شب کاری محصلان چینی در خطوط تولید فاکسکان جنجال آفرید

اسناد ارسالی برای گاردین نشان می دهند که فاکسکان برای تحقق اهداف تولیدی اش صدها کودک مدرسه ای در چین را به استخدام خود در آورده و از آنها در خطوط تولید اسپیکرهای الکسای آمازون استفاده می کند. مصاحبه های …

The post شب کاری محصلان چینی در خطوط تولید فاکسکان جنجال آفرید appeared first on دیجیاتو.

هوش مصنوعی جلوی ورود گربه ها با حیوانات مرده به خانه را می‌گیرد [تماشا کنید]

هوش مصنوعی در زمینه های زیادی کاربرد دارد. از به حرف در آوردن تابلوهای نقاشی گرفته تا زنده کردن هنرمندانی که مدت ها قبل فوت کرده اند. اما به نظر استفاده های این تکنولوژی تمامی ندارند؛ حالا یک سیستم هوش …

The post هوش مصنوعی جلوی ورود گربه ها با حیوانات مرده به خانه را می‌گیرد [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

گجت پوشیدنی آمازون احساسات کاربر را تشخیص می‌دهد

آمازون در حال کار روی یک گجت پوشیدنی برای تشخیص احساسات افراد است. این گجت که روی مچ بسته می‌شود به اسمارت‌فون شخص متصل شده و با استفاده از میکروفون، وضعیت روحی او را از روی صدایش تشخیص می‌دهد. این …

The post گجت پوشیدنی آمازون احساسات کاربر را تشخیص می‌دهد appeared first on دیجیاتو.

ربات های بسته بندی جایگزین نیروهای کار انسانی در آمازون می شوند

ظاهرا آمازون جایگزینی ماشین‌ها به جای انسان را شروع کرده است. بر اساس گزارشاتی که از کارگران ناشناس این شرکت رسیده، غول تجارت الکترونیک دنیا ماشین هایی برای قسمت بسته‌بندی محصولات خود به کار گرفته و قصد دارد از آن …

The post ربات های بسته بندی جایگزین نیروهای کار انسانی در آمازون می شوند appeared first on دیجیاتو.

ربات تحویل کالای فدکس به راحتی از پله‌ها بالا می‌رود [تماشا کنید]

بعد از آمازون، حال نوبت به کمپانی فدکس رسیده تا از ربات پستچی خود رونمایی کند.

این ربات که SameDay دارد، از باتری تغذیه کرده و می‌تواند تا بیشتر از ۱۶ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. بر اساس چیزی که در ویدیو زیر می‌بینیم، SameDay می‌تواند به صورت هوشمند پشت چراغ قرمز توقف کرده و از برخورد خودش با موانع جلوگیری کند. برای رسیدن به این قابلیت، این ربات از سنسورهای لیدار استفاده می‌کند که نمونه آن را می‌توانیم در ماشین‌های خودران پیدا کنیم.

کمپانی فدکس اعلام کرده که در ابتدا از این ربات برای جابجا کردن محموله های درون سازمانی استفاده خواهد کرد و در صورت مثبت بودن نتیجه، SameDay در سایر کمپانی‌ها و در نهایت به عنوان بخشی از برنامه روزانه پست به کار گرفته خواهد شد.

سازندگان این ربات می‌گویند در حال حاضر با کمپانی‌های نظیر پیتزاهات و تارگت برای استفاده از فدکس در حال گفتگو هستند تا از SameDay برای ارسال محصولات خود به مشتریانی که در فاصله ۲ کیلومتری از فروشگاه قرار دارند، استفاده کنند. در حال حاضر کمپانی‌های مختلفی در حال توسعه ربات‌های تحویل کالا هستند اما یکی از برگ‌های برنده SameDay نسبت به آن‌ها را می‌توان در قابلیت این ربات در جابجایی روی پله‌ها دانست.

جدا از موارد ذکر شده، این ربات دوست داشتنی از یک صفحه نمایش در جلوی خود برای نشان دادن عبارت‌هایی مانند سلام استفاده کرده و در پشت خود نیز به نمایشگری مجهز شده که مسیر حرکت و زمان توقف ربات را به خودروهای پشت سر نشان می‌دهد. این تکنولوژی می‌تواند به کاهش تصادفات میان انسان‌ها و ربات‌ها کمک شایانی بکند.

The post ربات تحویل کالای فدکس به راحتی از پله‌ها بالا می‌رود [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

جلیقه جدید آمازون از برخورد کارمندان با ربات های انبار جلوگیری می کند

آمازون بیش از ۱۰ هزار ربات در انبارهای خود دارد و باید اطمینان داشته باشد که این دستگاه ها با انسان های شاغل در شرکت به خوبی رفتار می کنند. به عنوان یکی از جدیدترین راهکارها کارمندان می توانند با پوشیدن «جلیقه تکنولوژیک رباتیک» یا به اختصار RTV از برخورد با ربات ها جلوگیری کنند.

به طور معمول ربات های آمازون قفسه های کالاها در انبارها را حمل می کنند و البته به این منظور محدوده های خاصی برایشان تعریف شده تا از برخورد با کارمندان اجتناب شود. اما مشکل از آن جایی آغاز می شود که یک ربات خراب شود یا کالایی را روی زمین بیاندازد. این جا است که انسان ها باید وارد این محیط شده و مشکلات را حل کنند.

تا پیش از این کارمندان شبکه ای از این محیط را علامت گذاری کرده و به این ترتیب به برنامه ریزان ترافیک ربات ها کمک می کردند که به طور هوشمند مسیری از بیرون محل علامت گذاری شده را انتخاب کنند. جلیقه الکترونیکی جدید اما کار را راحت تر و ایمن تر از پیش کرده است.

آمازون

ربات ها افرادی که این جلیقه را به تن دارند شناسایی و از آنها دوری کرده و به طور هوشمند طرح مسیر خود را به منظور جلوگیری از برخورد به روز می کنند. به این ترتیب نیازی هم به علامت گذاری بخش خاصی از مسیر برای اجتناب از برخورد نخواهد بود.

آمازون در سال گذشته میلادی RTV را در بیش از ۲۵ سایت خود پیاده کرده و خبر از موفقیت آمیز بودن آنها داده است. در حالی که در بسیاری از کارخانه ها از فناوری های کمکی برای جلوگیری از برخورد ربات ها با انسان ها استفاده می شود اما آمازون با جلیقه رباتیک خود هزینه های این کار را بیش از پیش کاهش داده است. راهکار آمازون در نهایت موجب می شود که انبارهای آینده بر خلاف گذشته بر مبنای نیازهای ربات ها ساخته شود و نه نیازهای انسان ها.

The post جلیقه جدید آمازون از برخورد کارمندان با ربات های انبار جلوگیری می کند appeared first on دیجیاتو.

جنون فناوری؛ وقتی کودکان لایک، گوگل یا ویستا نامیده می‌شوند

همکلاسی‌های الکسا فقط به این خاطر که اسمش با دستیار صوتی آمازون یکی است او را مسخره می کنند، تا جایی که مادرش ناچار به نوشتن نامه به مدیرعامل آمازون شده است. پسری به نام گوگل نیز از اینکه دیگران انتظار دارند او مثل گوگل همه جواب‌ها را بداند کلافه شده است.

داستان عاشقانه و اغلب یک طرفه بین کاربران و شرکت ها تا جایی پیش رفته که برخی نوزاد دلبندشان را لایک، ویستا یا گوگل نامیده‌اند اما این اسامی عجیب در بزرگسالی معمولا بچه ها را با مشکل روبرو کرده است.

دلایل پشت پرده این نامگذاری ها علاقه به کمپانی، دریافت پول، امید به آینده موفق و غیره بوده است. از سوی دیگر برخی شرکت ها از ترس اینکه کودک در آینده به فردی خلافکار یا جانی تبدیل شود به استفاده از نامشان تمایلی ندارند. در این مطلب به بررسی چند مورد از این اسامی عجیب پرداخته ایم.

گوگل کای اسامی عجیب

در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۵ کودکی در سوئد به دنیا آمد که در مدتی کوتاه به سر خط خبرها تبدیل شد. این کودک گوگل نام داشت و دقیقا به همین خاطر توجه بسیاری از سایت های فناوری را در سراسر جهان به خود جلب کرد تا جایی که خود گوگل هم با انتشار پستی تولد او را تبریک گفت:

برای او آرزوی سلامتی و طول عمر داریم و امیدواریم همکلاسی‌هایش به این خاطر زیاد به او سخت نگیرند.

«ولید الیاس کای»، پدر این کودک سوئدی آن زمان در بخش بازاریابی موتور جستجو کار می کرد و تحت تاثیر موفقیت گوگل قرار گرفته بود. علاوه بر این عظمت رقم «گوگول» که برابر  ۱۰۱۰۰ یا عدد ۱ با یکصد صفر جلوی آن است، هم در این نامگذاری بی تاثیر نبود.

گوگل کای ۱۳ ساله موهای قهوه ای و چهره ای صمیمی دارد اما به نظر می رسد از همنام بودن با یکی از غول های فناوری چندان راضی نیست:

بعضی وقت ها از این اسم خجالت می کشم. مردم از من می پرسند چرا چنین اسمی داری و من هم باید دلیلش را به آنها توضیح بدهم.

از آنجا که گوگل اسم میانی او است دیگران چندان از آن برای اذیت کردن کای استفاده نمی کنند. اما گاهی با صدا کردن این نام سر به سر او می گذارند:

بعضی اوقات هم دیگران مرا باهوش صدا می کنند و انتظار دارند مثل گوگل همه چیز را بدانم.

الیاس مدعی است که پسرش شخصیت خاصی دارد و واقعا باهوش است اما به نظر اگر به عقب برمی گشت این اسم را انتخاب نمی کرد:

نمی خواهم پسرم فکر کند من این کار را به خاطر تبلیغ انجام دادم، قصد من واقعا چیز دیگری بود.

هرچند این نامگذاری تا حد زیادی تحت تاثیر آوازه کمپانی گوگل صورت گرفت اما یک داستان قدیمی انگلیسی و عدد گوگول هم در این بین بی تاثیر نبود. این داستان راجع به موجود افسانه ای به نام گوگل است که در باغی زیبا زندگی کرده و تنها شب ها سر و کله اش پیدا می شود. عدد گوگول هم همانطور که گفتیم رقم بسیار بزرگی است و آنها امیدوار بودند که فرزندشان در آینده همین تعداد دوست پیدا کند.

الیاس تاکید می کند که این اسم از نظر آنها خاص، منحصر به فرد و هیجان انگیز بود. او تا چند سال وبلاگی را برقراری ارتباط با طرفداران کای ایجاد کرده بود. علی رغم کمبودهای گوگل در زمینه حریم شخصی کای هنوز هم عاشق این شرکت است

«کارن ویکر»، کارمند سابق گوگل که پست تبریک را برای کای نوشته بود، هنوز هم به یاد دارد که چقدر از شنیدن خبر نامگذاری متعجب شده بود:

این مساله نمایانگر شهرت و محبوبیتی بود که گوگل آن زمان بدست می آورد. هرچند این نامگذاری چندان ما را مغرور نکرد؛ به هرحال مردم شوخ‌طبع هستند.

لایک الدر

در سال ۲۰۱۱ نام یکی از ویژگی های مهم فیس‌بوک که امروز به اپ های بسیاری راه یافته برای یک کودک انتخاب شد.

«واردیت الدر» که یک مهندس الگوریتم است به خاطر علاقه به فیس‌بوک اسم لایک را برای دخترش انتخاب کرد. او و همسرش معتقدند که این نام به معنی «القای احساس خوب به دیگران» است و بار مثبتی هم دارد:

دیگران ابتدا از شنیدن آن متعجب می شوند اما پس از آشنایی با لایک و خانواده ما این نام را می پذیرند.

علی رغم انتشار خبر مربوط به این نامگذاری در رسانه های پرمخاطبی نظیر Mashable  و Gizmodo فیس‌بوک هرگز واکنشی به آن نشان نداد. آنها هنوز هم از این شبکه اجتماعی استفاده می کند اما نسبت به سیاست های حریم شخصی فیس‌بوک انتقاد دارند. دختران این زوج نیز اینستاگرام را ترجیح می دهد.

ویستا سیمسراسامی عجیب

چهار سال قبل از اینکه لایک چشم به جهان بگشاید، دختر بچه دیگری به خاطر سیستم عامل جدید مایکروسافت ویستا نام گذاشته شد.

«بیل سیمسر»، پدر ویستا که توسعه دهنده نرم افزار است و همسرش قرار گذاشته بودند اگر پسردار شدند اسمش را «دِو»، مخفف دولوپر یا توسعه دهنده بگذارند. بدین ترتیب با توجه به اسم های کوچک، میانی و خانوادگی مخفف اسم پسرشان DOS می شد که نام سیستم عامل متن محور مایکروسافت است. آنها اما صاحب دختر شده و اسمش را ویستا گذاشتند.

نکته جالب اینجاست که حین نامگذاری نوزاد هنوز سیستم عامل ویستا معرفی نشده بود و بعدها هم چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. البته آنها به دلایل دیگری نظیر آهنگین بودن این اسم و معنی آن در زبان ایتالیایی (بینش) نیز اشاره می کنند. گفتنی است ویستا در ایران نیز نامی دخترانه و به معنی «برخوردار» است.

فروش نام به شرکت های فناوری

داستان به همین جا ختم نمی شود برخی دیگر در ازای دریافت مبلغ نه چندان زیادی نام فرزندانشان را به کمپانی های دیگر می فروشند. این در حالی است که تعدادی از طرفداران فوتبال حتی از فروش نام استادیوم در ازای مبالغ هنگفت از برندهای بزرگ ناراضی هستند.اسامی عجیب

در پایان دوران حباب دات کام زوجی آمریکایی در ازای دریافت ۵ هزار دلار از «آرشیو موسیقی زیرزمینی اینترنت» پسرشان را Iuma نام گذاشتند. پدر این کودک که «تراویس ثورنهیل» نام دارد، در مصاحبه ای دلیل عجیبی را برای این نامگذاری عجیب عنوان کرد:

مادربزرگ Iuma معتقد بود که این بچه با خودش سعادت می آورد و ما هم نامگذاری را به فال نیک گرفتیم. علاوه بر این وقتی او بزرگ شود داستان جالبی برای گفتن خواهد داشت.

این کودک هم ظاهرا از اینکه اسمش را فروخته اند راضی نیست و در شبکه های اجتماعی خودش را «دیلان» معرفی می کند.

به گفته یکی از متخصصان حوزه انتخاب اسم و برند به نام «لورل ساتون»، نام های انتخاب شده به خاطر تبلیغ یا جایزه به ندرت مورد پذیرش واقع می شوند و برندها معمولا بدون حمایت یا اسپانسرینگ رسمی تمایلی به استفاده از نامشان برای کودکان ندارند:

انتخاب اسم افراد از روی یک شرکت برای آنها شهرت به همراه می رود اما از طرف دیگر اگر کودک یک قاتل سریالی شود چه بر سر برند می آید؟ به همین خاطر شرکت ها زمانی به استفاده از برندشان تمایل دارند که کنترل از دستشان خارج نشود.

معضلات دیگر

مشکل همنام بودن افراد و برندها جنبه دیگری نیز دارد که در آن والدین نقشی نداشته اند. برای مثال یک مادر با ارسال نامه ای به جف بزوس، مدیرعامل آمازون از مشکلات هم نام بودن دخترش و دستیار صوتی این شرکت گلایه کرده است:

 بچه ها به او دستور می دهند که تلویزیون را روشن کن یا وضعیت آب و هوا را بگو. آنها دخترم را مسخره کرده و با او مثل یک خدمتکار رفتار می کنند. این مساله برای وی مشکلی دائمی شده و هرجا می رود اوضاع بر همین منوال است.

مسائلی از قبیل نارضایتی بچه ها از اسم هایشان و رفتار نامناسب دیگران با آنها باعث شده در کشورهایی نظیر مکزیک انتخاب اسمی مثل فیس‌بوک برای نوزادان ممنوع شود. افزایش شفافیت در مورد سیاست های پشت پرده برندهای معروف نظیر عدم پایبندی فیس‌بوک به حریم خصوصی، شرایط کاری دشوار در آمازون یا مشارکت گوگل در سیاست های جنگی باعث شده عاشقان فناوری دیگر به انتخاب اسامی عجیب برای فرزندانشان علاقه چندانی نداشته باشند.

The post جنون فناوری؛ وقتی کودکان لایک، گوگل یا ویستا نامیده می‌شوند appeared first on دیجیاتو.

پدر اینترنت : فیسبوک و گوگل بیش از حد قدرتمند شده‌اند و باید تقسیم شوند

سر تیموتی جان برنرز-لی معروف به تیم برنرز-لی مردی است که شبکه وب جهان گستر را ساخته و به پدر اینترنت معروف شده است. اخیراً او مدعی شده که فیسبوک و گوگل بیش از حد قدرتمند شده‌اند و باید به شرکت‌های بسیار کوچکتر تقسیم شوند.

این دانشمند بریتانیایی علوم کامپیوتر از وضعیت کنونی اینترنت و عدم حفاظت از حریم خصوصی یا دیتای شخصی کاربران نا امید شده است. وی همچنین معتقد است که شبکه‌های اجتماعی به جایی برای انتشار شایعات و نفرت پراکنی تبدیل شده است.

او باور دارد که کمپانی‌های سیلیکون ولی نظیر فیسبوک و گوگل بیش از حد قدرتمند شده اند و اگر چالش یا تغییری در میزان نفوذ آنها در زندگی مردم و جهان ایجاد نشود باید سریعاً به شرکت‌های کوچکتر تقسیم شوند.

انقلاب دیجیتالی صورت گرفته در آمریکا موجب شده که از سال ۱۹۹۰ به بعد چندین ابر شرکت در حوزه‌ی تکنولوژی پدیدار شوند. اکنون این چند شرکت اگر پشتوانه‌ی مالی و فرهنگی خود را کنار هم بگذارند از بعضی کشور های مستقل قدرت بیشتری دارند.

او باور دارد که اگر یک کمپانی حوزه‌ای را طور کامل در اختیار بگیرد، دیگر هیچ شرکت جایگزینی قادر نخواهد بود که تعادل لازم را در آن بازار ایجاد کرده و از انحصار جلوگیری کند.

او باور دارد که باید در این زمینه با احتیاط عمل کرد چرا که سرعت پیشرفت نوآوری و خلاقیت در بخش فناوری ممکن است بسیاری از کمپانی‌های این حوزه را با مشکل مواجه کرده و نابود کند.

اینکه شرکت‌های کوچکی پدیدار شوند و برای کمدانی ‌های بزرگ مشکل ایجاد کنند، اتفاق مطلوبی نیست بلکه باید تغییری اساسی در بازار ایجاد شود و توجه کاربران به دیگر گزینه‌های موجود جلب گردد.

اکنون اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل و فیسبوک جمعاً ارزش بازاری معادل ۳.۷ میلیارد دلار دارند که این رقم با نرخ تولید ناخالص داخلی کشور آلمان برابر است. باید توجه داشت که آلمان یک کشور صنعتی است و از بازار اقتصادی پر رونقی بهره می برد.

The post پدر اینترنت : فیسبوک و گوگل بیش از حد قدرتمند شده‌اند و باید تقسیم شوند appeared first on دیجیاتو.

درخواست ازدواج بیش از یک میلیون نفر از دستیار صوتی الکسا

به نظر می‌رسد کاربران به دستیار صوتی‌ هوشمندشان علاقمند باشند، آن‌ هم تا حدی‌ که از آن درخواست ازدواج کنند. طبق ادعای آمازون، برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ از دستیار صوتی هوشمند این شرکت یعنی «الکسا» درخواست ازدواج داشته‌اند که البته همه‌ی این درخواست‌ها توسط این دستیار صوتی هوشمند رد شده.

این آمار بدون احتساب افراد بسیاریست که درخواست مشابهی از دستیار صوتی گوگل، سیری یا کورتانا داشته‌اند. به نظر می‌رسد حدود ۶۰۰ میلیون نفر از افرادی که به طور پیوسته با دستیا‌ر‌های صوتی هوشمند در ارتباط هستند به شدت تحت تاثیر فیلم Her‌ قرار گرفته باشند. فیلمی که در آن شخصیتی با بازی «واکین فینیکس» به دستیار صوتی هوشمند خود علاقمند می‌شود.

الکسا گارد

الکسا همه‌ی درخواست‌های ازدواج را تا به اینجا رد کرده است. در واقع در صورت ارائه‌ی این درخواست، الکسا در پاسخ می‌گوید:

من و تو در دو دنیای مختلف زندگی می‌کنیم. تو روی زمین هستی و من روی ابر‌ها.

البته همه‌ی افرادی که این سوال را مطرح کردند نسبت به موضوع یاد شده جدی نبودند. بسیاری برای شنیدن جوابی خنده دار این درخواست را مطرح کردند و بسیاری دیگر برای سرگرم شدن. اما به هر ترتیب تاثیر دستیار‌های صوتی هوشمند در زندگی امروز افراد انکار ناپذیر است و بسیاری از افراد با دستیار‌های صوتی‌شان صحبت‌های شخصی زیادی دارند.

البته با اینکه بسیاری از این درخواست‌های ازدواج از روی شوخی بیان شده‌اند، اما نشانگر حجم وسیعی از افراد برای قبول کردن هوش مصنوعی به عنوان دوست و همراه است. همانطور که «جودیث شولویتز» یکی از نویسنده‌های آتلانتیک نوشته، شرکت‌هایی مثل گوگل و آمازون در تلاشند تا حد امکان دستیاران صوتی را هوشمند و قابل باور بسازند اما هرگز نمی‌خواهند دستیار صوتی‌شان وانمود کند که یک انسان واقعیست.

The post درخواست ازدواج بیش از یک میلیون نفر از دستیار صوتی الکسا appeared first on دیجیاتو.

چگونه یک میکروچیپ ابزار نفوذ چین به بزرگترین شرکت های آمریکایی را فراهم کرد

خبرگزاری بلومبرگ اخیراً ادعا کرده هکرهای چینی با استفاده از چیپ های جاسوسی بسیار ریز به سیستم های اپل و آمازون نفوذ کرده اند. اپل و آمازون می گویند این گزارش صحت کافی ندارد اما بلومبرگ با جزئیات موضوع هک را تشریح کرده است.

المنتال از کجا سر بر آورد؟

در سال ۲۰۰۶ سه مهندس از اورگون ایالات متحده ایده جالبی را مطرح کردند. در دورانی که به نظر می رسید تقاضا برای مشاهده ویدیوها روی موبایل ها رو به افزایش است المنتال تکنولوژی را تأسیس کردند. آنها کدهایی برای انطباق با چیپ های گرافیکی سریع را نوشتند که به کاهش زمان پردازش مورد نیاز برای ویدیوها منتهی شد. پس از آن المنتال نرم افزارهایش را با سخت افزارهای سرور ویژه خود یکپارچه کرد.

المنتال تکنولوژیی نرم افزار و تجهیزات سخت افزاری برای پردازش ویدیو ارائه می دهد

به گفته یکی از مشاوران سابقِ المنتال هر سرور این شرکت به قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار به فروش می رسد و سودی تا ۷۰ درصد را به همراه دارد. المنتال همچنین با آژانس های جاسوسی آمریکا همکاری دارد. این شرکت مشتریانی از جمله سیا، وزارت امنیت میهن ایالات متحده، ناسا و کنگره ایالات متحده داشته است. به همین دلیل می تواند یکی از اهداف مهم برای سازمان های جاسوسی خارجی باشد. فناوری های این شرکت امکان استریم آنلاین بازی های المپیک، ارتباط با ایستگاه فضایی بین المللی و نیز تصویر برداری پهپادها برای سازمان سیا را فراهم کرده اند.

در سال ۲۰۱۵ آمازون در سکوت خبری در حال ارزیابی این استارتاپ بود تا تصاحب آن را بررسی کند. قرار بود از قابلیت های این شرکت در زمینه سرویس های استریم ویدیویی آمازون بهره گرفته شود.

سوپرمایکرو

اما قراردادهای المنتال با سازمان های امنیت ملی آمریکا نبود که در نهایت آمازون را به سوی تصاحب کردن این شرکت سوق داد. در واقع کارکردهای المنتال با کسب و کارهای آمازون که با دولت در ارتباط بود به خوبی هماهنگ بود. از جمله این کسب و کارها خدمات وب آمازون (AWS) بود که برای سازمان سیا توسعه یافته بود.

مشکلاتی در سرورهای گران قیمت المنتال مشاهده شده بود

آمازون پس از تصاحب المنتال برای نظارت بر آن از همکاری شرکت های ثالث کمک گرفت. از همان بررسی های اولیه مشکلاتی مشاهده شد و از آمازون درخواست شد که بررسی موشکافانه تری روی اصلی ترین محصول المنتال انجام دهد: سرورهای گران قیمتی که مشتریان برای فشرده سازی ویدیوها روی شبکه های خود نصب می کردند.

سرورها توسط شرکت مشهور ساکن در سن خوزه، «سوپر مایکرو کامپیوتر» مونتاژ شده بود. این شرکت یکی از بزرگترین تأمین کنندگان تجهیزاتی از جمله مادربوردهای سرور در سطح دنیا است. به گفته فردی مطلع در اواخر بهار سال ۲۰۱۵  کارمندان المنتال بسته های تعدادی از سروها را به استان انتاریو در کانادا ارسال کردند تا توسط شرکت امنیتی ثالثی آزمایش شود.

سوپرمایکروبا بررسی مادربوردها چیپ بسیار کوچکی یافت شد که اندازه ای در حد یک دانه برنج یا حتی کوچکتر داشت. عجیب اینکه این قطعه در طراحی اصلی، بخشی از بُرد نبود. آمازون این موضوع را به مقامات ایالات متحده اطلاع داد. سرورهای ارائه شده توسط المنتال در مکان های حساسی از جمله وزارت دفاع ایالات متحده و شبکه های داخلی کشتی های جنگی نیروی دریایی این کشور نیز به کار رفته بودند. خود المنتال اما تنها یکی از صدها مشتری سوپرمایکرو بود.

در جریان بررسی های مخفیانه ای که تا ۳ سال بعد هم طول کشید بازرسان متوجه شدند که چیپ ها به هکرها امکان می دهند به شبکه دستگاه های دستکاری شده راه ورودی بیابند. تعدادی از افرادی که در موضوع دخیل بودند گفته اند بازرسان دریافتند که چیپ ها در کارخانه هایی در چین روی تجهیزات قرار داده شده بودند.

سوپرمایکروجاسوسان معمولاً از دو روش برای هدف قرار دادن کامپیوترها بهره می برند؛ یا دستگاه ها را پیش از رسیدن به دست مشتری نهایی دستکاری می کنند یا از ابتدا در فرایندهایی از جمله تولید دستکاری ها را آغاز می کنند. به گفته بلومبرگ روش اول از راهکارهای مورد علاقه سازمانهایی از جمله آژانس های جاسوسی آمریکا است.

یکی از کشورهایی که پتانسیل ویژه ای برای بهره بردن از این روش دارد چین است. ۷۵ درصد از گوشی های هوشمند جهان و ۹۰ درصد از کامپیوترهای شخصی دنیا در این کشور تولید می شود. دستکاری در همان مراحل اولیه (راهکار دوم) نیاز به درک عمیقی از طراحی محصول، دستکاری قطعات در کارخانه و اطمینان از رسیدن این محصولات به بازار هدف دارد.

در نهایت ادعا شده که بازرسان ایالات متحده تنها اعلام کردند که چیپ ها در حین عملیات تولید نصب شده اند. در سوپرمایکرو به نظر می رسید جاسوسان چینی توانسته اند مجرایی به این شرکت بیابند.

یکی از مقامات رسمی اعلام کرده که بازرسان ۳۰ شرکت را یافته اند که موضوع این هک بر آنها اثر گذاشته است. این شرکت ها شامل بانک های بزرگ، پیمانکاران دولتی و با ارزش ترین شرکت جهان، اپل هستند. اپل از مشتریان مهم سوپرمایکرو به حساب می آید و برای سفارش بیش از ۳۰ هزار سرور در دو سال از این شرکت برنامه ریزی کرده بود و قصد داشت این سرورها را در دیتا سنترهای شبکه جهانی خود استفاده کند.

سوپرمایکروسه مقام ارشد در اپل هم اعلام کرده بودند در تابستان سال ۲۰۱۵ چیپ های مخرب در مادربوردهای سوپرمایکرو را یافته بودند. در سال بعد از آن اپل ارتباط خود با سوپرمایکرو را قطع کرد.

اپل، آمازون، سوپرمایکرو و دولت ها چه می گویند؟

یکی از مقامات رسمی دولت ایالات متحده و دو فرد نزدیک به AWS اطلاعات گسترده ای در تشریح همکاری آمازون با بازرسان دولتی را ارائه داده اند. چهار مقام رسمی دولت نیز تأیید کرده اند که اپل از قربانیان موضوع هک بوده است. در کل اشاره شده که ۱۷ نفر دستکاری سخت افزارهای سوپرمایکرو و دیگر المان های حمله را تأیید کرده اند. البته هویت این افراد به دلیل حساسیت موضوع و محرمانه بودن برخی موارد مخفی مانده است.

سوپرمایکرو معادل با مایکروسافت دنیای سخت افزار است

یک مقام رسمی دولتی اعلام کرده که هدف چینی ها دسترسی طولانی مدت به رازهای با ارزش شرکت ها و شبکه های حساس دولتی ایالات متحده بوده البته سرقت احتمالی داده های کاربران مشاهده نشده است. اپل، آمازون و سوپرمایکرو در ایمیلی که به بلومبرگ ارسال کرده اند موضوع مورد ادعای این خبرگزاری را رد کرده اند. آمازون نوشته:

«این موضوع که AWS (خدمات وب آمازون) در مورد مصالحه با زنجیره تأمین و مشکل چیپ های مخرب یا دستکاری سخت افزاری در زمان تصاحب المنتال اطلاع داشته صحت ندارد».

اپل هم در این باره ادعا کرده:

«در این مورد ما بسیار روشن می گوییم که اپل هرگز چیپ های مخرب، دستکاری سخت افزاری یا آسیب پذیری که به صورت هدفمند در هر سروری قرار گرفته باشد، نیافت».

سوپرمایکرو اعلام کرده:

«ما همچنان از چنین بازرسی بی اطلاع هستیم».

سوپرمایکرو

دولت چین به سوالاتی که درباره دستکاری سرورهای سوپرمایکرو پرسیده شده پاسخی نداده البته در بخشی از بیانیه ای که منتشر شده به این موضع اشاره شده که «ایمنی زنجیره تأمین در فضای مجازی موضع نگرانی متداولی است و چین هم قربانی این موضوع است». سیا و آژانس امنیت ملی ایالات متحده هم به این موضوع پاسخی نداده اند.

هک چطور انجام شد؟

سوپرمایکرو امروزه تقریباً بیش از هر شرکت دیگری مادربورد سرور می فروشد. تجهیزات تولید شده توسط این شرکت در موارد متنوعی از جمله دستگاه های MRI و تسلیحات کاربرد دارد. تقریباً تمامی تولیدات این کمپانی توسط پیمانکاران چینی تولید می شوند. از حیث تعداد مشتریان و محصولات می توان سوپرمایکرو را مایکروسافت دنیای سخت افزارها نامید.

چیپ های آلوده دارای حافظه و قدرت پردازش بودند

به گفته مقامات رسمی ایالات متحده یک واحد نظامی کشور چین میکروچیپی را طراحی و تولید کرد که به اندازه نوک یک مداد تراشیده شده بود. برخی از این چیپ ها دارای بخش حافظه بودند و از قابلیت های شبکه و حتی قدرت پردازش مورد نیاز برای حمله برخوردار بودند.

سپس این چیپ ها در کارخانه های چینی در تجهیزات سوپرمایکرو قرار گرفتند. مادربوردهای آلوده در سرورهای مونتاژ شده توسط سوپرمایکرو قرار داده شدند و سرورهای خرابکار راه خود را به چندین شرکت باز کردند.

سوپرمایکرو

هنگامی که سرورها نصب و روشن شدند میکروچیپ ها شروع به تغییر دادن هسته سیستم عامل ها کردند تا امکان پذیرش تغییرات بعدی فراهم شود. چیپ ها همچنین امکان برقرار کردن ارتباط با کامپیوترهایی را داشتند که توسط هکرها کنترل می شدند. به این ترتیب هکرها می توانستند دستورات و کدهای مورد نیاز را اعمال کنند.

از آنجایی که این چیپ ها بسیار ریز بوده اند کدهایی که در آنها قرار داده شدند نیز کم بودند. اما می توانستند دو وظیفه مهم را انجام دهند: دستگاه را به ارتباط با یکی از چندین کامپیوتر ناشناس وا دارند؛ کامپیوتری که خود حاوی کدهای پیچیده تری است. وظیفه دیگر هم این است که سیستم عامل دستگاه قربانی را آماده کنند تا کدهای جدید را بپذیرد.

این چیپ ها به سیستم مدیریت اصلی برد متصل شده اند و به همین دلیل می توانند هر دو این وظایف را انجام دهند. چنین چیپ هایی می توانند امکان دسترسی ادمین از راه دور به سیستم را فراهم کنند تا در نهایت هکرها به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کنند یا موجب هنگ کردن یا خاموش شدن سیستم ها شوند.

سوپرمایکرو

مورد جالب دیگر به سرورهای AWS آمازون در چین مرتبط است. بر اساس گزارش ها تیم بازرسی آمازون سرورهای این شرکت در پکن را هم بررسی کرده اند و در آنها مادربوردهای دستکاری شده سوپرمایکرو را یافته اند. با این حال آمازون این موضوع را انکار کرده است.

مدت ها است ایالات متحده در مورد خطرات امنیتی که شرکت های چینی ZTE و هواوی برای این کشور دارند هشدار می دهد. گفته می شود که این شرکت ها با دولت چین در ارتباط هستند و احتمال می رود اطلاعاتی را در اختیار حکومت چین قرار دهند اما حالا منشاء مشکل به یک شرکت آمریکایی باز می گردد: سوپرمایکرو.

مدیر یکی از شرکت های ارائه خدمات میزبانی وب در ایالات متحده معتقد است که سوپرمایکرو دیگر مورد اعتماد نیست. از سوی دیگر سخنگوی سوپرمایکرو اعلام کرده که هرگز پیامی از دولت ایالات متحده مبنی بر آسیب پذیر بودن تجهیزاتش دریافت نکرده است.

اما در مورد اپل اعلام شده که پس از یافته شدن چیپ های مخرب در سال ۲۰۱۵ این شرکت تلاش کرده مادربوردهای سوپرمایکرو که در دیتا سنترهای خود در اختیار داشته را از رده خارج کند. ادعا شده که تنها در چند هفته تمامی حدود ۷ هزار مادربورد جایگزین شده اند.

The post چگونه یک میکروچیپ ابزار نفوذ چین به بزرگترین شرکت های آمریکایی را فراهم کرد appeared first on دیجیاتو.