رتبه‌های برتر کنکور از قشر مرفه‌اند؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره مشکلات مدارس دولتی، باید و نبایدهای فعالیت مدارس غیردولتی و ارتباط میان وضعیت آموزشی نفرات برتر کنکور و عدالت آموزشی توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: طبیعی است که درباره هر مسئله‌ای نباید نگاه افراطی و تفریطی داشته باشیم، همانند حوزه اقتصاد که گفته می‌شود اگر همه چیز دولتی باشد اوضاع درست می‌شود از آن سو افرادی معتقدند همه چیز باید آزاد شود. اینکه اصولا باید مدرسه غیر دولتی داشته باشیم یا خیر؟ نیز از همین حیث است و موافقان و مخالفانی دارد و یک نگاه افراطی و تفریطی بر آن حاکم است.

وی افزود: عنوان این مدارس در ابتدا “غیر انتفاعی” بود که آن را بیشتر می پسندم و به این مفهوم است که کسانی که انگیزه تربیتی دارند وارد می‌شوند و دنبال نفع مالی نیستند. بعد از انقلاب بحث در این باره بالا گرفت و در نهایت در سال ۶۰ کار به امام راحل رسید و فرمایش ایشان فصل الخطاب بود و تاکید کردند که مردم را در فرهنگ مشارکت دهید و کارشکنی نکنید.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه اخیرا در فضای رسانه‌ها سعی می‌کنند شبهاتی به این موضوع وارد کنند گفت: این جامعه آماری که می‌گویند ۱۰ نفر اول در مدارس پولی درس می‌خوانند بر اساس چه ملاکی است؟ هر چه جامعه آماری گسترده‌تر باشد به واقعیت نزدیک تر است. ۱۰ نفر اول کنکور بخشی از نخبگان جامعه هستند. این ۴۰ نفر بخشی از جامعه نخبگانی دانش آموزی این دوره‌اند و حتی به معنای فراگیری نخبگی نیست. لازم است تحلیل‌ها از حالت سطحی خارج شده و عمیق‌تر شود.

وی افزود: در میان ۱۰ نفر اول رشته تجربی ۱۰ درصد از تهران‌اند؛  در ۱۰ نفر اول ریاضی ۴۰ درصد، در ۱۰ نفر اول انسانی ۵۰ درصد و در ۵ نفر اول رشته هنر ۱۰۰ درصد تهرانی هستند. این آمار نشان می‌دهد در رشته‌های دشوارتر، فرصت بیشتری برای دانش آموزان شهرستانی فراهم بوده است که بیایند و خودشان را نشان دهند.

فرشیدی با بیان اینکه اگر بخواهیم آمار دقیق تری از این موضوع ارائه کنیم باید تحلیل‌های آماری ما از کل دانش آموزان باشد که حضورشان در کنکور چگونه بوده است و چه رتبه هایی را کسب کردند؟ گفت: قبول داریم که مشکل عدالت آموزشی داریم و باید برای آن تلاش کنیم اما اینکه ماجرا را صفر و صدی و سیاه و سفید ببینیم را قبول ندارم و معتقدم که امروز فرصت‌های بسیاری برای دانش آموزان مناطق محروم فراهم شده تا در آزمون‌ها پذیرفته و وارد دانشگاه‌ها بشوند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به تقسیم‌بندی‌های انواع مدارس اعم از نمونه دولتی، سمپاد، هیئت امنایی و غیره که همگی دولتی هستند گفت: درست است که در سطوح مختلف هزینه‌هایی از اولیاء می‌گیرند اما در نهایت دولتی هستند. خوشبختانه مدارس سمپاد تقریباً در سطح کشور پراکنده شده و بسیاری از دانش آموزان با استعداد امکان ورود به مدارس سمپاد را دارند. طبیعی است که در این مدارس کار بیشتری با آنها شده است.

مسئول تحقق عدالت آموزشی کیست؟

وی با طرح این پرسش که واقعاً مسئول تحقق عدالت آموزشی کیست؟ گفت: بدون شک مسئول تحقق عدالت آموزشی، دولت است. دولت باید سیاست‌هایی را اجرا کند تا عدالت آموزشی در سراسر کشور فراگیر شود. باید انگشت اتهام را از روی کسانی که توانسته‌اند خدماتی را در بخش مدارس غیر دولتی ارائه دهند و مدیریت خوبی داشته باشند برداریم. بازار عرضه و تقاضاست و اگر همین مدارس غیردولتی هم خوب کار نکنند تعطیل می‌شوند. آیا مدارس غیردولتی توانستند در ارتقای آموزش کمک کنند یا خیر؟ نباید جلوی آن را بگیریم. دولت باید کمک کند که آموزش در مدارس ضعیف تر ارتقا یابد.

مدارس غیر دولتی ظرفیت هستند یا تهدید؟

فرشیدی با طرح این پرسش که آیا مدارس غیر دولتی ظرفیت هستند یا تهدید؟ گفت: آیا چون مدارس دولتی مشکل دارند باید مدارس غیر دولتی که خوب کار می‌کنند را ببندیم؟ آیا این فرضیه عملیاتی است که بگوییم چون دولت نمی‌تواند به همه مدارس دولتی برسد پس افرادی که امکان آن را دارند حق ندارند در مدرسه خوب درس بخوانند؟ در هر صورت آنها که امکانات خوب دارند معلم خصوصی می گیرند و از آموزش‌های بهتری برخوردار می‌شود.

وی تاکید کرد: هرچه تعداد مدارس غیر دولتی موفق بیشتر شود، به نوعی ظرفیتی برای همه ایجاد شده است. دولت باید در این زمینه کمک کند و می‌تواند با این مدارس قرارداد امضاء کند و  بخشی از هزینه آموزش را بپردازد تا تعدادی دانش آموزان به صورت رایگان در این مدارس تحصیل کنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه ایده شما شبیه به طرح خرید خدمات آموزشی است که مجلس با آن موافق نیست، گفت: البته این طرح متفاوت از طرح خرید خدمات آموزشی است که به لحاظ قانونی مشکلاتی دارد. در حالی که  مدارس غیر دولتی دارای استانداردها و ضوابط نظارتی محکمی هستند.

وی با بیان اینکه البته از وضعیت موجود در مدارس غیردولتی دفاع نمی‌کنم و معتقدم کاستی‌های زیادی وجود دارد که لازم است نظارت‌های دقیق‌تری صورت بگیرد گفت: در دوره وزارتم، طرحی به نام رافع داشتیم که دانش آموزان ایتام و بی بضاعت در مدارس غیردولتی ثبت نام می‌شدند و درصدی از شهریه را دولت می‌پرداخت و تخفیفی هم برای مدرسه درنظر می‌گرفت. اکنون در قانون تاسیس مدارس غیردولتی هم به تشکیل صندوقی برای کمک به موسسان اشاره شده که باید راه اندازی شود و تسهیلاتی به موسسان ارائه شود و به ازای آن دانش آموزان بی بضاعت بتوانند از ظرفیت مدارس غیر دولتی استفاده کنند. در واقع می‌توان از این الگو برای ایجاد عدالت آموزشی بهره‌مند شد.

فرشیدی افزود: مدارس عام‌المنفعه و موقوفه هم داریم که به جای دامن زدن به برخورد طبقاتی و تفکیکی جامعه شرایط خوبی برای ادامه تحصیل دانش آموزان محروم فراهم می‌کنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش  ادامه داد: آیا باید نخبگانی که رتبه برتر کنکور شده‌اند را کنج دیوار بگذاریم و آنها را متهم کنیم که از قشر مرفه بوده‌اند؟ واقعا اینطور نیست. بسیاری اقشار مرفه حال درس خواندن ندارند. در احادیث هم داریم که علم در میان فقرا قرار داده شده است. باید به این نکته نیز اذعان کرد که اولیای دانش‌آموزان مدارس غیردولتی الزاماً پول دار نیستند بلکه افرادی هستند که برای علم‌آموزی فرزندشان ارزش بالایی قائل‌اند. بسیاری اولیای مدارس غیردولتی، کارمند و معلم هستند و چون  قدر علم را می دانند با سختی شهریه را فراهم می‌کنند. وقتی مدارس دولتی به هر دلیلی دارای ضعف هستند اینها باید چه کنند؟ همین کارمندها و معلم‌ها حتی از نان شب می زنند تا خرج فرزندشان کنند.

وی با اشاره به اینکه چندین سال قبل یکی از پیشنهادات ما این بود که یارانه تحصیلی برای خانواده‌های دارای دانش آموز به مدارس داده شود اظهار کرد: مسئول عدالت آموزشی مشخص است. گاهی در رسانه‌ها به مدارسی که طبق الگوهای لاکچری و غیر تربیت اسلامی عمل می‌کنند اشاره می شود که رویه‌شان هم صحیح نیست، اما همه مدارس غیردولتی اینگونه نیستند و تا ۱۵ درصد بار هزینه آموزش را از دوش دولت برداشته‌اند؛ البته این اظهارات به معنای خصوصی‌سازی نیست، بلکه به معنای مشارکت دادن مردم در امر آموزش است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش امری حاکمیتی است و مسئولیتش با دولت است و قابل واگذاری نیست؛ ولی دولت نمی‌تواند ۱۳ میلیون دانش‌آموز را به نحو احسن و به بالاترین وجه آموزش دهد ،بخشی از آموزش را به آنهایی که صلاحیت لازم را دارند و در وهله اول فرهنگیان هستند می‌سپارد. البته دولت باید در ابتدای راه در حوزه مالی کمک کند تا راه بیافتند و وقتی خودکفا شدند بار مالی از روی دولت برداشته شود.

فرشیدی ادامه داد: هزینه آموزش برای دولت سنگین است. اینکه صورت مسئله را تحت عنوان خصوصی سازی بگوییم را قبول ندارم و نگاهی افراطی است. اگر نگاه کارشناسانه داشته باشیم می‌توانیم از این ظرفیت‌های مشارکتی استفاده کنیم.  قرار نیست به علت وجود اشکالات موجود در مدارس غیردولتی، کل خدمات ارائه شده را نادیده بگیریم. مشارکت در امر تعلیم و تربیت لازم و ضروری است و باید از جنس تعلیم و تربیت باشد و کسانی مشارکت کنند که انگیزه آنها تعلیم نسل آینده باشند و نه انگیزه اقتصادی و مالی. اکنون مدارس انقلابی و اسلامی داریم که افتخار نظام هستند. این الگو مطلوب است که باید آن را تکثیر کرد.

این خبر رتبه‌های برتر کنکور از قشر مرفه‌اند؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

مسن‌ترین دانشجوی کشور درگذشت + عکس

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، میرقنبر حیدری شیشوان، در سال ۱۳۰۹ در روستای شیشوان از توابع عجب‌شیر به دنیا آمد؛ وی که در هشت سالگی پدرش را از دست داده بود با تشویق و هزینه دایی بزرگش، تحصیلاتش را تا مقطع دبیرستان ادامه داد.

وی، دیپلم ادبی خود را در سال ۱۳۴۷ گرفت و مقطع کارشناسی را در رشته علوم اجتماعی در سال ۱۳۹۱ در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز به پایان رساند و در مهر سال ۱۳۹۲ در رشته تحقیقات آموزشی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجب شیر پذیرفته شد.

مسن‌ترین دانشجوی کشور، روز هشتم خرداد سال ۱۳۹۵ از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان “تربیت دینی از منظر قرآن” با موفقیت در دانشگاه آزاد اسلامی عجب شیر دفاع کرد.

حیدری شیشوان، هدف از تحصیل در سن بالا را، عمل به وصیت رسول خدا (ص) برای فراگیری علم و دانش اعلام کرده بود. وی قصد داشت تا مقطع دکترا ادامه تحصیل بدهد، که اجل مهلت نداد.

وی، دارای سابقه کارمندی بانک ملی، آموزگاری آموزش و پرورش عجب شیر و متصدی بخش اداری بخشداری عجب شیر و بناب را در کارنامه کاری خود دارد.

از این پیرمرد خوش سیما که کلاه کوچک سبز رنگی بر سر دارد، فیلم مستندی توسط محمدحسین شیروانی ساخته شده که به نام “رئیس جمهور میرقنبر” و با حضور خودش در لوکارنو سوئیس و یوکوهامای ژاپن اکران شده و در کشور ژاپن جایزه کسب کرده است.

مرحوم حیدری شیشوانی علاوه بر تحصیل به نویسندگی نیز علاقه داشت و کتابی با نام “فراز و نشیب زندگی من” تألیف کرد که در سال ۱۳۸۴ آن را در هزار و ۵۰۰ نسخه چاپ کرد.

وی پیشینه داوطلب شدن برای نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری را در کارنامه دارد.

شهرستان عجب شیر با ۷۱ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۸ کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

این خبر مسن‌ترین دانشجوی کشور درگذشت + عکس اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

تنبیه دانش آموزان کاملاً غیرقانونی است

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، دی‌ماه سال گذشته خبری مبنی بر کتک خوردن دانش‌آموز کلاس پنجم ابتدایی توسط مدیر در یکی از بهترین مدارس منطقه دو قزوین در فضای مجازی منتشر شد، بعد از پیگیری‌های ایسنا سیدحسین بی‌نیاز رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش وقت استان قزوین عنوان کرد: پس از طرح شکایت از سوی والدین دانش‌آموز کلاس پنجم یکی از دبستان‌های شهر، مدیریت آموزش‌وپرورش ناحیه دو قزوین اقدام به بررسی این ادعا کرده است، حالا پس از گذشت شش ماه از این حادثه ایسنا نتیجه پرونده پیگیری کرده است.

خیرالله رحمانی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با اشاره به تنبیه دانش آموزان قزوینی تصریح کرد: با توجه به دقتی که داریم در استان قزوین خوشبختانه تنبیه دانش آموزان کم است، سال گذشته دو مورد تنبیه دانش‌آموز در قزوین اتفاق افتاد که با مدیر و معلم مربوطه به‌شدت برخورد شد چراکه ما تنبیه بدنی در هر شرایطی را غیرقانونی می‌دانیم و هرجایی که تنبیه بدنی رخ دهد با قاطعیت ورود پیدا می‌کنیم.

وی افزود: در سیستم اداری ما هرکسی متناسب با وظایفش باید ورود پیدا کند، من به‌عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تحت هیچ شرایطی حق ندارم که حقوق یک معلم را حتی یک روز متوقف یا یک معلم را از کار معلق کنم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اظهار کرد: اگر کسی تخلفی انجام دهد در گام اول واحد بازرسی و رسیدگی به شکایت موضوع را بررسی می‌کند، درصورتی‌که به جمع‌بندی رسیدند پرونده تخلفاتی تشکیل می‌شود، رسیدگی هیئت تخلفات اداری زمان خاصی دارد و حکم صادر می‌کنند که قابل‌تجدید نظر است.

وی تأکید کرد: در حکم نهایی حق معلم و دانش‌آموز حفظ می‌شود، در مورد مذکور نیز مدیر را لغو مدیریت کردیم چراکه تنبیه بدنی در هر شرایطی ممنوع است، ما نمی‌توانیم افراد را از زندگی ساقط کنیم اما از مدرسه لغو ابلاغ‌ شده و پرونده به هیئت تخلفات ارسال می‌شود.

رحمانی بیان کرد: هم‌اکنون پرونده در حال رسیدگی است و باید روال قانونی کار انجام شود، لغو مدیریت صورت گرفته است حتی درصورتی‌که والدین دانش‌آموز بگویند که شاکی نیستیم  ما رسیدگی به پرونده را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در برخورد با مدیرانی که تنبیه بدنی انجام دادند؛ کوچک‌ترین سهل‌انگاری نکردیم و با قاطعیت ورود پیدا کردیم، واقعاً معتقد هستم اگر می‌گوییم کرامت معلم، بخش اعظم آن بر عهده خود معلم است، اگر معلم به فرهیختگی و توان علمی برسد، تنبه بدنی انجام نمی‌دهد و در مدرسه جایگاه لازم را پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تأکید کرد: آموزش‌وپرورش در رابطه با احکامی که هیئت‌های رسیدگی به تخلفات می‌دهد اجازه دخل و تصرف ندارد؛ معمولاً احکام با رفعت بیشتری صادر می‌شود، مجازات باید با نوع جرم تناسب داشته باشد؛ در این مورد پرونده هنوز به قطعیت نرسیده است، هیئت‌ها تصمیم قطعی صادر نکردند، اما عملکرد مدیر مذکور از نظر همه همکاران مورد تأیید بود و می‌گفتند حادثه تصادفی بوده است. /ایسنا

این خبر تنبیه دانش آموزان کاملاً غیرقانونی است اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش کی برگزار می‌شود؟

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، سید جواد حسینی سرپرست آموزش و پرورش درباره زمان برگزاری آزمون استخدامی اظهار کرد: امسال ۱۲ هزار مهارت آموزِ ماده ۲۸ جذب می‌کنیم که این مورد شامل بخشی از مجوز آزمون استخدامی است که پس از پذیرفته شدن در آزمون و مصاحبه،  دوره ۹ ماهه تا یک ساله را در دانشگاه گذرانده و جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

حسینی درباره زمان دقیق برگزاری آزمون استخدامی با اشاره به اینکه به‌طورمعمول این آزمون در تابستان برگزار می‌شود، تصریح کرد: سعی می‌کنیم این آزمون را در مردادماه آماده کنیم تا برای برگزاری آزمون  اقدام کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان از طریق کنکور ۹۸  اظهار کرد: بر اساس ظرفیت‌های پردیس‌های دانشگاهی و با توجه به توافقاتی که با سازمان امور اداری و استخدامی داشته‌ایم امسال ۲۵ هزار سهمیه در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی گرفتیم.

حسینی ادامه داد: پذیرفته شدگان از طریق پذیرش درکنکور ۹۸ در دوره‌های چهار ساله پذیرفته می‌شوند، همچنین ظرفیت ۱۲ هزار نفری را برای پذیرش از طریق دوره‌های یک ساله ماده ۲۸ در نظر گرفتیم که این افراد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و پس از قبول شدن در آزمون مصاحبه دوره یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرانند.

سیاست آموزش و پرورش در پذیرش نیروی انسانی

وی افزود: سیاست ما بر این است که نیروی انسانی آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی به این نهاد تعلیم و تربیتی وارد نشود و اگرهم از فارغ التحصیلان دانشگاهی دیگری استفاده می‌کنیم از طریق دوره‌های آماده سازی تربیتی و حرفه‌ای در دانشگاه فرهنگیان آنها را آموزش دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به ظرفیت پذیرش در دانشگاه تربیت شهید رجایی هم اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود  ۴۰ رشته فنی و حرفه‌ای و بیش از ۱۶۰ رشته کاردانش داریم بنابراین برای تربیت هنرآموزان در این رشته‌ها به معلمان فنی نیاز داریم که این روند از طریق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دنبال می‌شود، تربیت معلمان حرفه‌ای  در این دانشگاه انجام می‌شود.

پیش از این حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرده بود که در تلاش هستیم تا ۲۵ هزار دانشجومعلم در ۹۸ پردیس و مرکز، ۳۱ استان و ۱۶ رشته در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ تحصیل کنند همچنین حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم از تربیت ۴ هزار معلم فنی در این دانشگاه برای سال تحصیلی جدید خبر داده بود. /باشگاه خبرنگاران جوان

این خبر آزمون استخدامی آموزش و پرورش کی برگزار می‌شود؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش کیست؟

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، پس از استعفای پرحاشیه سیدمحمد بطحائی از وزارت آموزش و پرورش، رئیس جمهوری پس از بررسی گزینه‌های مختلف، در نهایت سیدجواد حسینی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه که امر تعلیم و تربیت ۱۳ میلیون دانش‌آموز را برعهده دارد و با برخورداری از یک میلیون و ۷۰۰ هزار شاغل و بازنشسته بزرگترین دستگاه اجرایی دولت محسوب می‌شود، انتخاب کرد.

سیدجواد حسینی متولد ۱۳۴۶ و دارای دکترای تخصصی جامعه شناسی از دانشگاه ملی، دولتی و آکادمی علوم روسیه است. او مدرک کارشناسی پژوهشگری اجتماعی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه اصفهان دارد.

سوابق مدیریتی و اجرایی مختلفی از جمله معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و قائم مقام استاندار خراسان رضوی (۹۵-۹۷)، معاونت گردشگری زیارت استانداری خراسان رضوی در سال ۹۷، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی (۹۲-۹۵)، فرماندارمشهد مقدس (۸۲-۸۴)، مدیر کل امور اجتماعی و انتخابات استانداری خراسان (۸۰-۸۲) در کارنامه کاری او به چشم می‌خورد.

وی همچنین مشاور عالی استانداری خراسان رضوی، معاون فرمانداری مشهد (۷۹-۸۰)، سرپرست فرمانداری سبزوار (۷۹)، نماینده مردم سبزوار در شورای اسلامی شهرستان سبزوار (۷۷-۸۱)، رئیس شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان خراسان رضوی(۹۵-۹۷) بوده است.

مشارکت همگانی در طرح اشتغال معلولین (۹۶ – ۹۷)، رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی (۹۵ – ۹۷)، رئیس استانی هیئت امنایی دانشگاه فرهنگیان (۹۲ – ۹۵)، عضو کمیته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی (۷۶ – ۸۷) و عضو هیئت علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی (۷۵-۹۴) از دیگر سوابق مدیریتی حسینی است.

وی همچنین در زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی، تألیف کتب و مقالات داخلی و خارجی هم آثاری داشته است. /ایسنا

این خبر سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش کیست؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

ماجرای تحصیل دانش‌آموزان در مدرسه مختلط مشهد

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، طی روزهای گذشته خبری دست به دست از مدرسه ای مختلط در مشهد می چرخد. این اخبار دلالت از این امر دارند که در این مدرسه دانش آموزان پسر ودختر در کنار هم در حال تحصیل هستند در حالی که دانش آموزان دختر نیز حجاب لازم را ندارند.

صحت و سقم این ماجرا را از اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی جویا شدیم. «این مدرسه ویژه دانش آموزانی است که به ایران مهاجرت کرده اند» این پاسخی بود که اداره کل روابط عموی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت.

مهدی مجیدی فرد، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره وجود مدرسه مختلط در مشهد و تحصیل دختران و پسران در کنار یکدیگر گفت: این مدرسه جز مدارس خاص در مشهد است و ویژه دانش آموزانی است که به ایران مهاجرت کرده اند.

مرجع اعطای مجوز به این مدرسه مختلط

وی در ادامه درباره مرجع اعطای مجوز به این مدرسه مختلط گفت: این مدرسه با مجوز شورای عالی آموزش و پرورش تاسیس شده اداره کل آموزش و پرورش استان فقط به عنوان یک نهاد نظارتی می تواند در این زمینه فعالیت کند.

وی در ادامه درباره نظارت آموزش و پرورش خراسان رضوی بر فعالیت این مدرسه گفت: این کار در طی سال جاری به دفعات انجام و گزارشات مربوط به اقدامات این مدرسه به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده است.

وی در ادامه بیان کرد: خط قرمز وزارت آموزش و پرورش رعایت قوانین و شئونات فرهنگی و دینی با تاکید بر موارد سند تحویل بنیادین است.

این مدرسه کمتر از ۱۰۰ دانش آموز خارجی دارد

مجیدی فرد در ادامه بیان کرد: اقدام این مدرسه یک تخلف کوچک در مدرسه ای بوده که کمتر از ۱۰۰ دانش آموز خارجی را در خود جایی داده که با تذکرات مشکل حل شده بود و مدیران مدرسه در این زمینه توجیه شدند و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

تمام دانش آموزان این مدرسه خارجی هستند

وی در ادامه تاکید کرد: تمام دانش آموزان این مدرسه خارجی هستند که والدین آنها به دلایلی باید در کشور اسکان داشته باشند و هیچ دانش آموز ایرانی در این مدرسه در حال تحصیل نیست. /میزان

این خبر ماجرای تحصیل دانش‌آموزان در مدرسه مختلط مشهد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

ماجرای استعفای وزیر آموزش و پرورش

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، یک منبع آگاه در هیئت دولت روز گذشته از استعفای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

وی گفت: این استعفا در جلسه اخیر هیئت دولت به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور تقدیم شده است.

این منبع آگاه درباره علت استعفای بطحایی نیز عنوان کرد: علت این استعفا دلایل شخصی بوده است و مشخص نیست که رئیس‌جمهور با استعفای وی موافقت می‌کنند یا خیر.

ساعاتی پس از انتشار خبر استعفای وی،‌ حدس و گمان درخصوص دلایل استعفا و اینکه آیا رئیس‌جمهور با این استعفا موافقت می‌کند یا خیر در شبکه‌های اجتماعی و برخی خبرگزاری‌های داخلی شدت گرفت.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم،‌ سیدمحمد بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی  شد و او در نهایت با ۲۳۸ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و  ۱۳ رای ممتنع  از مجموع ۲۸۸ رای  به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم انتخاب شد. او پیش از این قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز بوده‌است.

بر این اساس جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره دلایل استعفای بطحایی گفت: دلیل اصلی این استعفا، مشکلاتی بود که در مسیر آموزش و پرورش وجود داشته از جمله طرح رتبه‌بندی فرهنگیان که باید طبق قانون اجرا می‌شد و وزیر هرچه تلاش کرد موفق نشد مصوبه برای انجام آن از دولت بگیرد.

وی افزود: مطالبات فرهنگیان  و بازنشستگان از جمله موارد دیگر است که آموزش و پرورش را دچار چالش کرده است. همچنین بخاطر مسائل و حواشی که اخیرا در مدارش پیش‌ آمد نیاز بود تا معلمان پرورشی جذب کند که مجوز این کار را به وزیر ندادند. دولت باید ۱۶۰۰ میلیارد به آموزش و پرورش می‌‌‌داد تا مطالبات فرهنگیان را پرداخت کند و این کار هم انجام نشد و همکاری دولت با بطحائی در شب عید هم همکاری خوبی نبود.

در اخرین ساعات روز گذشته بود که دفتر سخنگوی دولت که حدود ۱۲ ساعت در قبال خبر استعفای بطحایی سکوت کرده بود دست به کار شد و با انتشار اطلاعیه دو پاراگرافی با تایید خبر استعفا اعلام کرد: به دنبال استعفای بطحایی، رئیس جمهوری نیز پیش از موعد مقرر ثبت نام برای کاندیداتوری مجلس موافقت کرده است. سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش روز شنبه از طرف ریاست جمهوری اعلام خواهد شد. /تسنیم

این خبر ماجرای استعفای وزیر آموزش و پرورش اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

بازی آموزش و پرورش با استعفا/نبود اعتبار مالی برای رتبه‌بندی یا انتخابات مجلس؛ علت استعفا کدام بود؟

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، استعفای وزیر آموزش و پرورش امروز پنج شنبه در فضای مجازی منتشر شد.

برپایه این گزارش، منابع آگاه در دولت از ارائه استعفای سیدمحمد بطحایی به رئیس جمهور و البته عدم پذیرش آن از سوی روحانی خبر می‌ دادند.

در همین حال، گمانه‌زنی‌ها نیز درباره دلایل استعفای بطحایی متفاوت بود، برخی افراد در آموزش و پرورش عدم تأمین بار مالی لازم برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان را یکی از دلایل اصلی استعفای وزیر عنوان کردند. به گفته فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایرانی اسلامی، طرح رتبه بندی در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت طرح شده که هیئت دولت آن را رد کرده است و بطحایی در اعتراض به این موضوع استعفا داده است.

از سوی دیگر برخی افراد علت استعفای وزیر را شرکت احتمالی وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌دانستند و با توجه به اینکه امروز پنج شنبه ۱۶ خرداد آخرین فرصت ارائه استعفای افراد برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، همزمانی استعفای بطحایی با این موضوع این گمانه را بیشتر تقویت کرد.

 جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دلیل استعفای بطحایی را عدم همراهی دولت برای حل مشکلات فرهنگیان عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش هنوز نتوانسته مطالبات مربوط به حق‌التدریس معلمان را پرداخت کند از سوی دیگر رتبه‌بندی فرهنگیان بار مالی زیادی را نیاز دارد که دو هزار میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است و عدم تأمین کامل بار مالی باعث اجرای ناقص طرح و نارضایتی فرهنگیان می‌شود. دولت باید ۱۶۰۰ میلیارد به آموزش و پرورش می‌‌‌داد تا مطالبات فرهنگیان را پرداخت کند و این کار هم انجام نشد و همکاری دولت با بطحائی در شب عید هم همکاری خوبی نبود.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا بطحایی پیش از این نمی‌دانست که ممکن است دولت برای تأمین بار مالی رتبه‌بندی معلمان همکاری کافی را نداشته باشد؟

به هر حال در حالیکه از صبح امروز بسیاری از رسانه‌ها در تلاش برای اطلاع از دلایل استعفای وزیر آموزش و پرورش و انتشار خبری رسمی در این زمینه بودند اما موضع آموزش و پرورش در ساعات اولیه ماجرا سکوت بود و با توجه به انتشار اخبار مختلف در این رابطه، امیرعلی نعمت‌اللهی رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی که باید در ساعات اولیه پاسخگوی ابهامات رسانه‌ها می‌بود، روشن شدن ابعاد ماجرا را به انتشار اطلاعیه‌ای رسمی در سایت وزارتخانه محول کرد.البته در این اطلاعیه اصل استعفا تکذیب نشده و پذیرش آن تکذیب شده است و دلایل استعفای بطحایی نیز مشخص نیست.

به هر حال اگر اصل استعفای بطحایی به دلیل عدم همراهی دولت در تأمین خواسته‌های فرهنگیان باشد، باید در ادامه منتظر واکنش‌های دیگر او نسبت به وضعیت اجرای رتبه‌بندی معلمان، احتمال تأخیر در اجرای آن یا تأمین نشدن بار مالی لازم و تأخیرهای طولانی مدت در پرداخت مطالبات فرهنگیان بود. /تسنیم

این خبر بازی آموزش و پرورش با استعفا/نبود اعتبار مالی برای رتبه‌بندی یا انتخابات مجلس؛ علت استعفا کدام بود؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

وقتی الفاظ رکیک جنسی به‌ اسم “نشاط” به خورد دانش‌آموزان داده می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی سایت خبرهای فوری، ماجرا از پخش آهنگ خواننده‌ای خارج‌نشین در برخی مدارس کشور و همخوانی دانش‌آموزان با آن شروع شد، آهنگی که ترانه آن با فرهنگ مردم ایران سنخیتی ندارد و واژه‌های مبتذل آن هیچ نوع قرابتی با فرهنگ و ارزش‌های مردم ما ندارد.

این ماجرا پرسش‌های مختلفی را مطرح کرد، چرا ذائقه بخشی از نسل جدید با چنین آهنگ‌هایی انس گرفته است، سهم کوتاهی و رخوت حاکم بر نهادهای فرهنگی در این ماجرا چیست؟  چه اتفاقی افتاده است که مدرسه به عنوان یکی از اضلاع تربیت دانش‌آموز خود به محل شکستن برخی هنجارها تبدیل شده است و مدیر و معلم که ایفای نقش تربیتی یکی از وظایف اصلی آنهاست  نسبت به کلمات خاص این آهنگ تا این حد بی‌تفاوت شده‌اند و فقط نظاره‌گر همخوانی دانش‌آموزان با واژه‌های نامناسب هستند!

هرچند وزیر آموزش‌‌ و پرورش درباره ماجرا توضیح داد و احتمال ساختگی بودن کلیپ‌ها را مطرح ساخت! اما انتظار می‌رفت خارج از حالت انفعال و تدافعی مسائلی همچون تفاوت‌های نسل جدید و نیازهای متفاوت آنها و اینکه آموزش و پرورش که به دنبال بانشاط ساختن فضای مدارس است و موسیقی نیز که می‌تواند یکی از لوازم ایجاد نشاط در مدارس باشد، آیا توانسته موسیقی‌های مناسب و جایگزین را به آنها معرفی کند؛ اگر این کار انجام شده پس چرا مدارس تا این حد بی‌تفاوت به دستورالعمل‌های تعیین شده کار خود را پیش می‌برند، ضرورت تغییر روش‌های موجود و معیوب فعلی در گزینش و جذب معلم و بازتعریف نشاط در مدارس و آشنا ساختن مدیران با برنامه‌هایی که می‌تواند ذیل بانشاط ساختن دانش‌آموزان تعریف شود را شرح دهد.

از سوی دیگر اگر این اتفاق در مدارس غیردولتی رخ داده باشد باز هم عدم تبعیت از قوانین آموزش و‌پرورش و پایبندی به هنجارهای حاکم در کنار ضعف نظارت‌ها باعث اتفاقاتی شد که کل آموزش و‌پرورش را زیر سؤال می‌برد.

با تعدادی از خانواده‌ها هم که همکلام شدیم به نیازهای متفاوت نسل امروز اشاره کردند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت اما مدارس جز آموزش محض، برنامه مشخصی برای پاسخ به سایر نیازهای دانش‌آموزان ندارند.

جای این آهنگ در مدرسه نبود

در همین رابطه یکی از والدین به نکته جالبی اشاره می‌کند، او می‌گوید: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ذائقه فرهنگی نسل جدید با ما فرق می‌کند، آنها دیگر همانند دهه شصتی‌ها نمی‌نشینند منتظر مدارس یا نهادهای فرهنگی که شادی را برایشان رقم بزنند بلکه خودشان شادی را رقم می‌زنند و آشنایی دانش‌آموزان با چنین آهنگ‌های مبتذلی در خانواده شکل می‌گیرد اما اینکه چرا مدرسه با آن ساختار خاص که باید یک نهاد آموزشی و تربیتی باشد و حتی بخشی از کاستی‌هایی تربیتی خانواده را جبران کند، خودش بر این موج سوار شده و به پخش آهنگ‌های مبتذل تن می‌دهد، موضوعی است که پاسخی برای آن نیافتم؛ آیا یک کودک دبستانی، درکی از واژه‌هایی که در این آهنگ تکرار می‌شود، دارد؟! واقعا نمی‌توانستند آهنگ دیگری را که مناسب فضای مدرسه هم باشد، پخش کنند؟

باید توجه داشت که نسل امروز دیگر ساختارهای خشک گذشته را نمی‌پذیرد اما آیا توانسته‌ایم بدون نگاه‌های قدیمی آن هم در شرایطی که اغلب مسئولان چندین دهه اختلاف با دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها دارند، متناسب با نیازهای جدید آنها تغییر نگرش داده و تعریفی از شادی و نشاط در مدارس ارائه دهیم تا دانش‌آموز در چارچوبی مشخص بدون شکستن قداست مدرسه اقدام به شادی کند؟

وزیر آموزش و‌پرورش که بارها از ضرورت نشاط در مدارس سخن گفت، هیچگاه توضیح نداد چرا در بستر مدارس خبری از اجرای طرح‌ها نیست نه مشق شب حذف شده و نه تکالیف نوروزی و نه حتی استرس کنکور!

دور از انتظار نبود

طبیعی است وقتی آموزش و پرورش اولویت دهم کشور هم نباشد و فریادهای اعتراضی نسبت به کمبودها در مدارس، تنزل سطح کیفی، بی‌انگیزه شدن معلم، روش‌های اشتباه در گزینش نیرو برای آموزش‌وپرورش، غفلت در بعد پرورش و البته نظارت شنیده نشود، دست آخر مدرسه‌ای که سند تحول از آن چنان اهداف متعالی در حد تربیت دانش‌آموز در تراز جمهوری اسلامی و تحقق حیات طیبه را ترسیم و وظیفه مهم تربیت نسل را به او واگذار می‌کند، نه تنها نمی‌تواند در حدوقواره این انتظارات ظاهر شود بلکه از اساس در مسیر اشتباه حرکت می‌کند.

چرا مدرسه تأثیرگذار نیست؟!

در همین رابطه مهران صولتی؛ جامعه شناس‌ و معلم دربار انفعال مدارس در برابر نیازهای متفاوت نسل جدید و نداشتن برنامه‌های مناسب و جایگزین برای پاسخگویی به نیازهای جدید این نسل می‌گوید: واقعیت این است هر نهادی نتواند خود را با تحولات بسیار سریع هماهنگ کند و برنامه‌های مناسب نداشته باشد به مرکز تاثیرپذیر از تحولات بیرون از خود تبدیل می‌شود، آموزش و پرورش فاقد راهبردهای مناسب تربیتی و کارآمدی لازم برای تربیت است و در برابر تحولات سریع بیرونی دچار انفعال می‌شود تقریبا هیچ برنامه ایجابی برای پرورش و تربیت نداریم و پیشنهادات به‌صورت مقطعی و فصلی است و مدارس به مکانی ملال‌آور برای چند ساعت نگهداری دانش‌آموزان تبدیل شده‌اند که آنها به دلیل ترس از والدین به مدرسه می‌روند و معلم نیز به دلیل وظایف شغلی و حرفه‌ای خود به تدریس مشغول می‌شود بنابراین خبری از نهاد پویا، سازنده و بانشاط به نام مدرسه نیست.

انفعال برنامه‌های پرورشی و به روز نشدن آن هماهنگ با نیازهای دهه هشتادی و نودی‌ها از جمله اعتراضات به عملکرد معاونت پرورشی و فرهنگی است که با برخی برنامه‌های روتین در شرایط فعلی و وضعیت‌ حاکم‌ بر فضای مجازی به دنبال جذب دانش‌آموزان است.

صولتی معتقد است که در تمام این سال‌ها، تفاوت آشکاری در زمینه برنامه‌های پرورشی ایجاد نشده است و مراسم صبحگاه مدارس با همان کیفیت سابق برگزار می‌شود اما آنچه که باید به دنبالش بود، اجرای برنامه‌های پرورشی دانش‌آموز‌محور است تا طراح، ایده‌پرداز و اجرا‌کننده برنامه‌ها دانش‌آموزان باشند اما هم‌اکنون فقط بخشی از دانش‌آموزان برنامه‌ها را اجرا می‌کنند که آن هم تکراری شده است؛ مربیان پرورشی هم فاقد انگیزه کافی هستند و از دانش کافی برای مباحث تربیتی و پرورشی و چگونگی تعامل با دانش‌آموزان نسل جدید برخوردار نیستند.

نقش معلم نیز به دلیل وضعیت بد معیشتی، کلاس‌های متراکم و فقدان کارآمدی سیستمی که انگیزه را در او بیدار کند و نیروی مضاعف برای فعالیت ببخشد، صرفا به کنترل کلاس‌های متراکم و آموزش کاهش یافته است.

در تغییر ذائقه نسل جدید و جلوگیری از به بیراهه رفتن این ذائقه و بازی در زمین تهاجم فرهنگی دشمن آموزش و‌پرورش به تنهایی وظیفه ندارد بلکه فراتر‌ از این نهاد، متولیان فرهنگ جامعه هستند که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند.

برداشت نادرست از کار فرهنگی

صولتی به عنوان یک جامعه‌شناس می‌گوید که نهادهای فرهنگی به جای مراکز مردمی به دستگاههای بروکراتیک و اداری تبدیل شده‌اند که بسیار کند حرکت می‌کنند و عمده آنها از جذب افراد متخصص با سلیقه‌های متفاوت بازمانده‌اند، برداشت نادرست از مقوله کار فرهنگی نیز وجود دارد و تصور می‌شود کار فرهنگی اقدامی است که شامل توصیه و نصیحت باشد اما کار فرهنگی با کار سفارشی متفاوت است و باید انگیزه ذاتی در آن وجود داشته باشد، بسیاری از نهادهای فرهنگی به دام ظاهرگرایی در ابلاغ پیام‌های فرهنگی افتاده‌اند که خیلی از طرف جامعه مسموع واقع نمی‌شود همچنین نسبت به تاثیر سیاست و اقتصاد بر عرصه فرهنگ غافل هستند باید پذیرفت که برخی‌ نارسایی‌های سیاسی و اقتصادی پیامد فرهنگی هم به دنبال دارد هم‌اکنون نهادهای فرهنگی بیشتر به دنبال ارشاد هستند در حالی که از همزبانی و همراهی با نسل جدید باز مانده‌اند، برای موفقیت در امر ارشاد باید همزبانی با نسل جدید را آموخت و بعد سمت هدایتگری با مشارکت فرد متعلم به پرداخت.

در  پخش آهنگ‌ اخیر در مدارس کشور انتقادات بسیاری مطرح  شد که بیشتر آن به دلایل واژه‌های نامناسب موجود است، پخش این آهنگ برای کودک دبستانی که درکی از بسیاری از این کلمات ندارد و شنیدن آن ممکن است موجب کنجکاوی او شود، آن هم در محیط مدرسه که باید عهده‌دار امر تربیت و‌پرورش باشد، عجیب بود.

مرتبط کردن مسائل مختلف به هم

اما برخی افراد در واکنش به این انتقادات سایر نارسایی‌های موجود د‌ر نظام آموزش و‌پرورش کشور مانند وضعیت نامناسب مدارس مناطق محروم را برشمردند و‌ این پرسش را‌ مطرح کردند، چرا نسبت به آنها اعتراضی وجود ندارد اما پرسش دیگر این است که اساسا می‌توان این مقولات را به هم مرتبط کرد و به دلیل نارسایی در بخش‌های دیگر در برابر این اتفاق سکوت کرد و انتقاداتی نداشت؟

صولتی در اینباره عنوان می‌کند: در شرایط طبیعی و عقلانی به سر نمی‌بریم و بسیاری از واکنش‌ها احساسی است بنابراین شاهد هستیم آسمان و ریسمان بافی‌ها رخ داده و بسیاری از امور که ربطی به هم ندارند در این شرایط به هم پیوند می‌خورند.

این معلم و جامعه‌شناس درباره چرایی تاثیرگذار نبودن برنامه‌های تربیتی مدارس بر دانش‌آموزان و عدم موفقیت در نهادینه کردن ارزش‌ها در آنها می‌گوید: بسیاری به این مراسم‌ها به عنوان یک فرصت سرگرم کننده و فرار از شرایط خسته‌کننده کلاس درس نگاه می‌کنند بسیاری از نوجوانان شناخت دقیقی نسبت به تحولات ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ندارند و کانال‌های ماهواره‌ای هم تصویری نارسا، ناقص و کاریکاتوری از دوران قبل از انقلاب در ذهن آنها ایجاد می‌کنند، به جز دانش آموزان عضو انجمن اسلامی و بسیج دانش‌آموزی سایر دانش‌آموزان اطلاعات دقیقی ندارند و بدون آگاهی در برخی از برنامه‌های تربیتی و پرورشی حضور دارند.

برنامه‌های نشاط‌آفرین در مدارس و تاکید بر ضرورت بازگشت نشاط به مدارس از جمله برنامه‌های اخیر آموزش و پرورش است اما مدارس در این رابطه دچار سوءبرداشت‌هایی شده‌اند، اگرچه موسیقی یکی از لوازم شاد شدن محیط مدرسه است اما با وجود تولیدات داخلی مناسب، عجیب است که چرا برخی آهنگ‌های آنور آبی با آن مضامین زشت و‌ رکیک، گزینه‌ای برای انتخاب در مدارس شدند.

برنامه‌های نشاط‌بخشی که فراموش می‌شود

صولتی معتقد است که از منظر علوم اجتماعی و مقولات فرهنگی نمی‌توانیم تزریق نشاط داشته باشیم چرا که نشاط یک امر طبیعی و متکی به زمینه‌ها و بسترهای مختلف است و چیزی به نام شادی که جنبه اجتماعی نداشته باشد، نداریم و امکان تزریق مکانیکی نشاط ممکن نیست؛ در برنامه‌ها نیز نگاه آموزش و پرورش مقطعی و فصلی است و بعد از مدتی برنامه‌های نشاط‌بخش به دست فراموشی سپرده می‌شود اگر بدانیم مدرسه و کلاس درس آخرین منزلگاهی است که بسیاری از نارسایی خانواده و جامعه آنجا ریزش می‌کند باید بپذیریم اگر خانواده شاد نباشد، طبیعی است که شاهد احساس شادی و ماندگاری آن در مدرسه نباشیم.

اما معاونان پرورشی مدارس سهم بسزایی در عرصه طراحی برنامه‌های متناسب با ذائقه نسل جدید دارند اما آنگونه که تعدادی از آنها می‌گویند، نقش آنها نیز به ارائه گزارش از اجرای بخشنامه‌های ارسال شده محدود شده است و نه تنها خلاقیتی وجود ندارد بلکه برنامه‌ها نیز کوچکترین تأثیرگذاری را در بچه‌ها ندارد مگر اینکه دانش‌آموزی در خانواده زمینه‌های تربیتی و اعتقادی مناسب را کسب کرده باشد در غیر اینصورت مدرسه در این حالت انفعال نمی‌تواند کاری انجام دهد.

برخورد با مدارس متخلف تنها پاک کردن صورت مسئله

نادر برزگر؛ معاون پرورشی معتقد است که در ماجرای اخیر اگرچه نیاز است مدیر و معاون پرورشی مدرسه بازخواست شوند چون این اتفاق در مدرسه آنها رخ داده است اما برای ریشه‌یابی ماجرا نباید به روی مدرسه متمرکز شد شاید در ده جای دیگر نیز این اتفاق می‌افتد اما یکی از آنها کلیپ و پخش شده است.

وی معتقد به گسست نسلی بین نوجوانان، مربیان و برنامه‌های پرورشی مدارس است هر چند که می‌گوید، اگر معلم نوگرا می‌تواند این فاصله را پوشش دهد اما هم‌اکنون مربی پرورشی خودش با نیازهای نسل نوجوان فاصله دارد همچنین برنامه‌های پرورشی برای ۳۰ سال قبل است که خلاقیت و نوگرایی نداشته و با نیازهای جدید نوجوانان هماهنگ نیست البته برخی مربیان پرورشی تلاش‌هایی می‌کنند اما برخی مدیران مدارس فضا را برای فعالیت‌های پرورشی آماده نمی‌کنند هر چند که در این ماجرا تنها مدرسه مقصر نیست و خانواده‌ها و فضای مجازی نیز نقش پررنگی دارند.

برای هیجانات دانش‌آموزان چه کردیم؟

این معاون پرورشی متذکر می‌شود: باید بپذیریم دانش‌آموز در سنی است که نشاط می‌خواهد اما آموزش و پرورش برای تخلیه هیجانات دانش‌آموز چه کرده است؟ یک اردو دارند که آن هم جای بحث دارد، مدارس در طول سال دانش‌آموزان را سه یا چهار بازدید می‌برند و مدیر به اردو  به عنوان ابزاری برای کسب درآمد نگاه می‌کند تا بخشی از پول را برای مدرسه بردارد، آیا این اردو کارکرد تربیتی دارد؟!

برزگر معتقد است که دانش‌آموز فرهنگ و تربیت را در خانواده فرا می‌گیرد و آن را در مدرسه بروز می‌دهد در حقیقت دانش‌آموز از فرهنگ خانواده متاثر است اما آیا مدرسه توانسته برخی از ارزش‌ها را در او نهادینه کند؟ یعنی حداقل دانش‌آموز متوجه شود که در فضای مدرسه نمی‌تواند این کارها را انجام دهد، متاسفانه حتی نتوانسته‌ایم دانش‌آموز را متوجه کنیم که مدرسه چارچوب خاصی دارد که با خانه و مهمانی متفاوت است از سوی دیگر برخی مدیران هم حساسیتی ندارند و شاهد هستیم که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

او با اشاره به اهمیت دقت در جذب و گزینش معلم عنوان می‌کند: در گزینش دانشجو معلمان سؤالی از آنها مطرح شد که چه کتابی مطالعه می‌کنند، بیشتر آنها رمان مطالعه می‌کردند آیا فردی که می‌خواهد معلم شود باید مطالعه‌اش در حد رمان باشد؟!

مصادیق نشاط در مدارس را نمی‌دانیم

برزگر درباره برنامه‌های نشاط آفرین در مدارس می‌گوید:  نشاط باید چارچوب داشته باشد اما مصادیق مدنظر را به مدارس اعلام نکرده‌ایم و فقط موارد سلبی اعلام شده است، آیا مصادیق نشاط شامل پایکوبی، اردو، موسیقی و تئاتر است، مدارس هنوز این را نمی‌دانند بنابراین شاهد اعمال نظرهای شخصی و هرج و مرج هستیم که ناگهان برخی مدارس آهنگ با محتوای نامناسب را پخش می‌کنند.

برزگر‌ بیان می‌کند: چقدر بحث هنر در مدارس مورد توجه است؟ هنر بخشی از هیجانات دانش‌آموز را مدیریت می‌کند اما هم‌اکنون کمتر به این مقوله پرداخته شده و حتی معلم متخصص آن را نداریم.

اگرچه نشاط یکی از مقوله‌های ضروری در مدارس است و آموزش و‌پرورش به درستی بر آن تأکید دارد اما مشخص نکردن مصادیق نشاط‌آفرینی در مدارس و عدم ارائه محصولت فرهنگی و رسانه‌ای مناسب به مدارس و بخش‌های پرورشی مدارس باعث شده که مدارس سردرگم شده و در برخی موارد مسیر را به اشتباه بروند، همان موضوعی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با فرهنگیان با توصیه‌ درباره نشاط و  سرزندگی در محیطهای دانش‌آموزی، متذکر شدند: “البته برخی از این موضوع برداشت ناصحیح و سطحی می‌کنند؛ نشاط و سرزندگی یعنی برنامه‌های ورزشی یا فوق برنامه‌های جذاب به‌گونه‌ای باشد که جوان، باانگیزه، پرانرژی و پرامید به درس و کار مشغول باشد.” /تسنیم

واکنش آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پخش ترانه در مدارس

 

 

این خبر وقتی الفاظ رکیک جنسی به‌ اسم “نشاط” به خورد دانش‌آموزان داده می‌شود اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

واکنش آموزش و پرورش به پخش موسیقی‌های غیرمجاز در مدارس

به گزارش خبرنگار اجتماعی سایت خبرهای فوری، مسعود ثقفی  با بیان این که آموزش و پرورش هر گونه تخلفی که در حوزه علمی، فرهنگی و آموزشی در مدارس اتفاق بیفتد را چشم پوشی نکرده و با آن برخورد قانونی خواهد کرد گفت: شاداب سازی مدارس در چارچوب شرع و قانون معنا پیدا می‌کند و به هیچ عنوان مساوی با ابتذال نیست.

وی افزود: اگر عواملی خارج از قوانین مدرسه در مدرسه حضور یافته و منجر به هنجار شکنی و تخلف بشوند در صورت شناسایی برخورد قانونی و جدی خواهیم داشت.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از شهروندان تهرانی تقاضا کرد در صورت اطلاع از این گونه ناهنجاری‌ها آموزش و پرورش شهر تهران را در راستای اجرای قانون یاری کرده و از طریق شماره تلفن‌های ۸۸۹۶۴۰۰۶ و ۸۸۹۵۴۵۰۶ و یا از طریق سامانه شکایات آموزش و پرورش موارد و اطلاعات لازم در اختیار آنها قرار دهند. /ایسنا

کنایه علی ضیا به وزیر آموزش و پرورش + فیلم

این خبر واکنش آموزش و پرورش به پخش موسیقی‌های غیرمجاز در مدارس اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.