۲۵۰ GTO برای چندمین بار رکوردشکنی کرده و با ثبت قیمت ۴۸٫۴ میلیون دلاری در یک حراجی عمومی، عنوان گران ترین خودروی جهان را از آن خود نمود.

اما اگر بخواهیم به یکی از خاص ترین خودروهای فراری در طول تاریخ اشاره داشته باشیم، باید از سفینه زمینی ۵۱۲S Modulo یاد کنیم. این خودروی مفهومی در سال ۱۹۷۰ و در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و بواسطه طراحی فراتر از زمان توانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند.

2014-507524-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

همانطور که از نام کانسپت ۵۱۲S Modulo می توان حدس زد، این خودرو بر پایه مدل اسپرت و فوق العاده کمیاب ۵۱۲S شکل گرفته است. وظیفه طراحی این مفهومی مدرن را یکی از طراحان پینین فارینا با نام پائولو مارتین بر عهده داشت.

فراری برای ۵۱۲S Modulo یک موتور ۵ لیتری V12 تدارک دیده بود که می توانست ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور باید مابین کابین و محور عقب نصب شده و با همکاری گیربکس ۵ سرعته دستی چرخ های عقب را به حرکت در می آورد.

2014-507534-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

به گفته فراری ۵۱۲S Modulo روی کاغذ می توانست صفر تا ۶۰ مایل را در ۳٫۱ ثانیه و نهایت سرعت ۲۲۰ مایل (معادل ۳۵۴ کیلومتر) در ساعت را ثبت کند. اما یک نکته عجیب درباره مفهومی ۵۱۲S Modulo وجود داشت و آن اینکه قوی محرکه خودرو از هم منفصل شده و شاسی به استودیوی طراحی تحویل داده شده بود.

2014-507544-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

بلوک موتور در جایگاه خود قرار داشت و از پشت کاور نمایان بود. با این حال اجزای داخلی آن خارج شده و در واقع موتور نقشی تزئینی داشت، هر گاه هم که زمان حضور ۵۱۲S Modulo در نمایشگاهی فرا می رسید، این خودرو بر روی چرخ هایش هل داده می شد.

2014-507574-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

وضعیت سفینه زمینی فراری تا چند سال پیش به همین شکل باقی مانده بود. در سال ۲۰۱۴ جیمز گلیکنهاس (James Glickenhaus) کانسپت مارانلویی ها را خریداری کرد؛ آقای گلیکنهاس که بیشتر به خاطر تهیه کنندگی و کارگردانی شهرت دارد، یک کلکسیونر بسیار علاقه مند به خودرو – علی الخصوص مدل های مختلف فراری – محسوب می شود.

james-glickenhaus-shows-his-garage-and-car-collection-video-83006_1

علاوه بر این ها آقای گلیکنهاس مالکیت شرکت خودروسازی اسکودریا کامرون گلیکنهاس (Scuderia Cameron Glickenhaus) را نیز بر عهده دارد، به همین خاطر وی چندی پیش تصمیم گرفت با بهره گیری از تجارب مهندسین تحت نظر خود مفهومی ۵۱۲S Modulo را به موتوری کارا مجهز کند.

Ferrari-Modulo-concept-drives-again

این اتفاق درست چند هفته قبل از همایش خودرویی پبل بیچ افتاد و ۵۱۲S Modulo بدون نیاز به هل دادن و با تکیه بر نیروی موتور خود به دیگر مدل های ارزشمند ملحق شد.

ferrari-512s-modulo-0

علی رغم سپری شدن حدود ۵۰ سال از عمر کانسپت فراری، این خودرو در پبل بیچ هم توانست توجه تمامی نشریات و بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. با ۱۵ فوت (۴٫۵۷ متر) طول و تنها ۳ فوت (۰٫۹۱ متر) ارتفاع، این خودروی گُوِه ای شکل گویی از یک سیاره دیگر بر روی کره زمین فرود آمده است.

ferrari-512s-modulo-10

در نمای جانبی چرخ های پوشیده شده و شیب زیاد شیشه های جلو و عقب چشم هر بیننده ای را به سمت خود فرا می خوانند. مکانیسم ورود به کابین نیز در نوع خود بسیار است، چرا که سقف از جای خود خارج شده و با حرکت به سمت جلو امکان ورود سرنشینان به داخل کابین را فراهم می کند.

2014-507566-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

همانند نمای ظاهری، داخل کابین فراری ۵۱۲S Modulo نیز کاملا منحصر به فرد است. فضای داخلی این ماشین زمان در ابتدا به رنگ سفید و مشکی رنگ آمیزی شده بودند. اما با تصمیم آقای گلیکنهاس به شکلی که در تصاویر مشاهده می کنید، در آمده است.

2014-507552-ferrari-512s-modulo-by-pininfarina1

آقای مارتین از ایده طراحی ماژولی در داخل کابین بهره گرفته بود. بر اساس این ایده می شد با جابجا کردن قسمت های مختلف ظرفیت را از دو به چهار سرنشین افزایش داد.

برخلاف مدل های خیابانی وقت یا اتومبیل های امروزی، فرمان کانسپت فراری فاقد هاب مرکزی بوده و با سه میله نسبتا طولانی به داشبورد متصل شده است. در دو طرف فرمان مجموعه ای از نشان دهنده های آنالوگ و دکمه های کنترلی دیده می شوند. در کنار صندلی راننده نیز اهرم تعویض دنده به چشم می خورد.

ferrari-512s-modulo-7-960x720 (1)

نکنه جالب توجه اینکه دو المان نیمکره ای شکل در دو طرف صندلی ها قرار دارند. این المان ها ظاهرا از توپ بولینگ ساخته شده و روی آنها کنترل کننده های مختلفی به منظور تنظیم سیستم تهویه مطبوع و دیگر امکانات تعبیه شده اند.

ferrari-512s-modulo-16-960x720

فراری ۵۱۲S Modulo را می توان نتیجه یک عشق واقعی دانست. این مفهومی هیجان انگیز با تلاش و دقت زیادی ساخته و پرداخته شده و بدون شک هر بیننده ای را به تحسین وادار خواهد کرد، درست مثل افرادی که در پبل بیچ انگشت به دهان باقی مانده بودند.

در پایان بد نیست اشاره کنیم سفینه زمینی مارانلویی ها در فستیوال امسال جایزه Strother MacMinn Most Elegant Sports Car را از آن خود کرد.

The post سفینه ای در سال ۱۹۷۰؛ یادی از فراری ۵۱۲S Modulo appeared first on دیجیاتو.

پیشنهاد قیمت جدید پراید؛ بیش از ۳۲ میلیون تومان

«به احتمال قوی شورای رقابت از بحث قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و ممکن است وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان، قیمت کارخانه ای خودرو ها را حدود ۲۰ درصد افزایش دهند.» این گفته یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس است که خبر از افزایش قیمت خودروها می‌دهد؛ موضوعی که با انجام شدن آن آشفتگی بازار خودرو ادامه دار خواهد شد.

«ولی ملکی» در این باره توضیح داد که پیش از عید امسال انجمن قطعه سازان و خودروسازان مکاتبات پیوسته ای با بهارستان داشتند و نامه هایی به رئیس مجلس ارسال کردند که رئیس جمهور نامه های مذکور را به کمیسیون صنایع ارجاع داد و جلسات متعددی در این رابطه برگزار شد. موضوع مکاتبات مذکور که پیش از عید اتفاق افتاد این بود که قطعه سازان معتقد بودند اگر قیمت‌ها حداقل ۱۷ درصد افزایش نیابد، قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

این عضو ناظر مجلس با بیان اینکه پیش از عید نیز تصمیم گیری در مورد افزایش قیمت ها بر عهده شورای رقابت بوده توضیح داد: «متاسفانه شورای رقابت دو ماه پیش در قیمت گذاری خودرو تنها اجازه افزایش ۷ درصدی را صادر کرده است. این در حالی است که از مرداد ماه ۶۰ تا ۷۰ درصد بر قیمت مواد مصرفی مورد استفاده در تولید خودرو ها افزوده شده است.»

قیمت گذاری خودرو

ملکی اعلام کرد که با این شرایط مجددا بحث قیمت گذاری خودرو ها مطرح شد و شورای رقابت به دنبال آن رفت که در این زمینه ورود پیدا کند. البته شورای رقابت به این منظور احتیاج داشت که از سوی بانک مرکزی تورم بخشی صنعت خودرو اعلام و تورم نقطه به نقطه امسال با سال گذشته نیز مقایسه شود.

ملکی معتقد است که در شرایط کنونی کشور شورای عالی اقتصاد اختیاراتی را به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعطا کرده و وزیر هم بر اساس این اختیارات سازمان حمایت از مصرف کنندگان را متولی قیمت گذاری خودرو اعلام کرده است. به این ترتیب عملا در بحث قیمت گذاری خودرو شورای رقابت کنار گذاشته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نرخ نهایی خودروها را تعیین می کنند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید بر این موضوع که قیمت فعلی خودرو ها در بازار حباب دارد، عنوان کرد:

«مدیر عامل سایپا به تازگی در جلسه ای که در مورد قیمت خودروها در کمیسیون صنایع مجلس با همراهی خودروسازان برگزار شده، قسم جلاله خورد که در صورتی که هر پراید با قیمت نهایی ۳۲ میلیون تومان به فروش برسد این شرکت ضرر نکرده و سودی نیز به آن تعلق نمی گیرد. مدیرعامل سایپا گفته است که قیمت ۲۱ میلیونی هر پراید ضرری ۱۲ میلیونی را به همراه خود داشته و با این شرایط اگر افزایش قیمت صورت نگیرد، قطعه سازان هم به تولید خود ادامه نخواهند داد. در صورتی که قطعه تولید نشود، خودروهای نیمه کاره در پارکینگ خودروسازان انبار شده و از طرف دیگر نیز تولید خودرو و صنعت خودروسازی کشور به کلی متوقف خواهد شد.»

نماینده مشکین شهر در پایان توضیح داد که احتمالا وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان، قیمت مربوط به کارخانه خودرو ها حدودا ۲۰ درصد افزایش خواهند داد.

این توضیحات در حالی مطرح می شود که پیش از این از ارز بری کمتر از ۲۰ درصدی خودروهای داخلی سخن به میان آمده بود. چنین رقمی به این معناست که حدود ۴ میلیون تومان از قیمت پراید ۲۰ میلیونی، به نرخ ارز وابستگی مستقیم داشته است و حالا با فرض دو برابر شدن نرخ ارز، این رقم باید به ۸ میلیون تومان افزایش یافته باشد.

بنابراین در چنین حالتی افزایش حدود ۴ الی ۶ میلیونی قیمت پراید از حدود ۲۲ میلیون تومان به حدود ۲۸ میلیون تومان، می تواند به احتمال فراوان جبران کننده افزایش نرخ ارز باشد. بنابراین بین این دو فرضیه اختلافی بین ۴ الی ۶ میلیون تومانی وجود دارد و البته که تمام دلایل سایپا برای افزایش قیمت نیز تنها به افزایش نرخ ارز مربوط نمی شود و می تواند مسائل دیگری نظیر کاهش تیراژ تولیدی و افزایش هزینه های سربار شرکت را نیز در بر بگیرد.

The post پیشنهاد قیمت جدید پراید؛ بیش از ۳۲ میلیون تومان appeared first on دیجیاتو.

دستور رئیس جمهور برای ترخیص ۲۰ هزار خودرو وارداتی؛ از کاهش احتمالی قیمت ها تا سودجویی دلالان

بیکاری بیش از پنج هزار نفر، تنها نتیجه ناشی از ممنوعیت واردات خودرو به ایران نیست. افزایش قیمت خودروها در چند وقت گذشته به دلایل متعددی رخ داده است‌. از جمله می‌توان به ممنوعیت واردات‌، کمبود قطعات و افزایش قیمت ارز ‌اشاره کرد.
در نهایت تمام این مسائل باعث شده است مشتریان بالقوه بازار خودرو به‌ خصوص در بازه قیمتی ۱۰۰ میلیون‌ تومان به بالا قدرت خریدشان به شدت کاهش یابد و این کاهش قدرت خرید به‌ دلیل افزایش قیمت‌‌ها باعث شده است بازار در رکود بیشتری فرو برود‌. از سوی دیگر این رکود باعث شده است شرایط بازار هر روز پیچیده‌ تر شود‌.

توقف ثبت‌ سفارش واردات خودرو و عدم عرضه برخی خودروهای وارداتی باعث شده است که هرج و مرج در بازار خودروهای خارجی افزایش یابد و همین موضوع رشد ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت بعضی خودروها را در بازار به همراه داشته است.

ترخیص خودرو وارداتی
طولانی بودن پروسه ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک در بسیاری از صنایع دیگر هم وجود دارد و در وضعیت ارزی فعلی صنایع دیگر نیز با مشکلات جدی ای رو به رو هستند و خودرو کالایی متشکل از چند هزار قطعه است. عدم تکمیل هر کدام از این قطعات باعث می شود که خودرو کامل نشده و قابلیت عرضه پیدا نکند، از این رو کمبود قطعه در زمینه خودرو قابل اغماض نیست.
حسینی کیا حمایت از دو خودروساز بزرگ که بخش زیادی از نیاز بازار را تامین می کنند را ضروری می‌داند و معتقد است که به طور قطع در جلسات بعدی نیز موضوع رفع ممنوعیت واردات خودرو با هدف کاهش التهاب بازار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

با تمام این اوصاف اما کمبود منابع ارزی که به عنوان مهمترین دلیل ممنوعیت واردات خودرو مطرح می شود کمکان در کشور وجود دارد و بعید به نظر می رسد که راهکاری برای برون رفت از شرایط فعلی وجود داشته باشد.

در همین حین به نظر می رسد که حالا قضیه ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در حال نهایی شدن است و به نظر می رسد که در حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو از شرایط ورود به بازار برخوردار شوند اما هنوز جزییات این خبر به شکل شفاف اعلام نشده است. برخی کارشناسان احتمال می دهند که دولت این تعداد خودرو را با تعرفه بیشتری نسبت به سابق از گمرک ترخیص کند.

در چنین حالتی، ترکیدن حباب قیمت خودروهای وارداتی در بازار بعید به نظر می رسد اما در صورت عرضه  خودروها صفر وارداتی با قیمت های رقابتی، ممکن است شاهد کاهش قیمت برخی از خودروهای پر تیراژ وارداتی در بازار باشیم. در همین رابطه مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو معتقد است که با عرضه این خودروها شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود. این در حالیست که عرضه این خودروها با قیمت مناسب می تواند بار دیگر طمع دلالان را برانگیزد و شاهد تکرار ثبت نام های اخیر ایران خودرو و سایپا توسط واسطه گران خودروهای خارجی باشیم.

The post دستور رئیس جمهور برای ترخیص ۲۰ هزار خودرو وارداتی؛ از کاهش احتمالی قیمت ها تا سودجویی دلالان appeared first on دیجیاتو.

فلسفه تولید خودروهای سوپر اسپرت علیرغم تمام قوانین و محدودیت ها

در دنیای پیشرفته امروزی سوپر اتومبیل هایی ساخته می شوند که می توانند از مرز ۴۰۰ کیلومتر در ساعت عبور کنند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید با وجود قوانین و مقررات محدود کننده زیاد که اجازه نمی دهند حتی یک سدان خانوادگی را با حداکثر سرعت راند، چرا باید وقت و سرمایه هنگفتی را صرف تولید چنین خودروهایی کرد؟

برای پاسخ دادن به این سوال می توان دلایل متعددی را آورد. در این نوشتار قصد داریم به برخی از مهم ترین دلایل اشاره نموده و به طور کلی به آنها بپردازیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

موتورهای کاراتر

سوپر اتومبیل ها به قدرت زیاد موتور و مصرف سوخت بالا معروف هستند. اگر چه این موضوع درست است، اما چنانچه مقایسه ای بین نسبت قدرت و مصرف سوخت داشته باشیم، خواهیم دید که موتور این خودروها در واقع کارایی خوبی دارند.

اجازه دهید با ذکر یک مثال منظورمان را بهتر منتقل کنیم. برای نمونه موتور ۲٫۵ لیتری مدل پایه نیسان آلتیما را در نظر بگیرید. این موتور ۱۷۹ اسب بخاری در اتوبان ۶٫۱ لیتر سوخت مصرف می کند؛ حال آنکه موتور ۳٫۹ لیتری فراری ۴۸۸ GTB برابر با ۶۶۱ اسب بخار قدرت تولید نموده و در هر صد کیلومتر جاده ای به ۱۰٫۶ لیتر سوخت نیاز دارد.

ferrari 488 GTB

با مقایسه حجم و خروجی این دو موتور متوجه خواهیم شد که نمونه به کار رفته در فراری ۴۸۸ GTB از راندمان بهتری برخوردار است.

نکته دیگر اینکه تکنولوژی بالای موتور خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت بالاخره به مدل های ارزان قیمت تر نیز راه پیدا می کنند. آلفارومئوی جیولیا کوادروفولیو بهترین مثال در این زمینه است.

در زیر کاپوت این سدان هیجان انگیز ایتالیایی نسخه ای دگرگون شده از همان موتور پربازده ۴۸۸ GTB قرار دارد. درست است که تعداد سیلندرهای این موتور V8 توئین توربو در جیولیا کوادروفولیو به ۶ تقلیل یافته، اما هنوز هم در مقایسه با موتورهای هم حجم آلمانی قدرت بیشتری تولید می کند.

بهبود سیستم ترمز

ترمزهای قوی و قابل اعتماد در هر شرایطی، یکی از لازمه های اتومبیل های سریع است. اگر چه ترمزهای دیسکی برای نخستین بار در یک سوپر اتومبیل معرفی نشدند، اما این نوع ترمزها در دهه ۵۰ میلادی بر روی محصولات سریع جگوار و ترایومف امتحان خود را پس داده اند.

علی رغم برخی مزایا، ترمزهای دیسکی رایج بعضا سر و صدای زیادی تولید کرده و در برخی شرایط معین نمی توانستند یک سوپر اتومبیل را به موقع متوقف کنند. همین مساله سبب ظهور ترمزهای سرامیک کربنی شد.

porsche-pccb-carbon-brakes

ترمزهای سرامیک کربنی که اکنون در حال گسترش به مدل های تولید انبوه هستند، دارای عمر طولانی تر و عملکرد پیوسته بهتری بوده و وزن آنها نیز کمتر است.

بهبود سیستم تعلیق

در گذشته اکثر سوپر اتومبیل ها از سیستم تعلیق خشکی بهره می بردند. این نوع سیستم تعلیق بر روی سطوح صاف عالی بود، اما در مواجه با کوچک ترین ناهمواری ضربات شدیدی را به کابین منتقل می کرد.

با پیشرفت هایی که در زمینه سیستم تعلیق حاصل شده، اکنون بیشتر سوپر اسپرت های موجود – همانند آخرین ساخته های مک لارن – سواری مشابه با سدان های خانوادگی ارایه کرده و در عین حال می توانند فرمانپذیری بالایی داشته باشند.

هر چند در زمان فعلی، از چنین سیستم های تعلیق پیشرفته ای در مدل های تولید انبوه خبری نیست، اما در آینده نه چندان دور حداقل شاهد بکارگیری تجربیات به دست آمده در خودروهای سواری خواهیم بود؛ درست همانگونه که درس های یاد گرفته شده از سوپر اتومبیل های چند دهه پیش اکنون در مدل های عادی مورد استفاده قرار می گیرند. برای نمونه رینگ های ۱۸-۱۹ اینچی که امروزه بسیار رایج متداول شده اند، ۱۰ یا ۱۵ سال پیش به معنای سواری غیر قابل تحمل بودند.

بهبودهای آیرودینامیکی

در گذشته دور آیرودینامیک چندان مورد توجه خودروسازان قرار نمی گرفت، اما در چند دهه گذشته و به خصوص سال های اخیر این فاکتور حیاتی در کانون توجه تقریبا تمامی شرکت ها قرار گرفته است.

بحث آیرودینامیک پیشرفته در خودروها از نیروی رو به پایین (downforce) و نصب باله بزرگ در قسمت انتهایی و همچنین چراغ های اصلی مخفی شونده آغاز شد. اینک به جایی رسیده ایم سوپر اتومبیل های روز با باله های متحرک، کانال ها و فلاپ هایی که توسط تجهیزات الکترونیکی پیچیده کنترل می شوند، به دست مشتریان می رسند.

پاگانی هوایرا یکی از این سوپر اتومبیل هاست که اسپویلر عقب برقی آن در خودروهایی مثل ب ام و سری ۳ جی تی و پورشه پانامرا اقتباس گرفته شده است.

پوشش صاف زیر بدنه و ورودی های هوای فعال هم به خودروهای معمولی راه یافته اند نا میزان مقاومت در برابر هوا کاهش پیدا کرده و میزان مصرف سوخت بهینه تر شود.

ارتقای عملکرد کلی به دلیل رقابت شدید

مهندسینی که در زمینه توسعه ابر خودروها فعالیت می کنند، به منظور غلبه محصول نهایی بر رقبا باید خلاق بوده و از دانش روز بیشترین استفاده ممکن را داشته باشند. این مساله سبب می شود رقابتی شدید بین سوپر اسپرت سازان شکل گرفته و دستاوردهای جدیدی به صنعت خودرو اضافه شود.

از سوی دیگر سوپر اتومبیل ها به عنوان بستری برای آزمایش همین دستاوردهای جدید محسوب می شوند. برای نمونه پیشرانه های هیبریدی و تمام برقی به دلیل نیاز سوپر اتومبیل ها به قدرت زیاد، تحت بیشترین فشارها قرار می گیرند. تجاربی که از عملکرد این پیشرانه ها در شرایط سخت حاصل می شوند، سرانجام به دیگر مدل های عادی و ارزان قیمت نیز راه پیدا می کنند.

به همین خاطر است که سدان های امروزی در مقایسه با نمونه های ۲۰ سال پیش بسیار کاراتر و بهینه تر شده اند.

بهبود ایمنی و توسعه تکنولوژی

مرسدس S کلاس و ب ام و سری ۷ همواره جزو پیشرفته ترین خودروها از نظر ایمنی بوده و بسیاری از سیستم های ایمنی نخستین بار در این مدل ها ظهور کرده اند.

اما این دو سدان فول سایز آلمانی تنها خودروهایی نیستند که به جدیدترین تکنولوژی های مجهز شده اند. در این بین برخی سوپر اتومبیل ها نیز فناوری های جدیدی را وارد صنعت خودرو کرده اند.

پورشه ۹۵۹ یکی از این موارد است که برای نخستین بار با تایرهای پنچر رو (Runflat) عرضه شد و ثابت کرد که شاسی آلومینیوم و کِولار می تواند تا چه حد سبک و مقاوم باشد.

دستیابی و استفاده از مواد پیشرفته

فیبر کربن، آلومینیوم، کولار و بعضی مواد کامپوزیتی دیگر اولین بار در خودروهای سوپر اسپرت به کار گرفته شدند. به عنوان مثال مکلارن F1 یکی از نخستین خودروهای خیابانی بود که از سازه فیبر کربنی بهره می برد. در آن زمان ساخت هر سازه به حدود ۴۰۰۰ ساعت زمان نیاز داشت.

با معرفی MP4-12C در سال ۲۰۱۱، مکلارن موفق شد زمان ساخت هر سازه را به تنها ۴ ساعت کاهش دهد. این اتفاق به معنای آن بود که فیبر کربن با مزایایی مثل وزن سبک و مقاومت بالا به خودروهای تولید انبوه نزدیک و نزدیک تر می شود. در حال حاضر در ساخت خودرویی مثل ب ام و i3 بطور گسترده از این ماده پیشرفته استفاده می شود.

نیاز به رویاپردازی

قرار نیست هر چیزی که در اطرافمان می بینیم، از روی کاربردپذیری و دلایل منطقی خلق شده باشند. ما انسان هستیم و احساسات و نیازهای روحی خود را داریم. گاهی مواقع ما به چیزهایی نیازمند هستیم که به واسطه آنها برخی از عواطف و حس جاه طلبی خود را برطرف کنیم.

در صنعت خودرو نیز چنین چیزی وجود دارد. لکسس LFA، آکیورا NSX و ب ام و i8 برخی از خودروهایی هستند که نسبت به دیگر اعضای خانواده خود متفاوتند. با تولید این مدل های اسپرت، شرکت های سازنده قصد دارند به نوعی توانایی های بالای خود را به نمایش گذشته و جایگاه برند خود را ارتقا دهند.

با این کار مشتریان به دیگر محصولات برندها ارزش قائل شده و از اینکه مدلی از آن را در پارکینگ منزل خود دارند، احساس رضایت خواهند کرد.

جنون سرعت

از زمان ظهور اختراعی به نام اتومبیل، همیشه افرادی بوده اند که تمایل به حرکت با سرعتی بیشتر داشته اند. با این حساب می توان گفت اتومبیل های فوق سریعی مثل داج چلنجرSRT Demon  یا بوگاتی شیرون مشتریان خاص خود را دارند و آنها حاضرند با پرداخت رقم های نجومی سرعت و شتابی دیوانه وار را تجربه کنند.

اگر جنون سریع رفتن در ذهن بشر پدیدار نمی شد، اکنون خبری از پشت سر گذاشته شدن مرز ۴۰۰ کیلومتر در ساعت هم در کار نبود، مرزی که ۷۰ سال پیش بر روی سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت قرار داشت.

جمع بندی

سوپر اتومبیل ها در نوک پیکان صنعت خودرو قرار دارند. این اتومبیل ها همواره به دلیل بهره گیری از آخرین تکنولوژی ها مرزهای جدیدی را برای بشر گشوده و دیگر خودروها را به دنبال خود هدایت می کنند.

همانگونه که اشاره شد، دستاوردهایی که در این اتومبیل ها امتحان خود را پس می دهند، سرانجام به مدل های تولید انبوه نیز راه می یابند. بدیهی است که این امر ارتقای دیگر خودروها – حتی مدل های معمولی و ارزان قیمت – را در پی دارد، پس به عبارتی می توان کلاس اتومبیل های اسپرت و سوپر اسپرت را به مثابه ویترین صنعت خودرو دانست. هر چیزی که در این ویترین قرار بگیرد، چند سال بعد در قامتی دیگر در خیابان ها مشاهده خواهد شد.

porsche-gt3-amg-gtr-01

سخن پایانی اینکه بدون وجود این اتومبیل ها، شاید رفت و آمدهای روزانه ما هم اینقدر راحت و با آسودگی همراه نبود.

The post فلسفه تولید خودروهای سوپر اسپرت علیرغم تمام قوانین و محدودیت ها appeared first on دیجیاتو.

کانسپت ولوو ۳۶۰c معرفی شد؛ ایده ای آینده نگرانه برای جایگزینی پروازهای کوتاه

ولوو از جدیدترین کانسپت خود با نام ۳۶۰c رونمایی کرد. این خودروی مفهومی به فناوری کاملا خودران مجهز بوده و فاقد فرمان، پدال و یا دیگر ادوات کنترلی توسط راننده است.

volvo-360c-concept (23)

برخلاف اکثر کانسپت های خودران دیگر کمپانی ها، ولوو ۳۶۰c از کابین تغییرپذیری برخوردار است. به همین خاطر سوئدی ها حساب ویژه ای روی راحتی آن باز کرده و مفهومی خود را جایگزینی مناسب برای سفرهای هوایی کوتاه می دانند.

volvo-360c-concept (19)

آقای مارتن لِوِنستام (Mårten Levenstam) معاون ارشد بخش استراتژی ولوو در این باره گفته:

پروازهای داخلی عالی به نظر می رسند، اما در واقع اینطور نیست. ۳۶۰c گام های احتمالی بعدی را در صنعت خودرو نشان می دهد. این مفهومی نقشی مثل کابین مخصوص خواب داشته و به شما اجازه می دهد ضمن تجربه سفری آرام و آسوده، در طول شب مسیر خود را پیموده و صبح با انرژی در مقصد بیدار شوید. با چنین کانسپتی ما می توانیم با شرکت های هواپیماسازی بزرگ رقابت کنیم.

volvo-360c-concept (5)

علی رغم جالب بودن ایده کانسپت ۳۶۰c، ادعای سوئدی ها کمی دور از واقعیت احساس می شود. آنها در مثال هایی سفر با مفهومی جدید خود را جایگزینی برای پرواز نیویورک-واشینگتن یا لس آنجلس-سن دیگو عنوان کرده اند.

volvo-360c-concept (24)

چنانچه مدیران ولوو یک بار این مسیرها را بصورت زمینی مسافرت کنند، خواهند دید ترافیک به قدری سنگین است که حتی خودروهای سریع نیز در زمانی طولانی به مقصد می رسند.

مناسفانه درباره مشخصات فنی ولوو ۳۶۰c اطلاعاتی منتشر نشده و مشخص نیست که پیشرانه آن چقدر قدرت و برد حرکتی دارد؛ البته این مساله چندان هم مهم نیست، چرا که مهندسین ولوو بیشتر بر روی فضای داخل کابین و آسایش سرنشین تمرکز کرده اند.

volvo-360c-concept (3)

کابین ۳۶۰c دارای حالت های مختلفی بوده و بر اساس شرایط گوناگون امکان شخصی سازی دارد. برای مثال در مسیرهای محلی می توان از این اتاق متحرک به عنوان یک رستوران کوچک که میز آن را نمایشگری لمسی تشکیل می دهد، استفاده کرد.

volvo-360c-concept (21)

همچنین در صورت نیاز فضای داخلی مفهومی جدید ولوو چینشی همانند دفتر کار سیار پیدا می کند تا سرنشین یا سرنشینان به مدیریت امور خود بپردازند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، اتاق خواب سیار خودران دیگر حالتی است که ولوو برای  ۳۶۰c در نظر گرفته تا افراد برای ترددهای شبانه از آن استفاده کنند.

volvo-360c-concept (7)

ولوو اولین خودروسازی نیست که از کانسپتی با فضای داخلی تغییرپذیر رونمایی می کند، اما مقابله با شرکت های هواپیمایی خط و نشانی است که این خودروساز سوئدی به نمایندگی از صنعت خودرو برای صنعت هوانوردی کشیده است. البته این رقابت وقتی معنادار می شود که ۳۶۰c زمان سرنشین یا سرنشینان خود را در ترافیک جاده ها به هدر ندهد.

The post کانسپت ولوو ۳۶۰c معرفی شد؛ ایده ای آینده نگرانه برای جایگزینی پروازهای کوتاه appeared first on دیجیاتو.

کابین کدام یک ساکت تر است؟ رولزرویس فانتوم بنزینی یا اسمارت فورتوی برقی؟

رولزرویس همواره به ساخت خودروهای لوکس و اشرافی با کابینی آرام و ساکت معروف بوده است. این خودروساز انگلیسی ادعا می کند که مدل فانتوم بی صداترین خودروی جهان – چه در داخل کابین، چه در بیرون – با موتوری درون سوز به شمار می رود.

با کنار رفتن تدریجی موتورهای درون سوز و گسترش پیشرانه های الکتریکی، اکنون خودروهای برقی نیز از کابینی بسیار ساکت برخوردار هستند. اسمارت فورتو یکی از این خودروهاست که به دلیل بهره گیری از موتوری الکتریکی کابین بی سر و صدایی دارد.

smart-fortwo-electric-drive-0

به تازگی یکی از کانال های یوتیوبی در آزمایشی جالب این دو خودرو را از لحاظ صدای داخل کابین مقایسه کرده است. برای این کار مدیر کانال رولزرویس فانتوم و اسمارت فورتوی برقی را به بزرگراه برده و با خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع، در حین حرکت با سرعتی ثابت میزان صدای فضای داخلی را هر دو مدل را با یک اپلیکیشن اندازه گیری نموده است.

نتایج بدست آمده نشان می دهند که کابین خودروی الکتریکی اسمارت در بیشترین حالت ممکن صدایی برابر با ۹۳٫۷ دسیبل داشته، حال آنکه این رقم برای رولزرویس به حداکثر ۸۰٫۹ دسیبل رسیده است.

Is A Rolls-Royce Quieter Than A Smart Fortwo Electric Car

با این حساب کابین رولزرویس فانتوم با اختلاف ۱۲٫۸ دسیبل، بسیار آرام تر از رقیب برقی کوچک ارزیابی شده است. این نتیجه در شرایطی حاصل شده که در زیر کاپوت سدان مجلل انگلیسی ها یک موتور V12 به حجم ۶٫۷۵ لیتر قرار دارد. علاوه بر این بدنه ۶ متری این خودرو در قسمت جلو حالتی جعبه ای شکل دارد که طبیعتا به لحاظ ایرودینامیک چندان مطلوب نیست.

Rolls-Royce-Phantom-Drophead-Coupe-2015-184

برای جلوگیری از نفوذ صداهای مزاحم به کابین فانتوم، مهندسین رولزرویس از شیشه های دو لایه و کف دو جداره در قسمت کابین استفاده کرده اند. همچنین برای به حداقل رساندن صدای موتور، ۴ صدا خفه کن در سیستم اگزوز تعبیه شده است.

برای اطلاع از جزئیات دقیق این تست جالب دعوت می کنیم ویدیوی زیر را تماشا فرمایید.

از آنجایی که رولزرویس فانتوم در بیرون کابین نیز بسیار ساکت است، به نظر می رسد در آینده نزدیک این خودرو هم همانند دیگر اتومبیل های برقی به تولید صدای مصنوعی برای افزایش ایمنی عابران پیاده ملزم شود!

The post کابین کدام یک ساکت تر است؟ رولزرویس فانتوم بنزینی یا اسمارت فورتوی برقی؟ appeared first on دیجیاتو.

گزارش تصویری همایش خودروهای آفرود در برج میلاد تهران

وسایل نقلیه مخصوص خارج جاده ای (آفرود) همیشه جایگاه ویژه ای بین دوست داران خودرو داشته است اما متاسفانه به دلیل سیاست گذاری غلط در این زمینه، خودروها و تجهیزات مورد نیاز این بخش آن طور که باید و شاید در دسترس علاقه مندان این دست از خودروها نبوده است. این درحالیست که خودروهای کراس اوور و شاسی بلند در تمامی جهان در حال محبوب تر شدن هستند و بازار ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از سوی دیگر به دلیل وجود مناطق کوهستانی و کویری متعدد در کشورمان، استفاده تفریحی و ورزشی یا حتی عملیاتی از خودروهای آفرود در ایران فراگیر است و در سال های اخیر به خصوص مسابقات آفرود و سفرهای مخصوص ماجراجویی نیز افزایش داشته است. از این رو می توان گفت که فارغ از شرایط عجیب و غریب اقتصادی، بازار خودروهای آفرود و تجهیزات تکمیلی در این زمینه در ایران داغ است و علاقه مندانی زیادی را به سوی خود جلب می کند.

به همین دلیل خودروها و وسایل نقلیه غیر استاندارد بسیاری برای تردد خارج جاده ای در چند سال گذشته باعث به وجود آمدن سوانح بسیار خطرناک که منجر به ضرر های مالی و جانی و همینطور آسیب زدن به مناطق بکر و اقلیم کشور ما شده است.

برگزاری گردهمایی هایی در این زمینه می تواند به دانش افزایی این دسته از علاقه مندان منجر شود.

محوطه برج میلاد در آخر هفته گذشته محل برگزاری این گردهمایی بود که با استقبال خیلی عظیمی از آفرودسواران همچون کلوب مربوط به خودروهای پاترول، پاژن، جیپ، لندروور همراه بود. در کنار این نمایشگاه خودروهای مخصوص کمپینگ (خودروهای کمپر) نیز توجه های بسیار زیادی را به خود جلب کرده بود. حضور چند دستگاه مرسدس بنز یونیماگ با ظاهر خاص و جثه عظیم آن نیز یکی از دیگر خودروهای خاص حاضر در این گردهمایی بود.

در ادامه شما را به دیدن تصاویری از این گردهمایی دعوت می کنیم.

The post گزارش تصویری همایش خودروهای آفرود در برج میلاد تهران appeared first on دیجیاتو.

گرانترین خودروی عتیقه جهان باز هم رکورد شکنی کرد

به گزارش نیو اتلس اخیراً یک فراری ۲۵۰ GTO در حراجی شهر مونته‌ری کالیفرنیا به قیمت ۴۸.۴ میلیون دلار فروخته شده و رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت رسانده است. بدین ترتیب این فراری مدل سال ۱۹۶۲ بار دیگر عنوان گرانترین خودروی عتیقه جهان را به خود اختصاص داده است.

پیشتر همین جواهر کلاسیک در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز در حراجی شرکت معروف Bonhams با قیمت باور نکردنی ۳۸.۱۱ میلیون دلار به فروش رسیده بود و آن زمان عنوان با ارزشترین اتومبیل تاریخ را از آن خود کرده بود.

جالب اینجاست صاحب قبلی این وسیله‌ی نقلیه یکی از افراد کهنه‌ کار صنعت تکنولوژی است. این خودروی زیبا به مدت ۱۸ سال در اختیار دکتر گرگ وایتن، یکی از مدیران ارشد واحد طراحی نرم افزار شرکت مایکروسافت قرار داشته است.

پیش از یکه تازی فراری ۲۵۰ GTO سال ۱۹۶۲ به عنوان گرانترین خودروی عتیقه جهان ، ماشین کلاسیک دیگری بنام  Duesenberg SSJ هم به قیمت گزافی در حراجی‌ها فروخته شد.

این خودروی ساخته شده در سال ۱۹۳۵ میلادی که سریع ترین خودروی جهان قبل از جنگ دوم جهانی به شمار می‌رفت، به قیمت ۲۲ میلیون دلار فروخته شده بود. جالب اینجاست تنها دو مدل از این خودرو ساخته شده و مالک یکی از این آنها، «گری کوپر» بازیگر مشهور سینما بوده است.

پیش از هفته گذشته تنها ۸ ماشین به قیمتی بیش از ۲۰ میلیون دلار فروخته شده‌ بودند اما طی چند روز اخیر، سه خودرو موفق شدند که به دسته‌ی گرانترین خودرو‌های عتیقه جهان وارد شوند و تاریخ سازی کنند.

سومین ماشینی که در هفته‌‌ی گذشته به نرخی بیش از  ۲۰ میلیون دلار فروخته شده، نمونه‌ اولیه استون مارتین DP215 GT است که برای خرید آن ۲۱.۴۴ میلیون دلار هزینه شده است.

 

تماشا کنید: راننده ۶۹ ساله با خودرویی ۵۰ ساله رکورد سرعت زمینی را شکست

The post گرانترین خودروی عتیقه جهان باز هم رکورد شکنی کرد appeared first on دیجیاتو.