مقایسه کیا استینگر با آئودی S5 و ب ام و ۴۳۰i گرن کوپه؛ تک شاخ کره ای در مقابل شوالیه های آلمانی

امروز اگرچه خودروهای کراس‌اوور سلیقه بسیاری از مشتریان را به سمت خود جلب نموده‌اند اما سازندگان خودروهای سدان نیز بیکار ننشسته و با تغییر شکل ظاهری محصولات خود به فرم کوپه، سعی در جبران مافات دارند، اما اینکه چقدر موفق باشند سوالی است که جوابش در آینده مشخص خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم تا سه خودروی سدان کوپه مانند را با هم مقایسه نماییم که دو تای از آنها جزو محصولات برندهای بسیار معتبر و قدیمی هستند و دیگری تازه قدم در راه بزرگان نهاده است. آئودی S5 اسپرتبک، ب ام و ۴۳۰ گرن کوپه و کیا استنیگر، سه ماهی‌ای هستند که امروز در تور تحقیقاتی ما گرفتار شده‌ و قصد مقایسه عملکرد آنها را داریم. پس لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

هرسه خودرو مدل ۲۰۱۸ بوده و به پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۲ لیتر و توان خروجی حدود ۲۵۰ اسب بخار، مجهز شده‌اند. سامانه چهار چرخ محرک در هر سه خودرو موجود بوده و سه خودروی مورد نظر از گیربکس اتوماتیک حداقل ۷ سرعته استفاده می‌نمایند.

جایگاه دوم(مشترک): کیا استینگر

کیا استینگر با توجه به قدوقامت عضلانی که از آن برخوردار شده، در حکم جنگجوی دلاور گروه محسوب می شود. استینگر با برخورداری از فاصله بین محوری ۲٫۹۱ متری بزرگترین شرکت کننده در این رقابت محسوب می شود، به طوری که فاصله بین محورهای جلو و عقب این خودرو در حدود ۹٫۶۵ سانت بیشتر از ب ام و ۴۳۰ و ۸٫۱۲ سانت طویل‌تر از آئودی است.

طول کلی خودرو و عرض آن نیز بیشتر از دو رقیب دیگر بوده و به طور شگفت انگیزی حدود ۳٫۱۷ کیلوگرم سبکتر از ب ام و است. البته نسبت به آئودی در حدود ۵۷٫۶ کیلوگرم سنگین‌تر است.

به طور کلی، سیستم تعلیق کیا استینگر مشابه ب ام و ۴۳۰i بوده و از کمک‌فنرهای استرات در جلو و تعلیق چنداتصالی دربخش عقب بهره می‌برد. سیستم فرمان چرخ دنده-پینیونی مجهز به سامانه کمکی برقی، نسبت به فرمان ب ام و دقیق‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر عمل می‌نماید.

اما به دلیل عملکرد نسبتاً ضعیف لاستیک‌های بریجیستون چهارفصل، در عبور برق آسا از مسیرهای منحنی شکل، خودرو سریعا دچار کم‌فرمانی خواهد شد که اثر خود را در عبور مارپیچ از موانع نشان می دهد، به طوری که استینگر   تست عبور از موانع به صورت مارپیچ را با سرعت ۷۰٫۶ کیلومتربرساعت به پایان رساند که در قیاس با دو خودروی دیگر، در حدود ۱٫۶ کیلومتربرساعت کمتر از آئودی بوده اما ۰٫۵ واحد بیش از ۴۳۰i است.

علی‌رغم سواری آسایش بخش با این خودرو، صدای برخاسته از تایرها هنگام حرکت در بزرگراه می‌تواند موجب آزار سرنشینان شود.

توان خروجی پیشرانه استینگر معادل ۲۵۵ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز برابر ۳۵۲٫۵ نیوتن متر است که در بازه ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰rpm در دسترس خواهد بود. البته گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور چندان سریع عمل نمی‌کند.

استفاده از پدل شیفتر در پنج دنده نخست کاملا خوشایند بوده و حس شیرینی را در ذهن پدید می‌آورد اما سه دنده بالایی یک چنین حسی را القا نمی‌کند. شتاب صفر تا ۹۶ این خودرو هم معادل ۶٫۱ ثانیه بوده که نشان از ضعف در گیربکس خودرو دارد.

داخل کابین کیا استینگر به دلیل وجود ادواتی نظیر اهرم تعویض دنده T شکل و دریچه‌های تهویه سه‌گانه دایره‌ای، شباهت بسیاری با فورد موستانگ مدل ۱۹۶۹ دارد. دید عقب از داخل کابین تا حدی محدود شده و صندلی های جلو نسبت به دو خودروی دیگر، از خاصیت دربرگیرندگی کمتری برخوردار گشته است. صندلی های عقب بسیار راحت بوده و فضای ردیف دوم کاملا راحت و جادار ارزیابی می‌شود.

حجم فضای صندوق بار استینگر بیشتر از سایرین بوده اما درب صندوق به صورت برقی بسته نمی‌شود. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی از صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی بهره‌مند شده که عملکرد آن اگرچه کاملا رضایت‌بخش نیست اما بهتر از آن چیزی است که در ب ام و شاهدش هستیم.

به طور کلی کیا با استینگر قدم در راه رسیدن به موفقیت‌های بزرگ نهاده است. تزیینات خارجی بدنه آن اندکی بیش از حد نیاز بوده و داخل کابین نیز کمی زمخت احساس می‌شود. به طور کلی استینگر مقداری از حریفان قدر آلمانی خود عقب‌تر احساس می‌شود.

البته زمانی که قیمت ۳۷ هزار دلاری این خودرو را با بهای دو حریف دیگر مقایسه می‌نماییم، متوجه مزیت اصلی آن خواهیم شد. کیا استینگر مورد بررسی در حدود ۱۴,۰۵۰ دلار نسبت به آئودی و ۱۶,۸۸۵ دلار در قیاس با ب ام و، از بهای کمتری برخوردار شده است؛ یعنی چیزی در حدود بیش از ۲۵ درصد قیمت کمتر با سطح عملکرد بسیار نزدیک به دو اتومبیل دیگر، به طوری که مشترکا به همراه ۴۳۰i بر روی سکوی دوم قرار گرفته‌اند.

جایگاه دوم(مشترک) : ب ام و ۴۳۰i Xdrive گرن کوپه ۲۰۱۸

این خودرو همچنان پرقدرت ظاهر شده، سوئیچ‌ها و دکمه‌های داخلی آن بسیار دقیق عمل نموده و اگزوز آن کماکان می غرّد. او در عین حال یک محصول بی نظیر و آشنا از ب ام و است که مایه تسلی خاطر انسان می‌شود. طراحی کابین این خودرو نسبت به سایرین تفاوت داشته اما کاملاً شبیه به سایر محصولات ب ام و است.

متاسفانه فرمان‌پذیری این خودرو در بعضی مواقع بگونه‌ای دستپاچه و ناصحیح به نظر می رسد. طول این خودرو در مقایسه با آئودی، ۹٫۱۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر بوده و وزن آن معادل ۱۷۴۷ کیلوگرم است. در ضمن پیشرانه چهارسیلندر آن نیز از سری ۳ وام گرفته شده است.

توان خروجی این پیشرانه برابر با ۲۴۸ اسب بخار بوده که ۴ واحد کمتر از آئودی و هفت واحد نیز کمتر از کیا استینگر است. گشتاور حاصل از آن هم معادل ۳۵۰ نیوتن‌متر است که در بازه ۱۴۵۰ تا ۴۸۰۰rpm در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.

با توجه به بازه گسترده گشتاور این خودرو ، اگر راننده در هنگام عبور از یک پیچ دنده اشتباه را انتخاب کند نیروی کافی برای خروج از پیچ را در اختیار خواهد داشت. درحالت تعویض دستی از طریق پدل شیفتر، دنده‌های گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به سرعت قابل تعویض هستند و در حالت اتوماتیک نیز به نرمی این امر صورت خواهد پذیرفت.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو معادل ۵٫۷ ثانیه بوده و نتایج حاصل از آزمون یک چهارم مایل نیز برابر ۱۴٫۳ ثانیه با سرعت ۱۵۸ کیلومتربرساعت است. به نظر ما این مجموعه از پیشرانه و گیربکس بایستی در یک خودروی سبکتر به کار گرفته شوند تا بهترین نتیجه را از آنها شاهد باشیم. همچنین ظاهر خودرو با توجه به دماغه دراز، ارتفاع بیشتر  وفرم درب صندوق عقب، بیشتر شبیه به یک سدان است تا یک کوپه.

در نهایت این طور به نظر می‌رسد که اگر وزن خودرو اندکی کاهش یافته و عملکرد غربیلک فرمان ارتقا داده شود، جایی برای انتقاد از ب ام و ۴۳۰ گرن کوپه باقی نخواهد ماند.

جایگاه اول: آئودی A5اسپرتبک ۲۰۱۸

در این میان، آئودی بیشترین گشتاور را تولید نموده، بزرگترین ترمزها را در اختیار دارد، کمترین وزن را داشته و پهن‌ترین لاستیک‌ها را بر تن رینگ‌های خود نموده است. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که سریع‌ترین باشد و بیشترین چسبندگی را با مقدار ۰٫۹۳ جی در پیست مخصوص از خود نشان دهد، کمترین فاصله ترمز را داشته باشد و  مصرف سوخت آن نیز از همه کمتر باشد.

تنها نکته‌ای که موجب کاستی در عملکرد این خودرو می‌شود، استفاده از لاستیک‌های تابستانی به جای انواع چهار فصل است که موجب پایین آمدن کارایی خودرو می‌شود. این خودرو به نسبت دو مدل دیگر از چهره بشاش‌تری برخوردار بوده و نسبت به ب ام و دارای طول بیشتر و نیز ارتفاع کمتری است.

در داخل کابین نیز با محیطی گرم و صمیمانه مواجه هستیم که فضای سر در ردیف عقب مورد مصالحه قرار گرفته و کم است. بنابراین افراد قد بلند بهتر است در صندلی‌های عقب ننشینند.

با نشستن در صندلی های ردیف جلو می‌توانید از کاکپیت مجازی مجهز به صفحه کیلومترشمار دیجیتال ۱۲٫۳ اینچی تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان که نقشه ها و تصاویر دریافتی از نرم افزار گوگل ارث را به زیبایی هر چه تمام‌تر، به نمایش می‌گذارد، لذت ببرید.

همچنین صفحه نمایشگر مرکزی هفت اینچی نیز در میانه بالایی داشبورد قرار گرفته و از طریق یک موس چرخان به همراه تاچ‌پد قابل کنترل است. اپل کارپلی و اندرویداتو هم به صورت استاندارد در این سیستم گنجانده شده‌اند. به نظر ما اگر از یک صفحه نمایشگر لمسی بزرگتر و مدرن‌تر استفاده شود، نتیجه کار بیشتر مورد قبول واقع خواهد شد.

اتصال الکترونیکی در این خودرو ضعیف عمل می‌نماید. غربیلک فرمان وظیفه خود را به درستی انجام داده و از دقت بسیار خوبی برخوردار است. در عبور از پیچ نوعی حس چابکی و و اعتماد به نفس در این خودرو مشاهده خواهد شد که در دو اتومبیل دیگر چنین حسی قابل درک نبوده است.

گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه در بهبود عملکرد پیشرانه تاثیر بسزایی دارد. تعویض دنده‌ها بوسیله پدل شیفتر بدون وقفه صورت گرفته و گیربکس به طور مداوم، میزان فشار بر پدال گاز را به منظور انجام به موقع دنده معکوس در حالت اتوماتیک، رصد می‌نماید.

جعبه دنده زمینه را برای در دسترس قرار گرفتن کلیه گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متری حاصل از پیشرانه، در بازه ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰rpm فراهم نموده است. عملکرد گیربکس نه تنها موجب بهبود عملکرد خودرو در عبور از پیچ شده بلکه در کل، جنبه هیجان و سرگرمی خودرو را نیز ارتقا بخشیده است.

با وجود آنکه پیشرانه دو لیتری توربوشارژ آئودی A5 با توان خروجی ۲۵۲ اسب بخار، در بسیاری دیگر از محصولات شرکت فولکس واگن به کار گرفته شده است، می توان گفت که هماهنگی کاملی بین این پیشرانه و پلت فرم آئودی وجود دارد و بهترین عملکرد را در این خودرو از خود به نمایش گذاشته است.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو، ضمن برخورداری از بهترین نسبت وزن به توان خروجی، معادل ۵٫۱ ثانیه است.

همچنین نتایج حاصل از آزمون یک چهارم مایل آئودی A5 نیز برابر ۱۳٫۷ ثانیه و با سرعت ۱۶۱٫۶ کیلومتر بر ساعت بوده است. تنها نکته منفی که در رابطه با پیشرانه این خودرو می‌توان بیان نمود، به بلوک آهنی آن مربوط می‌شود که در قیاس با انواع آلومینیومی وزن بیشتری داشته و سنگینی بخش جلویی خودرو را افزایش داده است. با این وجود آئودی A5 اسپرتبک بسیار سریع، چابک و سرزنده بوده و بهترین کوپه چهاردرب سایز کامپکت-میانه موجود در بازار است.

The post مقایسه کیا استینگر با آئودی S5 و ب ام و ۴۳۰i گرن کوپه؛ تک شاخ کره ای در مقابل شوالیه های آلمانی appeared first on دیجیاتو.

از PS4 تا پیست؛ کانسپت آئودی e-tron Vision Gran Turismo معرفی شد

در حاشیه مسابقات فرمول E در ۱۴ آوریل یک اتفاق مهم برای آئودی خواهد افتاد، چرا که این کمپانی در نظر دارد از کانسپتی زیبا و جذاب به نام e-tron Vision Gran Turismo رونمایی کند.

Audi-e-tron_Vision_Gran_Turismo_Concept-2018

این مفهومی فوق العاده هیجان انگیز در اصل با همکاری سونی و استدیوی Polyphony Digital برای بازی اتومبیل رانی گرن توریسمو خلق شده و تا به امروز خبری از آن در دنیای حقیقی نبود. اما پس از هفت ماه تلاش مستمر، حال مهندسین آئودی موفق شده اند نسخه واقعی این خودرو را توسعه داده و بزودی مدل مفهومی آن را در معرض دید عموم قرار خواهند داد.

Audi-e-tron_Vision_Gran_Turismo_Concept-2018

آئودی e-tron ویژن گرن توریسمو به لحاظ خطوط بدنه و رنگ آمیزی شباهت هایی را با مدل معروف ۹۰ quattro IMSA GTO دارد. این خودرو ستاره مسابقات اتومبیل رانی IMSA GTO در سال ۱۹۸۹ بود و در آن فصل توانست ۷ بار زودتر از تمامی رقبا از خط پایان عبور کند

.1989-audi-90-imsa-gto

برای تامین نیروی e-tron ویژن گرن توریسمو، آئودی ۳ موتور الکتریکی در نظر گرفته است. این موتورها در مجموع ۸۱۵ اسب بخار قدرت داشته و طبق رسم آئودی هر چهار چرخ را به حرکت در می آورند.

Audi-e-tron_Vision_Gran_Turismo_Concept-2018

با تکیه بر این پیشرانه توانمند و وزن پایین ۱,۴۵۰ کیلوگرمی، جدیدترین مفهومی ارباب حلقه ها قادر است در عرض تنها ۲٫۵ ثانیه از حالت سکون سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

Audi-e-tron_Vision_Gran_Turismo_Concept-2018

آنطور که در اطلاعیه رسمی آمده، e-tron ویژن گرن توریسمو در مسابقات فرمول E و رویدادهای مشابه توسط راحل فری (Rahel Frey) راننده DTM یا دیندو کاپلو (Dindo Capello) قهرمان لمانز رانده خواهد شد. همچنین این کانسپت گیرا به عنوان تجسمی از محصولات آینده آئودی در گردهمایی ها و نمایشگاه های خودرویی حضور پیدا خواهد کرد.

Audi-e-tron_Vision_Gran_Turismo_Concept-2018

آقای پیتر مارتنز مدیر بخش توسعه فنی آئودی در این باره گفته:

حمل و نقل الکتریکی به شتاب زیادی در حال اهمیت پیدا کردن است. به همین خاطر آئودی نخستین خودروساز آلمانی بود که در سال ۲۰۱۷ با حمایت کارخانه اصلی وارد رقابت های فرمول E شد.

در بخش توسعه موتور اسپرت، ما همواره در حال افزایش تجربه مان در زمینه حمل و نقل الکتریکی هستیم و مدام تجارب ارزشمندی را برای مدیریت شرایط دشوار کسب می کنیم.

The post از PS4 تا پیست؛ کانسپت آئودی e-tron Vision Gran Turismo معرفی شد appeared first on دیجیاتو.